Permalänk
Medlem

Optimal Latens/Volt på minnena?

Jag har Adata 1600MHz (8-8-8-24) minnen som jag just nu kör på 1333Mhz, 7-7-7-18 och 1.65v och det verkar funka utan problem. Men är det optimalt eller bör jag öka MHz:en istället för att få extra krut?
Gör det stor skillnad på sista talet i latens?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

1600 cl9 vs 1333 cl7 är väl ingen större skillnad på ett amd system.

Sen bör cpu-nb klockas till 2.6-2.8 ghz för att riktigt dra nytta av 1600mhz.. 2.4-2.6ghz för 1333mhz. (Som jag tolkar det)

Permalänk

Om du mestadels använder datorn till spel har det ingen betydelse om du har minnen på 800mhz eller 2000mhz, skillnaden är marginell. Om du däemot har tungdrivna program, flertrådade sådana som kräver mycket cpu-kraft (tänker olika redigeringsprogram etc) kommer du ha nytta av ökad frekvens. Finns gott om jämförelser på google, bara att söka. Ex 800 vs 2000 in games eller nåt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det var som attan lärde sig något nytt då. Med andra ord är det bra som det är nu då, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

ska man föredra minnen med hög klock och hög latency eller tvärt om?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

ska man föredra minnen med hög klock och hög latency eller tvärt om?

varför ställa en fråga då du kan läsa till dig svaret i Bad Habits inlägg?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

varför ställa en fråga då du kan läsa till dig svaret i Bad Habits inlägg?

Det förklarar hur stor skillnad(ingen) som klocken gjorde men hur stor skillnaden gör latencyn? o kan högre klock kompensera för lång latency?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hög klock o låga timings(latency) är vad man eftersträvar.
Får du ställa upp timings för mycket för att nå den högre frekvensen så tjänar du inget.

Permalänk
Medlem

ok så om man gämför OCZ TECH Gold minne - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3 1866Hz Cl10 och CORSAIR Dominator minne - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3 1600Hz Cl8 viliken ska nab föredra?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, leta på tester o kolla vilka som klockar bäst.
Annars de som är billigast.
T.ex mina 1333 cl9 corsair budgetminnen kör jag i cl6 med 1.65v. Så vad som står på dem är inte hugget i sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Svårt att säga, leta på tester o kolla vilka som klockar bäst.
Annars de som är billigast.
T.ex mina 1333 cl9 corsair budgetminnen kör jag i cl6 med 1.65v. Så vad som står på dem är inte hugget i sten.

Ok tack. hur överklockar man minnen? (kan nästan inget om överklockning i praktiken)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Du ökar frekvemsen o försöker få så låga timings (korta väntetider) som möjligt.

Permalänk
Medlem

Tänk på när du klockar front side bussen för att klocka minnet så klockar du också CPUn. Du får sänka CPU ratio för att kompensera för det om du inte vill klocka upp CPUn

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

finns det ingen multipler till minnet?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

finns det ingen multipler till minnet?

jo 1333, 1600 o.s.v