Problem med ryckig spelkörning, några tankar?

Permalänk
Medlem

Problem med ryckig spelkörning, några tankar?

Hej, jag hoppas att det här är rätt forum för min fråga.

Jag har haft problem med att köra spel nu på senare tid, även äldre lir som man tycker inte borde ställa till med bekymmer visar samma symptom. Det som händer är att spelet rullar i 40-60 FPS hela tiden utom att det varannan sekund stannar till en femtedels sekund, så det blir liksom "ryckigt". Detta händer i alla spel som jag testat på det senaste halvåret (fallout 3, starcraft 2, till och med the witcher). Problemet brukar uppstå efter att jag lirat i runt fem minuter och kvarstå tills jag startar om, ibland så uppstår det även direkt när jag börjar spela utan väntetid.

Eftersom det har varit tidsfördröjning tills det uppstår flera gånger efter omstart så ledde det mig att misstänka primärminnena först, men jag har testat att byta runt lite utan resultat, så nu tänkte jag fråga er om ni har några idéer. Det skulle ju vara praktiskt om det var ett mjukvaruproblem, men jag har aldrig stött på det här tidigare så jag känner mig lite tafatt.

Min burk:
AMD Phenom II X4 940 3GHz
4GB RAM
Radeon HD4870
Asus M4A78 Pro
Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Kan vara ett värmeproblem.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Svårt att försöka gissa sig till utan att veta mer. Jag skulle utgå ifrån att det är ett mjukvaruproblem till att börja med, som du säger, praktiskt och även billigare i så fall. Själv skulle jag nog passa på att uppdatera drivrutiner till grafikkort och moderkort.

Stäng av eventuella antivirusprogram/brandväggar tillfälligt och testa utan!

Försök komma ihåg eventuella ändringar som du gjort som kan ha skapat problemet. En systemåterställning kanske inte är aktuellt då du säger att det handlar om det senaste halvåret. Du kan ju också testa att köra memtest, och även om jag inte skulle tro att det är ett värmeproblem så skadar det ju inte att kolla upp vad temperaturerna ligger på.

Kanske inte heller något aktuellt men har du testat att formatera? Skulle det inte funka efter en formatering på en dator utan några onödiga program så utesluter det nog de flesta mjukvaruproblem jag kan tänka mig.