Placera en fläkt för bästa luftflöde

Permalänk
Medlem

Placera en fläkt för bästa luftflöde

Behöver hjälp med en egentligen ganska enkel sak. Har precis köpt två fläktar till mitt CM Elite 430, satte den ena som utsugsfläkt och det sänkte mina cpu temps väldigt mycket, men nu undrar jag var jag ska sätta den andra?

Blå pil: Inkommande kall luft
Röd pil: Utblås varm luft
Mörkrött kors: Kan inte placera fläkt där, blockerat av CPU kylare.

Det är alltså dom med frågetecknet och en ring runt jag vill ha tips om, förslag?

Permalänk
Medlem

Sidan och botten in och sedan ut på toppen.

Har du bara två fläktar så placera den ena i fronten eller botten som insug och sen en bak som utblås. Har du fler fläktar kan du börja med att sätta en i botten som inblås.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Har tre fläktar, dom två som är placerade syns på bilden.
Tyckte också botten verkade lämpligast, men kommer det inte in ett helvete med damm då?

Permalänk
Medlem

Beror på var du har chassit, står det på ett dammigt golv så ja. Men det gör det genom fronten och sidan också. Städa rummer och datorn ibland kan hjälpa även fläktfilter kan ha en klar possitiv effekt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Ok. Tar och skruvar in fläkten nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Nu ska man tänka efter.

Det Gaston85 säger HÅLLER JAG INTE MED OM.
Men såhär är det:
Man ska alltid ha fler utblås fläktar än insug.
Helst ska du ha dammfilter på insugs fläktar.
Sidofläkt är till för att suga ut värme från grafik kort. Väldigt viktigt om man har SLI/CF

Så det här rekommenderar jag:
Botten: insug
Topp: utblås
Topp2: utblås
Sida: utblås
Front: insug
Bak: utsug

Men eftersom att du nu bara har 4 fläktar totalt:

Front: inblås
Bak: utsug
Botten: insug (dammfilter rekommenderas [nylonstrumpa går bra :D])

Den sista får du placera själv, om du har höga CPU temps bör du sätta den i taket, om du har höga GPU temps bör du sätta den i sidan.
EDIT: denna bör också vara utsug.

Och eftersom att du har ett jämt antal fläktar rekommenderar jag att sätta de starkare som utsug.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Nu ska man tänka efter.

Det Gaston85 säger är inte riktigt smart.
Men såhär är det:
Man ska alltid ha fler utblås fläktar än insug.
Helst ska du ha dammfilter på insugs fläktar.
Sidofläkt är till för att suga ut värme från grafik kort. Väldigt viktigt om man har SLI/CF

Så det här rekommenderar jag:
Botten: insug
Topp: utblås
Topp2: utblås
Sida: utblås
Front: insug
Bak: utsug

Men eftersom att du nu bara har 4 fläktar totalt:

Front: inblås
Bak: utsug
Botten: insug (dammfilter rekommenderas [nylonstrumpa går bra :D])

Den sista får du placera själv, om du har höga CPU temps bör du sätta den i taket, om du har höga GPU temps bör du sätta den i sidan.
EDIT: denna bör också vara utsug.

Och eftersom att du har ett jämt antal fläktar rekommenderar jag att sätta de starkare som utsug.

Om du har högre utsug än insug kommer du dra in mer damm i burken vilket inte direkt har någon possitiv effekt.
Sen skulle jag säga att sidofläkten fortfarande bör blåsa in på grafikortet för att få bäst effekt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Jag tror faktiskt jag håller med Gatson85
så kalla honom inte "inte riktigt smart"

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Om du har högre utsug än insug kommer du dra in mer damm i burken vilket inte direkt har någon possitiv effekt.
Sen skulle jag säga att sidofläkten fortfarande bör blåsa in på grafikortet för att få bäst effekt.

Skrivet av Pepperflame:

Jag tror faktiskt jag håller med Gatson85
så kalla honom inte "inte riktigt smart"

Jaha okej, jag bara lever på erfarenhet, så detta är vad jag själv har kommit fram till.

Dessutom kallade jag inte honom "inte så smart". Men ok, jag redigerar mitt inlägg dårå.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Ah, den vanliga undertryck/övertryck-debatten.

Fler utblås än insug (dvs undertryck) gör att burken suger in damm i de hål och glipor som finns överallt på chassit, dvs även med filter på insugen så lär burken suga in damm...

Men å andra sidan brukar det IMHO vara enklare att få till en tystare och snäppet effektivare kylning med undertryck.

Vill man ha fullständig dammkontroll så är övertryck och filter på alla insugsfläktar ett måste. Om inte, kan man testa annat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

*massa text*

Mitt grafikkort tar in luft och blåser ut det där bak på datorn, så tror inte en sidofläkt skulle ha någon effekt, söker heller inte direkt kylning till grafikkortet.

Självklart skulle jag satt den sista fläkten i taket över CPU-kylaren för att också blåsa ut luft om det var möjligt, men tyvärr så blockerar CPU-kylaren det. Sätter man den i den andra sloten i taket så skulle den antagligen bara blåsa ut den kalla luften som kommer upp innan den ens når processorn, dvs mindre bra.

Permalänk
Medlem

OffTopic:
Hej Collez
OnTopic:
Sätt utblås i taket?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Detta kan inte bestämmas i förväg, då de dels beror på låda å komponenter.
Men insug i botten å utblås upptill är standard.
Min setup är 2x80 in ((ca:40cfm)botten å mitten) 3x120 ut (ca:60cfm)top,bak,bak) Samt 1x80 inuti för å dirigera luftströmmen optimalt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Muffyn jag vet inte vad du har för erfarenheter men jag tror dom flesta kan hålla med om att det du skrev känns helt bakvänt.
dammfilter och mer inblås än utblås är nog att föredra för dom alla flesta.

sen vet vi inte vad han har för nätagg och om det bidrar som utblås eller om det hämtar frisk luft i botten, allt sånt bör räknas med även grafikkortets utblås.
lyssna på RogerW och Gatson85 ~~

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort påverkar ger lite undertryck, efter som det suger in luft i chassit och blåser ut det utanför datorn.
Nätaggregatet påverkar inte alls, både insug och utblås sker utanför datorn.

Har i alla fall satt fläkten i botten nu, det sänkte min cpu med 1 grad och hårddisken med runt 4 grader. Kanske sjönk moderkortet lite också, har tyvärr ingen koll på dom förra tempsen.

Dock så sjönk inte grafikkortet minsta lilla, tyckte det var lite konstigt eftersom bottenfläkten nu blåser rätt upp i grafikkortets insug. Men men.

Permalänk
Medlem

grafikkortet håller sig nog på samma temp för att fläkten har varvat ner, det är min gissning.
sen om du menar i idle så bör det inte skilja mycket, men när du spelar borde det synas en hel del eller iaf märkas på ljudnivån att fläkten inte varvar upp lika mycket.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb