Permalänk
Medlem

Mitt band

Tjenare! skulle presentera mitt band. Vi är från jönköping och är mellan 15-20 år gamla. Spelar någon slags metalstil, kan påminna lite om nightwish men är dålig på sånt. vi har spelat med varandra sen denna sommaren och nyss spelat in en demo i studion. Lyssna vet ja och säg vad ni tycker, både på gott och ont. kan inte precis bli bättre om vi inte får lite kritik.

länk: autumn never ends på Myspace Music ? Lyssna gratis på Musik, kolla in bilder och musikvideos

Permalänk

Öh, höja sången i första låten iaf

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Jag gillar det. Ni ska hålla hårt i sångerskan. Jävligt skön röst har hon tycker jag!
Brukar inte vara så duktig på att ge kritik. Det enda jag tänkte på lite var att ljudkvalitén kanske inte är den bästa (Men så blir det nog om man inte spelar i värstingstudio?). Hade gärna också sett lite mer variation i trumspelet.
Min favorittrummis är Mike Portnoy. Spelade fram till nyligen i Dream Theater, men lämnade tyvärr :(. Han är jävligt progressiv, men tror man kan få mycket inspiration från hans spelande.
YouTube - Mike Portnoy: Honor thy Father

Hur som helst. Jag gillar era låtar, låter fint! Inte minst med tanke på hur låg bandåldern är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Öh, höja sången i första låten iaf

får se hur det blir med det, detta är liksom ett smaktest mest. tack för kommentaren!

Skrivet av Generalkyckling:

Jag gillar det. Ni ska hålla hårt i sångerskan. Jävligt skön röst har hon tycker jag!
Brukar inte vara så duktig på att ge kritik. Det enda jag tänkte på lite var att ljudkvalitén kanske inte är den bästa (Men så blir det nog om man inte spelar i värstingstudio?). Hade gärna också sett lite mer variation i trumspelet.
Min favorittrummis är Mike Portnoy. Spelade fram till nyligen i Dream Theater, men lämnade tyvärr :(. Han är jävligt progressiv, men tror man kan få mycket inspiration från hans spelande.
YouTube - Mike Portnoy: Honor thy Father

Hur som helst. Jag gillar era låtar, låter fint! Inte minst med tanke på hur låg bandåldern är.

tack så hemskt mycket! nä detta var inte en toppenstudio och låter stelt men låter lite livligare och aggressivare live iaf vi håller på att trilskas med våran trummis faktiskt, han vill göra saker så lätt som möjligt och vi har fått en hel del kritik om hans spelande, live som inne i studion men han har börjat snappa upp intresset igen, förhoppningsvis köper han ett eget trumsett snart (han spelar på lånade i repan som vi max är vid 2 ggr i veckan...) iallefall och kan börja variera lite mer. trumorna han spelade in på var ett standard med 3 pukor, 2 cymbaler osv, inget extra som dubbeltramp tex så han hade ju lite gränser också men jag förstår precis vad du menar!

btw, är det Mike Portnoy som har börjat spela i avenged sevenfold?

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

btw, är det Mike Portnoy som har börjat spela i avenged sevenfold?

Stämmer (tyvärr). Var en tung dag när han lämnade DT..
Mitt favoritband hehe.

Permalänk
Medlem

Lät rockigt. Inte alls fy skam. Lät rikigt bra. Även om det inte är något som en själv lyssnar på, så låter det helt okej i mina öron. Bra sångerska.
Kämpa på.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört condemed. Ja helt okej, det vart nog det för att jag inte är så stort fan av tempo ändringar det kan vara svårt att låta bra i min menig.

Refererar till trummorna. Det blir som större effekt när man kör 4/4 (rock beat) eller 4/16 (som ni körde med 16 delar på hi-haten) sedan och går över till 2 takt (skank beat liknande) eller halv takt(virveln spelas dubbelt så sällan i enkel beskrivning) och ändå håller samma tempo. Hur man för över samma sak till giarren, och om det låter bra vet jag inte. Bara testa och prövar sig fram.

Ta det inte så seriöst, jag är alltid väldigt petig. Nog för att jag aldrig blir klar med något själv^^. Bara det känns bra när man spelar. Det tror jag är det viktigaste!

Bra sångare... mm

Tips på insperation, Porupine Tree skulle jag nog säga då.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Har man sagt Porcupine Tree måste man ju också nämna Opeth ;).

Permalänk

Musikmässigt låter det bra tycker jag sköna instrument och en talangfull sångerska, kanske att trummorna hade lite konstig takt ibland men det är sånt man jobbar bort.

Inspelningen är väl den stora nackdelen här men det är ju tillfälligt, framöver får ni säkert bättre inspelningsmöjligheter
Trummorna låter inte riktigt mixade alls och allting är väldigt dovt.
Disten på gitarren är riktigt skön dock, gungande tung precis som det ska vara!

Tror ni kan lyckas bra och jag skulle gärna se en live spelning med er

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag får inte musiken att börja spelas, använder firefox :S
Efter att ha läst kommentarerna så vill man ju inte missa något som troligen är bra.

Trummisen kanske ska kolla lite på Tomas Haake?

Edit: Fick till det nu. Inte så pjåkigt faktiskt. Dålig kvalitet på inspelningen men det har ju med studion att göra. Sångaren var riktigt duktig tyckte jag!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Vet inte om det är inspelningen i sig som gör det ljudet men jag tycker det låter som att gitarristen använder nån multieffekt/gitarrprocessor typ V-AMP eller POD...kan som sagt vara inspelningen som gör det ljudet, men om så är fallet råder jag er starkt till att be honom köra genom separata pedaler. Det gör riktigt mycket för soundet.

Om det nu är en multieffekt kan du ju iaf be honom lägga till lite reverb och presence i solona, låter väldigt mycket "första gitarr-paketet stratakopia". Tekniken och spelandet är det dock inget större fel på för att vara i den åldern

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Säger en sak, trummisen behöver öva på att bli mer dynamisk. Inte lira så "stelt". Låter som att crasharna kommer lite då och då i ren panik. Be han studera Opeth. En ypperlig låt att kolla in är Ghost Of Perdition. Passar på att flytta tråden till rätt forumsdel också.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Stämmer (tyvärr). Var en tung dag när han lämnade DT..
Mitt favoritband hehe.

sant! riktigt sorgligt att the rev dog också

Skrivet av liv&helvete:

Lät rockigt. Inte alls fy skam. Lät rikigt bra. Även om det inte är något som en själv lyssnar på, så låter det helt okej i mina öron. Bra sångerska.
Kämpa på.

Skrivet av Laars:

Jag har bara hört condemed. Ja helt okej, det vart nog det för att jag inte är så stort fan av tempo ändringar det kan vara svårt att låta bra i min menig.

Refererar till trummorna. Det blir som större effekt när man kör 4/4 (rock beat) eller 4/16 (som ni körde med 16 delar på hi-haten) sedan och går över till 2 takt (skank beat liknande) eller halv takt(virveln spelas dubbelt så sällan i enkel beskrivning) och ändå håller samma tempo. Hur man för över samma sak till giarren, och om det låter bra vet jag inte. Bara testa och prövar sig fram.

Ta det inte så seriöst, jag är alltid väldigt petig. Nog för att jag aldrig blir klar med något själv^^. Bara det känns bra när man spelar. Det tror jag är det viktigaste!

Bra sångare... mm

Tips på insperation, Porupine Tree skulle jag nog säga då.

klart vi ska ta all kritik, både positiv och negativt seriöst, annars kommer vi ju ingen vart "klagomål" hjälper ju oss bara att bli bättre

Skrivet av Generalkyckling:

Har man sagt Porcupine Tree måste man ju också nämna Opeth ;).

haha

Skrivet av Ala_95:

Jag får inte musiken att börja spelas, använder firefox :S
Efter att ha läst kommentarerna så vill man ju inte missa något som troligen är bra.

Trummisen kanske ska kolla lite på Tomas Haake?

Edit: Fick till det nu. Inte så pjåkigt faktiskt. Dålig kvalitet på inspelningen men det har ju med studion att göra. Sångaren var riktigt duktig tyckte jag!

tack så mycket!

Skrivet av sharkfinz:

Vet inte om det är inspelningen i sig som gör det ljudet men jag tycker det låter som att gitarristen använder nån multieffekt/gitarrprocessor typ V-AMP eller POD...kan som sagt vara inspelningen som gör det ljudet, men om så är fallet råder jag er starkt till att be honom köra genom separata pedaler. Det gör riktigt mycket för soundet.

Om det nu är en multieffekt kan du ju iaf be honom lägga till lite reverb och presence i solona, låter väldigt mycket "första gitarr-paketet stratakopia". Tekniken och spelandet är det dock inget större fel på för att vara i den åldern

irioniskt nog är det en peavey 6505a och en moddad marshall 80talare top vi spelade in med den "hårdare" och "distigare" soundet är från peaveyn och en ibanez med en emg 81a i stalläge (jag) och marshallen spelades med en usel cort gitarr. det som är synd är att det inte var tillräckligt bra uppmickat så man verkligen hör hur bra de förstärkarna passade varandra. tack för kommentaren.

Skrivet av Rich:

Säger en sak, trummisen behöver öva på att bli mer dynamisk. Inte lira så "stelt". Låter som att crasharna kommer lite då och då i ren panik. Be han studera Opeth. En ypperlig låt att kolla in är Ghost Of Perdition. Passar på att flytta tråden till rätt forumsdel också.

lk6Q4FpW-sY

jag ska tipsa han om det!
Kan du hjälpa mig med att flytta tråden föresten? vet inte vilket forum du vill ha den i

Tack alla så hemskt mycket för alla kommentarer och alla som har tagit sin tid och lyssnat igenom, vi uppskattar det oerhört mycket!

Permalänk

Jag lyssnar inte alls på sådan här musik men det låter helt okey. Däremot tycker jag att sångerskan är duktig, men tyvärr gel genré för hennes röst om ni frågar mig. För mycket sångfågel (like me) och för lite rock i rösten, som hon låter idag i alla fall.
Sedan kan hon ju träna/första sin röst för den typen av musik.

Men ni är duktiga, fortsätt men som så många andra har skrivit, trummisen får öva betydligt mycker mer. Flaskhalsen sitter just nu där.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag får inte musiken att börja spelas, använder firefox :S
Efter att ha läst kommentarerna så vill man ju inte missa något som troligen är bra.

Trummisen kanske ska kolla lite på Tomas Haake?

Edit: Fick till det nu. Inte så pjåkigt faktiskt. Dålig kvalitet på inspelningen men det har ju med studion att göra. Sångaren var riktigt duktig tyckte jag!

Haha är inte det Tomas Haake lite overkill. Men visst man kan hitta inspiration från det mesta.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Haha är inte det Tomas Haake lite overkill. Men visst man kan hitta inspiration från det mesta.

Bara lite overkill

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag lyssnar inte alls på sådan här musik men det låter helt okey. Däremot tycker jag att sångerskan är duktig, men tyvärr gel genré för hennes röst om ni frågar mig. För mycket sångfågel (like me) och för lite rock i rösten, som hon låter idag i alla fall.
Sedan kan hon ju träna/första sin röst för den typen av musik.

Men ni är duktiga, fortsätt men som så många andra har skrivit, trummisen får öva betydligt mycker mer. Flaskhalsen sitter just nu där.

Tack så mkt! Hon låter ganska råare, som allt gör när vi spelar live än på inspelningarna, men som sagt behöver vi alla träna mer på den aggressivare delen så att vi får det exakt vi är ute efter.

Skrivet av Laars:

Haha är inte det Tomas Haake lite overkill. Men visst man kan hitta inspiration från det mesta.

Skrivet av Ala_95:

Bara lite overkill

lite då overkill då men det behöver ju inte bli exakt likadant bara för att man hämtar inspiration från han.

Permalänk

Få bruden att growla precis som Mikael Åkerfeldt så ska jag köpa alla era skivor, någon sin, i all framtid

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Få bruden att growla precis som Mikael Åkerfeldt så ska jag köpa alla era skivor, någon sin, i all framtid

Inte som Corpsgrinder då?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Inte som Corpsgrinder då?

Nej usch och fy vad hemskt! Även deras texter! :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nej usch och fy vad hemskt! Även deras texter! :S

Hammer smashed face

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Den texten är ju inte så speciellt farlig, finns värre.
Nej, tacka fan för dom äldre metallica-plattorna som Cliff Burton är med på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ljudkvaliteten är ju självklart inte den bästa på sådana lågbudget inspelningar men i övrigt var det kanon både vad det gäller musik och sång.

Två tummar upp

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Mikael Åkerfeldt spelar till och från i Bloodbath som även det har väldigt treviliga lyrics, men det va inte det jag ville säga.. Jo, takten känns lite off måste jag säga specielt i början av låten, tror ni har lite att jobba på där allihopa! Annars mycket bra!

Permalänk
Medlem

Spelar(eller rättare sagt spelade) i ett mycket liknande band. Myspace Vi har samma problem med kvaliteten plus vi var ganska nervösa när vi spelade in detta

Ja, ber er trummis öva. Men ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte er sångare, för mycket mainstream över det hela.

EDIT: Tar tillbaka det där med mainstream för jag hörde sedan er låt Illusion och där var det mycket bättre imo

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Få bruden att growla precis som Mikael Åkerfeldt så ska jag köpa alla era skivor, någon sin, i all framtid

vi väntar faktiskt på våran bassist ska lära sig ordentligt, dumt att låta han stå och yla och förstöra sin röst

Skrivet av Ywap:

Ljudkvaliteten är ju självklart inte den bästa på sådana lågbudget inspelningar men i övrigt var det kanon både vad det gäller musik och sång.

Två tummar upp

Tack så mkt!

Skrivet av tomten51:

Mikael Åkerfeldt spelar till och från i Bloodbath som även det har väldigt treviliga lyrics, men det va inte det jag ville säga.. Jo, takten känns lite off måste jag säga specielt i början av låten, tror ni har lite att jobba på där allihopa! Annars mycket bra!

vilken låt menar du? tack så mkt!

Skrivet av IceY!:

Spelar(eller rättare sagt spelade) i ett mycket liknande band. Myspace Vi har samma problem med kvaliteten plus vi var ganska nervösa när vi spelade in detta

Ja, ber er trummis öva. Men ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte er sångare, för mycket mainstream över det hela.

EDIT: Tar tillbaka det där med mainstream för jag hörde sedan er låt Illusion och där var det mycket bättre imo

vi har snackat lite med han och gett alla tips och insperation, får se vart det leder. haha, bra!

Permalänk
Medlem

Skulle mer kalla det här poprock än metal faktiskt.. det finns ingen köttig gitarrvägg någonstans i musiken som håller samman det och trummisen verkar käka xanax för i hans hörna händer det fan inte mycket alls.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

I cum blood;) hell yeah

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Five Nails Through The Neck !!!

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Som flera redan poängterat, så måste trummisen upp många, många snäpp. Med bra produktion och bättre trumspel så kan det nog bli bra även om det inte är min musik.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus