Problem med mail i skolan (Ubuntu 10.10)

Permalänk

Problem med mail i skolan (Ubuntu 10.10)

Hejsan! Just nu kör jag Ubuntu 10.10 med Evolution. Jag vill kunna maila i skolan. Det funkar att ta emot men inte att skicka. Det funkar hemma med samma inställningar men i skolan tar det stopp!

Förslag på hjälp och uppslag mottages tacksamt!

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inget-namn-funka:

Hejsan! Just nu kör jag Ubuntu 10.10 med Evolution. Jag vill kunna maila i skolan. Det funkar att ta emot men inte att skicka. Det funkar hemma med samma inställningar men i skolan tar det stopp!

Förslag på hjälp och uppslag mottages tacksamt!

Mvh!

Porten kanske är blockerad?

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du använder din internet-leverantörs smtp-server för att skicka breven och det funkar bara om man är ansluten via den internet-leverantören (du kan inte skicka med telias server om du är uppkopplad via bredbandsbolaget t.ex.).

Om det är detta som är problemet så får du försöka hitta något som fungerar på olika nätverk. Själv brukar jag köra gmail vilket ofta funkar oavsett uppkoppling. Men det kan ju vara så som jocke92 skriver att porten är blockerad. Ett annat alternativ är då att använda webmail och det har ju gmail också.

Permalänk
Avstängd

Jo ett till alternativ som många väljer är att dumpa Evolution och istället köra Thunderbird 3 som då enkelt installeras från Ubuntus förråd.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inget-namn-funka:

Hejsan! Just nu kör jag Ubuntu 10.10 med Evolution. Jag vill kunna maila i skolan. Det funkar att ta emot men inte att skicka. Det funkar hemma med samma inställningar men i skolan tar det stopp!

Förslag på hjälp och uppslag mottages tacksamt!
Mvh!

Kolla vad skolan har för smtp server genom att använda denna sida.
MX Lookup, Blacklist Check and SMTP
skriv bara in domänens namn och vänta ett tag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kör man okrypterat så blockeras man av de flesta ISPer. Förut skickade de flesta virussmittade datorerna mailskit/spam okrypterat ... enkelt att bara spärra av så att port 25 inte kommer ut och sätta stop för dem.

Kör med SSL/TSL så byts portarna ut och du har betydligt större chans och få iväg dina mail. Om inte din SMTP servers stödjer kryptering ska du nog klaga