MSI 870A Fuzion fråga om minneshastighet - 1333/1066MH, 1600 (OC)

Permalänk

MSI 870A Fuzion fråga om minneshastighet - 1333/1066MH, 1600 (OC)

Tjenna!

Har upptäckt en grej just idag, var så ivrig när jag beställde datorn att jag inte tog mig en extra blick på vad jag köpte. Men med det moderkort (läs titel) så har jag nu dessa minnen:

Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz.

Ni kanske förstår min fråga, är detta ett fel köp utav mig? Datorn fungerar ju utan problem, så man kanske inte ska lägga ner för mkt energi på att fundera. Antar att OC betyder overclocked.
Vad kan hända/ förlorar jag något på detta?

/DougRemer

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Tjenna!

Har upptäckt en grej just idag, var så ivrig när jag beställde datorn att jag inte tog mig en extra blick på vad jag köpte. Men med det moderkort (läs titel) så har jag nu dessa minnen:

Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz.

Ni kanske förstår min fråga, är detta ett fel köp utav mig? Datorn fungerar ju utan problem, så man kanske inte ska lägga ner för mkt energi på att fundera. Antar att OC betyder overclocked.
Vad kan hända/ förlorar jag något på detta?

/DougRemer

moderkortet klarar av 1600mhz om du överklockar men sen beror det på om CPUn klarar av etc
Många variabler spelar in här. Du förlorar inte så mycket, inget du märker iaf. I värsta fall kan du testa med tightare timings på dem

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Här är resterande delar av datorn:

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
Gigabyte Radeon HD6850 1GB
Noctua NH-U9B SE2
Fractal Design Integra 500W
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
500GB Western Digital Caviar Blue SATA II
Fractal Design Define R3, Svart
MSI 870A Fuzion AM3

Känns lite snopet när det lite billigare moderkortet MSI 870A-G54 AM3 stödjer alla hastigheter. Men så går det när man är för ivrig och läser för snabbt.
<edit> till mitt försvar fanns inte det billigare i lager när jag beställde och orkar inte vänta. </end of edit>
Som det märks är jag ingen höjdare på när det kommer till inställningar i BIOS etc, men vad menar du med Tightare timings? Körde någon anpassade inställningar för min hårdvara när jag var där inne första gången.
Men eftersom att allt fungerar felfritt och livet leker så kanske man bara ska bortse från denna lilla miss?

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Här är resterande delar av datorn:

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
Gigabyte Radeon HD6850 1GB
Noctua NH-U9B SE2
Fractal Design Integra 500W
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
500GB Western Digital Caviar Blue SATA II
Fractal Design Define R3, Svart
MSI 870A Fuzion AM3

Känns lite snopet när det lite billigare moderkortet MSI 870A-G54 AM3 stödjer alla hastigheter. Men så går det när man är för ivrig och läser för snabbt.
<edit> till mitt försvar fanns inte det billigare i lager när jag beställde och orkar inte vänta. </end of edit>
Som det märks är jag ingen höjdare på när det kommer till inställningar i BIOS etc, men vad menar du med Tightare timings? Körde någon anpassade inställningar för min hårdvara när jag var där inne första gången.
Men eftersom att allt fungerar felfritt och livet leker så kanske man bara ska bortse från denna lilla miss?

Inget moderkort klarar av 1600mhz utan OC eftersom AMDs processorer inte är gjorda för 1600mhz utan för 1333. (desktop iaf)

Så vilket moderkort du köper så måste du överklocka minneskontrollern på cpun för att nå 1600mhz.
Moderkorten som är 1600mhz ready har en inställning så du kan ändra 533, 800, 1333, 1600mhz. Men ändrar du till 1600mhz så måste du öka volten lite på nordbryggan etc. Alltså en OC.
Moderkort som inte har detta kan man få 1600 genom FSB men det är svårare då.

Angående timings så har alla ram minnen timings, ex 800mhz 5-5-5-15-20/24 2T eller liknande. Du märker att första tre är samma därav den fjärde är summan av de tre första och den femte är den fjärde + en av de tre första.
Sedan kan man höja lite om minneskontrollern eller ramen inte klarar av det. därav 24 på vissa. 2T är att de kommer refreshas varannan clock. 1T är bäst men ibland inte så stabilt men skadar inte att testa.

Vilka timings och mhz etc variar från CPU, Minne, Moderkort och vilken plats minnen sitter. Oftast är närmast processorn snabbast sockel som gör att de klarar av högsta mhz och lägsta timings men det beror mycket på från moderkort till moderkort.

Mer kan du googla om ämnet eller gå in på corsair forumet "asktheramguy.com" som är corsairs forum för alla deras produkter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Tackar! Läst lite om just detta i överklocknings FAQen här på Swec. Känns lite klarare nu, bra att veta om jag vill ge mig in på det, eftersom det fungerar så bra just nu.

Antar att det också är helt rätt att köpa samma minnen om man vill ha 8GB senare.

Åter igen tack för din tid!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Tackar! Läst lite om just detta i överklocknings FAQen här på Swec. Känns lite klarare nu, bra att veta om jag vill ge mig in på det, eftersom det fungerar så bra just nu.

Antar att det också är helt rätt att köpa samma minnen om man vill ha 8GB senare.

Åter igen tack för din tid!

När det gäller med 4 minnen i datorn så kan det bli problem. Bästa är just att få samma typ av minnen och om det går samma batch och versions nummer.

Ibland kan 4 ram minnen fungera utan problem men ibland får man sänka hastigheten så ex från 1600 till 1333 eller 1333 tilll 800mhz

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Liten uppdatering, ser att minnena körs i 1333 hastighet, så det verkar ju vara nerklockade. Inte mig emot då det fungerar så bra.

Visa signatur

Live now! Die later!