Intel i3 VS AMD phenom II x4 955 + lite annat!

Permalänk

Intel i3 VS AMD phenom II x4 955 + lite annat!

Hej, ska beställa lite nya datordelar, men kan inte bestämma mig själv, så frågar er lite mer kunniga här på sweclockers

Ska användas mest till spel antar jag, framför allt wow(world of warcraft) men andra spel kommer att spelas också, kanske inte maxat, men ah ni fattar

Paket1: http://data.fuskbugg.se/dipdip/paket1.JPG

Paket2: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_paket2.JPG

Och ifall något inte skulle passa, ifall ni kan se det, säg gärna till, hjälp mig gärna byta ut delar ifall ni tycker det vore ett bättre val, men notera att min budget är inte över 2200kr, så det blir lite svårt att få bättre?

Tacksam för svar

edit: kommer använda xp i början, det är varför jag bara valt 3gb ram så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinesmarvin:

Hej, ska beställa lite nya datordelar, men kan inte bestämma mig själv, så frågar er lite mer kunniga här på sweclockers

Ska användas mest till spel antar jag, framför allt wow(world of warcraft) men andra spel kommer att spelas också, kanske inte maxat, men ah ni fattar

Paket1: http://data.fuskbugg.se/dipdip/paket1.JPG

Paket2: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_paket2.JPG

Och ifall något inte skulle passa, ifall ni kan se det, säg gärna till, hjälp mig gärna byta ut delar ifall ni tycker det vore ett bättre val, men notera att min budget är inte över 2200kr, så det blir lite svårt att få bättre?

Tacksam för svar

edit: kommer använda xp i början, det är varför jag bara valt 3gb ram så länge!

AMDn är fyrkärnig medan Inteln är tvåkärnig. Det är ingen tvekan om att du bör ta AMD-processorn, men om du väljer den så ska du INTE ha 3x1GB. Då går du miste om dual channel för minnena och det är inte bra alls. Kör på 2x2GB. Varför köra Win xp, det är ju uråldrigt...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ta AMD 955, men köp 2x2gb ram direkt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

AMD 955 krossar i3 :S

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

DE är väl inte ens i samma prisklass? Hoppas verkligen att I3 är betydligt billigare, annars är amd långt mer prisvärda. Till och med amds moderkort är ju billigare =O Ärligt talat förstår jag inte de som väljer intel istället för amd under 2000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

DE är väl inte ens i samma prisklass? Hoppas verkligen att I3 är betydligt billigare, annars är amd långt mer prisvärda. Till och med amds moderkort är ju billigare =O Ärligt talat förstår jag inte de som väljer intel istället för amd under 2000kr.

För att INTELs 750/760 presterar lite bättre än 965an då med lägre Clocks oxå!

Permalänk
Medlem

i3 och i5 krossar amd's 4 kärninga i spel så är de bara och det är bevisat i benchmarks och tester

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

i3 och i5 krossar amd's 4 kärninga i spel så är de bara och det är bevisat i benchmarks och tester

"Krossar är överdrivet"- I5 presterar i genomsnintt 3% bättre än phenom II x4 965 när en sajt lade ihop massa sajters test. Phenomen var bättre i program tror jag med.

I3 presterar antagligen sämre än Ph2 x4 i spel, länka gärna tester?

Detta är oklockat då. Har man vattenkylning och ska klocka så presterar intel en bra bit bättre dock.

Dessutom spel-tester inte verklighetstrogna, eftersom det ställer ned inställningarna (man kör ju så högt man kan??!)

Alltså, en dator med ett tex ett hd5870 och en phenom II x4 ger precis samma fps som en med I5 och hd5870, enda skillnaden är att amd-cpun kanske jobbar i 40% medans I5an jobbar i 30%. Inget som direkt spelar roll..

Men visst, ska du köra två stycken gtx580 så behöver du en överklockad I5a. Annars är intel för det mesta överflödigt och onödigt dyrt för spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Dessutom spel-tester inte verklighetstrogna, eftersom det ställer ned inställningarna (man kör ju så högt man kan??!)

Edit: Hade lite brottom själv så jag vill redigera inlägget.

Anledningen till att man sänker framför allt upplösningen i spelen är för att belasta processorn så mycke som möjligt. Ju högre upplösning man väljer destå mer får grafikkortet jobba istället vilket ger en skev bild över processorns verkliga kraft.
Man kör testerna så att processorn utnyttjas så mycke som möjligt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

"Krossar är överdrivet"- I5 presterar i genomsnintt 3% bättre än phenom II x4 965 när en sajt lade ihop massa sajters test. Phenomen var bättre i program tror jag med.

I3 presterar antagligen sämre än Ph2 x4 i spel, länka gärna tester?

Detta är oklockat då. Har man vattenkylning och ska klocka så presterar intel en bra bit bättre dock.

Dessutom spel-tester inte verklighetstrogna, eftersom det ställer ned inställningarna (man kör ju så högt man kan??!)

Alltså, en dator med ett tex ett hd5870 och en phenom II x4 ger precis samma fps som en med I5 och hd5870, enda skillnaden är att amd-cpun kanske jobbar i 40% medans I5an jobbar i 30%. Inget som direkt spelar roll..

Men visst, ska du köra två stycken gtx580 så behöver du en överklockad I5a. Annars är intel för det mesta överflödigt och onödigt dyrt för spel.

Att dom ställer ner är ju bara för att få CPUn att jobba så mkt som möjligt, destå högre inställningar och upplösningar detså mer tar GPUn över jobbet!

"enda skillnaden är att amd-cpun kanske jobbar i 40% medans I5an jobbar i 30%. Inget som direkt spelar roll.." Detta är ju bara en sak till som göra att jag hellre tar intel. AMD får jobba mer vilket tyder på att INTEL cpun gör jobbet bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

"Krossar är överdrivet"- I5 presterar i genomsnintt 3% bättre än phenom II x4 965 när en sajt lade ihop massa sajters test. Phenomen var bättre i program tror jag med.

I3 presterar antagligen sämre än Ph2 x4 i spel, länka gärna tester?

Detta är oklockat då. Har man vattenkylning och ska klocka så presterar intel en bra bit bättre dock.

Dessutom spel-tester inte verklighetstrogna, eftersom det ställer ned inställningarna (man kör ju så högt man kan??!)

Alltså, en dator med ett tex ett hd5870 och en phenom II x4 ger precis samma fps som en med I5 och hd5870, enda skillnaden är att amd-cpun kanske jobbar i 40% medans I5an jobbar i 30%. Inget som direkt spelar roll..

Men visst, ska du köra två stycken gtx580 så behöver du en överklockad I5a. Annars är intel för det mesta överflödigt och onödigt dyrt för spel.

ju mindre processorn arbetar, desto bättre är processorn... du sa just imot dig själv

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Att dom ställer ner är ju bara för att få CPUn att jobba så mkt som möjligt, destå högre inställningar och upplösningar detså mer tar GPUn över jobbet!

"enda skillnaden är att amd-cpun kanske jobbar i 40% medans I5an jobbar i 30%. Inget som direkt spelar roll.." Detta är ju bara en sak till som göra att jag hellre tar intel. AMD får jobba mer vilket tyder på att INTEL cpun gör jobbet bättre!

Ja, men det visar inte hur resultaten blir när man spelar normalt = 0% skillnad.

Jag intel är bättre, men datorn blir itne snabbare i spel för det?..

Spelar roll om processorn jobbar i 40 eller 30%? Den gör jobbet men stor marginal och skillnaden blir 0fps och en billigare dator där man kan välja ett bättre grafikkort = betydligt snabbare. En överdimensionerad cpu i en speldator gör ingen nytta och blir onödiga pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

ju mindre processorn arbetar, desto bättre är processorn... du sa just imot dig själv

Ja, men spelar det någon roll? Att köpa intel i en speldator under ca 12k är som att köpa ett nätagg på 1200watt för att driva en intel atom.. = pengar i sjön och onödig prestanda som inte ökar fpsen

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

AMD 955 krossar i3 :S

Nja, krossar var att ta i, men den presterar bättre.
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Men å andra sidan ligger de inte i samma prisklass riktigt. i3:s konkurrenter är Phenom II x2 55X och Athlon II x4 6XX.

Med sitt låga pris är 955 inte speciellt mycket dyrare, vilket gör den till bästa köpet om man kan lägga upp de extra hundralapparna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Ja, men spelar det någon roll? Att köpa intel i en speldator under ca 12k är som att köpa ett nätagg på 1200watt för att driva en intel atom.. = pengar i sjön och onödig prestanda som inte ökar fpsen

haha! ja fast 1200Watt kan man ju flytta med sig sen till kraftigare. jag sitter med 1x1200Watt, 1x1100Watt och 1x 700Watt, jag kommer ju alltså inte att behöva agg på ett bra tag. sen din liknelse funkar ju inte heller, INTEL köper man om man vill ha det bästa och är beredd att betala lite för det oxå.

Sen klart att det spelar roll om den arbetar mindre, det betyder ju att det drar lite mindre kräm sen att det går svalare, vilket för mig är win win win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ja, men spelar det någon roll? Att köpa intel i en speldator under ca 12k är som att köpa ett nätagg på 1200watt för att driva en intel atom.. = pengar i sjön och onödig prestanda som inte ökar fpsen

du bör lära dig lite ett och annat om dator belastning och värme generering, innan du öppnar dig igen, sluta tro att du kan så mycket om datorer och sluta vara en sån AMD fanboy, du kan inte acceptera att något är bättre än you're precious AMD, om du ska försöka predika om nått som inte har någon relevant information till tråden så kan du likaväl vara tyst och springa iväg till amd forum och skrika på att du blev skolad av en intel andvändare, nåväl åter på topic, han pratar om troligtvis 540 vs 955 och då är det i ren spel prestanda så vinner 540'n plus att den genererar mindre värme går svalare och drar mindre ström, vilket är billigare i längden, och mindre värme = lägre fläkthastighet = mindre ström på fläktarna = lägre ljud nivå = behagligare att arbeta med.... nåväl va ville du försöka få sagt?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

du bör lära dig lite ett och annat om dator belastning och värme generering, innan du öppnar dig igen, sluta tro att du kan så mycket om datorer och sluta vara en sån AMD fanboy, du kan inte acceptera att något är bättre än you're precious AMD, om du ska försöka predika om nått som inte har någon relevant information till tråden så kan du likaväl vara tyst och springa iväg till amd forum och skrika på att du blev skolad av en intel andvändare, nåväl åter på topic, han pratar om troligtvis 540 vs 955 och då är det i ren spel prestanda så vinner 540'n plus att den genererar mindre värme går svalare och drar mindre ström, vilket är billigare i längden, och mindre värme = lägre fläkthastighet = mindre ström på fläktarna = lägre ljud nivå = behagligare att arbeta med.... nåväl va ville du försöka få sagt?

Haha vad snackar du om? Intel är bättre i ren spel prestanda ja, men för att utnyttja / ha nytta av det krävs dyra grafikkort. Många som bygger speldatorer köpet en I7a och ett hd5870, när man får exakt samma fps med en amd, trotts att den är sämre, eftersom I7ans kraft inte används ändå.

Amd paket:
Phenom II x4 955 1190kr
Hd6870 2095kr
Gigabyte GA-MA74GMT-S2 400kr

3685kr

Ram minne osv är ju samma.

Intel I5:

I5 760 1649kr
Hd6870 2095kr
Asus P7H55-M 595 kr

4339kr

Ska man ha crossfire moderkort blir skillnaden mellan intel och amd ännu större.

I5an är väl runt 6-8 % snabbare. Men eftersom båda processorerna räcker så att det bli ton över för ett HD6870 så får man precis samma fps. Varför betala 700kr mer för intel när man får EXAKT samma fps???

Intels dyra processorer ÄR snabbare, men varför betala betydligt dyrare processorer och moderkort när prestandan inte skiljer jätte mycket OCH amds räcker så det blir över, så att snabbare processor inte ger mer fps?

Jag är ingen amd-fan. Köper det som ger prestandan som räcker och är prisvärdast = AMD

Verkar snarare som att du är Intel-frälst och vill försvara att du lagt massa extra pengar på intel för att få några procent snabbare processor som du ändå inte har användning för:) Sluta försvara ditt snedköp, tänk till och se tester innan du köper i stället;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Haha vad snackar du om? Intel är bättre i ren spel prestanda ja, men för att utnyttja / ha nytta av det krävs dyra grafikkort. Många som bygger speldatorer köpet en I7a och ett hd5870, när man får exakt samma fps med en amd, trotts att den är sämre, eftersom I7ans kraft inte används ändå.

Amd paket:
Phenom II x4 955 1190kr
Hd6870 2095kr
Gigabyte GA-MA74GMT-S2 400kr

3685kr

Ram minne osv är ju samma.

Intel I5:

I5 760 1649kr
Hd6870 2095kr
Asus P7H55-M 595 kr

4339kr

Ska man ha crossfire moderkort blir skillnaden mellan intel och amd ännu större.

I5an är väl runt 6-8 % snabbare. Men eftersom båda processorerna räcker så att det bli ton över för ett HD6870 så får man precis samma fps. Varför betala 700kr mer för intel när man får EXAKT samma fps???

Intels dyra processorer ÄR snabbare, men varför betala betydligt dyrare processorer och moderkort när prestandan inte skiljer jätte mycket OCH amds räcker så det blir över, så att snabbare processor inte ger mer fps?

Jag är ingen amd-fan. Köper det som ger prestandan som räcker och är prisvärdast = AMD

Verkar snarare som att du är Intel-frälst och vill försvara att du lagt massa extra pengar på intel för att få några procent snabbare processor som du ändå inte har användning för:) Sluta försvara ditt snedköp, tänk till och se tester innan du köper i stället;)

jo men nu var de inte 760'n han va intresserad av.. i3 och inte i5

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

jo men nu var de inte 760'n han va intresserad av.. i3 och inte i5

Okej sorry! Är lite stressad. Men eftersom I5 inte är många procent snabbare än phII x4 så borde väk I3 vara sämre än phII x4? Länka gärna test som säger det motsatta :S

Om i3 är snabbare än phII x4 så finns det ju ingen anledning att välja den dyrare I5??

Permalänk

Köp Phenom, den är billigare än i5 och har 4 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc2sv4nt3:

Köp Phenom, den är billigare än i5 och har 4 kärnor

Ja i5 har ju oxå 4 kärnor, och i3 har 2 kärnor med 2st virtualiserade vilket även kallas hyperthreading och det ger datorn en extra skjuts just pga datorn tror den kör 4 kärnor... Enough now, buy i3 and be happy with the price, polares lillebror sitter på en i3 530 med ett 5770 och lirar allt på max i 1440x900 på en 32" lcd tv utan några problem och ligger i snitt 70-80 fps i de flesta nya spel inklusive black ops. och då gick den riggen på ca 3500-4000kr...

Intel Core i3 540, 3.06GHz
924 kr

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
523 kr

Gigabyte GA-H55M-UD2H
811 kr

XFX Radeon HD5770 1GB KAMPANJ
1 149 kr

Totalt: 3 466 kr ink frakt

och går fortfarande att peta i ett 5770 till i riggen. då detta moderkort även stödjer CROSSFIRE!

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

Ja i5 har ju oxå 4 kärnor, och i3 har 2 kärnor med 2st virtualiserade vilket även kallas hyperthreading och det ger datorn en extra skjuts just pga datorn tror den kör 4 kärnor... Enough now, buy i3 and be happy with the price, polares lillebror sitter på en i3 530 med ett 5770 och lirar allt på max i 1440x900 på en 32" lcd tv utan några problem och ligger i snitt 70-80 fps i de flesta nya spel inklusive black ops. och då gick den riggen på ca 3500-4000kr...

Intel Core i3 540, 3.06GHz
924 kr

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
523 kr

Gigabyte GA-H55M-UD2H
811 kr

XFX Radeon HD5770 1GB KAMPANJ
1 149 kr

Totalt: 3 466 kr ink frakt

och går fortfarande att peta i ett 5770 till i riggen. då detta moderkort även stödjer CROSSFIRE!

Vilket tror du är bäst: 4 riktiga kärnor eller 2 kärnor som kör 2 trådar var? Självklar ger 4 riktiga kärnor mer prestanda ifall du kör 4-trådade spel.

Hyperthreading bör man stänga av direkt på intelprocessorer ifall man spelar, då det försämrar prestandan.

Du får inte 4 kärnor med hyperthreading.. Däremot delas arbetet upp bättre i program osv, dock ger det sämre prestanda i spel dock.. Dock finns det bara prestandan från två kärnor, det går inte att trolla.

Köp phenom II x4 ifall du bara ska köra ett grafikkort

Det värsta man kan göra är att ta ett sämre grafikkort för att få in intel i paketet i en speldator, det ger sämre prestanda

Permalänk
Medlem

orka tjaffsa om vad som är bäst saken är den att det mer är personligt val i dagens läge, smaksak då båda sidor är bra på varierande saker, så till ts go with the flow, har du ekonomi för intel go intel har du inte råd med intel gå amd simple as that

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Skrivet av McTw1st:

...
Gigabyte GA-H55M-UD2H
811 kr
...
och går fortfarande att peta i ett 5770 till i riggen. då detta moderkort även stödjer CROSSFIRE!

Vilseled inte folk i onödan, brädan i fråga är inte lämpad för crossfire då första PCIn går ner till 8x 2.0 och andra till 4x 1.0 när du kör crossfire. Att det blir det dålig prestanda är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

orka tjaffsa om vad som är bäst saken är den att det mer är personligt val i dagens läge, smaksak då båda sidor är bra på varierande saker, så till ts go with the flow, har du ekonomi för intel go intel har du inte råd med intel gå amd simple as that

I3 vs phenom II x4 är inte personligt direkt, phenom II x4 ÄR bättre och ett bättre val i en stationär dator. Phenom II x4 ligger närmare i5 750 i prestanda än I3.

I5 vs phenom II x4 är mer personligt dock.

I5 kostar 40% mer än phenom II x4, och presterar 5% bättre. I gengäld ger den bättre prestanda ifall man ska köra seriös klockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Vilseled inte folk i onödan, brädan i fråga är inte lämpad för crossfire då första PCIn går ner till 8x 2.0 och andra till 4x 1.0 när du kör crossfire. Att det blir det dålig prestanda är ett faktum.

jag sa aldrig att den hade bra prestanda i cf, det jag sa va att den stödde CF.

Skrivet av Defeat^:

I3 vs phenom II x4 är inte personligt direkt, phenom II x4 ÄR bättre och ett bättre val i en stationär dator. Phenom II x4 ligger närmare i5 750 i prestanda än I3.

I5 vs phenom II x4 är mer personligt dock.

I5 kostar 40% mer än phenom II x4, och presterar 5% bättre. I gengäld ger den bättre prestanda ifall man ska köra seriös klockning.

jo visst phenom 2 x4 965 är en bättre prolle men ska vi se de såhär oxå.
The Clarkdale Review: Intel's Core i5 661, i3 540 & i3 530 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

där har du en review angående intel 540, kollar man på testerna så kan ja ställa samma fråga till dig som du ställde till mig,

Core i3 540 kostar ca 920kr idag som billigast
Phenom II X4 965 kostar ca 1390kr som billigast

och är den lilla prestanda skillnaden värd den pris skillnaden?

kan vi inte avrunda denna tråd istället och säga till TS att han bör kolla på tester istället för att lyssna på oss då det inte spelar någon större roll vad han väljer, presonligen hade ja valt ett Intel system, men det är i mitt tycke, och du hade valt ett AMD, vi kommer att kunna tjata i evigheter om vad som är bäst osv men vi kommer inte komma någon stanns då vi kommer ha samma tjaffs hela tiden, vilken är bättre, vilken är billigare, det finns alltid utvägar till alla saker, nej ja tycker ts bör googla på ett par review's gällande båda processorerna samt grafik kort han kan vara intresserad av.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Klart du väljer en Phenom 955! Presterar likvärdigt eller något bättre än i3 i spel och springer cirklar runt den i program som använder fler än två kärnor (photoshop, videokodning, rendering etc)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Klart du väljer en Phenom 955! Presterar likvärdigt eller något bättre än i3 i spel och springer cirklar runt den i program som använder fler än två kärnor (photoshop, videokodning, rendering etc)

ja citerar TS: Ska användas mest till spel antar jag, framför allt wow(world of warcraft) men andra spel kommer att spelas också, kanske inte maxat, men ah ni fattar

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du köper, köp något med minst 4 kärnor annars kommer du att ångra dig stenhårt ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

ja citerar TS: Ska användas mest till spel antar jag, framför allt wow(world of warcraft) men andra spel kommer att spelas också, kanske inte maxat, men ah ni fattar

Jo visst, men då får TS fundera på om det är värt ~300:- extra för att få lite bättre prestanda i spel och mycket bättre prestanda i "allt annat". Pengarna verkar ju finnas eftersom att han själv föreslår 955:an, så varför snåla?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »