"Speldator" till jobb (webbdesign & -utveckling)

Permalänk
Medlem

"Speldator" till jobb (webbdesign & -utveckling)

Jag är ute efter en bärbar dator som ska ersätta min stationära på jobbet. Detta eftersom jag vill kunna ta med datorn hem och jobba lite i soffan om jag får lust. Jag jobbar med webbdesign och -utveckling och vill ha en dator med:

  • Kraftfull processor

  • Minst 4 GB hyfsat snabbt RAM

  • Stor och högupplöst skärm

  • Bra grafikkort

  • Numeriskt tangentbord

Efter att ha kollat runt lite i ett par dagar har jag fastnat för en laptop som i marknadsföring och recensioner kallas "speldator" och då undrar jag (eftersom detta blir min första bärbara) om det finns några nackdelar med nedanstående dator när det gäller att använda den varje dag på jobbet.

T.ex:

  1. Är grafikkortet för snabbt och därför kommer att skapa problem med värme?

  2. Kan jag få mer hårdvara för pengarna om jag väljer en "jobbdator"?

Asus G73JW-TZ130V
Egenskaper för Asus G73JW-TZ130V

Permalänk
Medlem

Även jag är sugen på denna allt den med något lägre upplösning ASUS G73JW CI5 2.53 4GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer som finns i lager på Dustin.
Någon som kan kommentera skillnaden i upplösnning 1600*900 vs 1920*1080 på en 17.3 skärm - vad är bäst för bildbehandling och titta på video?
Är batteritiden bättre på modellen med lägre upplösning och en Intel Core i5 460M med den i7 740 som sitter i den kraftigare modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holuba:

Även jag är sugen på denna allt den med något lägre upplösning ASUS G73JW CI5 2.53 4GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer som finns i lager på Dustin.
Någon som kan kommentera skillnaden i upplösnning 1600*900 vs 1920*1080 på en 17.3 skärm - vad är bäst för bildbehandling och titta på video?
Är batteritiden bättre på modellen med lägre upplösning och en Intel Core i5 460M med den i7 740 som sitter i den kraftigare modellen?

Cpu och ram är väl det som väger tyngst i bildbehandling gärna 6gb uppåt och fyra kärnor och flera hårddiskar helst 3 har jag hört innan .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oddish:

Jag är ute efter en bärbar dator som ska ersätta min stationära på jobbet. Detta eftersom jag vill kunna ta med datorn hem och jobba lite i soffan om jag får lust. Jag jobbar med webbdesign och -utveckling och vill ha en dator med:

  • Kraftfull processor

  • Minst 4 GB hyfsat snabbt RAM

  • Stor och högupplöst skärm

  • Bra grafikkort

  • Numeriskt tangentbord

Efter att ha kollat runt lite i ett par dagar har jag fastnat för en laptop som i marknadsföring och recensioner kallas "speldator" och då undrar jag (eftersom detta blir min första bärbara) om det finns några nackdelar med nedanstående dator när det gäller att använda den varje dag på jobbet.

T.ex:

  1. Är grafikkortet för snabbt och därför kommer att skapa problem med värme?

  2. Kan jag få mer hårdvara för pengarna om jag väljer en "jobbdator"?

Asus G73JW-TZ130V
Egenskaper för Asus G73JW-TZ130V

Ska du ta den till och från jobb så är kanske 15,6 att föredra i transport synpunkt. Jag anser inte min 15,6 bärbar utan snarare släpbar och går man då upp ytterliggare blir det ju ännu värre förmodligen .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Min ska vara stationerad hemma och byta rum då och då så storleken har ingen betydelse:-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holuba:

Min ska vara stationerad hemma och byta rum då och då så storleken har ingen betydelse:-)

Jag svarar i denna tråd istället för den andra.

Det låter som om du inte behöver en speldator dvs. ett sämre grafikkrot duger gott. Du kanske t.o.m. inte behöver en 4-kärnig processor då det låter som om Photoshop är ditt mest krävande program. Mitt förslag är att du väljer en relativt snabb i5. Satsa sedan på en SSD eller hybridhårddisk samt kanske 6-8GB RAM.

Högre upplösning är förstås bättre men det är inget jag skulle basera mitt val på i detta fall. Batteritiden är ungefär densamma.

Vad gäller RGB-LED så är det förstås en bonus. Jag skulle dock inte begränsa mig till sådana skärmar då skillnaden är liten.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig.

Mvh,
Ton