Permalänk
Medlem

Skall köpa en Asus G73 idag

Är det HD 5870 eller GTX 460 man skall ha ?

Och varifrån är det billigast att köpa från idag ?

Permalänk
Medlem

skulle nog ha en gtx 460, känns mer stabilt

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Och prestandamässigt är dom lika bra ?

Permalänk
Medlem

ja, jag tror det.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Jag hade tatt med GTX 460. Mindre strul med drivrutiner samt att jag tror GTX 460 ger mer prestanda i förhållande till värme.

Asus G73JW-TZ130V - Inet.se

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har själv en med 5870 kortet, tror inte det är allt för stor skillnad på modellerna men 460 kortet har ju 1,5GB GDDR5 minne, så det är ju ett plus.

Permalänk
Medlem

enligt Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

verkar 5870 vara strået vassare faktiskt angående värme vet jag inte sitter med ett 5850 kort i min och har inga problem med att datorn blir märkvärdigt varm inga problem med drivers heller för den delen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

Kort svar: Skillnaden i prestanda och värmeutveckling är försumbar.

Jag hade inte köpt datorn från Inet då den inte finns i lager.

G73 finns även i flera olika modeller. Om du ska använda krävande appliaktioner och spel så rekommenderas den från Inet. Om det endast är spel så finns det bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Den ska användas till WoW.
Jag har bestämt mig för TZ130V
Asus G73JW-TZ130V - Inet.se

Den ska väl klara det rätt så galant tycker jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoMeR:

Den ska användas till WoW.
Jag har bestämt mig för TZ130V
Asus G73JW-TZ130V - Inet.se

Den ska väl klara det rätt så galant tycker jag

Behöver inte (men vill ändå^^) påpeka att G73 är väldigt overkill för WoW. Av ditt svar utläser jag även att spel är anledningen till att du lägger ut så mycket pengar på en bärbar. Jag hänvisar till mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 5870.

Jag tänkte också köpa G73'an förrut, men sen hittade jag en ännu fetare laptop för samma pris med DUBBLA 5870 grafikkort i crossfire här: DevilTech - High Performance Systems - _Home#

Ska beställa i Januari tillsammans med en polare, får skriva recension här då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag skulle köra på 5870.

Jag tänkte också köpa G73'an förrut, men sen hittade jag en ännu fetare laptop för samma pris med DUBBLA 5870 grafikkort i crossfire här: DevilTech - High Performance Systems-_Home#

Ska beställa i Januari tillsammans med en polare, får skriva recension här då.

Jag har för mej att NVIDA korten funkar bättre i WoW än ATI's eller har jag missat nått?

Sen så va de ju mer Grafikminne till GTX 460 så de borde ju ge bättre prestanda vid höga inställningar om man tänker på Drawingdistance ( Ursäkta möjligt stavnings fel. ) och detaljrikedom osv. Samt att med ett större grafikminne så kan han köra med fler Pre-renderd frames vilket oxå kan ge en ökad grafikprestanda.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har för mej att NVIDA korten funkar bättre i WoW än ATI's eller har jag missat nått?

Sen så va de ju mer Grafikminne till GTX 460 så de borde ju ge bättre prestanda vid höga inställningar om man tänker på Drawingdistance ( Ursäkta möjligt stavnings fel. ) och detaljrikedom osv. Samt att med ett större grafikminne så kan han köra med fler Pre-renderd frames vilket oxå kan ge en ökad grafikprestanda.

Jag e framerate bög så jag skall köra allt på lägsta förutom upplösningen som kommer vara max.

Har just nu 30 fps med min nuvarande laptop (signatur) under en 25 man bossfight, ska bli spännande och se vad jag får med Asusen

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 73jw-130 förra veckan, har läst en hel del om jh modelen och ATI kortet. ATI kortet verkar bli mycket varmare och där med är NVIDIA kortet att föredra. En del personer verkar ha problem med ATI kortet och GSOD eller vad det nu heter. Är mycket nöjd me denna laptop, satte i 4gb till samt en SSD disk vilket gör underverk

Permalänk
Medlem

Den kommer troligtvis imorgon eller på torsdag. Kommer självklart skriva vad jag tycker om den efter några dagar

Permalänk
Medlem

Ok. Nu har jag kännt på den i ca 2 dagar och är mycket imponerad av prestandan.
Det första jag gjorde när jag fick datorn var att stoppa in min SSD 80gb disk i den.
När jag öppnade locket på undersidan ser jag att ASUS inte har skickat med en extra hdd rack om man nu vill (som många andra här) köra i en SSD istället för den hybrida disken. Men det ordnade jag med en egen lösning så disken vilar nu bra på locket.

Nåväl. Det andra jag gjorde var att flasha bios med easyflash under bios menyn som fungerade klockrent (vet dock inte vad den nya bioset gör men men, det känns bra).

Sedan gick jag genom bioset lite och såg vad man kunde ändra och inte ändra, jag lämnade alltihop som standard.
Jag installerade sedan en ny fräsch kopia av Windows 7 Home och använda mig utan nyckeln på undersidan, inga problem.
Installerade sedan nästan alla väsentliga drivrutiner från ASUS hemsida inkl program för extra knapparna på datorn, men när man ska starta dessa program så får man "CAN ONLY BE USED ON ASUS COMPUTER" konstigt, så jag avinstallerade dessa.
Alla andra drivrutiner installerades utan problem.

Sedan gjorde jag en fullständig windows update som inte heller strulade.
Nu vart jag reda att testa hur såpass WoW går på datorn och jag blev mycket imponerad !

MEN!
Nu till det absolut tråkigaste...
Idag när jag spelade, efter ca 4 timmar konstant WoW igång så dog datorn för mig, den bara stängdes av utan varningar eller några felmeddelande som tex bsod.

Jag blev väldigt ledsen, lagt så mycket pengar på en bra dator så ska såna här saker hända. Jag visste direkt att detta inte var en engångshändelse och väntade mig mer problem.

Så jag öppnar locket (jag använder extern skärm och har datorn lock stängd alltid) tryckte på ON-knappen och bootade datorn igen, väljer Starta windows normalt. Bootade upp utan problem. Startar WoW direkt, loggar in och IGEN så dör datorn så fort jag kommer in i spelet.

Jag kollade tempen på datorn med CPUID och den visar 53 CPU och 63 GPU så jag tror inte detta är pga överhettning.
Jag har kollat runt lite på google men hittar inget vettigt angående detta.

Om någon har några funderingar vad detta beror på så är jag tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Ok. Nu har jag kännt på den i ca 2 dagar och är mycket imponerad av prestandan.
Det första jag gjorde när jag fick datorn var att stoppa in min SSD 80gb disk i den.
När jag öppnade locket på undersidan ser jag att ASUS inte har skickat med en extra hdd rack om man nu vill (som många andra här) köra i en SSD istället för den hybrida disken. Men det ordnade jag med en egen lösning så disken vilar nu bra på locket.

Nåväl. Det andra jag gjorde var att flasha bios med easyflash under bios menyn som fungerade klockrent (vet dock inte vad den nya bioset gör men men, det känns bra).

Sedan gick jag genom bioset lite och såg vad man kunde ändra och inte ändra, jag lämnade alltihop som standard.
Jag installerade sedan en ny fräsch kopia av Windows 7 Home och använda mig utan nyckeln på undersidan, inga problem.
Installerade sedan nästan alla väsentliga drivrutiner från ASUS hemsida inkl program för extra knapparna på datorn, men när man ska starta dessa program så får man "CAN ONLY BE USED ON ASUS COMPUTER" konstigt, så jag avinstallerade dessa.
Alla andra drivrutiner installerades utan problem.

Sedan gjorde jag en fullständig windows update som inte heller strulade.
Nu vart jag reda att testa hur såpass WoW går på datorn och jag blev mycket imponerad !

MEN!
Nu till det absolut tråkigaste...
Idag när jag spelade, efter ca 4 timmar konstant WoW igång så dog datorn för mig, den bara stängdes av utan varningar eller några felmeddelande som tex bsod.

Jag blev väldigt ledsen, lagt så mycket pengar på en bra dator så ska såna här saker hända. Jag visste direkt att detta inte var en engångshändelse och väntade mig mer problem.

Så jag öppnar locket (jag använder extern skärm och har datorn lock stängd alltid) tryckte på ON-knappen och bootade datorn igen, väljer Starta windows normalt. Bootade upp utan problem. Startar WoW direkt, loggar in och IGEN så dör datorn så fort jag kommer in i spelet.

Jag kollade tempen på datorn med CPUID och den visar 53 CPU och 63 GPU så jag tror inte detta är pga överhettning.
Jag har kollat runt lite på google men hittar inget vettigt angående detta.

Om någon har några funderingar vad detta beror på så är jag tacksam!

Vad händer om du formaterar och kör in windowset som ligger på recovery skivan?

Kan ju möjligtvis va nått program eller nått som finns där som faktiskt behövs. Hade liknande problem på med min HP ( Kolla sign ) och de löste sig genom att jag körde in windowset från recovery skivan.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Mobility 5870 presterar 6% bättre än 460 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Mobility 5870 presterar 6% bättre än 460 kortet.

Beror nog helt på vilket spel och vilken upplösning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Kör med ett HD5870 Mobile i min msi gx660R funkar super blir ljummet under spel.
Aldrig haft ett enda strul med några drivers till kortet.

In med drivers tuta och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad händer om du formaterar och kör in windowset som ligger på recovery skivan?

Kan ju möjligtvis va nått program eller nått som finns där som faktiskt behövs. Hade liknande problem på med min HP ( Kolla sign ) och de löste sig genom att jag körde in windowset från recovery skivan.

Jag nollade disken som följde med inkl recovery partitionen. (kanske inte så smart)

Men nu testade jag att installera in Windows 7, fast Pro den här gången (inte Home).
Men innan jag gjorde det så disablade jag ett antal grejer i bios som jag tror orsakade detta problem
Webcam
Touchpad
och 2 andra saker jag inte minns.

Sedan installerade jag följande i ordningsföljd.
Chipset_Intel_WIN7_32_64_z9111027
ATKPackage_WIN7_32_WIN7_64_z100005
Cardreader_Realtek_Win7_32_Win7_64_z61760054
MEI_Intel_XP32_Vista_Win7_6001179
USB3_Fresco_Win7_64_z309811
VGA_nVidia_Fermi_Win7_64_z817125912

Audio behövs inte installeras då Nvidia grafikkortsdrivrutiner innehåller ljuddrivrutiner såg jag förra gången jag installerade Audio. Kanske dom krockar ? Så jag valde att inte installera Audio den här gången.

Efter detta så var alla drivrutiner installerade och windows update hittade inga drivrutiner den ville ha installerat heller så jag var nöjd så.

Har nu spelade ca 20 timmar konstant och startat om datorn några gånger och den har inte stängt av sig en enda gång. Allting har fungerat som den ska. Men jag är ganska nojjig ändå eftersom det bara har gått 20 timmar sen detta hände. Men jag återkommer om problemet kvarstår, gör jag inte det så är detta en lösning för dem som har liknade problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Jag nollade disken som följde med inkl recovery partitionen. (kanske inte så smart)

Men nu testade jag att installera in Windows 7, fast Pro den här gången (inte Home).
Men innan jag gjorde det så disablade jag ett antal grejer i bios som jag tror orsakade detta problem
Webcam
Touchpad
och 2 andra saker jag inte minns.

Sedan installerade jag följande i ordningsföljd.
Chipset_Intel_WIN7_32_64_z9111027
ATKPackage_WIN7_32_WIN7_64_z100005
Cardreader_Realtek_Win7_32_Win7_64_z61760054
MEI_Intel_XP32_Vista_Win7_6001179
USB3_Fresco_Win7_64_z309811
VGA_nVidia_Fermi_Win7_64_z817125912

Audio behövs inte installeras då Nvidia grafikkortsdrivrutiner innehåller ljuddrivrutiner såg jag förra gången jag installerade Audio. Kanske dom krockar ? Så jag valde att inte installera Audio den här gången.

Efter detta så var alla drivrutiner installerade och windows update hittade inga drivrutiner den ville ha installerat heller så jag var nöjd så.

Har nu spelade ca 20 timmar konstant och startat om datorn några gånger och den har inte stängt av sig en enda gång. Allting har fungerat som den ska. Men jag är ganska nojjig ändå eftersom det bara har gått 20 timmar sen detta hände. Men jag återkommer om problemet kvarstår, gör jag inte det så är detta en lösning för dem som har liknade problem.

Du kan beställa en recovery skiva från ASUS... tror de är gratis eller så får du betala frakten.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Beror nog helt på vilket spel och vilken upplösning.

Det större grafikminnet lär du inte kunna använda på 460 eftersom laptopen kör på 1920x1080 som max och där räcker 1024mb mer än nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det större grafikminnet lär du inte kunna använda på 460 eftersom laptopen kör på 1920x1080 som max och där räcker 1024mb mer än nog.

Extern skärm???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Extern skärm???

Inte många andra skärmar kör heller i högre upplösning än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte många andra skärmar kör heller i högre upplösning än så.

Men de finns. Sen så handlar de ju lite om vad för inställningar man kör på olika spel oxå. Spelar man med PhysX aktiverat så kan de ju gå åt lite mer minne.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Jag nollade disken som följde med inkl recovery partitionen. (kanske inte så smart)

Men nu testade jag att installera in Windows 7, fast Pro den här gången (inte Home).
Men innan jag gjorde det så disablade jag ett antal grejer i bios som jag tror orsakade detta problem
Webcam
Touchpad
och 2 andra saker jag inte minns.

Sedan installerade jag följande i ordningsföljd.
Chipset_Intel_WIN7_32_64_z9111027
ATKPackage_WIN7_32_WIN7_64_z100005
Cardreader_Realtek_Win7_32_Win7_64_z61760054
MEI_Intel_XP32_Vista_Win7_6001179
USB3_Fresco_Win7_64_z309811
VGA_nVidia_Fermi_Win7_64_z817125912

Audio behövs inte installeras då Nvidia grafikkortsdrivrutiner innehåller ljuddrivrutiner såg jag förra gången jag installerade Audio. Kanske dom krockar ? Så jag valde att inte installera Audio den här gången.

Efter detta så var alla drivrutiner installerade och windows update hittade inga drivrutiner den ville ha installerat heller så jag var nöjd så.

Har nu spelade ca 20 timmar konstant och startat om datorn några gånger och den har inte stängt av sig en enda gång. Allting har fungerat som den ska. Men jag är ganska nojjig ändå eftersom det bara har gått 20 timmar sen detta hände. Men jag återkommer om problemet kvarstår, gör jag inte det så är detta en lösning för dem som har liknade problem.

Nu dog datorn för mig igen, medans jag spelade, suck...
Så strunta i vad jag skrev, för höra med Inet vad man kan göra

Permalänk
Inaktiv

Vet nån om det kommer ny asus modell snart? med bättre grafik kort än både hd5870 och gtx 460? typ med 6970m eller gtx 580m?

Permalänk

Hmm

Sjukt trist att höra om alla problem med denna dator, skall skälv köpa en i slutet av månaden.
Men nu när man läst om alla problem här på forumet så har man ju tappat lusten.
Hur kan det vara så mycket strul med en dator som kostar så mycket....

Permalänk
Medlem

Då ska du komma ihåg att de flesta som skriver är sådana som har problem, kan tro att det är kanske 1-2 av 10 som har sådana problem. Vi som har en och är supernöjda har inte så stor anledning att skiva om dessa i formen eftersom vi har full upp att spela

Jag har haft min G73Jw i drygt 1 månad nu och inte minsta problem med reboot eller drivare.