Ubuntu Netbook remix tillbaka till Win XP/7 Starter?

Permalänk

Ubuntu Netbook remix tillbaka till Win XP/7 Starter?

Hej!

Jag har ett litet problem. Har för ett par veckor sen installerat Ubuntu på min Asus EEE (1005P) i mitt då onyktra tillstånd så blev jag less på Win7 Starter Edition som var så otroligt segt och dåligt med funktioner så installerade jag Ubuntu (jag har aldrig använt Linux innan bör påpekas) över mitt Win7 exemplar. Nu har jag slitit mig i håret och skrikit mer åt datorn än vad jag gjorde innan för jag får inte in mina spel & program som jag vanligtvis använder att fungerar eller rättare sagt installerade. Så finns det någon här som kan hjälpa mig?
Nu har ju inte min dator en CD/DVD-ROM så går det ens att installera Windows via ett USB-minne eller går det att nollställa datorn på något sätt så att jag kommer åt Win7?

PS. Jag vet att man kan köra Ubuntu via ett USB-minne och samtidigt ha kvar Windows på hårddisken varför jag valde att installera över Ubuntu är fortfarande ett frågetecken och ett svagt fylleminne för mig. Ds.

Permalänk
Medlem

Att installera windows från USB minne är inga problem. Googla någon sekund så hittar du snabbt en guide.
Annars finns ju alltid externa USB DVD-enheter du kan använda.

När det gäller Ubuntu och Linux i allmänhet så måste du tänka på att det är ett helt annat operativsystem än Windows och det är därför inte tänkt att du ska försöka köra Windows program. På samma sätt som att man inte försöker köra Windowsprogram på en Mac dator med OSX som operativsystem.

Linuxversioner av program installeras istället via pakerhanteraren eller Ubuntu software Center. Till skillnad från Mac och Windows där man går in på programtillverkarens sida eller googlar efter ett program. På Ubuntu och andra Linuxvarianter är det mycket enklare eftersom du inte behöver surfa runt på sidor och ladda ner program. Istället startar du bara Software center och söker på ett program du är ute efter, t.ex. filezilla och sedan klickar du på install. Svårare än så är det inte.

Vissa windowsprogram finns det inga versioner av för Linux, men då hittar man alternativ istället. Find Open Source Alternatives to commercial software | Open Source Alternative - osalt.com är en bra sida för att hitta alternativa open source program.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det finns många guider om du googlar lite, här är en t.e.x Create A Bootable Windows 7 USB Drive From Linux (Tested On Ubuntu) ~ Web Upd8: Ubuntu / Linux blog

Jo som sagt de flesta windows spel och program funkar inte i Ubuntu. Men för programmen finns det alltid massor av alternativ som många gånger är lika bra eller för det mesta bättre. För spelen dock är det dåligt, men många utav dem som går att spela på en sån seg maskin ska funka hyffsat via wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.