Ang. posten och deras mopeder - Köra utan hjälm ?

Permalänk
Medlem

Ang. posten och deras mopeder - Köra utan hjälm ?

Jag råkade slänga ut ett öga genom fönstret nu i eftermiddags och fick se posten med deras mopeder. Det första som slår mig, hur kommer det sig att dom får köra utan hjälm ?

Det är väl hjälm tvång på moped så vitt jag vet. Eller bestitter posten med egna regler för sitt endamål ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

http://img42.imageshack.us/img42/6996/postmoppethumb1.jpg

Jag råkade slänga ut ett öga genom fönstret nu i eftermiddags och fick se posten med deras mopeder. Det första som slår mig, hur kommer det sig att dom får köra utan hjälm ?

Det är väl hjälm tvång på moped så vitt jag vet. Eller bestitter posten med egna regler för sitt endamål ?

Vet inte hur det är men oftast när jag ser dem kör de runt inne bland lägenhetshusen, där det inte är något trafik förutom folk som går osv. Är nog stor skillnad mellan att de är ute i trafiken på en vanlig väg.

Eller så kör de olagligt, ja. Reglerna ska ju gälla för alla?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Vet inte hur det är men oftast när jag ser dem kör de runt inne bland lägenhetshusen, där det inte är något trafik förutom folk som går osv. Är nog stor skillnad mellan att de är ute i trafiken på en vanlig väg.

Eller så kör de olagligt, ja. Reglerna ska ju gälla för alla?

Ja, är det lag på att man nu ska ha hjälm på moppe, så är det väl det som gäller hela tiden.
Om inte annat så lär det ju bli himmla krångligt att behöva sätta på och ta av hjälmen mellan varven.

Eller,..så besitter posten med egna bestämmelser på det här med hjälm tvång.
Skulle ju vara roligt att veta hur det ligger till.

Tror fan att jag ska dumpa ett mess till Posten och höra efter.

Edit:
Kunde inte hålla fingrarna ur kakburken, så jag tog och skickade ett mess. Så vi får se vad man har att säga om det hela. Intressant, om inte annat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Dom kör garanterat olagligt, var samma sak när jag brukade jobba för komunen och körde mycket flakmoppe alltid utan hjälm helt olagligt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

vet att de finns de som kör med hjälm och de som kör utan.

men skulle vara kul o veta varför regler inte gäller för dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Edit:
Kunde inte hålla fingrarna ur kakburken, så jag tog och skickade ett mess. Så vi får se vad man har att säga om det hela. Intressant, om inte annat.

Vad sa Posten?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

om jag inte minns helt fel så sitter det väll en LGF-skylt bak på dessa och då behövs väll ingen hjälm?

Här har dom iaf hjälm när dom glider runt och "arbetar"

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Medlem

Kan säga att Posten har dispans från hjälmlagen för moped, samt att man får köra på en cykelbana med en postbil.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Det hade ju varit allmänt jobbigt att ha hjälm på sig när man delar ut post. Tänk så svettig man blir i huvudet efter en trappa.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad sa Posten?:P

Har inte hört något från dom än. Det lär väl ta sin lilla tid förstår jag.

Men som Chobi sa tidigare, så kan det nog vara så att dom har dispans från att ha inte ha hjälm. Så det kan jag nog köpa. Men jag inväntar svar från Posten så får vi se vad man säger.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Känner en som sommarjobbade på posten och jag har för mig att han sa att mopedisterna endast behövde hjälm innan de kom fram till första postlådan.
D.v.s. att de ska ha hjälm från postkontoret tills de kommer fram till första postlådan. Men sedan kan de ta av den och behöver inte sätta på den förens efter sista postlådan.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Men ärligt talat, vem bryr sig?
Fast jag gillar liv&helevete trådar att han alltid har en liten mysig bild i första inlägget;)

Permalänk

Jag har kört lite postmoppe och man behöver endast ha hjälm mellan transportsträckor. De har ett undantag 'dispans' för detta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Har inte hört något från dom än. Det lär väl ta sin lilla tid förstår jag.

Men som Chobi sa tidigare, så kan det nog vara så att dom har dispans från att ha inte ha hjälm. Så det kan jag nog köpa. Men jag inväntar svar från Posten så får vi se vad man säger.

Jag jobbar på Posten.

Glömde självklart nämna att man dessutom har dispans för bälte i bilden. Dock som någon sa att detta gäller under turen, inte från eller till.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Jag jobbar på Posten.

Glömde självklart nämna att man dessutom har dispans för bälte i bilden. Dock som någon sa att detta gäller under turen, inte från eller till.

Ah, ja men då har vi det ju uppklarat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

** Svar på tal **

"Beklagar det inträffande", ja så farligt var det inte. Ville bara få lite klarhet i vad som gäller.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Som sagt.. Posten vet inte inte vad den andra handen gör

Men De har dispans för att köra utan hjälm när de är ute på sin runda det är bara mellan transportsträckor de ska använda hjälm men det är upp till varje person som kör om de vill få böter eller inte.

slut på tråden ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Som sagt.. Posten vet inte inte vad den andra handen gör

Men De har dispans för att köra utan hjälm när de är ute på sin runda det är bara mellan transportsträckor de ska använda hjälm men det är upp till varje person som kör om de vill få böter eller inte.

slut på tråden ^^

Men du lär ju hålla med om att det är lite roligt att få det hela svart på vitt endå. Med eller utan hjälm.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Men du lär ju hålla med om att det är lite roligt att få det hela svart på vitt endå. Med eller utan hjälm.

lite komiskt är det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

**Uppdatering med bilder **

Kunde inte låta bli att lägga upp några uppdaterande bilder tagan nu i eftermiddags, torsdag. Nu när jag endå såg posta gubben.

Här var ord från postverket inget värda. Med eller utan dispans.

Lite oskärpa,suddiga bilder kanske, men ni ser endå vad det ska föreställa.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

http://img703.imageshack.us/img703/2561/postv1.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/2821/postv2.jpg

Kunde inte låta bli att lägga upp några uppdaterande bilder tagan nu i eftermiddags, torsdag. Nu när jag endå såg posta gubben.

Här var ord från postverket inget värda. Med eller utan dispans.

Lite oskärpa,suddiga bilder kanske, men ni ser endå vad det ska föreställa.

Haha!
Skulle vara galet kul om du skicka bilderna till posten och ser vad dem säger:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Haha!
Skulle vara galet kul om du skicka bilderna till posten och ser vad dem säger:D

Tror knappast att dom kommer att göra så mycket större väsen utav det här än vad man redan har gjort.

Jo, jag har rätt så mycket dötid på min sida.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Känns som en stalker här, hmm? ^^
Tror inte jag någonsin sett en postgubbe ha hjälm på sig...

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk

Men för fan? vad är det att diskutera?
Jag har jobbat en mindre period i mitt liv som postanställd och kört moped. Så jag om någon här borde veta hur det ligger till så kan ni ju lägga ner det hela bara.

De har dispans!! Det är endast vid transportsträckor de ska ha hjälm(upp till var och en likaså som det är lag på att ha motorcykelhjälm). Dock ute på rundan dvs mellan hus till hus så behöver de inte ha hjälm.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur är det med att köra på trottoarer? Finns det dispans för det med ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Hur är det med att köra på trottoarer? Finns det dispans för det med ?

Det har faktiskt vara lite tjabb om det på senaste tiden.

Men moppe så får de göra det för posten. Dock med att köra med bil på trottoarer så ska iaf ha varit en testperiod där de inte har kört på trottoarer och jag tror det ska införas ett förbud från postens sida trotts att ingen annan myndighet har sagt att de måste köra på vägen så att säga.

Visa signatur

I am Extrazz.