Fungerar en Phenom II X6 1055T i en Nettle3?

Permalänk
Medlem

Fungerar en Phenom II X6 1055T i en Nettle3?

Nettle3 har en AM2+ socket så processorn ska passa i den. Frågan är om den kommer att fungera över huvud taget?

Här har ni en länk till specifikationen för moderkortet: Motherboard Specifications, MCP61PM-HM (Nettle3) - HP Customer Care (United States - English)

Det spelar ingen roll om det blir några prestandaförluster eller inte, frågan är bara rakt av om det kommer att fungera. Jag ska bara testa om processorn fungerar, inte sätta i den permanent.

Permalänk
Medlem

Nej går inte då köpa ny moderkort am3 o ddr3 istället .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Man ser ju direkt att det inte kommer funka.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man ser ju direkt att det inte kommer funka.

Men AM3-processorer ska fungera i AM2+ socklar om jag inte har helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovanion:

Men AM3-processorer ska fungera i AM2+ socklar om jag inte har helt fel.

Ja, men moderkortet är fan dött hur man ska säga det. Det stödjer inte ens AM3.

Processor upgrade information:

Socket type: AM2+

Motherboard supports the following processor upgrades:
Phenom with Quad Core (Agena) technology (AM2+) up to 9600 (up to 95 watt TDP)
Athlon64 X2 with Dual Core technology up to 5600+ (up to 89 watt TDP)
Athlon64 less than 4000+
Sempron less than 3800+

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovanion:

Men AM3-processorer ska fungera i AM2+ socklar om jag inte har helt fel.

Må så vara, men jag tror inte ditt kort stödjer den processorn. passa må den göra men bootar gör den inte om jag inte har helt fel:)

varför inte bara prova ? Har du kylpasta så är det ju bara att montera / montera tillbaka gammgrejjerna när det inte funkar ?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ville kolla om det ens var värt att testa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ens värt att testa, så gör inte det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Permalänk
Avstängd

AM2+ stödjer som du säger i vissa fall AM3 CPUs, jag har ett gammalt Gigabyte moderkort AM2+ 780G Chip som funkar hur bra som helst med en 1055T, men är det en märkes dator så brukar uppgraderings chanserna vara minimala!

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga är ett helt klart nej, det kommer inte fungera, är inte värt att testa heller.

Ledsen men det där är ett hp-bord, min erfarenhet av att uppgradera hp datorer är inte direkt positiv, särskilt inte uppgradera processorer, har haft fem fall på sistone där Hp´s supporttekniker lagt ut specar, biosuppdateringar och allt för att det skall funka bra -gjorde det?, svaret är ett nej.

Dessutom så skriver de klart och tydligt att det inte kommer fungera, de som stöds finns med i listan, de processorer du talar om har ett tdp-värde på 125w så det är dessvärre omöjligt.
Köper du ändå en sådan processor utan att lyssna på oss, då hoppas jag att vi slipper se en tråd till med "varför fungerar inte processorn i mitt moderkort" eller liknande senare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(