Tyst speldator - Fungerar delarna bra ihop?

Permalänk
Medlem

Tyst speldator - Fungerar delarna bra ihop?

Hej! Det här är min första post på Sweclockers forumsektion. Jag är dock inte ny på Sweclockers, har varit inne på sidan och läst många intressanta recensioner och artiklar genom åren. Får passa på att tacka för en otroligt bra site.

Jag skulle vilja ha lite åsikter om datorpaketet jag plockat ihop nedan. Passar delarna bra ihop, är det något jag glömt? Är det någon del som jag kan spara in på, eller som jag bör byta ut till något bättre? Det jag är ute efter är en bra och någorlunda tyst speldator. Spelet som gäller för tillfället är Black Ops.

Permalänk
Medlem

Kylpasta till processorfläkten, annars kommer jag inte på något.

Permalänk

Kan verkligen rekommendera chassit, sitter själv på förra R2 versionen och den är riktigt tyst och läcker. Kan också rekommendera Corsairs H50 kylare, eller H70 som nu precis kommit ut om du vill ha ett alternativ till Noctua fläkten.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Kan verkligen rekommendera chassit, sitter själv på förra R2 versionen och den är riktigt tyst och läcker. Kan också rekommendera Corsairs H50 kylare, eller H70 som nu precis kommit ut om du vill ha ett alternativ till Noctua fläkten.

Sen tycker jag du ska ge dig på att bygga själv och lägga de 800kr för byggnationen på en SSD hårddisk istället.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Chassit är kung.
Om du vill kan du spara en 300kr genom att ta kylaren hyper 212 plus istället. Jag har min med en schyte 1200rpm och hör knappt datorn.
Sen tycker jag' 650 ärwatt lite väl tilltaget så där kan du minska någon hundring
Sen kan du fundera på om du verkligen behöver 8gb ram.
Graffikkortet har jag hört bra om, jag väntar själv på storebror 470 soc som även de ska vara bra och tyst.
Minskar du dessa saker och bygger datorn själv istället så har du råd med en ssd disk för pengarna.

Jag var skeptisk till ssd men blev övertalad och ångrar mig inte en sekund. Datorn blir blixtsnabb och inga laddtider. Riktigt värt att slippa vänta när man t.ex startar ett program utan de är precis som att öppna en mapp, (förutsatt att det inte är något jätteprogram som behöver ladda en GB )

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk

Om det är en tyst dator du är ute efter så har jag några kommentarer:

1. Grafikkortet är det som kommer att låta mest (vilket det oftast gör). Satsa på en eftermarknadskylare!

2. Köp några extra fläktar till chassit. Två fläktar följer med chassit. Köp två extra fläktar, gärna 140 mm. Flera fläktar på lågt varvtal ger längre ljudnivå än få fläktar med högt varvtal (om vi förutsätter att de flyttar lika mkt luft).

3. Välj inte H50 eller H70 om du vill ha en garanterat tyst kylare. Det är en kylare som passar sig bra för extrem överklockning, men är man ljudkänslig är det inte förstavalet (du blir aldrig av med pumpljudet).

4. Jag är tveksam till att disken du valt är särskilt tyst. Det bästa vore att köpa en liten SSD och sedan en 5400-RPMare för lagring.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

TX 650 är onödigt, det räcker med VX 550 eller VX 450 (gissningsvis lite tystare).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all hjälp!

Skrivet av Mackansson:

1. Grafikkortet är det som kommer att låta mest (vilket det oftast gör). Satsa på en eftermarknadskylare!

Villken kylare skulle du rekommendera till Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC?

Permalänk

Har inte så bra koll till just 460, men den här är nog nice (om du har spenderarbyxorna på):
Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus - Inet.se
Kanske vill ha detta också:
Arctic Cooling Accelero Xtreme Mount Plate VR005 - Inet.se

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Kylpasta till processorfläkten, annars kommer jag inte på något.

Kylpasta medföljer till Noctua kylarna

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

TX 650 är onödigt, det räcker med VX 550 eller VX 450 (gissningsvis lite tystare).

Större nätagg går på lägre fläkthastigheter då det inte belastas lika hårt..

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem

Sen glöm inte att lägga till gratis frakt: https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Moderator
Moderator

Eller så skaffar du ett Gigabyte 460 SOC och skiter i att pilla eftermarknadskylare.

Guru3d's ljudmätning på 460 SOC:

Citat:

We measured a perfectly silent 37 dBA when the GPU is massively under stress. This means that under normal circumstances, you cannot hear the product over the regular PC noise.

If your PC is in IDLE or you are working in desktop mode then dBA levels remain at 37 dBA, a noise level you will not be able to hear whatsoever either (of course).

Behåll NH-U12P också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

gtx 460 soc e fruktansvärt nice även evga´s superclocked på 850MHz är trevlig

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RPG:

gtx 460 soc e fruktansvärt nice även evga´s superclocked på 850MHz är trevlig

EVGA-kortet är trevligt, men är inte särskilt tyst

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nää men det är inte en Ferrari heller

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Eller så skaffar du ett Gigabyte 460 SOC och skiter i att pilla eftermarknadskylare.

Guru3d's ljudmätning på 460 SOC:

Behåll NH-U12P också.

Låter som en bra idé.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av RPG:

Nää men det är inte en Ferrari heller

TS var ju ute efter en TYST speldator?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl1nd:

Större nätagg går på lägre fläkthastigheter då det inte belastas lika hårt..

Det är inte samma modeller så du kan inte jämföra så. TX 650 är en budget-modell från CWT, VX 450 är en bättre modell från Seasonic.

Sen är effektiviteten antagligen sämre när man har ett överdimensionerat nätagg, vilket betyder mer värme som måste forslas bort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Japp där av svaret, inleder med det och ger ytterligare ett tips. Man kan ju komma på andra tankar under köpets gång bara det att man stirrar sig blind.
"gtx 460 soc e fruktansvärt nice även evga´s superclocked på 850MHz är trevlig "

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen ingen annan kylare till gigabyte 460, har ett själv och det är något otroligt tyst även när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Du behöver verkligen ingen annan kylare till gigabyte 460, har ett själv och det är något otroligt tyst även när man spelar.

exakt, gigabyte har ju extremt tysta kylare, nätagget = så stort som budget tål desto tystare, cpu kylaren= så stor som möjligt placerad nära chassiefläktar gör att cpu fläkten endast behövs köras på "tomgång". Har du en slant över gå upp på soc modellen antingen 470 eller 460

Permalänk
Skrivet av RPG:

Japp där av svaret, inleder med det och ger ytterligare ett tips. Man kan ju komma på andra tankar under köpets gång bara det att man stirrar sig blind.
"gtx 460 soc e fruktansvärt nice även evga´s superclocked på 850MHz är trevlig "

Ok, jag ville bara uttrycka att jag tyckte EVGA-varianten var ett värdelöst tips.

Skrivet av joi93:

Du behöver verkligen ingen annan kylare till gigabyte 460, har ett själv och det är något otroligt tyst även när man spelar.

Det beror ju på vilken kylare som sitter på kortet, det är ju verkligen inte samma för alla 460. Här kan du se en jämförelse:
GeForce GTX 460 review (roundup)
Över 40dBA stör jag mig på iaf, vill helst under 30 dBA, men jag är lite känslig

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ok, jag ville bara uttrycka att jag tyckte EVGA-varianten var ett värdelöst tips.

Det beror ju på vilken kylare som sitter på kortet, det är ju verkligen inte samma för alla 460. Här kan du se en jämförelse:
GeForce GTX 460 review (roundup)
Över 40dBA stör jag mig på iaf, vill helst under 30 dBA, men jag är lite känslig

Haha det är noterar
Min burk ligget på 20dB i max load, det tycker jag är tyst. Men jag har vänner som både tycker att den låter för mycket och är knäpp tyst. Så allt e relativt. Men jag argumenterar inte emot ditt resonemang

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mackansson:

Över 40dBA stör jag mig på iaf, vill helst under 30 dBA, men jag är lite känslig

Skrivet av RPG:

Haha det är noterar
Min burk ligget på 20dB i max load, det tycker jag är tyst. Men jag har vänner som både tycker att den låter för mycket och är knäpp tyst. Så allt e relativt. Men jag argumenterar inte emot ditt resonemang

Citat:

Bedroom at night 30 dBA Quiet
Broadcast studio 20 dBA

Hrrn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Tja, så är det. Jag har det jävligt tyst hemma, och jag vill inte att datorn hörs. Alls.

Living room - 40 dBA
Det funkar nog för de allra flesta, men den datorn hörs ju i ett tyst rum.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mackansson:

Tja, så är det. Jag har det jävligt tyst hemma, och jag vill inte att datorn hörs. Alls.

Living room - 40 dBA
Det funkar nog för de allra flesta, men den datorn hörs ju i ett tyst rum.

Tyckte det lät lite konstigt att du ville ha den tystare än ett tyst sovrum bara

Och kanske framförallt det där andra fallet, angående det där med 20dB..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Tyckte det lät lite konstigt att du ville ha den tystare än ett tyst sovrum bara

Och kanske framförallt det där andra fallet, angående det där med 20dB..

Ja, det kanske var en överdrift. Svårt att dra gränsen här, och svårt att veta hur många dBA ett ljud är. Skulle vara roligt att leka med en ljudmätare nån gång, ska försöka låna hem en från jobbet kanske. Min toleransnivå kanske ligger mellan 30 och 40 dBA nånstans, men det var lättast att uttrycka det i jämna tiotal

Men notera:. Vad någon upplever som tyst är väldigt personligt. Jag är känslig.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Efter att ha läst det ni skrivit så har jag gjort några ändringar, har bla bestämt mig för en SSD-disk. Ett 460 SOC får det också bli, problemet är att det inte finns på lager hos inet, ska ringa dem på måndag och kolla leveranstiden, är det lång leveranstid så får det bli ett 460 OC ändå. Det kan väl inte skilja så mycket i ljudnivå mellan de två i alla fall?

Bra tips det där med frakten också, det visste jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ok, jag ville bara uttrycka att jag tyckte EVGA-varianten var ett värdelöst tips.

Det beror ju på vilken kylare som sitter på kortet, det är ju verkligen inte samma för alla 460. Här kan du se en jämförelse:
GeForce GTX 460 review (roundup)
Över 40dBA stör jag mig på iaf, vill helst under 30 dBA, men jag är lite känslig

Självklart menade jag kortet som TS har i sitt första inlägg.