Permalänk

Låg fps i WoW

Halloo first time postare här

Problemet jag har är att när jag spelar World of Warcraft så får jag ofta väldigt, väldigt låga fps vilket gör spelet ibland nästan ospelbart. Kan ligga ända nere på 5-10fps under en raidboss. Dock så har jag inga fps-problem i något annat spel jag har testat på datorn. Kan tillexempel köra Crysis på Ultra utan några större problem. Förstår inte riktigt vad detta kan bero på. :S

Datorn jag använder är ca 2 år gammal. Här kmr lite specs på den

- AMD Phenom 9850 Quad Processor
- 2Gb ram (Min gissning är att det är här problemet sitter. Men om det går att lösa på annat sätt så hade det vart väldigt bra.)
- ATI Radeon HD 4860 (Senaste drivrutiner)

Tackar på förhand (:

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på Ramen

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Skrivet av sebbeioxegarn:

Halloo first time postare här

Problemet jag har är att när jag spelar World of Warcraft så får jag ofta väldigt, väldigt låga fps vilket gör spelet ibland nästan ospelbart. Kan ligga ända nere på 5-10fps under en raidboss. Dock så har jag inga fps-problem i något annat spel jag har testat på datorn. Kan tillexempel köra Crysis på Ultra utan några större problem. Förstår inte riktigt vad detta kan bero på. :S

Datorn jag använder är ca 2 år gammal. Här kmr lite specs på den

- AMD Phenom 9850 Quad Processor
- 2Gb ram (Min gissning är att det är här problemet sitter. Men om det går att lösa på annat sätt så hade det vart väldigt bra.)
- ATI Radeon HD 4860 (Senaste drivrutiner)

Tackar på förhand (:

Den där borde inte ha några problem att köra WOW på relativt höga settings. Har du kollat vad har för inställningar på ingame-grafiken? Kanske har du dom på ULTRA med full skuggeffekt, då kommer din burk inte grejja 25-manna. Prova dig fram med olika nivåer på grafikinställningarna. Har du dessutom "tonvis" med addons så drar dessa också ner fps.

Ta bort alla addons, utom dom mest nödvändiga, och skruva ner grafikinställningarna och testa.

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen till SweClockers! Jag hoppas att du kommer att trivas här. Det är faktiskt så att vi har en alldeles egen forumdel för World of Warcraft, så jag har flyttat din tråd dit eftersom du nog får bättre svar där. Jag hoppas att du blir nöjd med svaren du får.

*tråd flyttad*

Permalänk

2gb RAM är nog i minsta laget ja, men det ska funka på lite lägre inställningar endån.

Vilket OS kör du?
Vad är dina inställningnar på WoW?

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

2GB ram borde fungera fin fint, WoW drar ca 1GB av mina 6 så de är inge problem vad jag ser.
pröva stäng av shadows de brukar få de att lagga ganska bra
kör du window mode eller full screen? (windows mode kan få de att lagga mer än fullscreen)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Skaffa 4gb ram.

Kolla dina inställningar i grafiken, se till att dina inställningar på shadows är åt vänster snarare än åt höger. (Shadows är ett av de mest fpssugande reglagen i wow och väldigt många fixar sin fps genom att ändra den)

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

testa lägg in SET gxApi "d3d10" in config.wtf i wtf mappen och se om det blir bättre så att wow körs i DirectX 10 istället för DirectX 9 som är fortfarande standard i detta uråldriga spel...

och ni med DX11 kort kör SET gxApi "d3d11"

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

2gig ram ska inte vara några problem. Sålänge du inte har mer program i bakgrunden såsom Photoshop, iTunes, VLC, 200 olika brandväggar osv osv.
Hade verkligen inte skadat med 2 gig till. Det är mycket billigt nu för tiden att köpa RAM.

Sänk skuggor till NÄST HÖGSTA eller lägre, samt "hur långt du ser" och "hur långt bort föremål målas upp" till NÄST HÖGSTA eller lägre.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

2GB ram borde fungera fin fint, WoW drar ca 1GB av mina 6 så de är inge problem vad jag ser.
pröva stäng av shadows de brukar få de att lagga ganska bra
kör du window mode eller full screen? (windows mode kan få de att lagga mer än fullscreen)

min drar lite över 2gb när jag e i dalaran (på en välbefolkad tidpunkt). så det beror helt på vad du kör för installningar kan även lägga till att WoW klarar inte av att använda mer än 2gb RAM utan då crashar spelet istället.

MEN inge mer offtopic nu.
Ge oss lite mer info på dina inställningar och OS så ska vi se vad vi kan hjälpa dig me

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

2gig ram ska inte vara några problem. Sålänge du inte har mer program i bakgrunden såsom Photoshop, iTunes, VLC, 200 olika brandväggar osv osv.
Hade verkligen inte skadat med 2 gig till. Det är mycket billigt nu för tiden att köpa RAM.

Sänk skuggor till NÄST HÖGSTA eller lägre, samt "hur långt du ser" och "hur långt bort föremål målas upp" till NÄST HÖGSTA eller lägre.

vet inte hur det blir för dom som har DX10 men då jag har DX11 kort satte jag igång SET gxApi "d3d11" för att få igång DirectX 11 mode och jag kör nu med ultra settings på allt utan lag även shadows

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

vad är 4860 för kort? :S för mig det bara finns 4850 och 4870 och 4890.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

vad är 4860 för kort? :S för mig det bara finns 4850 och 4870 och 4890.

4860 finns faktiskt vad jag kan förstå så är det ett mellanting mellan 4850 och 4870. lägre clock än 4870 men använder gddr5 till skillnad från 4850

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

4860 finns faktiskt vad jag kan förstå så är det ett mellanting mellan 4850 och 4870. lägre clock än 4870 men använder gddr5 till skillnad från 4850

Det stämmer faktiskt googlade lite på det. dock verkar dte inte vnaligt direkt har aldrig hört talas om det

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Som nämndes i tråden så kan du köra WoW i DX11. Istället för att editera config.wtf så kan du istället lägga till -gxApi d3d11 direkt i genvägen. Editerar du config.wtf resettas den ofta då man startar om spelet, så säkrast (och enklast) är att bara editera genvägen. Och som någon också nämnde så är skuggorna i WoW den stora boven för låg FPS. Gör som de flesta gör och bara dra ner skuggorna till det lägsta värdet, och spara en sådär 20FPS i normal load. Skuggorna i WoW ser ändå fruktansvärda ut.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Som nämndes i tråden så kan du köra WoW i DX11. Istället för att editera config.wtf så kan du istället lägga till -gxApi d3d11 direkt i genvägen. Editerar du config.wtf resettas den ofta då man startar om spelet, så säkrast (och enklast) är att bara editera genvägen. Och som någon också nämnde så är skuggorna i WoW den stora boven för låg FPS. Gör som de flesta gör och bara dra ner skuggorna till det lägsta värdet, och spara en sådär 20FPS i normal load. Skuggorna i WoW ser ändå fruktansvärda ut.

hej.
undrar vad du menar med "genvägen"? vad ändrar man då? tackar för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaim3:

hej.
undrar vad du menar med "genvägen"? vad ändrar man då? tackar för svaret

högerklicka på wowikonen så kan du fylla i ytterligare

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

En annan sak som i vissa situationer sänker fps extremt är liquid quality som är satt till ultra, good räcker gott och väl anser jag.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av Sgart:

högerklicka på wowikonen så kan du fylla i ytterligare

http://img.photobucket.com/albums/v622/sgart/woww.jpg

Där har du ju dock tagit egenskaper på den riktiga filen. där kan du inte ändra de du behöver göra

Gör en genväg till din WoW.exe fil (Ligger antagligen en på skrivbordet redan) och ändra i kolumnen som heter Mål.

där skriver du in -gxApi d3d11 EFTER det sista " tecknet

så det ser ut så här
"C:\XXX\XXX\WoW.exe" -gxApi d3d11

XXX är där du har ditt wow men det står redan i rutan.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Där har du ju dock tagit egenskaper på den riktiga filen. där kan du inte ändra de du behöver göra

Gör en genväg till din WoW.exe fil (Ligger antagligen en på skrivbordet redan) och ändra i kolumnen som heter Mål.

där skriver du in -gxApi d3d11 EFTER det sista " tecknet

så det ser ut så här
"C:\XXX\XXX\WoW.exe" -gxApi d3d11

XXX är där du har ditt wow men det står redan i rutan.

Yes, det stämmer XD Jag tänkte faktiskt inte på det Men du har helt rätt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av sebbeioxegarn:

Halloo first time postare här

Problemet jag har är att när jag spelar World of Warcraft så får jag ofta väldigt, väldigt låga fps vilket gör spelet ibland nästan ospelbart. Kan ligga ända nere på 5-10fps under en raidboss. Dock så har jag inga fps-problem i något annat spel jag har testat på datorn. Kan tillexempel köra Crysis på Ultra utan några större problem. Förstår inte riktigt vad detta kan bero på. :S

Datorn jag använder är ca 2 år gammal. Här kmr lite specs på den

- AMD Phenom 9850 Quad Processor
- 2Gb ram (Min gissning är att det är här problemet sitter. Men om det går att lösa på annat sätt så hade det vart väldigt bra.)
- ATI Radeon HD 4860 (Senaste drivrutiner)

Tackar på förhand (:

antagligen ramen men jag vet inte riktigt. jag kör ultra på wow med runt 30 framrate i orgrimmar men ibland så sjunker den ner till 1-3 . jag har 8 gb ram så jag tycker det är väldigt konstigt också. men i ditt faLL EE DET NOG RAMEN ELLER EN BUGG Ifrån blizzard

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

för att dx11 ska funka i Wow behövs Windows 7 och ett dx11 kort vilket hd4860 inte är, DX10 finns inte i WoW.
RAM spökar nog bara om du använder Win7 eller Vista.

Min gissning är att in-game shadows och/eller addons som gör att du får dålig fps.

Permalänk
Medlem

Ej uppdaterade addons sabbar fps en som f-n..
Även uppdaterade addon kan sabba fps om dom inte "lirar" ihop.
(Vissa addon vill göra samma sak men endast ett kan göra det och då kan det bli "laggigt")

Permalänk
Medlem

se till att inte ha någon flash player igång ,medans du spelar, så som youtube-filmer tex.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet.

Toppentips! *thumbsup*

Blir en Signatur av det citatet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG