Permalänk
Medlem

amd phenom x6 black edition eller ej?

Tjenare! Undrar bara om blackedition klockar bättre, genom att man inte påverkar andra frekvenser än just processorns?

Sen om man ska klocka phenom II x6 ej black edition, krävs det då ett bättre moderkort än vad som hade krävts av en black edition? Jag menar klockar man en black edtion ändrar man bara processorns frekvens, medans klock med ej black edition påverkar ramminnet och moderkortets frekvens också, vilket kanske kräver dyrare moderkort och ram för att nå högre frekvenser?

Har nyss fått hem en phenom II x6 1055T efter att alla sagt att den klockar precis lika bra som black edition som är 400kr dyrare, bara man gör rätt. Men blev orolig då jag sitter på ett asus moderkort med 785G chipset (M4A785-M) med ddr2 ram. Försämrar detta klockningen, och hade en black edition pressat moderkortet mindre och därmed klockat högre med mitt moderkort?

Tack för svar!:)

Permalänk
Medlem

Ställ ned multippeln till cpu, cpu-nb samt ht o minnesfrekvens o se hur hög fsb kortet klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Ställ ned multippeln till cpu, cpu-nb samt ht o minnesfrekvens o se hur hög fsb kortet klarar.

Okey tack! Räcker det ätt testa om datorn startar led höjd fsb eller behöver jag stresstesta den i några timmar? Vilket stressprogram i så fall?

Men är det så annars att med ett dåligt moderkort så är det bättre att ta en black edition (som inte påverkar moderkortet) i fall man ska klocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Okey tack! Räcker det ätt testa om datorn startar led höjd fsb eller behöver jag stresstesta den i några timmar? Vilket stressprogram i så fall?

Men är det så annars att med ett dåligt moderkort så är det bättre att ta en black edition (som inte påverkar moderkortet) i fall man ska klocka?

Ja, om du vill veta om CPUn går 100% stabilt. OCCT eller Prime95 funkar bra.

Black-Editions är bara enklare att klocka med. Man höjer multipeln så ändras bara CPU-frekvensen, man behöver inte heller bry sig om minnena.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja, om du vill veta om CPUn går 100% stabilt. OCCT eller Prime95 funkar bra.

Black-Editions är bara enklare att klocka med. Man höjer multipeln så ändras bara CPU-frekvensen, man behöver inte heller bry sig om minnena.

Jag tänkte för att titta vilken fsb som moderkortet går stabilt i, behöver mans tresstesta då eller räcker det att kolla om datorn loadar windows eller ej?ä

Okej så black edition är bara lättare att klocka, men klcokar inte bättre på något vis?

Tack för svaren!=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Okey tack! Räcker det ätt testa om datorn startar led höjd fsb eller behöver jag stresstesta den i några timmar? Vilket stressprogram i så fall?

Men är det så annars att med ett dåligt moderkort så är det bättre att ta en black edition (som inte påverkar moderkortet) i fall man ska klocka?

Jag skulle nog köra iaf någon timme prime blend när jag nått max fsb, om det behövs eller inte kan jag inte svara på.

Det som kan skilja på dyrare moderkort bortsett från anslutningar o finnesser är att det kan vara bättre komponenter som ger en jämnare o högre spänning till processorn, klarar högre fsb, o har mer inställningsmöjligheter i bios m.m.
Det är dock absolut inte säkert att du kommer högre bara för att moderkortet är dyrare o nyare.

Eftersom en BE processor är en top-modell så är det troligt att man når en lite högre frekvens med den oberoende av moderkort. Sen kan man ju finjustera t.ex minneshastighet lite bättre eftersom du har både multp samt fsb att labba med. Men är ~hundra mhz hit eller dit värt hundralapparna??

Återkom gärna med max fsb. Alltid intressant.

Edit: såg att kortet saknar kylning på MOSFETsen o har 4+1 phase så kläm inte på någon högre vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Jag skulle nog köra iaf någon timme prime blend när jag nått max fsb, om det behövs eller inte kan jag inte svara på.

Det som kan skilja på dyrare moderkort bortsett från anslutningar o finnesser är att det kan vara bättre komponenter som ger en jämnare o högre spänning till processorn, klarar högre fsb, o har mer inställningsmöjligheter i bios m.m.
Det är dock absolut inte säkert att du kommer högre bara för att moderkortet är dyrare o nyare.

Eftersom en BE processor är en top-modell så är det troligt att man når en lite högre frekvens med den oberoende av moderkort. Sen kan man ju finjustera t.ex minneshastighet lite bättre eftersom du har både multp samt fsb att labba med. Men är ~hundra mhz hit eller dit värt hundralapparna??

Återkom gärna med max fsb. Alltid intressant.

Edit: såg att kortet saknar kylning på MOSFETsen o har 4+1 phase så kläm inte på någon högre vcore.

MOSFET, är det det sök sitter till vänster om processorn? Här sätt dit aluminium-kylflänsar, det är nog ingen fara där:) vad innebär 4+1 phase?

Än en gång, tack för svaren:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

MOSFET, är det det sök sitter till vänster om processorn? Här sätt dit aluminium-kylflänsar, det är nog ingen fara där:) vad innebär 4+1 phase?

Än en gång, tack för svaren:)

Ju fler phaser desto bättre/renare strömtillförsel

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ju fler phaser desto bättre/renare strömtillförsel

Har detta att göra med 4-pins kontakten som går till processorn?

På mitt ocz 700watts modulära nätagg är det 3 kablar som inte är modulära. Den stora till moderkortet, 4-pins kontakten till cpun, och en 6pins-kontakt som jag inte riktigt vet vad som är tanken med. Finns det moderkort med 6-pins kontakt till cpun?

Hur som helst kan jag säga JÄVLAR vilken skillnad mot min athlon x2! Trodde datorn var lite småseg att starta på grund av min 160gb hårdisk från 80-talet. Tog 30-sek till en minut innan alla auto-start program startat. Phenom II x6 -> Pang! Så är är alla program igång

Kul när man inte förväntade sig detta!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har detta att göra med 4-pins kontakten som går till processorn?

Delvis, 4-pin (eller 8-pin på flera nya moderkort) bestämmer hur mycket ström som kan skickas till processorn. Antal faser 4+1 är delen av moderkortet som omvandlar nätaggets 12V till rätt Core-volt t.ex.
Rekommenderad läsning om man vill förstå lite mer: Everything You Need to Know About The Motherboard Voltage Regulator Circuit | Hardware Secrets

Skrivet av Defeat^:

På mitt ocz 700watts modulära nätagg är det 3 kablar som inte är modulära. Den stora till moderkortet, 4-pins kontakten till cpun, och en 6pins-kontakt som jag inte riktigt vet vad som är tanken med. Finns det moderkort med 6-pins kontakt till cpun?

6-pinnars är till grafikkort PCI-e: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg och på kortet: http://static.erodov.com/reviews/guide/pci-e-connector/pci-e-...

Här ser du mosfet utan kylflänsar på ditt moderkort (vänster i bild): http://mattgadient.com/wp-content/uploads/2010/08/m4a785-m-no...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Delvis, 4-pin (eller 8-pin på flera nya moderkort) bestämmer hur mycket ström som kan skickas till processorn. Antal faser 4+1 är delen av moderkortet som omvandlar nätaggets 12V till rätt Core-volt t.ex.
Rekommenderad läsning om man vill förstå lite mer: Everything You Need to Know About The Motherboard Voltage Regulator Circuit | Hardware Secrets

6-pinnars är till grafikkort PCI-e: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg och på kortet: http://static.erodov.com/reviews/guide/pci-e-connector/pci-e-...

Här ser du mosfet utan kylflänsar på ditt moderkort (vänster i bild): http://mattgadient.com/wp-content/uploads/2010/08/m4a785-m-no...

Jo jag vet att 6-pinnars är till grafikkortet, men denna 6-pinnars passade inte i grafikkortet :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Jo jag vet att 6-pinnars är till grafikkortet, men denna 6-pinnars passade inte i grafikkortet :S

Säker på att det inte är ett åttapinnars?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Säker på att det inte är ett åttapinnars?

Mycket möjligt, orkar inte öppna och kolla nu dock:)

Btw, mitt kort klarade inte ens 240 FSB. 230 verkade den klara dock. Processorn låg då på 3.2, medans HT och NB hade nedställd multiplier och låg på 2060mhz, ramet gick i 740mhz. Testade att stress-testa och det verkade OK.

Men nu efter att datorn stått och foldat över natten och när jag sätter på skärmen så ser jag att datorn dött och startat om..

Antingen är det moderkortet som inte klarar högre FSB, i såfall tänker jag aldrig mer köpa asus. En annan här på forumemt har ett moderkort med 780-chipset från nåt annat märke, hans klarade upp till 270 FSB, medans mitt asus med bättre chipset inte ens klarar 230FSB...

En PH2 X6 1055T borde väl klara 3.2 GHZ utan höjd volt?

Blir så trött på mig själv.. Innan köpte jag black edition på två datorer i tron om att de klockade bättre, sedan fick jag reda på att de vanliga processorerna klockar precis lika bra... Nu valde jag inte black edition i tron på att jag i alla fall ska kunna ta mig till 3.6ghz på mitt nuvarande moderkort. Nu läser man att 1055Ts kärnor är svagare än 1090Ts och därför inte klockar lika bra osv...

Mår riktigt dåligt att jag inte valde 1090T för 350kr mer, dumsnål som man är..

Permalänk
Medlem

Har du räknat minneshastigheten rätt? Alltså frekvensen gånger två (DDR = Doubble Data Rate). Annars lär du vilja ställa ner minnena också. Om dina DDR2 går i 1480MHz utan att höja volten på dem är det inte konstigt att det inte funkar.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Mycket möjligt, orkar inte öppna och kolla nu dock:)En PH2 X6 1055T borde väl klara 3.2 GHZ utan höjd volt?

Hur högt når den om du inte ändrar mer än multipeln?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur högt når den om du inte ändrar mer än multipeln?

Hur menar du? Multipliern är låst till 14, så det är "FSBn" man får ändra. Kollar man reviews så verkar moderkortet klara beytdligt högre fsb än 130. Upp till typ 170... har jag fått deras historias värsta måndags-exmplar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka2k:

Har du räknat minneshastigheten rätt? Alltså frekvensen gånger två (DDR = Doubble Data Rate). Annars lär du vilja ställa ner minnena också. Om dina DDR2 går i 1480MHz utan att höja volten på dem är det inte konstigt att det inte funkar.

Ja, minnerna är specade till 800mhz. När jag försökte överklocka ställde jag ned deras multiplier så att de gick i 370 mhz typ (740 mhz)

Permalänk
Medlem

Ser ut som du hade lite otur, ~250 ser ut att va "normal" max fsb. Vilket iofs också är lite klent. Men det verkar inte vara något entusiastkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Ser ut som du hade lite otur, ~250 ser ut att va "normal" max fsb. Vilket iofs också är lite klent. Men det verkar inte vara något entusiastkort.

Nej, men är inte det lite väl klent när det inte ens klarar 130 fsb? En annan kille här på forumet kör ju sin i 3800mhz, alltså 270 fsb med ett 780-chipset. Jag har 785. Är det inte chipsetet som påverkar fsbn? Annars är det ju ingen direkt mening att ha ett 890fx-chipset.

Permalänk
Medlem

Nyare brukar betyda fler sata-kontakter, fler pci-e banor , sata 3, usb 3 o.s.v

fx modellerna är entusiast modellerna. X = bantad fx. G = onboard grafikkrets.