Åtta av tio processorer från Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ju alldrig bra med monopol.
Fast Microsoft har väl nästan monopol på operativsystem och fick på moppe och var tvugna att se till att iallafall Internet Explorer inte fick ingå som standard.
Om intel nu har 80% så är väl det ett monopol som dom kanske inte får ha kvar så länge utan att dom kanske får dela på sig på något sätt.
Fast det är väl ingen som kan straffas om man med ärliga och sjysta metoder lyckas att sälja så bra att alla köper produkten....eller?

Nu kan man inte direkt kalla Intels väg till nästan monopol har varit med schyssta metoder.. Under den tiden som Intel var ganska underlägsna Amd så mutade de ju OEM-tillverkarna till att använda deras CPUer istället för Amds, trotts att de var långsammare, varmare, dyrare och drog mer ström.

Hur ska man kunna konkurrera mot ett företag om det inte räcker med att sälja bättre och billigare produkter?

Till och med nu så är amd betydligt mer prisvärda, vilket är perfekt för alla dåliga OEM-datorer. Ändå använder alla intel.

Spelar ingen roll ifall bulldozer krossar Intels processorer i både prestanda och strömförbrukning och dessutom är billigare, folk hade köpt Intel ändå. Och OEM-tillverkare hade med kört 90% Intel, precis som vid athlon-tiden. Antagligen hade Intel kört sin vanliga mut-taktik med sitt stora kapital.

Nej, amd kommer nog sakta men säkert dö ut. Spelar ingen roll om dom släpper en super-CPU. Inte löser bara det enkelt med massa reklam och lite mutor hit och dit. De kan väl göra lite hur de vill med deras resurser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Nu kan man inte direkt kalla Intels väg till nästan monopol har varit med schyssta metoder.. Under den tiden som Intel var ganska underlägsna Amd så mutade de ju OEM-tillverkarna till att använda deras CPUer istället för Amds, trotts att de var långsammare, varmare, dyrare och drog mer ström.

Hur ska man kunna konkurrera mot ett företag om det inte räcker med att sälja bättre och billigare produkter?

Till och med nu så är amd betydligt mer prisvärda, vilket är perfekt för alla dåliga OEM-datorer. Ändå använder alla intel.

Spelar ingen roll ifall bulldozer krossar Intels processorer i både prestanda och strömförbrukning och dessutom är billigare, folk hade köpt Intel ändå. Och OEM-tillverkare hade med kört 90% Intel, precis som vid athlon-tiden. Antagligen hade Intel kört sin vanliga mut-taktik med sitt stora kapital.

Nej, amd kommer nog sakta men säkert dö ut. Spelar ingen roll om dom släpper en super-CPU. Inte löser bara det enkelt med massa reklam och lite mutor hit och dit. De kan väl göra lite hur de vill med deras resurser

Du har nog tyvärr rätt. Sanningen kan svida ibland men nu är den iallafall ute, deal with it.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

jag tror jag har läst denna tråden innan... nej det är bara samma snack varje gång nya siffror dyker upp.

Det är väldigt nära till en uppgradering av datorn och det lär bli en CPU från Intel och hoppar över AMD denna gången med.
jag hoppas att AMD kan spotta ut lite CPU´er som slår Intel på fingrarna så man kan gå tillbaka till AMD och det blir lite mer rolig fight på marknaden.

(K6II-Athlon64: CPU´er som folk med lite vett hade i sina burkar)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

jag tror jag har läst denna tråden innan... nej det är bara samma snack varje gång nya siffror dyker upp.

Det är väldigt nära till en uppgradering av datorn och det lär bli en CPU från Intel och hoppar över AMD denna gången med.
jag hoppas att AMD kan spotta ut lite CPU´er som slår Intel på fingrarna så man kan gå tillbaka till AMD och det blir lite mer rolig fight på marknaden.

(K6II-Athlon64: CPU´er som folk med lite vett hade i sina burkar)

Jag tror inte vi kommer få se en monsterprocessor från amd som slår intels värsta 10.000krs processor. Dock hoppas jag att vi får se amd knappa in på intel, men samtidigt ha extremt låga priser. Egentligen borde de knappa in på intel redan idag med deras nuvarande sortiment. 90% av datorerna som säljs har väl en processor som är sämre än I5 liksom? Och där är ju amd billigare med bättre prestanda. Förstår mig inte på OEM-tillverkarna. Antagligen säljer datorer med "Intel-logga" bra, tackvare okunniga konsumenter. Amd borde verkligen satsa på att marknadsföra sig - MER REKLAM. Man ser intel -eklamer till som tätt, men inte sett en enda från amd.

Permalänk

Varför alltid detta "AMD är faktiskt bättre". Skulle det vara sant skulle vi se det i statistiken... Varför gör vi inte det? Enkelt, för det är inte sant...
Du säger "prisvärt", jag säger att du är fattig. Det finns inget som heter prestanda för pengar. Du får precis vad du betalar för.
AMD = definitionen av energiineffektivitet. (Med andra ord, om du köper det för att överklocka är du troligtvis efterbliven eller fanboy, vilket i detta fall är samma sak.)
Folk tror att allt handlar om klockhastighet eller bushastiget. Det är inte ens hälften. AMDs grejer ser bättre ut på pappret men presterar ändå sämre i verkligheten. Varför? För att AMD riktar sig åt folk utan kunskap. Dom läser det dom tror är bra och baserar sitt beslut på siffror som dom tror är bra.

Jag kommer alltid använda Intel och nVidia i min speldator. Hur du gör, det är ditt val. Men om jag ser någon med AMD i sin spelrigg så vet jag följande: "Här är en person som inte har en aning om vad han snackar om, jag skiter i att läsa vad han skriver.".

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Till och med nu så är amd betydligt mer prisvärda, vilket är perfekt för alla dåliga OEM-datorer. Ändå använder alla intel.

På jobbet köper vi "dåliga OEM-datorer" med i7 870 och i5 650, exakt vilka AMD-processorer borde de använda i dessa datorer istället?

Skrivet av Slagt:

(K6II-Athlon64: CPU´er som folk med lite vett hade i sina burkar)

K6-2 var en jävla skitprocessor, hade (har) en K6-2 500 MHz och den var mycket långsammare än en Pentium 2 450 MHz. Man satt och drömde om en riktig Intel-processor...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymoose:

Varför alltid detta "AMD är faktiskt bättre". Skulle det vara sant skulle vi se det i statistiken... Varför gör vi inte det? Enkelt, för det är inte sant...
Du säger "prisvärt", jag säger att du är fattig. Det finns inget som heter prestanda för pengar. Du får precis vad du betalar för.
AMD = definitionen av energiineffektivitet. (Med andra ord, om du köper det för att överklocka är du troligtvis efterbliven eller fanboy, vilket i detta fall är samma sak.)
Folk tror att allt handlar om klockhastighet eller bushastiget. Det är inte ens hälften. AMDs grejer ser bättre ut på pappret men presterar ändå sämre i verkligheten. Varför? För att AMD riktar sig åt folk utan kunskap. Dom läser det dom tror är bra och baserar sitt beslut på siffror som dom tror är bra.

Jag kommer alltid använda Intel och nVidia i min speldator. Hur du gör, det är ditt val. Men om jag ser någon med AMD i sin spelrigg så vet jag följande: "Här är en person som inte har en aning om vad han snackar om, jag skiter i att läsa vad han skriver.".

Måste säga att det där var bland det dummare man har läst på detta forum, inte var det någon stor sanning i det.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Anonymoose:

Varför alltid detta "AMD är faktiskt bättre". Skulle det vara sant skulle vi se det i statistiken... Varför gör vi inte det? Enkelt, för det är inte sant...
Du säger "prisvärt", jag säger att du är fattig. Det finns inget som heter prestanda för pengar. Du får precis vad du betalar för.
AMD = definitionen av energiineffektivitet. (Med andra ord, om du köper det för att överklocka är du troligtvis efterbliven eller fanboy, vilket i detta fall är samma sak.)
Folk tror att allt handlar om klockhastighet eller bushastiget. Det är inte ens hälften. AMDs grejer ser bättre ut på pappret men presterar ändå sämre i verkligheten. Varför? För att AMD riktar sig åt folk utan kunskap. Dom läser det dom tror är bra och baserar sitt beslut på siffror som dom tror är bra.

Jag kommer alltid använda Intel och nVidia i min speldator. Hur du gör, det är ditt val. Men om jag ser någon med AMD i sin spelrigg så vet jag följande: "Här är en person som inte har en aning om vad han snackar om, jag skiter i att läsa vad han skriver.".

Skrivet av Bewise:

Måste säga att det där var bland det dummare man har läst på detta forum, inte var det någon stor sanning i det.

Jag tänkte säga att det ÄR det dummaste jag läst hittils, men jag e inte säker men hans inlägg hamnar iaf på top 5.

Och lite längre upp i tråden äre nån som säger att AMD K6-II var bra....! Det var skräp o inget annat! Jag hade en AMD K6-II 333Mhz och jag kommer ihåg hur kompisars P2or slog min AMD rätt hårt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Här är två exempel på AMD lösningar en med x4 och en med x6 processor.
ASUS Crosshair IV Formula: Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 1599:-
Phenom II x6 1090T: Komplett.se - AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 1995:-
Phenom II x4 965BE: Komplett.se - AMD Phenom II X4 965 Black Edition 1425:- (tillfälligt slut)
Runt 3100:- för x4 och 3600:- för x6 processorer och ett av ASUS highend kort. Och priserna verkar sjunka lite varje dag.
Kan nånn som är lite mera intel kunnig hitta ett alternativ prismässigt som slår dessa paket.
Det skulle vara kul att se skillnaderna mellan ASUS motsvarighet på moderkorts sidan samt processorer från intel i samma klass.
Kanske intels motsvarigheter till detta inte är speciellt dyra?
Hur många människor i världen behöver starkare datorer än detta? Det kan bara vara ett par procent av dator användarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hur många människor i världen behöver starkare datorer än detta? Det kan bara vara ett par procent av dator användarna.

Hur många människor i världen behöver ett "ASUS highend kort"? Betydligt färre än som behöver en Intel-processor kan jag lova...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Här är två exempel på AMD lösningar en med x4 och en med x6 processor.
ASUS Crosshair IV Formula: Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 1599:-
Phenom II x6 1090T: Komplett.se - AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 1995:-
Phenom II x4 965BE: Komplett.se - AMD Phenom II X4 965 Black Edition 1425:- (tillfälligt slut)
Runt 3100:- för x4 och 3600:- för x6 processorer och ett av ASUS highend kort. Och priserna verkar sjunka lite varje dag.
Kan nånn som är lite mera intel kunnig hitta ett alternativ prismässigt som slår dessa paket.
Det skulle vara kul att se skillnaderna mellan ASUS motsvarighet på moderkorts sidan samt processorer från intel i samma klass.
Kanske intels motsvarigheter till detta inte är speciellt dyra?
Hur många människor i världen behöver starkare datorer än detta? Det kan bara vara ett par procent av dator användarna.

Komplett.se - Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156 - Gigabyte GA-P55A-UD3
Komplett.se - Intel Core? i5 Quad Processor i5-760 - i5-760

2838 kr och slår amds sketna 965BE, särskilt om vi dessutom överklockar.

Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 - ASUS SABERTOOTH X58
Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-950 - i7-950

4150 kr eller den några hundra kronor billigare 1156 plattformen med i7-870. Dessa processorer är helt överlägsna X6 1090T, då de är så mycket snabbare per kärna. X6 1090T kan enbart slå 950 och 870 om ett program är perfekt optimerat för alla 6 kärnor, och blir därmed helt överkörd i spel exempelvis. http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hur många människor i världen behöver ett "ASUS highend kort"? Betydligt färre än som behöver en Intel-processor kan jag lova...

Nu var det frågan om prisgrupper ASUS Formula är ju prisvärt för det som det innehåller.
Det finns ju snikkort till AMD oxå.

Skrivet av Gurrty:

Komplett.se - Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156 - Gigabyte GA-P55A-UD3
Komplett.se - Intel Core? i5 Quad Processor i5-760 - i5-760

2838 kr och slår amds sketna 965BE, särskilt om vi dessutom överklockar.

Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 - ASUS SABERTOOTH X58
Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-950 - i7-950

4150 kr eller den några hundra kronor billigare 1156 plattformen med i7-870. Dessa processorer är helt överlägsna X6 1090T, då de är så mycket snabbare per kärna. X6 1090T kan enbart slå 950 och 870 om ett program är perfekt optimerat för alla 6 kärnor, och blir därmed helt överkörd i spel exempelvis. http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/5...

ASUS ROG kort pratar jag om. Gigabyte GA-P55A-UD3 är väl ett snikkort?
ASUS ROG för AMD mot ASUS ROG för intel och likvärdig processor till det i samma prisklass.
ASUS ROG för intel är väl lite dyrare än för AMD?
Ska man bara ha det billigaste kortet som passar en viss processor så finns det billigare.
Samt att man är låst till en speciell processorfamilj om man väljer intel.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nu var det frågan om prisgrupper ASUS Formula är ju prisvärt för det som det innehåller.
Det finns ju snikkort till AMD oxå.

När man diskuterar prisvärt är nog inte 600 kr för den marginella prestandaskillnaden mellan 8x/8x och 16x/16x det första man tänker på. Då ger det en mer märkbar prestandaskillnad att lägga till 500 kr för en i5 760.

Sen så står det "Ord. pris 1.889:-" på moderkortet så skillnaden är vanligtvis ännu större.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Servermarknaden försumbart liten?

Jag tycker det ser mysko ut med VIA. De har ingen andel av servermaknaden men har ändå samma andel av totalen som de har av mobila och stationära. Alltså är servermarknaden försumbart liten eftersom den inte alls påverkar CPUandelar totalt sett?

Med viss reservation för att det var lördag igår...

Edit:typo

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymoose:

Varför alltid detta "AMD är faktiskt bättre". Skulle det vara sant skulle vi se det i statistiken... Varför gör vi inte det? Enkelt, för det är inte sant...
Du säger "prisvärt", jag säger att du är fattig. Det finns inget som heter prestanda för pengar. Du får precis vad du betalar för.
AMD = definitionen av energiineffektivitet. (Med andra ord, om du köper det för att överklocka är du troligtvis efterbliven eller fanboy, vilket i detta fall är samma sak.)
Folk tror att allt handlar om klockhastighet eller bushastiget. Det är inte ens hälften. AMDs grejer ser bättre ut på pappret men presterar ändå sämre i verkligheten. Varför? För att AMD riktar sig åt folk utan kunskap. Dom läser det dom tror är bra och baserar sitt beslut på siffror som dom tror är bra.

Jag kommer alltid använda Intel och nVidia i min speldator. Hur du gör, det är ditt val. Men om jag ser någon med AMD i sin spelrigg så vet jag följande: "Här är en person som inte har en aning om vad han snackar om, jag skiter i att läsa vad han skriver.".

Själv har aldrig hävdat att amd är bättre, men att de är prisvärdare.
Klart det finns prestanda för pengar. Om en processor kostar 5000kr, och en kostar 15000kr, men den sistnämnda presterar 2% bättre, skulle du valt den sistnämda då? Antagligen med ditt argument. TÄNKT LITE!

Amd är inte energieffektiva, där är intel bättre.

Amd försöker inte lura okunniga kunder genom hög klock frekvens, de har inget annat val för tillfället. Däremot försökte intel göra detta med deras P4or

Jag är inte fattig, jag har ett liv och är inte en GEEK utan vänner som lägger 15 000kr på en dator, man kan ju få en resa för de pengarna!

Tycker det är mer efterblivet att betala dyrt för något man inte behöver:)

Jag kommer alltid använda Intel och nVidia i min speldator. Hur du gör, det är ditt val. Men om jag ser någon med AMD i sin spelrigg så vet jag följande: "Här är en person som inte har en aning om vad han snackar om, jag skiter i att läsa vad han skriver."

Så om du hade begränsad budget och skulle bygga en speldator för 6000kr hade du valt intel? Du verkar ha bra koll! Antagligen skulle du valt en I7 och ett geforce 8200gt i din extrema intel-speldator;)

Vet inte om du är rik eller om du inte har något annat i livet än datorer, men du måste försöka förstå att det finns folk som inte vill lägga mer än 10000kr på en dator som man inte har användning för, utan vill göra något vettigare med de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Dessa processorer är helt överlägsna X6 1090T, då de är så mycket snabbare per kärna. X6 1090T kan enbart slå 950 och 870 om ett program är perfekt optimerat för alla 6 kärnor, och blir därmed helt överkörd i spel exempelvis. http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/5...

Att säga att I7or är helt överlägsna x6or är att ta i. Generellt är de ganska mycket snabbare, men kostar en hel del med. Ska man arbeta med datorn (de flesta arbetsprogram stödjer 6 kärnor) ger phenom II x6 liknande prestanda som I7or, ibland till och med bätttre, och detta för någon tusenlapp billigare!

Men ja, I7 är snabbare än ph2 x6 i spel. Men köper man en I7 för spel är man ganska fel uten, då I5 är ett bättre val. Men är man villig att lägga ut pengar så.:)

Permalänk
Medlem

wtf?

Skrivet av Anonymoose:

[dumheter] Du säger "prisvärt", jag säger att du är fattig. [mer dumheter]

LOL det där lär ju inte reta upp så många här med tanke på att det är det mest frekvent förekommande argumentet för AMD!
Jag tycker att jobbar man så är prisskillnaden försumbar.

Resten du skriver är ju dock bara dynga.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Du håller alltså med om att AMD är för fattiga personer. Vilket innebär att dom rika, som får vad dom vill, har Intel.
Slutsats: Intel om man har ett val.
Till och med AMD fanboys erkänner sanningen till slut.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

AMD lär ta ledning över mobila processor -marknaden, så stort deras mobila APU marknad håller på att bli...

Sen tar AMD förstås också ledningen inom stationära datorer och servrar, med sin Vision marknad, och server med sina 8, 12 och senare också 16 core processorer.