Permalänk

Stämmer min teori ang debian?

Hej jag tror mig veta att det här fungerar men vill ändå vara säkert.

Det är så att jag har ett par linux maskiner idag som skulle behöva byta diskar och då vill man helst inte sitta i en datahall och installera om dom på plats. (buller och bong)

Så då undrar jag om jag installerar en ren debian i min amd maskin hemma med 64bits generic kernel.

Det jag kommer göra innan diskarna kommer i bruk är att använda orginal conf filen som är just generic och kompilera in dom modulerna som orginal kernel saknar.

Så bör väll dessa funkar utan problem i mina intel Xeon servrar? Eftersom det är X86_64 Generic kernel support. Och så länge inte jag gör för stora ändringar i kärnan på disknivå eller drivare.

Så om jag då installerar alla 6 diskar hemma så borde inte det här bli ett problem?

Någon som testat eller vet. Det gör att jag spar tid och även slipper sitta i en datahall och jobba en hel dag.

/Razzer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat det du beskriver, men eftersom du säger att allt är generic så borde det fungera. Går det att göra ungefär motsvarande på ett usbminne så förstår jag inte varför det inte skulle fungera med hela diskar.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Skulle dock uppskatta om någon testat det här, annars får jag helt enkelt ta o chansa.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra install på distans? då behöver du ju bara starta installationen från hallen sen kan du sitta var du vill...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

vad är det du måste kompilera för moduler?

Du skall alltså installera Debian på en hårddisk och sedan köra den på en annan dator? Det går utmärkt. Det ända du behöver tänka på är att ta bort filen /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules för att se till att nätverks interfacen ifrån installations maskinen inte sparas.

Annars kan du kolla in auto-install med PXE-boot . Vilket väl anses vara det "real way"men tar en stund att sätta sig in i.

Permalänk
Medlem

Har själv testat att göra installation virituellt med generic kernel och sedan boota fysisk maskin på denna. Det som behöver göras är det som "Meto" nämner.
I filen "/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules"
här finns mappningar mellan nätverkskortets mac adress och namnen på nicen såsom eth0 eth1 osv....
Du kan antingen välja att ta bort denna filen det sista du gör eller ändra mac adressen till den riktiga adressen du ska ha på live burken. Om du tar bort filen kommer en ny att skapas nästa gång du startar maskinen.

Jag har gjort mitt test idag med ubuntu 10.04 netboot install skiva.
Har inte några garantier att det fungerar med din hårdvara men tycker det bör fungera.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT