Thermalright Silver arrow + Peltier = Funkar?

Permalänk
Avstängd

Thermalright Silver arrow + Peltier = Funkar?

Tänkte köpa ett 226w peltier element för att leka med Ska köpa det typ till våren när jag fått min lilla ekonomi på fötter (14år) eftersom jag ska köpa GTX 460 1GB + Thermalright Silver Arrow till julen...
Då undrar jag ska jag bara sätta elementet mellan CPU och kylare (med kylpasta emellan...) Elementet är för övrigt 5cm x 5cm

Kylaren Thermalright Silver arrow

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Hmm kan nån moderator flytta tråden till kylning och överklockning?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Det krävs mer än en silver arrow kylare för att kyla 226Watt kan jag lova. då lär ha minst en riktigt bra vatten kylning för att få ner tempsen på Pelitern!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Det krävs mer än en silver arrow kylare för att kyla 226Watt kan jag lova. då lär ha minst en riktigt bra vatten kylning för att få ner tempsen på Pelitern!

Silver arrow får ner en I7 1,5v till 84grader...borde nog dra mera...dessutom drar väll GTX 480 250w? och en liten plutt kylare klarar det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Silver arrow får ner en I7 1,5v till 84grader...borde nog dra mera...dessutom drar väll GTX 480 250w? och en liten plutt kylare klarar det

Nu är kylaren på ett grafikkort byggd på ett helt annat sätt. sen att kyla en Peliter är en helt annat sak.

En peliter bli ju kall på ena sidan och varm som F*N på andra, att kyla den med en luftkylare är inte att rekommendera, det är vatten som gäller sen har man problemet med att pelitern kommer att skicka tillbaka värmen till CPUn när du stänger av datorn (Detta är nog dock inget stort problem)

Sen att en ARROW kan dra ner en clockad i7a till 84 grader har ju inte med saken att göra, i7an genererar inte 226Watt inte ens i närheten av det!

Permalänk
Avstängd

Här kan du läsa om hur det funkar så får du mer inblick om vad det egentligen handlar om

Picking a Peltier

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Nu är kylaren på ett grafikkort byggd på ett helt annat sätt. sen att kyla en Peliter är en helt annat sak.

En peliter bli ju kall på ena sidan och varm som F*N på andra, att kyla den med en luftkylare är inte att rekommendera, det är vatten som gäller sen har man problemet med att pelitern kommer att skicka tillbaka värmen till CPUn när du stänger av datorn (Detta är nog dock inget stort problem)

Sen att en ARROW kan dra ner en clockad i7a till 84 grader har ju inte med saken att göra, i7an genererar inte 226Watt inte ens i närheten av det!

Hur då på ett annat sätt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Hur då på ett annat sätt?

Ja dom är byggada på ett annat sätt...

Permalänk
Medlem

Med en Peltier måste du kyla både CPU effekt och Pelterns, i värsta fall mycket mer än dubbla processor effekten. Inte helt insatt i hur mycket effekt peltiern tillför.

Du behöver en helt grotesk kylare för att kyla hela CPU/peltier paketet, om du inte klarar av att kyla bort effekten kommer du att steka CPU:n, om det nu är ett rent tillfälligt överklocknings projekt kanske du klarar dig med en bra CPU kylare och vansinnes fläktar, läs 3000 rpm UK eller motsvarande. Men det är ingen kul lösning i klängden rent ljudmässigt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

hmm så kanske jag ska köpa ett 80w istället ?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det stora problemet ni inte kollar på är att 226W är inte hur många watt värme en peltier spyr ut på den varma sidan, utan kyleffekten!

En 226w peltier brukar vanligtvis dra 30A, vid 16.2v, detta resulterar i runt 480w i förbrukning - långt över grafikkorten ni pratar om. Tänk er då att ni ska pumpa undan all värme-energi som CPUn producerar också, vilket helt klart blir för mycket för din lilla heatpipe-kylare.

Utöver detta så är det inte vettigt att lägga en peltier med lägre kyleffekt än vad en CPU producerar i värme. Detta kommer att resultera i att den inte klarar av att flytta all värme-energi som CPUn producerar och din CPU blir överhettad. Räkna sen också med att din peltier är extremt ineffektiv och du får aldrig ut 226w kyleffekt från den, eftersom att du inte kan hålla temperaturen-skillnaden mellan varma och kalla sidan tillräckligt hög (~max delta runt 68c behövs för att du ska ha din kyleffekt på 226w).

Utan vattenkylning, en ordentlig sådan, får du nog tyvärr släppa idén :). Om du bara ska använda den för enstaka "bench-rundor" så kan du ju alltid köra en öppen vattenloop och helt enkelt bara skaffa ett vattenblock, coldplate och en peltier. Det fungerar helt utmärkt, men här måste du tänka efter ordentligt eftersom att din CPU inte för producera allt för mycket värme-energi - gör den detta så kommer din peltier ändå inte klara av att kyla CPUn.

Permalänk

Vad det verkar som, så för "casualklockning" så är en peltier helt onödig, du skulle gynna mer av ett bra vattenkylningsystem, vilket du ändå behöver för att kyla en riktigt kraftig peltier. Om du ska riktigt hardcore-bencha, visst, men då finns det ändå bättre system. En peltier är riktigt tufft, men opraktiskt och riskfyllt, samt inte något som riktigt är värt mödan.

Permalänk
Avstängd

ok men om jag släpper idèn att kyla min CPU med peltiern, kan jag ta min gamla Hyper 212 plus och kyla varma sida? så att jag kan typ göra frost på andra? Och om jag kör en 226w peltier på 12v vad blir effekten?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ok men om jag släpper idèn att kyla min CPU med peltiern, kan jag ta min gamla Hyper 212 plus och kyla varma sida? så att jag kan typ göra frost på andra? Och om jag kör en 226w peltier på 12v vad blir effekten?

Du släpper idèn och frågar fortfarande vidare om saker som redan blivit besvarade?
Du kan inte kyla en peltier på luftkylning än hur gärna du vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ok men om jag släpper idèn att kyla min CPU med peltiern, kan jag ta min gamla Hyper 212 plus och kyla varma sida? så att jag kan typ göra frost på andra? Och om jag kör en 226w peltier på 12v vad blir effekten?

Prova... Det skadar absolut inte. Tror inte att den kommer klara av att hålla temperaturen nere i acceptabla nivåer, fast peltiern lär ju inte ta skada av den - så testa.

Om du kör den på 12v så kommer du inte få ut hela effekten, men betydligt mer än vad som behövs för att skapa lite frost på den peltier, det kan man göra med en liten 80wattare ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weawer:

Du släpper idèn och frågar fortfarande vidare om saker som redan blivit besvarade?
Du kan inte kyla en peltier på luftkylning än hur gärna du vill det

Så du ska vara dryg nu också? Jag tänkte att om man kör det på 12v borde den dra ganska mycket mindre och när jag har den att stå fritt (utan CPU) i frost bildnings syfte...klarar Hyper 212 plus av den då? (Med två fläktar på 2000rmp)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du ska vara dryg nu också? Jag tänkte att om man kör det på 12v borde den dra ganska mycket mindre och när jag har den att stå fritt (utan CPU) i frost bildnings syfte...klarar Hyper 212 plus av den då? (Med två fläktar på 2000rmp)

Läste du inte mitt svar?

Jag vet inte, men prova... Den kommer inte ta skada av det och du märker rätt så snabbt om det blir för mycket för kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusB:

Läste du inte mitt svar?

Jag vet inte, men prova... Den kommer inte ta skada av det och du märker rätt så snabbt om det blir för mycket för kylaren.

ok skaj jag annars sätta kylpasta mellan? Och ska jag ta en random metallbit att bilda frost på?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ok skaj jag annars sätta kylpasta mellan? Och ska jag ta en random metallbit att bilda frost på?

Ja, självklart ska du ha kylpasta mellan de olika kontaktytorna... Det är rätt viktigt att du har en coldplate med ett hyfsat tryck på, för att uppnå så låga temperaturer som möjligt. Tänk på att om du nu använder en 226w peltier utan någon belastning på den kalla sidan så kan det vara av intresse att kanske använda keramisk kylpasta mellan coldplaten och peltiern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusB:

Ja, självklart ska du ha kylpasta mellan de olika kontaktytorna... Det är rätt viktigt att du har en coldplate med ett hyfsat tryck på, för att uppnå så låga temperaturer som möjligt. Tänk på att om du nu använder en 226w peltier utan någon belastning på den kalla sidan så kan det vara av intresse att kanske använda keramisk kylpasta mellan coldplaten och peltiern.

keramisk kylpasta? får nog inte tag i sånt :/ Men annars vad blir effekten vid 12v? den ska egentligen köras på 15v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

keramisk kylpasta? får nog inte tag i sånt :/ Men annars vad blir effekten vid 12v? den ska egentligen köras på 15v

Kör utan keramisk kylpasta isf :P...

Vad effekten blir? Om du menar kyleffekten så kan jag tyvärr inte svara på det, eftersom att det beror på hur effektiv just din peltier är vid olika spänningar (något som varierar mellan olika tillverkare). Eftersom effektiviteten inte skalar linjärt i förhållande till spänningen så är det tyvärr så att du får kolla på databladet för din specifika modell av peltier för att ta reda på den specifika kyleffekten vid en viss angiven spänning.

Permalänk
Medlem

läste du ens länken de posta?

här är en bit från den om du inte orkar leta

"The hot side of a Peltier needs serious cooling, even if the Peltier isn't pumping a lot of heat out of anything, because Peltiers aren't perfectly efficient heat pumps - more heat comes out of the hot side than goes into the cold side.

And they don't like overheating. Run a TEC above 80° Centigrade and it will degrade quite quickly; run it above 85° and it can physically fall apart in a few days.

A TEC like the Silverprop one, running at full power and sucking 8.5 amps at 16 volts, is consuming 136 watts of electrical power. If it's also moving its full rating of 80 watts from the load it's stuck to, that's 216 watts of heat that'll show up on the hot side.

This, by the way, makes Peltiers rather good heaters; just like reverse cycle air conditioners, they can deliver more heat power than the electrical power you put into them. Conservation of energy is maintained, though; the extra heat has to come from somewhere.

Any big chunky CPU cooler can easily dissipate 216 watts without getting so hot that its fan melts or some other spectacular failure occurs. Well, as long as the fan's spinning, it can, anyway. But the best socket air coolers still have thermal resistance up around 0.2° Centigrade per watt. Which means that if they're getting rid of 216 watts, they'll be 43.2° above ambient.

If the ambient temperature's, say, 25° Centigrade, that puts the heatsink temperature at 68.2°. So a TEC with a 72° ΔT, like this one, should be keeping the CPU below zero! Hurrah!

Well, no. As you approach the maximum heat transfer rating of a Peltier, the ΔT falls, and will actually end up at zero when the Peltier's running at full power - which means the thing won't work any better than just connecting the CPU to the cooling device directly.

This only applies, though, if the CPU's outputting enough heat to saturate the Peltier's transfer capability, which it probably won't be. If you've got an 80 watt Peltier with a 72°C ΔT, like this one, and your overclocked CPU's outputting, say, 60 watts, then the cold side will be only one-quarter as cold as you might naively expect - 18 degrees below the hot side temperature. If you want better performance than this, you have to stack Peltiers side by side (in parallel) to reduce the power each has to move, or on top of each other (in series) to reduce the hot side temperature each Peltier sees."

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Peltierelement har väldigt dålig verkningsgrad, och producerar väldigt mycket värme. Utan väldigt aggressiv kylning så kommer din processor att bli varmare av ett peltierelement. Läs på om peltierelement, och räkna själv så får du se att det är en dum idé. Den kylaren kommer inte att orka med ett peltierelement som är lagom kraftigt för en modern processor.

Vill du leka med låga temperaturer tillfälligt så kör med torris eller flytande kväve. Vill du ha en mer permanent lösning så köp en kompressorkylare istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Peltierelement har väldigt dålig verkningsgrad, och producerar väldigt mycket värme. Utan väldigt aggressiv kylning så kommer din processor att bli varmare av ett peltierelement. Läs på om peltierelement, och räkna själv så får du se att det är en dum idé. Den kylaren kommer inte att orka med ett peltierelement som är lagom kraftigt för en modern processor.

Vill du leka med låga temperaturer tillfälligt så kör med torris eller flytande kväve. Vill du ha en mer permanent lösning så köp en kompressorkylare istället.

Har ni inte ens läst mina senare inlägg? Jag har gett upp idèn med att kyla min CPU med ett peltier element...Jag funderar på att bara göra lite frost bildningar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har ni inte ens läst mina senare inlägg? Jag har gett upp idèn med att kyla min CPU med ett peltier element...Jag funderar på att bara göra lite frost bildningar

Har du en överbliven peltier som bara ligger?

Om du inte har det så känns det ju faktiskt som "pengar i sjön" om du bara ska leka med lite fruset vatten, tro mig: man tröttnar riktigt snabbt!

Jag har några (3st tror jag) 80w peltiers och en 226w peltier, om du är intresserad av att köpa. Dra iväg ett PM om det är intressant, så ska jag undersöka hur många jag har och om dem fortfarande är vid livet - va ju några år sedan man höll på med dem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusB:

Har du en överbliven peltier som bara ligger?

Om du inte har det så känns det ju faktiskt som "pengar i sjön" om du bara ska leka med lite fruset vatten, tro mig: man tröttnar riktigt snabbt!

Jag har några (3st tror jag) 80w peltiers och en 226w peltier, om du är intresserad av att köpa. Dra iväg ett PM om det är intressant, så ska jag undersöka hur många jag har och om dem fortfarande är vid livet - va ju några år sedan man höll på med dem...

Jag bor i Finland...vill inte syssla med frakt mellan olika länder :/ Men jag tycker inte att det är pengar i sjön så du får tycka vad du vill (pappa betalar FTW xD)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...