Permalänk
Medlem

Vilket Chassi?

Jag har just nu ett Cooler master storm sniper chassi vilket är ett väldigt bra chassi men jag vill ha ett chassi utan bling bling (kan visserligen stänga av det på CM Storm Sniper men stör mig på 20cm fläktarna i fronten och i taket då jag inte kan byta ut dom (tror jag?) mot mindre som är tystare och flyttar mer luft.

Vill helst ha ett tyst chassi också som kyler minst lika bra som det jag har nu, kommer att byta alla fläktar mot Scythe GT fläktar så spelar inte ngn roll vilka som följer med så länge man kan byta ut dom.

Är inte 100% på att jag skall byta ännu men det skulle vara trevligt att veta vilka som kan leva upp till min låda, kanske man får sig en riktig tankeställare

Vill också att den skall ha dammfilter då det är störande att behöva öppna datorn och damsuga var 3'dje vecka eller så, tänkte på Fractal Design R3 men den har tydligen inte så bra med dammfilter enligt vad ngn skrev men har inte kollat så fruktansvärt noggrant på den ännu.

Rekommendationer uppskattas, diskutera gärna vilka chassi ni anser bäst för luftkylning och tänk också på att det skall gå att få tyst med bra fläktar (Kan tillägga att min övriga dator är i stort sätt knäpp tyst utom fläktarna på chassit)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Kolla på Fractal Design-chassin. Alla har en rätt så somber och stilren design, bra kylningsmöjligheter och plats för massor med grejjor innuti. XL-varianten kanske passar herrn.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

En polare har silverstone raven RV02, riktigt tyst och grym kylning. Tycker även det har riktigt bra balans mellan att vara stilrent och snyggt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Obsidian 700D

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Fractal Design,s XL !

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rydisen:

En polare har silverstone raven RV02, riktigt tyst och grym kylning. Tycker även det har riktigt bra balans mellan att vara stilrent och snyggt

Förutom att det är världens mindfuck att jobba med pga 90graders-vinkeln

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, Fractal Design är det som jag tänker på spontant när det handlar om renare chassin.
En del Lian Li är också rätt rena och fina.

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk

Silverstone chassit har dock 3 180mm fläktar vilket är svårt att få tag på om man vill byta bort originalfläktarna.
Min röst faller på kanske ett corsair 700D eller ett Lian li A71FB. Båda är riktigt stilrena snygga chassin och bättre kvalitet än fractals r3.

Bara mina två cent.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av EddieOff:

Håller med ovanstående, Fractal Design är det som jag tänker på spontant när det handlar om renare chassin.
En del Lian Li är också rätt rena och fina.

beställt detta chassit till mitt paket iaf. hade svårt att välja mellan atcs 840/hafx oxh blevb i slutändan detta istället :s

https://www.inet.se/artikel/6903507/lian-li-pc-a77fa-silver

Permalänk

Jag tror inte du blir missnöjd. Lian li gör alla sina chassin av grym kvalitet.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem

Av Lian Li's chassin så gillar jag skarpt A71FB. Borde kunna få det ganska tyst om man fixar ljudisolering mm. Har själv föregångaren kombinerat med enbart Nexus 120mm fläktar (och lite isolering), är rätt tyst även om mina HDDs av förstårliga skäl är hörbara (kör alla fläktar @12V så de låter lite, men fläktkontrollern är trasig).

Permalänk
Skrivet av Aser:

Av Lian Li's chassin så gillar jag skarpt A71FB. Borde kunna få det ganska tyst om man fixar ljudisolering mm. Har själv föregångaren kombinerat med enbart Nexus 120mm fläktar (och lite isolering), är rätt tyst även om mina HDDs av förstårliga skäl är hörbara (kör alla fläktar @12V så de låter lite, men fläktkontrollern är trasig).

kan inte bestämma mig om jag gillar dörrar eller inte på chassin, har det på min gamla coolmaster ngt och gillar iaf inte den. dock ser a71fb snygg ut

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt Fractal Designs XL en del, har dock lite funderingar kring den.

Med tanke på den lutade 14/18cm fläkten i det övre hörnet på lådan (inte säker på storleken på den fläkten) får min H50 plats med PnP där?

Sedan också, när fasen kommer den ut på marknaden och vad är priset?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One