Permalänk
Medlem

Antal kärnor?

Hur många kärnor behöver man? och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av czan:

Hur många kärnor behöver man? och varför?

Vad skall du göra med ev antal kärnor? Alltså se det från andra hållet, budget + har du grejjer idag som du kan ha nytta av?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur många kärnor du behöver kan vi inte svara på så länge som du inte säger vad du ska använda datorn till!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Moderator
Moderator

Kärnkraft?

On topic:

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Kolla lite där, du vet dina egna användningsområden bäst själv.
Skiljer ~500 kr mellan dem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

1-2 kärnor till HD uppspelning och vanligt kontorsarbete.
2-3 kärnor för de flesta spel.
4-6 Krävande spel samt olika renderingar mm.
Sedan är det ju andra komponenter som hjälper till oxå
Grafikkort och minne.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort en hel del onödiga inlägg som gränsade mot regelbrott. Tänk på att alla inte har samma kunskapsnivå som er själva, vi måste alla börja någonstans.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Tack för det HILTON och även till AMD_PERA för ett konstruktivt inlägg

Anledningen till min något kryptiska frågeställning är den "hype" som råder när det gäller flerkärniga processorer. Inte minst AMD´s senaste 6-kärniga processorer. Ju fler kärnor desto bättre kan man läsa mellan raderna. Och varför är det så? är den fråga jag ställer mig ....

Jag har kanske fått det om bakfoten men är det inte så att programmet/applikationen/spelet eller vad det nu man sysslar med på sin dator skall var skrivet/kodat för att just utnyttja mer än 1 kärna. Kör man program som inte klarar av att använda sig av mer än 1 kärna ser jag inte vinsten med att stoppa in en 6-kärnig processor i datorn.

Samma sak gäller 64-bitars operativsystem. 64-bits kan adressera avsevärt mycket mer minne än 32-bitars så allt väl. Haken är dock att det är ett begränsat urval applikationer/program som är skrivna i 64-bitarskod varför poängen/vitsen med att köra ett 64-bitars operativ-system är tveksamt.

Är det något jag missat i mina funderingar så skriv gärna och förklara. Står väl i valet och kvalet att skaffa nytt och det vore en fördel att veta vad som gäller.

PS personligen kör jag själv inga "spel" överhuvudtaget, däremot en del tunga databasapplikationer.

Permalänk
Medlem

Om du sysslar mycket med tunga beräkningar såsom rendering av datorgrafik, komprimering av video och andra sysslar som lämpar sig att dela upp på många kärnor så har du förstås bättre nytta av kärnorna än om du kanske gör mindre krävande uppgifter såsom att spela spel och slösurfa. Vissa spel kan förstås också dra nytta av många kärnor men ofta är det bättre att lägga mestadelen av pengarna på grafikkortet istället om intresset är spel.

Själv så komprimerar jag en hel del video men jag brukar låta sådana saker jobba nattetid när jag ändå sover så för min del räcker det med 4 kärnor än så länge.

Edit: Tunga databasapplikationer kanske mer tjänar på snabb hårddisk såsom en SSD och mycket RAM-minne. Då kan man ju ha nytta av 64-bit så att man kan trycka i mer än 4GB i datorn.

Permalänk
Medlem

nyare spel samt många gamla och nyare appar är flertrådade och säkerligen kommer det bara fler. Sedan är det inte bara trådningen utan hur många program (inkl bakgrundsprocesser) som körs, har du en tvinspelning, nåra internetsidor du letar info, en nerpackning med winrar, 3d-studio du gör modeller till ett 3d-program du programmerar/kompilerar till&från samt en rapport där det sker felstavning och diverse andra saker, skype eller msn och någon uppladdning till server. Med ett par sådana program når du lätt gränsen för 4gb minne och det kommer att ta nästan hela kraften av en quad till&från...

Men men, jag vet ju inte hur mycket du multitaskar, men jag som student har gjort det varje dag under många många år och det är inte bara jag Ovanstående är inget ovanligt scenario för mej. Allt beror på vad du gör dvs.

Permalänk

Ska du köra AMD så hade jag köpt en 4 kärning minst iaf för att garantera mig lite plus att steget från 2-3 kärnor till en extra är inte så dyrt alltid. oftast handlar det bara om någon hundring på sin höjd.

Dock vill man ta en chansning och köper ett moderkort som kan låsa upp inaktiverade kärnor på processorer så kan man köpa en billigare 2-3 kärning som egentligen är en 4 kärning i grunden.
Vill dock höja ett finger att det går men långt ifrån alla är stabila så inget man bör pilla med om man inte är van vid att göra lite mer avancerade inställningar i sin dator.

Har du brådis att köpa datorn nu?
Hade jag varit du så hade jag väntat när AMD kommer med sina nya processor seris vilket jag tror var i April. långt jag vet om du kanske vill ha en dator nu till jul. Dock så är de som är ute nu grymt bra och billiga så inget dåligt val är det inte.

Visa signatur

I am Extrazz.