Grafikprocessorer intar Top-500

Permalänk
Melding Plague

Grafikprocessorer intar Top-500

I den senaste utgåvan av Top-500 syns inte mindre än 17 superdatorer som accelereras med GPU:er, inklusive den nya världsettan Tianhe-1 som ackompanjeras av tusentals Nvidia Fermi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roliga siffror men hur många petaflops ligger tvåan på?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

fina pengar i dom skåpen

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Inget skämt nu men skulle man kunna köra spel som crysis eller något annat krävande på en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Inget skämt nu men skulle man kunna köra spel som crysis eller något annat krävande på en sån?

Nope, går ej.
Finns för det första inga drivrutiner som stödjer.
Och för det andra används oftast inte windows som OS, utan någon specialvariant, har för mig att det är ofta något som är baserat på *nix i dom mindre system.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Och för det andra används oftast inte windows som OS, utan någon specialvariant, har för mig att det är ofta något som är baserat på *nix i dom mindre system.

Rätta mig om jag har fel.

Du har rätt, det brukar vara olika specialtillverkade distros med linux eller Solaris. Sedan om jag inte missminner så finns det några super computers som använder specialanpassade windows versioner, gamla 3.11 eller vad det nu heter används (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

Fan, jag som bara har 7167 Fermikort i min gamingrigg...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Klarar den Crysis?

Permalänk

Undra hur den gör sig som folding rigg?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Undra hur den gör sig som folding rigg?

Svårt att ge ett exakt svar på den, men vad sägs om "okej"? Antagligen tillräckligt för att knäppa övriga världens foldare på näsan rätt hårt..

Permalänk

Vore intressant att veta vad dessa maskiner faktiskt används till. Kalkylationer för jordens undergång, eller folding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Vore intressant att veta vad dessa maskiner faktiskt används till. Kalkylationer för jordens undergång, eller folding?

Spela pong...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Vore intressant att veta vad dessa maskiner faktiskt används till. Kalkylationer för jordens undergång, eller folding?

Beräkningar av allt möjligt som man forskar på egentligen. Forskarlag hyr tid på dessa maskiner och stoppar in sin data från mätningar och undersökningar och beräknar fram ett resultat. Exempelvis bilkollisioner, klimatförändringar, ekonomi, krigsscenarion, astrofysik etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Beräkningar av allt möjligt som man forskar på egentligen. Forskarlag hyr tid på dessa maskiner och stoppar in sin data från mätningar och undersökningar och beräknar fram ett resultat. Exempelvis bilkollisioner, klimatförändringar, ekonomi, krigsscenarion, astrofysik etc.

Inte för att jag vet att du talar sanning. Men tack för svaret. Jag var också väldigt intresserad av att få reda på det svaret.

Permalänk
Medlem

3dmark06 poäng på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Beräkningar av allt möjligt som man forskar på egentligen. Forskarlag hyr tid på dessa maskiner och stoppar in sin data från mätningar och undersökningar och beräknar fram ett resultat. Exempelvis bilkollisioner, klimatförändringar, ekonomi, krigsscenarion, astrofysik etc.

"Teoretikerna" i den fysikgrupp jag gjorde mitt exjobb hos, pysslade med simulering av konduktivitet i material, simulering av kvanttillstånd hos samma material, och lite annat smått och gott (som var helt ogripbart för en stackars kemist...). Detta för att kolla vad vi experimentalister och våra mätningar kunde bindas till kända teorier om hur dessa material "borde" uppföra sig i experimenten.

Det var alltid kul när någon "Tummen-mitt-i-handen-fysiker" påstod att ett experiment måste vara uselt utförda då mätdatan inte motsvarade förväntningarna. Handgemäng var dock sällsynta, förtvinade tangentbordsfingrar mot skiftnyckelsvana nypor, utgången borde vara förutsägbar (även utan empiriska mätdata). ^^

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det var alltid kul när någon "Tummen-mitt-i-handen-fysiker" påstod att ett experiment måste vara uselt utförda då mätdatan inte motsvarade förväntningarna. Handgemäng var dock sällsynta, förtvinade tangentbordsfingrar mot skiftnyckelsvana nypor, utgången borde vara förutsägbar (även utan empiriska mätdata). ^^

Nja man ska aldrig säga säkert, hört talas om nerd rage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nja man ska aldrig säga säkert, hört talas om nerd rage?

http://img130.imageshack.us/img130/4742/nerdrage.jpg

Jovisst, men i en 'nerd vs. nerd' situation så borde de ta ut varandra...?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Kul kina som alla tyker är skort äger Sverige så stort.

Permalänk

Då vet vi vad prylarna tar vägen så det uppstår komponentbrist på marknaden XD. Så länge man slipper den elräkningen ska man nog vara glad.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

Och för det andra används oftast inte windows som OS, utan någon specialvariant, har för mig att det är ofta något som är baserat på *nix i dom mindre system.

Ni kan använda länken i nyheten och få fram en hel del statistik om dessa system. OK, detta är TOP-500, och det skulle inte förvåna mig om andelen Windows baserade system blir aningen större i någon av de lägre divisionerna.

OS familj: Operating system Family share for 11/2010 | TOP500 Supercomputing Sites
OS: Operating System share for 11/2010 | TOP500 Supercomputing Sites

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Ni kan använda länken i nyheten och få fram en hel del statistik om dessa system. OK, detta är TOP-500, och det skulle inte förvåna mig om andelen Windows baserade system blir aningen större i någon av de lägre divisionerna.

OS familj: Operating system Family share for 11/2010 | TOP500 Supercomputing Sites
OS: Operating System share for 11/2010 | TOP500 Supercomputing Sites

som jag ser det är det windows på 1% av datorerna...
dra vilken slutsats ni vill av det, men jag tycker det är kul

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av olof_nord:

som jag ser det är det windows på 1% av datorerna...
dra vilken slutsats ni vill av det, men jag tycker det är kul

Linux lär ju vara bättre än Windows för dessa system då det går att anpassa pas mycket.
Kolla sen på desktopmarknaden...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inanimate:

Vore intressant att veta vad dessa maskiner faktiskt används till. Kalkylationer för jordens undergång, eller folding?

Har för mig kinas dator ägs av militären, sedan vad de gör med den kan man ju bara spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Vore intressant att veta vad dessa maskiner faktiskt används till. Kalkylationer för jordens undergång, eller folding?

Vet att USA använde sin värsting till att räkna på hur deras lager av kärnvapen skulle åldras och vilka åtgärder som behövde göras. Hyfsat värdelöst, men militären har tyvärr oftast prio på såna här system.

Permalänk
Medlem

Tänk om alla dessa 500 superdatorer fold:ade, borde finna bot mot både cancer och annat ganska snabbt:p

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof_nord:

som jag ser det är det windows på 1% av datorerna...
dra vilken slutsats ni vill av det, men jag tycker det är kul

Som jag ser det används
Corsair-nätagg
Logitech MX518, Razer eller Explorer 3.0
Apple-hårdvara eller OSX

på mindre än 1% av datorerna... LOOOL fail!
dra vilken slutsats ni vill av det, men jag tycker det är kul

Visa signatur

g++