Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja det finns säkert en och annan ingenjör här också som har uttalat sig om hur fel han har samt säkerligen i vart fall några akademiska examen-hållare.

Skrivet av Kazen:

Och några har nog gjort lumpen också.

Shit, då måste jag vara snudd på Gud; snart klar med läkarutbildning, blivit publicerad OCH gjort lumpen.

Dessutom så har jag C-kort med.

Obey me, bitches!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Shit, då måste jag vara snudd på Gud

Snarare Belsebub Men annars var det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Snarare Belsebub Men annars var det rätt

Intressant.

Inte bara folk som känner mig som kallar mig för diverse satans-namn då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Shit, då måste jag vara snudd på Gud; snart klar med läkarutbildning, blivit publicerad OCH gjort lumpen.

Dessutom så har jag C-kort med.

Obey me, bitches!

du har läkarutbildning, varför? jo för att lära sig alla känsliga ställen i människorkroppen.

gjort lumpen? varför? jo för att lära dig skjuta automatvapen.

c-kort? varför? jo för att att en lastbil fylld med sprängdeg dödar fler än en p-bil.

im onto you, terrorist scum!;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tur att USA inte övervakar svenska folket då...

Permalänk
Avstängd

USA-övervakning i Sverige sedan 2000 | Inrikes | SvD

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lite roligt ändå om folk inte tror att det sker avlyssning. Alla underättelsetjänster arbetar ju på näst intill samma sätt. Lika säkert som att Sverige avlyssnar i Finland och Norge samt vice versa förstås. Allt annat vore ju idiotiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Lite roligt ändå om folk inte tror att det sker avlyssning. Alla underättelsetjänster arbetar ju på näst intill samma sätt. Lika säkert som att Sverige avlyssnar i Finland och Norge samt vice versa förstås. Allt annat vore ju idiotiskt.

Men ändå så blir man snabbt idiot/kospirationsförklarad om man kommer med sådana påståenden innan Janne J gör ett reportage om det.

Permalänk

Varför ska man lämna sitt lägenhetsnummer till skattemyndigheten?

I deras beskrivning står det "....och med mera"

För att försäkringskassan ska kunna leta reda på folk som har bostadsbidrag och andra bidragsfuskare?

Kommer säkert missbrukas i framtiden/inte användas till sitt ursprungliga syfte. Precis som DNA bibloteket som alla födda -80 och framåt hamnat i.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Haha, shit. Jag trodde att KSP58 var på riktigt fram tills idag (alltså konspirationsgruppen, att VM:et har gått av stapeln tvivlar jag inte alls på). Såg inte dokumentären som helhet när den gick utan har sett klipp från den vid olika tillfällen och så siten förstås.

Jag bär en dumstrut istället för en foliehatt. Men mockumentären gjorde ju sitt arbete då, med mig då.

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

Varför ska man lämna sitt lägenhetsnummer till skattemyndigheten?

I deras beskrivning står det "....och med mera"

För att försäkringskassan ska kunna leta reda på folk som har bostadsbidrag och andra bidragsfuskare?

Kommer säkert missbrukas i framtiden/inte användas till sitt ursprungliga syfte. Precis som DNA bibloteket som alla födda -80 och framåt hamnat i.

Vi är inte med i något DNA-bibliotek utan vi har fått lämna vävnadsprov när vi föddes.
Det skulle med dagens teknik ta åratal att scanna in alla i ett datorsystem och frågan är då vad staten skulle kunna göra med informationen.

Se vilka som är bögar? Vilka som är blonda? Vem som är svart? Vem som har anlag att bli en seriemördare?
Då finns det värre faror att oroa sig för just nu.
Som den nya grundlagen som klubbas på onsdag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Då finns det värre faror att oroa sig för just nu.
Som den nya grundlagen som klubbas på onsdag.

Vad är farligt med den nya grundlagen?

Permalänk
Skrivet av mortifer666:

Vi är inte med i något DNA-bibliotek utan vi har fått lämna vävnadsprov när vi föddes.
Det skulle med dagens teknik ta åratal att scanna in alla i ett datorsystem och frågan är då vad staten skulle kunna göra med informationen.

Se vilka som är bögar? Vilka som är blonda? Vem som är svart? Vem som har anlag att bli en seriemördare?
Då finns det värre faror att oroa sig för just nu.
Som den nya grundlagen som klubbas på onsdag.

De använder den till att jaga mördare nu för tiden. Visst det är ju bra men när de väl fått tillåtelse kan det lätt missbrukas.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

De använder den till att jaga mördare nu för tiden. Visst det är ju bra men när de väl fått tillåtelse kan det lätt missbrukas.

Brottslingar får inte jagas via DNA-bank | Inrikes | SvD

DNA-banken är totalt värdelöst om du inte vet namnet på personen du letar efter, men tror du misstänker Anna Lind-fallet där DNA från registret användes. Där visste man dock om vem man letade efter.

Att ha okänt DNA och gå andra hållet via DNA-banken fungerar inte och kommer aldrig funger av redan nämna anledningar.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Att ha okänt DNA och gå andra hållet via DNA-banken fungerar inte och kommer aldrig funger av redan nämna anledningar.

Sant! Missinformerad är jag.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av djonn:

Vad är farligt med den nya grundlagen?

Vad sägs om att devalvera vikten av Svenskt medborgarskap?
Alla får samma rättigheter i Sverige.

Eller vad sägs om möjligheten att sätta in militär mot civila?

Eller att skriva in EU i grundlagen vilket innebär att man måste ha två val emellan för att kunna få igenom ett förslag på att gå ur och att det då krävs 75% som röstar för det förslaget.

Eller det faktum att Sverige från och med onsdag SKA främja alla kulturer, språk och religioner som existerar inom landet.

Rent teoretiskt har man rätt att aldrig lära sig Svenska utan få all samhällsinformation, sjukhustid, skoltid m.m. på sitt eget språk.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mortifer666:

Vad sägs om att devalvera vikten av Svenskt medborgarskap?
Alla får samma rättigheter i Sverige.

Eller vad sägs om möjligheten att sätta in militär mot civila?

Eller att skriva in EU i grundlagen vilket innebär att man måste ha två val emellan för att kunna få igenom ett förslag på att gå ur och att det då krävs 75% som röstar för det förslaget.

Eller det faktum att Sverige från och med onsdag SKA främja alla kulturer, språk och religioner som existerar inom landet.

Rent teoretiskt har man rätt att aldrig lära sig Svenska utan få all samhällsinformation, sjukhustid, skoltid m.m. på sitt eget språk.

Klassikern:

"Källa?"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Vad sägs om att devalvera vikten av Svenskt medborgarskap?
Alla får samma rättigheter i Sverige.

Uh. Nä. Det stämmer inte. Kolla 2 kap. 3, 7, 8 §§ i lagförslaget för några exempel. Vilka fri- och rättigheter är det fel att ge till ickemedborgare? Och vadå devalvera vikten av det svenska medborgarskapet? Vad innebär det? Blir ditt skydd från påtvingade kroppsliga ingrepp mindre värt för att även ryssar har det?

Skrivet av mortifer666:

Eller vad sägs om möjligheten att sätta in militär mot civila?

Det finns inte med i lagförslaget. Det är ju bara bisarrt. Var får du den här informationen från? Den är fel. Sitter du och tror att staten ska få sätta in militär mot civila? Bara sådär? Inte konstigt att du blir rädd för nya regeringsformen.

Skrivet av mortifer666:

Eller att skriva in EU i grundlagen vilket innebär att man måste ha två val emellan för att kunna få igenom ett förslag på att gå ur och att det då krävs 75% som röstar för det förslaget.

Två beslut, ett val och enbart enkel majoritet krävs för att driva genom en grundlagsändring. Det är visserligen sant att EU-medlemskapet skrivs in i grundlagen, men det är en ganska liten grej. Att gå ur EU är ett projekt som troligen tar längre tid än en grundlagsändring av en sketen paragraf.

Skrivet av mortifer666:

Eller det faktum att Sverige från och med onsdag SKA främja alla kulturer, språk och religioner som existerar inom landet.

Nej. Staten ska främja etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv. Fullständigt onödigt att skriva in i grundlagen i min mening. Men knappast farligt. Eller konstigt. Vi gör det i dag. Det är bara det att det är givet genom lag. Så det innebär i praktiken ingen förändring.

Skrivet av mortifer666:

Rent teoretiskt har man rätt att aldrig lära sig Svenska utan få all samhällsinformation, sjukhustid, skoltid m.m. på sitt eget språk.

Nej. Fel. Du har rätt enligt lag (inte grundlag) att använda ditt eget språk vid kontakt med (vissa) myndigheter om du talar finska, tornedalsfinska eller samiska samt bor i vissa kommuner. Det här kan du läsa om i lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Några egentliga förändringar på det här området kommer inte i och med grundlagsändringen. Gällande undervisning och utrikiskan så är det skollagen du ska titta på. Det har inte så mycket med regeringsformen att göra.

Och jag är väldigt intresserad av att veta var du läst allt det här. Det är fullständigt hjärndöda påståenden du kommer med.

Permalänk

Mina källor är bl.a. fria tider, politiskt inkorrekt och debattartikeln i DN från SD.
Sen det faktum att jag själv sett ett 30 tal hemvärnsmän öva insats mot civila nu i veckan talar för att det kommer bli mer vanligt.
Övningen gick ut på att försvara stadshuset och gatorna runt om var avspärrade, civila blev stoppade och undersökta.

För mig spelar det ingen roll om jag blir trodd eller ej.
Har tröttnat på att försöka få upp frågan i ljuset, imorgon klubbas det ändå igenom och ingen bryr sig.

Det enda jag säger är vänta och se. Är det bara knasiga tankar från mitt håll så lär inget ske och har jag rätt så spelar det ingen roll längre.

Man ändrar ett bör till ett ska vilket gör främjandet av andra språk och kulturer tvingande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mortifer666:

Mina källor är bl.a. fria tider, politiskt inkorrekt och debattartikeln i DN från SD.
Sen det faktum att jag själv sett ett 30 tal hemvärnsmän öva insats mot civila nu i veckan talar för att det kommer bli mer vanligt.
Övningen gick ut på att försvara stadshuset och gatorna runt om var avspärrade, civila blev stoppade och undersökta.

För mig spelar det ingen roll om jag blir trodd eller ej.
Har tröttnat på att försöka få upp frågan i ljuset, imorgon klubbas det ändå igenom och ingen bryr sig.

Det enda jag säger är vänta och se. Är det bara knasiga tankar från mitt håll så lär inget ske och har jag rätt så spelar det ingen roll längre.

Man ändrar ett bör till ett ska vilket gör främjandet av andra språk och kulturer tvingande.

Men väljer du sådana idiotiska källor är det inte konstigt att det blir fel. "Ska" verkar ju givet i en sådan text. "Bör" skulle kunna tolkas som om staten fick göra undantag. Formuleringar som "bör" är mycket mer farliga, mycket mer föremål för ändamålsglidning och godtycke än "ska". Jämför med "det bör hållas allmänna val".

Skrivet av mortifer666:

Vad sägs om att devalvera vikten av Svenskt medborgarskap?
Alla får samma rättigheter i Sverige.

Gulp! Skulle det vara farligt med rättigheter i en demokrati? Är det ett nollsummespel? Är ditt inlägg på riktigt?

Skrivet av mortifer666:

Eller vad sägs om möjligheten att sätta in militär mot civila?

Va? Om du menar militär mot typ reclaim-the-street-pack eller liknande så vore det ju på tiden, men jag tror inte något sådant förslag föreligger. De flesta normala länder har dock möjlighet att sätta in det mesta mot rena upplopp.

Skrivet av mortifer666:

Eller det faktum att Sverige från och med onsdag SKA främja alla kulturer, språk och religioner som existerar inom landet.

Det är ju självklart. Dina "källor" läser nog sina källor som djävulen läser bibeln. Hundra bagis på att det står "ska främja", inte "SKA främja". Sedan har du valt att ändra tonarten utefter någon knasig agenda. Detta är ju bara fina ord som passar att krydda lite i officiella texter. Frånvaro av den formuleringen betyder ju samma sak. Det är ju alldeles självklart att staten inte lägger sig i kulturyttringar i en demokrati! Vad fanken tror du alternativet är? "[S]ka främja VISSA kulturer"?

Skrivet av mortifer666:

Rent teoretiskt har man rätt att aldrig lära sig Svenska utan få all samhällsinformation, sjukhustid, skoltid m.m. på sitt eget språk.

Öhh, va? Ditt senare led följer inte av det första. Det första är ju alldeles självklart. Alla har "rätt" att "inte lära" sig något. Vad i hela friden skulle alternativet vara? Samhällsinformationen är det ju vidare ditt ansvar att tillägna dig.

Tolkningen du läser in i något vars ursprungskälla har passerat genom tveksamma filter är befängd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Mina källor är bl.a. fria tider, politiskt inkorrekt och debattartikeln i DN från SD.
Sen det faktum att jag själv sett ett 30 tal hemvärnsmän öva insats mot civila nu i veckan talar för att det kommer bli mer vanligt.
Övningen gick ut på att försvara stadshuset och gatorna runt om var avspärrade, civila blev stoppade och undersökta.

Mm. Vad kan jag göra för att visa att både Fria Tider och Politiskt inkorrekt är fullständigt blåsta, inte kan ett dyft om juridik och helt enkelt hittar på saker? Du verkar avfärda mig när jag hänvisar till lagen och dess innehåll.

Hela den här grejen om att militären ska kunna sättas in mot civila verkar vara startad av vaken.se, om min Google-Fu inte drar mig på villovägar. Vaken.se är fullblodsidioter. Om du läser s. 202-207 i propositionen så ser du att det de säger om militären är fullständigt fel.

Vaken.se - Riksdagen kan komma att göra omfattande ändringar av grundlagen - Studera > Världsordningen > Nyheter - Nyheter
Proposition 2009/10:80 En reformerad grundlag - Riksdagen

Det du talar om -- att misstankeslöst stoppa civila och undersöka dem -- är emot såväl dagens grundlag såsom förslaget. Det kan du hitta i 2 kap. 6, 12 §§.

Skrivet av mortifer666:

För mig spelar det ingen roll om jag blir trodd eller ej.
Har tröttnat på att försöka få upp frågan i ljuset, imorgon klubbas det ändå igenom och ingen bryr sig.

Det enda jag säger är vänta och se. Är det bara knasiga tankar från mitt håll så lär inget ske och har jag rätt så spelar det ingen roll längre.

Ja, du är en sån martyr för sanningen.

Vad ska jag vänta och se på? Jag har läst propositionen. Jag vet vad grundlagsändringen har för rättsverkan. Det är inga hemligheter vad som kommer att inträffa. Och när jag läser grundlagen så läser jag den enligt gängse regler och normer. Dessutom tycker jag att grundlagen är högintressant! Jag bryr mig som fan. Det är bara det att den inte reglerar det du tror den gör.

Tycker du inte att det är konstigt att du har upptäckt den enda sanna sanningen genom att inte kunna juridik och studera sekundärkällor, medan den helt har undgått mig som kan juridik och studerar de källor som är relevanta för tolkning av lag?

Skrivet av mortifer666:

Man ändrar ett bör till ett ska vilket gör främjandet av andra språk och kulturer tvingande.

Nej. Man ändrar ett bör till ett ska vilket gör främjandet av möjligheterna för minoriteters kulturer att utveckla och behålla ett eget kultur- och samfundsliv tvingande. Du har inte ens läst lagtexten och du kommer med en herrans massa påståenden om dess innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Tycker du inte att det är konstigt att du har upptäckt den enda sanna sanningen genom att inte kunna juridik och studera sekundärkällor, medan den helt har undgått mig som kan juridik och studerar de källor som är relevanta för tolkning av lag?

Det här är så vackert så jag börjar nästan gråta. "Sanningen" verkar ju allt som oftast bli tydligare ju mer inkompetent man är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ny jättepublicering från Wikileaks | Inrikes | SvD
"...en ny värld ska uppenbara sig där den globala historien skrivs om".
Det återstår att se.. Men 2,8 miljoner dokument är ju en del.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Skrivet av djonn:

Uh. Nä. Det stämmer inte. Kolla 2 kap. 3, 7, 8 §§ i lagförslaget för några exempel. Vilka fri- och rättigheter är det fel att ge till ickemedborgare? Och vadå devalvera vikten av det svenska medborgarskapet? Vad innebär det? Blir ditt skydd från påtvingade kroppsliga ingrepp mindre värt för att även ryssar har det?

Ändringen skulle enligt SD:s debattartikel göra det möjligt för icke-medborgare att ha vissa eventuellt viktiga tjänster där det i dag krävs medborgarskap. Regeln att en person måste varit medborgare i 10 år innan den kan bli statsråd skulle väl också tas bort. Jag skulle tro att dessa regler haft med lojaliteten mot landet att göra på samma sätt som att USA:s president måste vara född på amerikanskt territorium.

Citat:

Två beslut, ett val och enbart enkel majoritet krävs för att driva genom en grundlagsändring. Det är visserligen sant att EU-medlemskapet skrivs in i grundlagen, men det är en ganska liten grej. Att gå ur EU är ett projekt som troligen tar längre tid än en grundlagsändring av en sketen paragraf.

Man kan dock undra vilken nyttan är att skriva in det i grundlagen. På vilket sätt är det en fördel att göra det svårare att gå ur EU? Känns som ett sätt att ytterligare cementera medlemskapet. Varför protesterar inte vänsterpartiet?

Citat:

Nej. Staten ska främja etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv. Fullständigt onödigt att skriva in i grundlagen i min mening. Men knappast farligt. Eller konstigt. Vi gör det i dag. Det är bara det att det är givet genom lag. Så det innebär i praktiken ingen förändring.

Känns inte som helt oviktigt. Detta säger att dagens politik som främjar mångkultur ska fortgå och att assimileringspolitik, då invandrare uppmuntras att överge sin gamla kultur för den nya, knappast kan tillämpas.

Permalänk

Vad tycker ni om denna då: Wi-Fi is killing trees, study finds | Crave | CNET UK

Vet inte riktigt om den passar här i tråden men den var underhållande nog.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Ändringen skulle enligt SD:s debattartikel göra det möjligt för icke-medborgare att ha vissa eventuellt viktiga tjänster där det i dag krävs medborgarskap. Regeln att en person måste varit medborgare i 10 år innan den kan bli statsråd skulle väl också tas bort. Jag skulle tro att dessa regler haft med lojaliteten mot landet att göra på samma sätt som att USA:s president måste vara född på amerikanskt territorium.

Jopp. Det togs bort för att det vållar olägenheter att kräva att statsråd ska ha varit medborgare i tio år och att ickesvenskar inte får basa över myndigheter eller sitta som ledamoter i deras styrelse etc. Dessutom ansåg utredningen att det är för mycket av en detaljbestämmelse för att det ska tas in i RF, utan ansåg att sådana bestämmelser i så fall bör ges genom lag.

Skrivet av nCredit04:

Man kan dock undra vilken nyttan är att skriva in det i grundlagen. På vilket sätt är det en fördel att göra det svårare att gå ur EU? Känns som ett sätt att ytterligare cementera medlemskapet. Varför protesterar inte vänsterpartiet?

Av samma anledning som det är en fördel att skriva in att Sverige är en monarki i grundlagen. Oavsett vad man tycker om det så är det en bas för vårt statsskick. Grundlagen ska skydda sådant från tillfälliga opinionssvängningar.

Skrivet av nCredit04:

Känns inte som helt oviktigt. Detta säger att dagens politik som främjar mångkultur ska fortgå och att assimileringspolitik, då invandrare uppmuntras att överge sin gamla kultur för den nya, knappast kan tillämpas.

Nä. Det säger att Sverige fullföljer sina åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter. Ungefär. Allt som ska skyddas enligt konventionen är egentligen givet i lag, men lagstiftaren tyckte att det var viktigt att införa en central bestämmelse i grundlagen. Stadgandet ger dock inga rättigheter till någon enskild, utan är ett målstadgande. Det innebär att du inte kan klaga till domstol eller myndighet med stöd av bestämmelsen ens om du blivit assimilerad tvångsmässigt. Det är politiskt lull-lull som enbart går att kontrollera politiskt. Det står till och med i propositionen att ändringen från "bör" till "ska" är till för att "markera betydelsen" av att de får dessa möjligheter.

Det innebär inte att nuvarande politik befästes, mer än att ramkonventionen gör det. Och den är inte riktigt politiskt sprängstoff. I princip hela Europa har signerat och ratificerat konventionen, med Frankrike som det enda stora undantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Vad är farligt med den nya grundlagen?

Det faktumet att 7-klövern i riksdagen har gjort sitt yttersta för att inte nämna något om grundlagsförändringen tycker jag är skamligt nog. Ingen debatt över huvudtaget har förts och ingen dialog med medborgarna.

Mediernas agerande är också på gränsen till löjligt. Först idag skriver DN en liten skitartikel om saken och Von Sydow klämmer ur sig en "Bill of rights" inlägg på Newsmill.

Permalänk

Jag kan erkänna att jag mycket väl kan ha fel och jag hoppas att jag har fel men stycket där ni säger att man inte får sätta in militär utan misstanke är fel.
Numera får de det. Vi behöver inte insatsstyrkan inom polisen då militären kan ta över.

Det faktum att jag själv sett militären spärra av centrum och stå och kolla ID på alla som vill passera är visst inte av vikt i debatten?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Jag kan erkänna att jag mycket väl kan ha fel och jag hoppas att jag har fel men stycket där ni säger att man inte får sätta in militär utan misstanke är fel.
Numera får de det. Vi behöver inte insatsstyrkan inom polisen då militären kan ta över.

Det faktum att jag själv sett militären spärra av centrum och stå och kolla ID på alla som vill passera är visst inte av vikt i debatten?

Men vad var det som gjorde att centrum spärrades av då?

Under kungliga bröllopet i somras var det militärer som stod uppradade längs rutten, men inte är det att klassa som att militär sattes in mot civila?

Demonstration där militären tillkallas istället för kravallpolis, där är ett exempel där jag personligen skulle kunna kalla militär vs civil