Vad heter kabeln mellan grafikkort och moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad heter kabeln mellan grafikkort och moderkort?

Ostfrallan / tips / Datorkonst
På bilden ser man att grafikkortet sitter brevid moderkortet..
Vart köper man en sån kabel? Vad heter den?
Någon som vet??

Permalänk

Pci-E raiser kallas det, vet inte var du får tag i en dock

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Riser kabel... tror jag

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning vad det är för sida, men är det en sådan?
Raiserkort flexible 10 cm PCIe till PCIe 16X - 236.00Kr : ICD

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag har ingen aning vad det är för sida, men är det en sådan?
Raiserkort flexible 10 cm PCIe till PCIe 16X - 236.00Kr : ICD

Aa en sån måste det f-n vara.. tack.

Permalänk

Jag undrar en sak nu. Vilka nackdelar finns det med en sådan "byggnad"?. Damm kan jag förstå, men värme borde väl icke vara ett problem? Tänkte ifall man skulle göra någonting liknande, fast med en träskiva som man målar fint.

Permalänk

Om något ramlar så är det rätt kört för den delen.
Folk kanske är på och pillar.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Skrivet av RymdSegel:

Om något ramlar så är det rätt kört för den delen.
Folk kanske är på och pillar.

Men kan det finnas någon annan nackdel? Om ingen är där och pillar samt att sakerna sitter bra.

Permalänk
Skrivet av Hjälplös:

Men kan det finnas någon annan nackdel? Om ingen är där och pillar samt att sakerna sitter bra.

Det är ju inte speciellt lanvänligt om man nu gillar att göra sånt samt inte har en annan dator.
Någon riktig nackdel kan jag inte komma på just nu men det finns säkert.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Hmm måste man montera allt på en plåt så att allt blir jordat eller kan man bygga på valfritt matreal?

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Hmm måste man montera allt på en plåt så att allt blir jordat eller kan man bygga på valfritt matreal?

Jag undrar om man inte kan montera på trämaterial. Skulle själv vilja veta lite om det går.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha störningar och flimrande skärm måste man jorda, så bakplattan för moderkortet med en kabel till PSU är nog att rekommendera.
Sedan behöver man något till bakplåten på grafikkortet, kom ihåg i ett vanligt chassi så är all metall jordad så alla delar är det per automatik där ...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Om man inte vill ha störningar och flimrande skärm måste man jorda, så bakplattan för moderkortet med en kabel till PSU är nog att rekommendera.
Sedan behöver man något till bakplåten på grafikkortet, kom ihåg i ett vanligt chassi så är all metall jordad så alla delar är det per automatik där ...

Ett "vanligt" chassi jordas väl av nätdelen, så om du då fäster din nätdel på denna plåten så borde den också bli jordad...

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga min server på detta sätt, finns i en annan tråd.

Jag tänkte ta ett vanligt chassi och "skära" bort bakplåten samt fixa hål till instanser på baksidan av chassit. Jag har dock inte tänkt ha ett extra grafikkort till servern. Jag funderar på om man ska invänta Sandy Bridge och köpa den billigaste processorn (ska finnas ett grafikchip i dessa) som man sedan kyler med någon passiv kylare (förslag?).

Permalänk
Medlem

ljudnivån lär vara en nackdel

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Om man inte vill ha störningar och flimrande skärm måste man jorda, så bakplattan för moderkortet med en kabel till PSU är nog att rekommendera.
Sedan behöver man något till bakplåten på grafikkortet, kom ihåg i ett vanligt chassi så är all metall jordad så alla delar är det per automatik där ...

Hur kan all metal i ett vanligt chassi vara jordat? :S

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Hur kan all metal i ett vanligt chassi vara jordat? :S

Tror att jorden kommer via nätagget som är jordat på 220 volt sidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Tror att jorden kommer via nätagget som är jordat på 220 volt sidan..

This.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vi byggde ett trä-chassi till min lillasyster när alla delar förutom chassit till hennes dator kommit. Det har vad jag vet fungerat felfritt.

Ingen extra jordning eller något sådan, bara komponenter fastskruvade i träskivan.

Permalänk

Haha nu blev jag sugen på att bygga datorn på väggen, är det bra för värmen? Slipper man alla extra fläktar?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>