Permalänk
Medlem

Nätaggregat Vidar koppling, hjälp!

Hej Sweclockers!

Har sökt en del både här och på google men kan inte hitta något svar..

Min fundering är hur jag använder ett nätaggregat som en "vidare koppling"
Det jag vill göra är att använda Nätaggregat och sladden till den, och till insidan ha ett
grenuttag så att jag kan ha 230v på insidan av burken.

Jag skruvade/hade isär nät aggregatet och hela krets kortet och det behöver jag ju inte.
Jag vill ju bara ha kopplat från själv "sladd" ingången vidare till ett nytt random grenuttag/vanlig
förlängnings sladd.

ps, att on/off knappen behöver ej fungera:)

Vänliga hällsningar Hank2000!

Permalänk
Medlem

Finns på ELFA om du kollar på deras webbplats. Jag såg iaf sådana grejer när jag var i deras butik och hämtade lite saker.

Om du nu menar en sådan: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20069

Permalänk
Medlem

hmm, alltså det sitter ju en sånn i nätagget.. Och så har man en sladd som man kör i där.. Men jag vill att från den ska det gå en ny 230v sladd, en förlängningssladd eller grenuttag. in i datorn liksom Så hur koppar jag det ? Vad är plus,minus och gjord

Så frågan är egentligen, hur jag ska koppla. Vilken färg ska sitta vart och så

Permalänk
Medlem

Kan du möjligtvis rita upp vad det är du har tänkt dig? Vad jag fattade det som så ville du uppnå typ som det är i vissa Lian Li chassin, att man har PSU i fronten och har en extra kabel med kontakt som går från nätagg till bak på datorn. Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Finns inge som är plus och minus, det är fas nolla och jord, vet du inte det är det nog lite väl riskabelt att göra det du tänk, gör du fel kan du eller andra faktiskt dö eller brand kan uppstå.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hank2000:

hmm, alltså det sitter ju en sånn i nätagget.. Och så har man en sladd som man kör i där.. Men jag vill att från den ska det gå en ny 230v sladd, en förlängningssladd eller grenuttag. in i datorn liksom Så hur koppar jag det ? Vad är plus,minus och gjord

Så frågan är egentligen, hur jag ska koppla. Vilken färg ska sitta vart och så

om du ska ha 220v uttag i burken så finns inte plus/minus utan fas / nolla / jord heter det, där jord är gul/grön (alltså halva plasten gul och den andra grön på kabeln), nollan är blå till färgen och fasen brukar vara svart kan även va grå. Ska du göra nåt så dumt (i mitt tycke) ska du använda jordfelsbrytare och tänka på att rätt kabelskydd/isolering används, kanske även måste jorda chassiet vilket då medför att om du får ett jordfel i fastigheten så kan det bli krypström i chassiet och komponenterna omedelbart går sönder. Nu beror det på i vilket land nätagget är tillverkat så färgerna i själva agget kan ha andra kulörer, olika standard i olika länder.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons och bra svar!

Jag har listat ut hur jag ska göra! Jag klippte visst sönder en förlängningssladd för att se vilka färger de var på dom.
skulle ju ändån ha den i... Så fråga ja Farsan.. Han sa att grön/gula är jord, och dom andra 2 spelar egentligen ingen roll.
Och på nätagget från den där kopplingen sitter en som är Gul/grön så det är vell bara sätta den där. Ska löda allt ordentligt
samt eltejpa emellan.

Frågan nu är, bör jag sätta någon säkring någon stans där emellan? Isåfall hur och var? Och vad behöver jag ha för säkring?
Finns på clas ohlsson? Hela linan kommer belastas med MAX 200watt.

ps, inga komponenter kommer att finnas i chassit så ni behöver inte vara oroliga för det

Permalänk
Medlem

Det jag förstår av tråden är att du

1. kommer döda dig själv
2. kommer bränna ner huset
3. döda dig själv och bränna ner huset

Ingen illa menat men starkström är ganska farligta att syssla med utan grundkunskap i ämnet, en fråga som "vad är plus och minus" bådar inte gott i den här situationen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Det jag förstår av tråden är att du

1. kommer döda dig själv
2. kommer bränna ner huset
3. döda dig själv och bränna ner huset

Ingen illa menat men starkström är ganska farligta att syssla med utan grundkunskap i ämnet, en fråga som "vad är plus och minus" bådar inte gott i den här situationen.

mjo kan hålla med dig här hahha. själv tycker jag att TS ska hålla sig undan från att göra denna idioti lösning ifall du i överhuvudtaget måste ställa frågan vad är plus och minus ... och va fan behöver du ett grenutag inne i chassit för ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag ignorerar ju inte ditt svar genom att skriva det här, men det är av noll betydelse. Viss kunskap om ström har jag. Men att jag
vet hur en specifik sladd och kontakt är/ska vara kopplad behöver jag ju inte sticka under stolen med att jag inte vet.

Om man kollar på hur dom 10 spotarna i taket i mitt hus är kopplat utav en """certifierad""" elektriker har kopplat blir detta
100ggr säkrare, off that im sure! Dessutom ligger dom sladdarna ihop med isolering. Det glappar, ibland funkar vissa ibland andra..
helt oseriöst gjort..

vad jag försöker säga är, du överdriver

Permalänk
Medlem

haha vafan ska du göra i burken om du inte ska ha några komponenter där i , odla gräs?;)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Skrivet av hank2000:

Jag ignorerar ju inte ditt svar genom att skriva det här, men det är av noll betydelse. Viss kunskap om ström har jag. Men att jag
vet hur en specifik sladd och kontakt är/ska vara kopplad behöver jag ju inte sticka under stolen med att jag inte vet.

Om man kollar på hur dom 10 spotarna i taket i mitt hus är kopplat utav en """certifierad""" elektriker har kopplat blir detta
100ggr säkrare, off that im sure! Dessutom ligger dom sladdarna ihop med isolering. Det glappar, ibland funkar vissa ibland andra..
helt oseriöst gjort..

vad jag försöker säga är, du överdriver

man börjar ju undra med tanke på att du skapade konto igår 17.54 och så frågar du om en sak när du inte ens vet vilka färger är vad, då kan jag inte riktigt heller lita på att du har "någon" el kunskap för att veta åtminstone vilken färg eller vad som är vad är gärna a och o i det elektriska.

sen fortfarande står jag fast på min egen fråga vad ska du med ett grenutagg i chassit för ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hank2000:

Jag ignorerar ju inte ditt svar genom att skriva det här, men det är av noll betydelse. Viss kunskap om ström har jag. Men att jag
vet hur en specifik sladd och kontakt är/ska vara kopplad behöver jag ju inte sticka under stolen med att jag inte vet.

Om man kollar på hur dom 10 spotarna i taket i mitt hus är kopplat utav en """certifierad""" elektriker har kopplat blir detta
100ggr säkrare, off that im sure! Dessutom ligger dom sladdarna ihop med isolering. Det glappar, ibland funkar vissa ibland andra..
helt oseriöst gjort..

vad jag försöker säga är, du överdriver

Må så vara att vissa överdriver men det tar ändå inte bort det faktum att man för att arbeta med nätspänning SKA ha viss grundkunskap som du klart och tydligt saknar. En del av den kunskapen består i att veta att man helt enkelt inte kopplar så som du vill göra då det strider mot sunt förnuft och elsäkerhetsverkets regler vad gäller säker installation. Koppla du din dators nätsladd och de andra grejer du vill ha till ett godkänt grenuttag och nöj dig med det.

Apropå inkopplingen av dina spottar tycker jag att du ska ta kontakt med firman som den certifierade elektrikern jobbar för då det är delvis är på firmans ansvar att han ska ha gjort ett säkert arbete vilket det inte låter som han har gjort. Har han gjort det privat som kompis utan att ha godkänd behörighet (certifikat är ingen installationsbehörighet utan betyder bara att man har gått utb.) så bör du genast ta bort rubbet innan en olycka händer då ingen försäkring lär gälla vid eventuell brand. Att kablarna ligger i isolering ska inte ha nån betydelse men glappandet låter inte bra.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ska dra om det själv i veckan!

Blir ju inte mindre säkert än en sockerbit, en kontakt man pluggar på själv om tex hunden käka sladden till gitarr förstärkaren, gjorde han härom veckan sitter det dessutom lött och inliddade i eltejp så skulle jag säga att chansen för att något elektriskt missöde skulle hända är Något större än en helt vanlig skarvsladd. Men mindre än en skarvsladd som ligger ute, en sladd som en hund/katt/kanin(djur) bitit på.

Det är definitivt inte på tal om att odla något "gräs"

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra egentligen? Blev riktigt nyfiken

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag rös lite när du skrev "eltejp". Det är trots allt starkström du sysslar med så isolera ordentligt med krymsplang istället!
Även jag är nyfiken på vad du ska göra med detta bygge

Visa signatur

// X

Permalänk
Entusiast

Köp ett grenuttag på Clas Ohlson.
Dra in sladden genom chassit.
Voila! Du har grenuttag i chassit utan att riskera att dö eller grilla datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag får rysningar av såna här trådar, nästan så att man drar till med ett RIP i förväg.
Vad du än gör, be din farsa att göra det istället. Det låter verkligen inte som att du ska leka med starkström.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte upprepa säkerhetsaspekterna som övriga har nämnt i tråden, men jag håller med om de mesta.

Men om du nu ändå ska göra detta så kan jag svara på frågan om säkring, du behöver ingen säkring om du dimensionerar vidarekopplingen för samma ström som säkringen i vägguttaget. Dvs är vägguttaget säkrat för 16A så ska du även dimensionera din vidarekoppling att klara 16A.
Det är detta som är principen med säkringar, det är säkringen som ska gå sönder innan någon kabel eller liknande blir överbelastat/överhettat och börjar brinna.

Permalänk
Medlem

Tack Teejee för ett bra svar!

Tänkte att jag skulle vara extra försiktig med "kretsen" som kommer vara i chassit, men eftersom att koppling bara blir som en typ av förlängnins sladd/koppling så har du nog rätt i att det är onödigt. Det kommer ju bara bli en vidarkoppling, från en sladd till en annan.

Permalänk

Vad ska du ha de till? Är så nyfiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Då var det gjort! Det funkar kanon bra!

Permalänk

Eeey nu vill vi ha bilder och förklaring vad detta är till

Och somliga här i tråden överdriver nåt jävulskt ju, gör man bara kopplingarna ordentligt så är det ingen fara att göra en skarvsladd.. eftersom hans farsa iaf visste vad jord var och även att nolla/fas är skit samma (i just ett uttag) så visar ju det att hans farsa vet lite iaf och tror inte att han hade godkännt att ha en jävla hippiekoppling i huset. Och hade hade tänkt göra en hippiekoppling så tror jag inte ens att han hade frågat här om hur man kopplar utan han hade gissat sig fram som dom flesta tjockhuvena här i världen gör

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Avstängd

Kan du inte formulera en begripbar mening om vad du ska med skiten till, hank2000? Det verkar ju högst oklart vad nätagget har med saken att göra? Ska du bara dra in nätet i chassit? Vad tusan skulle problemet vara med det? Eller vill du ha ett slavuttag som slås på när datorn slår på? Då behöver du ju ett relä.

Ett ATX-agg stänger inte av eventuella vidarekopplingsuttag (chassihane) till skärm så som gamla AT-agg gjorde eftersom på/avstägningen är "mjuk" och på sekundärsidan.

Att klippa en kabel föra "titta på färgerna" i tron om att det ska hjälpa dig att koppla visar att du begriper på tok för lite kring detta för att (s)labba med nätspänning! Låt bli! Det finns *inga* substitut till en multimeter och att faktiskt *mäta* upp vad som är vad, oberoende av färger. Gulgrön är i allmänhet skyddsjorden, men vad som är fas och nolla beror givetvis på åt vilket håll du stoppar i kontakten.

Antingen är ditt "problem" så trivialt så att det är löjligt (dra in en förlängningssladd i datorn) eller så vill du ha någon form av slavfunktion, varpå du behöver ett relä. Eller så har du en riktigt gammal dator med AT-agg. Ett alternativ är förstås att du inte vet vad du sysslar med eller bara trollar.

Det verkar ju riktigt idiotiskt att koppla in dig på nätagget för att få ström in i datorn, eller koppla dig mot kabeln på utsidan. Varför inte två kablar? Eltejp och sockerbitar hör inte hemma utanför en kopplingsbox.

snoogiloo: Vad som är fas och nolla vet man inte alls. Tror man att man vet det, lurar man sig själv. Sådant ska mätas upp. Men framförallt ska man inte koppla så att det spelar någon roll. Underbar koppling för övrigt!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Kan du inte formulera en begripbar mening om vad du ska med skiten till, hank2000? Det verkar ju högst oklart vad nätagget har med saken att göra? Ska du bara dra in nätet i chassit? Vad tusan skulle problemet vara med det? Eller vill du ha ett slavuttag som slås på när datorn slår på? Då behöver du ju ett relä.

Ett ATX-agg stänger inte av eventuella vidarekopplingsuttag (chassihane) till skärm så som gamla AT-agg gjorde eftersom på/avstägningen är "mjuk" och på sekundärsidan.

Att klippa en kabel föra "titta på färgerna" i tron om att det ska hjälpa dig att koppla visar att du begriper på tok för lite kring detta för att (s)labba med nätspänning! Låt bli! Det finns *inga* substitut till en multimeter och att faktiskt *mäta* upp vad som är vad, oberoende av färger. Gulgrön är i allmänhet skyddsjorden, men vad som är fas och nolla beror givetvis på åt vilket håll du stoppar i kontakten.

Antingen är ditt "problem" så trivialt så att det är löjligt (dra in en förlängningssladd i datorn) eller så vill du ha någon form av slavfunktion, varpå du behöver ett relä. Eller så har du en riktigt gammal dator med AT-agg. Ett alternativ är förstås att du inte vet vad du sysslar med eller bara trollar.

Det verkar ju riktigt idiotiskt att koppla in dig på nätagget för att få ström in i datorn, eller koppla dig mot kabeln på utsidan. Varför inte två kablar? Eltejp och sockerbitar hör inte hemma utanför en kopplingsbox.

snoogiloo: Vad som är fas och nolla vet man inte alls. Tror man att man vet det, lurar man sig själv. Sådant ska mätas upp. Men framförallt ska man inte koppla så att det spelar någon roll. Underbar koppling för övrigt!

Finns dessutom grenuttag med slavfunktion för den som inte vill leta gamla nätagg. Ett par hundra på Clas Ohlson så är det problemet löst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Finns dessutom grenuttag med slavfunktion för den som inte vill leta gamla nätagg. Ett par hundra på Clas Ohlson så är det problemet löst.

+1

Permalänk
Medlem

jota jota Kopplingen är lödd och allt. har tagit nån bild på de, men vet inte hur man lägger upp skiten så jag pallar inte.
Funkar iallafall kanon Meningen var att man ska kunna köra i en vanlig sladd i nätagget och sedan ha 230v i ett grenuttag innuti chassit.. Och det har blivit uppnått. Nätagget är sönder plockat. Finns inget krets kort i.. Ända som används är själva "kontakt uttaget/intaget"

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

snälla. svara mig på en grej. vad ska du med det till? det du har är nu ett tomt nätagg med en grenkabel som enda utgång?

sen varför denna hysteri om säkerhet, krympplast m.m från alla här.. kopplingsplintarna är ju ändå oskyddade inne i ett nätagg. eltejp vore ju en förbättring mot det som redan är! men helt onödigt om det bara är ordentligt lött, och kabeln är avlastad mot dragkrafter.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hank2000:

jota jota Kopplingen är lödd och allt. har tagit nån bild på de, men vet inte hur man lägger upp skiten så jag pallar inte.
Funkar iallafall kanon Meningen var att man ska kunna köra i en vanlig sladd i nätagget och sedan ha 230v i ett grenuttag innuti chassit.. Och det har blivit uppnått. Nätagget är sönder plockat. Finns inget krets kort i.. Ända som används är själva "kontakt uttaget/intaget"

Tack för hjälp!

Men kan du förklara varför det var för svårt för dig att dra in en kabel, men det gick utmärkt att bryta mot alla förnuftsregler och slabba med lödningar? Vad ska du med skiten till? Och vad är din definition av "funka"? Har du över huvud taget några aktiva komponenter, jag menar kan en kabel över huvud taget "inte funka" så vida det inte är glapp?

Det känns som du trollar eftersom du inte har svarat på den mest basala frågan som ställts flera gånger nu: vad vill du uppnå?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

MBY, det är klart det ska användas som ett dolt miniväxthus. Flummig odling = flummiga svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro