Går det minska allt dammande (förutom dammsugning osv)

Permalänk
Medlem

Går det minska allt dammande (förutom dammsugning osv)

Tja!

Alltså det är helt sjukt, har dammsugigt och skurat precis överallt idag, rengjort varenda kvadrat mm med prefekt osv osv, trofan att det inte dröjer mer än 30 minuter innan det är lite damm på skärmarna och lite andra ställen!

Lixom, jag drar mig för att ta fram kameran då jag inte vill riskera att få damm på sensorn eller på objektivet vilket är sjukt störande!

Finns det något sätt att minska på dammet som flyger runt här? Antistatisk spray för skärmarna och hmm ja något annat för att samla upp dammet ( )?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tycker det hjälper att torktumla kläder.
Extremt mycket damm och hår som fastnar i filtret.

Men seriöst, mänskan har tagit sig till månen. Dammsugning är så jävla tråkigt så någon borde ju ha kommit på något bättre sätt.
Och tyvärr fungerar inte de självgående dammsugarna hos mig då jag inte lever i en kal miljö.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

bort med textiler så mycket som går?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk

Du behöver fler datorer med fläktfilter... Jag behöver inte damsuga ofta här, bara tömma damfilter lite då och då.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vad har du för dammsugare? Billigare varianter med dåliga filter spottar ur sig mycket av det dammet du tror att du suger in,

när jag bytte fårn min Rusta dammsugare för 99:- som jag behövde dammsuga minst två gånger i veckan med, mot en AEG för 1500:- så behöver jag bara dammsuga knappt en gång i veckan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Luftrenare? Dammet som fastnar på skärmen flyger oftast omkring i luften allraredan.

Sen kräver det ett antal noggranna städ för att bli av med värsta damminvastionen.

Glöm inte viktiga dammspridare, som element, fönster och lampor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

HEPA-filter på dammsugaren, alt centraldammsugare borde ju hjälpa?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Damm består utav hudavlagringar från våra kroppar samt avföring från kvalster som äter hudavlagringar m.m. Dammet lagras i tyger av olika slag, sängar, kuddar, dynor, soffor, gardiner, mattor och kläder. Anledningen till att vi har så mycket damm i våra hem beror på två saker:
1. Vi kan inte få ut det ur textilierna tillräckligt effektivt.
2. De städredskap vi använder "återdammar", d.v.s sprutar ut de finaste partiklarna i luften igen.

Det man kan göra för att minska dammets spridning är:

* Ha så lite textilier som möjligt. Inga gardiner, skinnmöbler, träbrits istället för säng, plastkläder etc. alternativt att byta ofta.
*De som har dammallergi brukar ofta ha s.k kvalsterskydd runt sängarnas madrasser, täcken och kuddar. Detta minskar dammängden.
* Använda luftfuktare. Dammet gillar iofs fuktiga miljöer men med mer fukt i luften så blir dammet tyngre och sprids inte lika lätt.
* Använda städredskap som inte återdammar. Centraldammsugare, dammsugare med godkänt HEPA-filter eller endast våttorkning.
* Städa ofta.

Men det finns en del forskare som hävdar att man blir sjuk av att ha det för rent omkring sig, och en del som hävdar att kvalsteravföringen är anledningen till alla allergier.

Jobbigt läge.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Dammsugaren jag har är en Bosch BSG 8 Pro och det är något filter i den:

Men jao jag dammsuger och rengör ganska sällan faktiskt, har skinnsoffa som tur är men ja det går ju inte undvika sängkläder och gardiner osv!

Jävligt synd på datorna och tv:n, blir nästan irriterad över det för får spendera en jäkla massa tid på att få bort dammet på TV:n, oavsett duk jag använder så skjuts bara dammet framför trasan och stannar var i hörnet på ramen av tv:n, GAH.....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Tack för svaren!

Dammsugaren jag har är en Bosch BSG 8 Pro och det är något filter i den:
http://farm4.static.flickr.com/3022/2821083905_f0a0e6b7eb.jpg

Men jao jag dammsuger och rengör ganska sällan faktiskt, har skinnsoffa som tur är men ja det går ju inte undvika sängkläder och gardiner osv!

Jävligt synd på datorna och tv:n, blir nästan irriterad över det för får spendera en jäkla massa tid på att få bort dammet på TV:n, oavsett duk jag använder så skjuts bara dammet framför trasan och stannar var i hörnet på ramen av tv:n, GAH.....

Mikrofiberduk ftw.
Dammvippa Antistat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Mikrofiberduk ftw.
Dammvippa Antistat.

Jag kör microfiberduk på alla skärmar men det är då det blir så som jag sa, dammet fastnar inte i trasan utan puttas bara framför!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men att vädra ut ofta hjälper oxå. Det är bara det att om det redan är dammigt så börjar dammråttorna röra på sig och det ser skitigare ut Så vädra ut både under och efter dammsugning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Jag kör microfiberduk på alla skärmar men det är då det blir så som jag sa, dammet fastnar inte i trasan utan puttas bara framför!

Really? Här blir det inte så illa. Jag har en något fuktig duk och min skärm är 2209WA, men bör inte ha något med det att göra. Listerna är ganska lättavdammade.
Tidigare har jag även testat kombination av fibertrasa som man har till disk och glasögonduk, men det krävde lite pill.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag brukar dammsuga min tv med borsten...
Man det kanske bara är smart om man har tjocktv eller plasma
Har man lcd kanske man ska leta efter ett skonsammare alternativ xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Centraldammsugare FTW!

1500W härliga äkta watt . bara byta filter/blåsa ur redigt ordentligt och rengöra behållaren när den börjar bli lite full. allt annat den inte 'tar och samlar upp i filtret' blåses ut i rabatten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Elektrolux har en luftrenare man kan köpa som har HEPA och kolfilter vilket gör att man slipper dammsuga och damma allt för ofta men räkna med att få lägga 3-3.5papp.

Jag har också problem men har inte orkat ta itur med dom än, rullgardinen vet jag är ett stort problem så den och sängen ska jag rengöra ordenlgit vid tillfälle annars brukar jag tvätta och tumla både täcke, bäddmadrass och sängkläder hyfsat ofta.

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/klimat-varme/ovr...
-Nån här som testat den?

Jag ska flytta och har skaffat nya möbler, i vardagsrummet kommer det mesta vara svart; 3st svarta glasbord, svart skinnsoffa, svart platt-TV och en mörk trämöbel så dammet kommer synas bra.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/klimat-varme/ovr...
-Nån här som testat den?

Jag ska flytta och har skaffat nya möbler, i vardagsrummet kommer det mesta vara svart; 3st svarta glasbord, svart skinnsoffa, svart platt-TV och en mörk trämöbel så dammet kommer synas bra.

Ska göra sitt jobb, väldigt bra om man är allergiker.

http://www.dammsugaren.se/Luftrenare/Electrolux-Oxygen-Z9124....
Köper du här så kan du tjäna några hundra. Finns på Pixmania ännu billigare men våga köpa där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ska göra sitt jobb, väldigt bra om man är allergiker.

http://www.dammsugaren.se/Luftrenare/Electrolux-Oxygen-Z9124....
Köper du här så kan du tjäna några hundra. Finns på Pixmania ännu billigare men våga köpa där

Jag är bara allergisk mot att städa.
Har man en sån behöver man alltså inte dammsuga speciellt ofta eftersom den suger i sig det mesta av dammet?
500kr för ett nytt kolfilter var dyrt tycker jag, aktivt kol är ju inget dyrt material.
Jag såg ett liknande filter inne på Biltema som passar deras luftavfuktare, det kanske även passar i Elektroluxen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Vi kör en sån luftrenare från Electrolux i vår däckverkstad och det är helt sjukt vad mycket bättre luft vi har nu! Vi har dock den något billigare 9122 med manuellt styrning vilket duger utmärkt.

Köp en sån säger jag!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Vi kör en sån luftrenare från Electrolux i vår däckverkstad och det är helt sjukt vad mycket bättre luft vi har nu! Vi har dock den något billigare 9122 med manuellt styrning vilket duger utmärkt.

Köp en sån säger jag!

Låter bra, suger i sig mycket damm eller?

Edit: Jag har fortfarande inte förstått riktigt vad det är den gör, suger den bara i sig damm som flyger i omkring i luften eller skickar den även ut negativa joner i luften?

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1584

Jag är alltså inte allergiker utan vill bara ha nånting som minskar mängden damm så jag inte behöver dammsuga lika ofta.

Är det kanske bättre att göra som oobum och köpa en dyrare dammsugare med bättre filter och kanske komplettera med en jonisator?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

snagga dig! ha plast på möblerna, vädra sängkläder varje dag, använd hudkräm, ge bort katten, skura taket, vädra 1 h om dagen med drag.

Permalänk

Svarta och mörka möbler har en tendens att dra till sig damm.

Permalänk

Borde inte det mest optimala vara att ha övertryck i alla rum, och utblås längs med golvet?

Kanske lite dyrt efter ett tag, men man slipper dammsuga efter damm i alla fall

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Tja!

Alltså det är helt sjukt, har dammsugigt och skurat precis överallt idag, rengjort varenda kvadrat mm med prefekt osv osv, trofan att det inte dröjer mer än 30 minuter innan det är lite damm på skärmarna och lite andra ställen!

Lixom, jag drar mig för att ta fram kameran då jag inte vill riskera att få damm på sensorn eller på objektivet vilket är sjukt störande!

Finns det något sätt att minska på dammet som flyger runt här? Antistatisk spray för skärmarna och hmm ja något annat för att samla upp dammet ( )?

Det spelar ju ingen roll hur noga man är med dammningen. Så fort man är klar så känns det som att man lika gärna kan börja om igen. Städning är väl bland det tristade man kan göra. Men det lär ju göras. *på gott och ont.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av MysteryUser:

Svarta och mörka möbler har en tendens att dra till sig damm.

Nej de har de inte, däremot syns dammet mycket bättre mot mörk bakgrund.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hjälpsam

Luftrenare som sagt, mattor kan också hjälpa, mattorna binder damm i stället för att det flyger runt i luften, mattorna måste givetvis dammsugas då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Nej de har de inte, däremot syns dammet mycket bättre mot mörk bakgrund.

Oja. Det är det som är nackdelen med att ha mycket svarta och mörka prylar hemma. Speciellt bland elektroniken, att dammet syns så förbannat bra. Det är ju där man ser det först. Resten tänker man ju inte på. Eller så vill man inte tänka på det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

En sak till att tänka på är ventilations ventiler i väggar och fönster där det oftast inte finns ngt filter i, Där kan man också stoppa en hel del damm.