Klarnas fakturor och förseningsavgifter

Permalänk
Medlem

Klarnas fakturor och förseningsavgifter

Är det bara jag som tycker det är surt att Klarna verkar ta över fler och fler näthandlares fakurering? Jag har handlat ganska mycket på faktura genom åren och är alltid mån om att betala i tid. Tyvärr låg en faktura kvar i paketet från Webbhallen och glömdes bort, bara någon dag efter fakturadatumet hade gått ut fick jag en påminnelse med en "straffavgift".

Tyvärr var jag bortrest vid tidpunkten och när jag kom hem hade dom med hjälpa av någon indrivningsfirma skickat ett otrevligt brev där jag var ålagd att betala en dyr förseningsavgift och där kronofogden skulle kopplas in om jag inte betalade.

När jag kontakade Klarna vad dom oerhört dryga och otrevliga dessutom.

Numera försöker jag undvika ställen där Klarna tar hand om fakturan (alternativt betala med kort), kändes klart obehagligt hur dom låg på och jagade en.

Förstår att företagen vill ha in fakturorna i tid osv men man tycker ju inte att dom måste ta in firmor som inte behandlar en som en kund utan som om man vore kriminell.

Någon annan som har en dålig erfarenhet av Klarna?

Permalänk
Medlem

Jag fick en påminnelse från dem nu, trots att jag inte fått någon faktura.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Är det bara jag som tycker det är surt att Klarna verkar ta över fler och fler näthandlares fakurering? Jag har handlat ganska mycket på faktura genom åren och är alltid mån om att betala i tid. Tyvärr låg en faktura kvar i paketet från Webbhallen och glömdes bort, bara någon dag efter fakturadatumet hade gått ut fick jag en påminnelse med en "straffavgift".

Tyvärr var jag bortrest vid tidpunkten och när jag kom hem hade dom med hjälpa av någon indrivningsfirma skickat ett otrevligt brev där jag var ålagd att betala en dyr förseningsavgift och där kronofogden skulle kopplas in om jag inte betalade.

När jag kontakade Klarna vad dom oerhört dryga och otrevliga dessutom.

Numera försöker jag undvika ställen där Klarna tar hand om fakturan (alternativt betala med kort), kändes klart obehagligt hur dom låg på och jagade en.

Förstår att företagen vill ha in fakturorna i tid osv men man tycker ju inte att dom måste ta in firmor som inte behandlar en som en kund utan som om man vore kriminell.

Någon annan som har en dålig erfarenhet av Klarna?

Inte någon dålig erfarenhet av Klarna direkt, då jag inte använt dom. Dock är det så att kreditbolag är samhällets bottenskrap, och dom lever på just det som hände dig.

Jag hade ett kreditkort från Resurs Bank där jag hade kreditgräns på 3000:-. Använde det _en_ gång när vi blev tvungna att ta en taxi, och jag inte var förberedd på det. Det slutade på 250:-. Den fakturan glömde jag så klart bort vilket gjorde att jag fick hem en faktura på 850:- där det både ingick ränta(40:-), administrativ avgift(180:-), förseningsavgift(120:-) och straffavgift(240:-).

Du förstår att jag aldrig använde det kortet igen?

Kredit ska man akta sig för. Fakturor var helt okej förr, men nu är kredit, fakturor och sms-lån samma skit.

Om du vill slippa Klarna så är det bara att slanta direkt, eller hitta något bättre alternativ, typ ett kreditkort från din bank med "låg" ränta och inga dolda avgifter.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag hade ett kreditkort från Resurs Bank där jag hade kreditgräns på 3000:-. Använde det _en_ gång när vi blev tvungna att ta en taxi, och jag inte var förberedd på det. Det slutade på 250:-. Den fakturan glömde jag så klart bort vilket gjorde att jag fick hem en faktura på 850:- där det både ingick ränta(40:-), administrativ avgift(180:-), förseningsavgift(120:-) och straffavgift(240:-).

Oj, det var galet.
Påminnelseavgiften från Klarna var åtminstone bara 50:- (plus 10:- i ränta).
Så i mitt fall vet jag inte om jag orkar ringa och bråka med dem.
De kommer väl förmodligen bara hävda att de skickat en faktura.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Se till att betala fakturan du får så fungerar Klarna väldigt bra, annars är kortbetalning eller postförskott ett tips om du inte har pengar att betala fakturna med eller har problem med att sköta ekonomin...
För du måste väl själv förstå att de måste ta ut avgifter när folk inte betalar, hur många tror du annars skulle betala i tid?
Sen att säga att man var bortrest, hur många tusen sådana samtal tror du inte Klarna får varje dag?

Jag kan förstå att det kan kännas jäkligt att behöva betala en påminnelseavgift, men förhoppningsvis har du lärt dig något efter detta och kommer ha bättre koll i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Är det bara jag som tycker det är surt att Klarna verkar ta över fler och fler näthandlares fakurering? Jag har handlat ganska mycket på faktura genom åren och är alltid mån om att betala i tid. Tyvärr låg en faktura kvar i paketet från Webbhallen och glömdes bort, bara någon dag efter fakturadatumet hade gått ut fick jag en påminnelse med en "straffavgift".

Tyvärr var jag bortrest vid tidpunkten och när jag kom hem hade dom med hjälpa av någon indrivningsfirma skickat ett otrevligt brev där jag var ålagd att betala en dyr förseningsavgift och där kronofogden skulle kopplas in om jag inte betalade.

När jag kontakade Klarna vad dom oerhört dryga och otrevliga dessutom.

Numera försöker jag undvika ställen där Klarna tar hand om fakturan (alternativt betala med kort), kändes klart obehagligt hur dom låg på och jagade en.

Förstår att företagen vill ha in fakturorna i tid osv men man tycker ju inte att dom måste ta in firmor som inte behandlar en som en kund utan som om man vore kriminell.

Någon annan som har en dålig erfarenhet av Klarna?

Kan du inte bara ringa och berätta det du sagt här?, lätt hänt liksom och tror säkert dom kan vara vänliga att ta bort dom extra avgifterna. Men sen förstår jag inte hur man kan "glömma" en faktura. Får lära sig att ha det som princip att betala faktura innan man börjar öppna sina grejer man köpt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte Klarna. Inte för att jag har haft med dem att göra MEN jag såg på X samhällsprogram (minns inte vilket) att Klarna samarbetade med olika Plastikkirurgiföretag (och läkarna som drev dessa) och en del av kunderna var under en X rekommenderad minimiålder men läkaren gav klartecken - och SA även till kunden/patienten - för Plastikkirurgioperation bara de gick igenom UC/kreditupplysningen, så fick de precis vad de ville ha inom den budget som lånet togs. Klarna hade givetvis inget problem med detta och förutom det uppenbara skälet att läkaren vill tjäna pengar på kunden, så fick denne någon slags "ersättning", "bonus", eller något liknande från Klarna om han lyckades ragga kunder.>.<

Det enda +:et jag kan ge till dessa bolag - oavsett om de lever i bottenskiktet eller inte - är att det är inte lätt att "sålla" alla historier de får in för varför fakturan inte blev betald. Alltifrån till att katten var bortrest, att man stukat foten, att sin rullstolsbundna moster som är på en jorden runt-resa och eftersom hon inte kan resa själv behövde färdtjänst ifrån Tanzania hem till ålderdomshemmet (ajuste de sista pengarna gick åt till en bussresa med PRO-föreningen när de bussade genom halland, - de körde fel, de skulle bara till Kungens kurva och se om Klarna hade något bra avbetalningserbjudande på dildos på IKEA), och liknande historier. Klart man inte orkar utan det är lättare och vara neutral och skicka ut en påminnelse (kanske stryka påminnelseavgiften som plåster på såren på sin höjd?) så att säga.

Jag snackade med en bekant som jobbade på ett telefonbolag och hon sa att det var inte ovanligt att folk drog på med värsta lögnhistorierna (den ovan är tillspetsad men inte långt därifrån:P) och hon sköt upp fakturan/strök påminnelseavgiften i princip bara mot de som var naket ärliga och sa, "Jag är hemskt ledsen men jag har helt enkelt glömt och betala". Hon sa att hon hade nog aldrig hört så mycket lögner som när hon jobbade för detta bolag. Hon tycket det var helt otroligt vilka historier folk kunde hitta på. --->

Den andra sidan av myntet är: jag snackade med en jurist som sa:

a) klart bolagen vill skicka ut avgifter = de tjänar ju pengar på detta vis
b) många inkasso/avbetalningsfirmor/allt vad det nu kan vara lurar många (ensamstående mammor speciellt enligt honom:P), att betala av på skulden med ett lågt belopp. Han hade haft om inte många så i alla fall *några* skräckexempel på en kvinna med barn som var i 20 års åldern som inte skulle bli skuldfri från en avbetalningsplan som hade gått till X bolag förrän hon var 50 år...:S Han menade att skulden t.om. växte medan mamman i god tro trodde hon hade varit ärlig som försökte göra rätt för sig genom att låta det dras 200 kr/mån. - helt enkelt en ärlig medborgare som får skit för att hon var just ärlig och bara ville göra rätt för sig. (I de exemplen han angav så var det inga huslån eller andra större lån utandet kunde röra sig om 5, 10, 20 000 kr-belopp).

Jag vet inte exakt hur det funkar men jag vet så mycket att inkassobolaget tar det mesta av kakan och kanske 20 kr går till skulden av 150-200 kr. (Notera att det sällan, för och inte säga aldrig står VART och hur mycket av de 200 kr/månad man har i avbetalning som går vart till en skuld).

I slutändan är inkassobolaget ett företag som vilket som helst som vill tjäna pengar. Synd att många inte är "medmänskliga" men jag förstår dem också (de som är seriösa vilket jag inte anser Klarna vara) som får höra på snyfthistorier hela dagarna. Det jag tycker är bra är att man kan "överklaga"/"överpröva" en faktura som man anser felaktig, kanske något att ha när det kommer till påminnelser i dessa sammanhang?:)

Mitt råd är - ta *inget* på avbetalning (varför föda drakar och dessutom oftast betala dyrare för en vara i slutändan?) betala allt kontant!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jag gillar inte Klarna. Inte för att jag har haft med dem att göra MEN jag såg på X samhällsprogram (minns inte vilket) att Klarna samarbetade med olika Plastikkirurgiföretag (och läkarna som drev dessa) och en del av kunderna var under en X rekommenderad minimiålder men läkaren gav klartecken - och SA även till kunden/patienten - för Plastikkirurgioperation bara de gick igenom UC/kreditupplysningen, så fick de precis vad de ville ha inom den budget som lånet togs. Klarna hade givetvis inget problem med detta och förutom det uppenbara skälet att läkaren vill tjäna pengar på kunden, så fick denne någon slags "ersättning", "bonus", eller något liknande från Klarna om han lyckades ragga kunder.>.<

Jag tror du har blandat ihop Klarna med något annat bolag, Klarna är en tjänst för webbutiker att ta betalt via nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoYoghurt:

Jag tror du har blandat ihop Klarna med något annat bolag, Klarna är en tjänst för webbutiker att ta betalt via nätet.

Jag tror inte det.:) Detta med anledning av att jag hittade nämnda reportage på UG's sajt: Han erbjöd 17-åring bröstförstoring - Uppdrag granskning | svt.se och nu går inte avsnittet att se men jag utgår således ifrån att jag även har rätt avseende kreditbolaget.:)

edit: Du kanske har mer rätt än vad jag har. På denna sida: Finansiering/lån till plastikkirurgi och skönhetsbehandlingar skriver man följande:

"Kliniken samarbetar idag tillsammans med GE Money Bank och Medical Finance."

edit 2: tror det är dessa Skönhetsoperationer, plastikkliniker - Medical Finance - Finansiering av behandlingar & vård som har inriktat sig på avbetalningar inom kirurgi och sjukvård (så synd att jag inte kommer ihåg vilket bolag det var som erbjöd avbetalningar i UG-programmet:/).

edit 3: Även om Klarna skulle vara oskyldiga och inte ger kredit mot hälsa och sjukvård så gillar jag dem ändå inte, helt enkelt av den anledningen ovan där jag skriver: "Den andra sidan av myntet är..." då jag tycker avbetalningsbolag många gånger utnyttjar folks okunnighet och ibland desperation.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

en faktura är ett annat namn för Räkning, o det betalar man tex när du bor i en egen lägenhet osv osv. ser inte likheten mellan sms lån och en räkning. missar du att betala en räkning får du en påminelse och tillslut straffavgift mm..helt normalt, sen att typerna på bolaget är otrevliga är ju en annan femma.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

en faktura är ett annat namn för Räkning, o det betalar man tex när du bor i en egen lägenhet osv osv. ser inte likheten mellan sms lån och en räkning. missar du att betala en räkning får du en påminelse och tillslut straffavgift mm..helt normalt, sen att typerna på bolaget är otrevliga är ju en annan femma.

Vet inte om det där var riktat till mig specifikt?:P Men ja jag vet skillnad på sms-lån och räkning. Det jag är emot är inte räkningen utan att bolagen är snabba på att profitera på alla extraavgifter och sättet de gör det på som jag nämnde ovan.

På PLUS visade man ett inslag om en kvinna som tog en platt-tv på avbetalning. Hon ville vara ute i god tid, betalade för första och andra månaden. Men bolagets villkor gjorde det att om man betalade i förtid så straffades man med extra avgifter/räntehöjning. Samma sak med resebolagen (PLUS) som höjde räntan om man betalade in "för mycket"/löste det mesta av skulden i förtid (vilket resebolaget ändrade på när PLUS tog upp detta).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ni som glömmer, lär er sköta papprena så ska ni se att det blir bra.
Tejpa upp dom på ytterdörren om det skulle behövas för att se dom.

Många hamnar i ekonomiska problem pga just att dom ej kan hålla reda på nagot så enkelt som papper

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ni som glömmer, lär er sköta papprena så ska ni se att det blir bra.
Tejpa upp dom på ytterdörren om det skulle behövas för att se dom.

Många hamnar i ekonomiska problem pga just att dom ej kan hålla reda på nagot så enkelt som papper

Nu var det inte poängen dock, utan även ett företag som Klarna bör se oss som kunder och inte brottslingar, med allt var det innebär med schysst support och normala ärenderutiner. När man pratat med folk så sticker dom ut och det var därför jag skapade tråden ifall personer här också haft dåliga erfarenheter (då forumdelen heter konsumenträtt).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Nu var det inte poängen dock, utan även ett företag som Klarna bör se oss som kunder och inte brottslingar, med allt var det innebär med schysst support och normala ärenderutiner. När man pratat med folk så sticker dom ut och det var därför jag skapade tråden ifall personer här också haft dåliga erfarenheter (då forumdelen heter konsumenträtt).

Jag ser inte kopplingen mellan att skicka påminnelser och krav och att behandla kunderna som brottslingar. Har man beställt något på faktura, glömt att betala den, missat en påminnelse och klagar över att man fick ytterligare en påminnelse i skarpare ton så ska man nog ta sig en funderare på vad man egentligen begär.

Jag tycker att det är skitbra att kunna beställa mot faktura. Jag kan få hem varan och kolla på den utan att lägga en krona eftersom fakturan ofta inte ska betalas innan ångerrätten går ut. Med mindre saker kan man få dem hem i lådan och slipper åka till affären och lösa ut dem mot postförskott. Så klart måste du då också prestera och betala fakturan i tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag fick en påminnelse från dem nu, trots att jag inte fått någon faktura.

Det har hänt mig flera ggr, men då har jag ringt deras kundtjänst och påtalat det så har de tagit bort den extra avgiften.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag ser inte kopplingen mellan att skicka påminnelser och krav och att behandla kunderna som brottslingar. Har man beställt något på faktura, glömt att betala den, missat en påminnelse och klagar över att man fick ytterligare en påminnelse i skarpare ton så ska man nog ta sig en funderare på vad man egentligen begär.

Jag tycker att det är skitbra att kunna beställa mot faktura. Jag kan få hem varan och kolla på den utan att lägga en krona eftersom fakturan ofta inte ska betalas innan ångerrätten går ut. Med mindre saker kan man få dem hem i lådan och slipper åka till affären och lösa ut dem mot postförskott. Så klart måste du då också prestera och betala fakturan i tid.

Antingen jobbar du för Klarna eller så har du missuppfattat det jag skrev.

Permalänk
Medlem

Har absolut inget emot just klarna, men det är ju allmänt vetande att samtliga kreditbolag livnär sig på avgifter, så kan man bör man hålla sig undan dem.

Jag använder dock klarna en del och har aldrig haft problem, visst, har glömt en faktura ngn gång men 50kr, vad är det att bråka om?

Telefonservicen är utmärkt och har goda öppetider och har även överklagat en felaktig faktura som dem efter någon dag tog bort helt och hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Antingen jobbar du för Klarna eller så har du missuppfattat det jag skrev.

Jag jobbar inte på Klarna men jag håller med honom

Permalänk
Medlem

Har haft inga som helst problem med Klarna, Beställde lurar med faktura på Komplett. Efter ett par dagar tyckte jag att ett par andra lurar var bättre så jag ringde komplett och fick RMA nummer. Ringde sedan klarna angående detta och förklarade för damen på andra sidan vad det handlade om.

Hon frös fakturan och inväntade information från komplett vilket tar ca 1-2 veckor beroende hur snabba komplett är. 2 Veckor senare ringer damen igen och säger att komplett har tagit bort fakturan och att jag inte behöver betala något alls och tackar för att jag använde mig av Klarna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Antingen jobbar du för Klarna eller så har du missuppfattat det jag skrev.

Jag tror inte Giplet missförstod vad du skrev. Likväl som du känner dig otrevligt bemött kan Klarna, och företagen de representerar, uppfatta dig som ytterst nonchalant i motsvarande grad. Prata gärna t.ex. med en hantverkare så får du se vad han tycker om ligga ute med pengar och inte få betalt för sina tjänster, medan hans underleverantörer i sin tur vill ha betalt för sina varor. Om du betraktar hela problematiken ur ett större perspektiv så kanske du förstår att Klarna inte kan avgöra dina verkliga skäl till att inte betala i tid.

Nu klantade du dig, det är sådant som händer. Ta det ansvaret och gå vidare.

Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson (Det finns vissa undantag som hyra och avgifter till kommuner och stat). Kan vara bra att känna till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson (Det finns vissa undantag som hyra och avgifter till kommuner och stat). Kan vara bra att känna till.

Har du någon källa på det?
Har faktiskt aldrig hört talas om något sådant undantag tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Har du någon källa på det?
Har faktiskt aldrig hört talas om något sådant undantag tidigare.

"Att skriva på fakturan betyder att man påför villkor i efterhand och det blir inget bindande avtal bara för att det står någon text på fakturan." Källa: Startaeget.se ? Vem får ta ut påminnelseavgift? - Bokföring, Ekonomi & Skatter
M.a.o. Har du ett hyreskontrakt så har du alltså ett avtal och kan således inte undkomma påminnelseavgiften. För att spä på det hela ytterligare så är hyresvärdar inte ens skyldiga att skicka ut avier.
När det gäller statliga skatter och avgifter orkar jag inte leta fram källa på det, men talar av egen erfarenhet. Är du lite wild and crazy och inte tror mig så testa gärna så får du se

Är det svar på din fråga?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jösses gräma sig över påminelseavgift på 50:-, det syns att ingen av Er har råkat ut för vår statliga myndighet Transportstyrelsen.

Polaren, låt oss kalla honom Patrik Johansson på Norrlandsg... ska sälja sin sommarbil som inte har nyttjats de senaste 4 månaderna. Köparen vill givetvis provköra och 20 min senare skrivs bilen över. Herr P. tar de surt förvärvade pengarna och drar på en jordenruntresa i 3 månader. Självklart betalas alla räkningar innan resan och betalorder görs på de nästkommande hyrorna.

Se, när han kommer hem har han dels en faktura samt påminnelse avi från Transportstyrelsen gällandes vägtullsavgift på 20:- (den där provkörningen Ni vet) Första avin alltså på 20:-, den andra med påminnelseavgiften är på 520:-. Alltså vår kära statliga myndighet smaskar på en avgift på 500:- för en skuld på 20:- Samma herrar och damer i regeringen som har beslutat om denna avgift från denna myndighet skriker sedan i höga sky över de sk. snabblånen och deras ockerräntor. Värden är rolig ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror inte Giplet missförstod vad du skrev. Likväl som du känner dig otrevligt bemött kan Klarna, och företagen de representerar, uppfatta dig som ytterst nonchalant i motsvarande grad. Prata gärna t.ex. med en hantverkare så får du se vad han tycker om ligga ute med pengar och inte få betalt för sina tjänster, medan hans underleverantörer i sin tur vill ha betalt för sina varor. Om du betraktar hela problematiken ur ett större perspektiv så kanske du förstår att Klarna inte kan avgöra dina verkliga skäl till att inte betala i tid.

Nu klantade du dig, det är sådant som händer. Ta det ansvaret och gå vidare.

Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson (Det finns vissa undantag som hyra och avgifter till kommuner och stat). Kan vara bra att känna till.

Att det finns en av avgift på en påminnelse är inget konstigt och fullt förståligt, däremot tycker jag man fortfarande ska bemöta kunden på ett professionelt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Att det finns en av avgift på en påminnelse är inget konstigt och fullt förståligt, däremot tycker jag man fortfarande ska bemöta kunden på ett professionelt sätt.

Det är klart att man ska det. Men när jag läser ditt första inlägg så får jag en känsla av att professionellt sätt för dig innebar förståelse för att du hade missat och att de tog tillbaka avgifterna och det tycker jag inte är samma sak. Klarna får säkerligen hundratals samtal om dagen från kunder som glömt betala fakturan. Det hjälper inte hur god avsikter du än har. Klarna lever på avgifterna och du har gjort fel. Har du inte en riktigt bra anledning så ska du betala avgifterna. Ibland är sanningen illa hörd.

Vill du ha mer sympati så kan ju en väg vara att tala om mer i detalj vad det var som Klarna sa som gör att du tycker att de inte är professionella.

Bottom line. Klarna erbjuder en tjänst som jag gillar. Det kräver lite extra av mig eftersom jag måste komma ihåg att betala fakturan, men det tycker jag att det är värt. Missar jag att betala fakturan är det surt, men det är bara att göra rätt för sig. Jag har ingått avtalet och förstått vad som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Att skriva på fakturan betyder att man påför villkor i efterhand och det blir inget bindande avtal bara för att det står någon text på fakturan." Källa: Startaeget.se ? Vem får ta ut påminnelseavgift? - Bokföring, Ekonomi & Skatter
M.a.o. Har du ett hyreskontrakt så har du alltså ett avtal och kan således inte undkomma påminnelseavgiften. För att spä på det hela ytterligare så är hyresvärdar inte ens skyldiga att skicka ut avier.
När det gäller statliga skatter och avgifter orkar jag inte leta fram källa på det, men talar av egen erfarenhet. Är du lite wild and crazy och inte tror mig så testa gärna så får du se

Är det svar på din fråga?

Det du skriver ovanför är jag helt OK med, dock var det angående att man som vanligt företag inte får ta ut en påminnelseavgift vid första utskicket?

Sen kan jag även nämna angående faktura/avi så är inget företag egentligen skyldiga att skicka ut någon faktura, det handlar inte bara om hyresbolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Det du skriver ovanför är jag helt OK med, dock var det angående att man som vanligt företag inte får ta ut en påminnelseavgift vid första utskicket?

Vet inte vart du vill komma. Är det en fråga eller ett påstående?

Skrivet av GoYoghurt:

Sen kan jag även nämna angående faktura/avi så är inget företag egentligen skyldiga att skicka ut någon faktura, det handlar inte bara om hyresbolag

Har du någon källa på det?

Har faktiskt aldrig hört talas om nåot företag som förväntar sig att du ska ha förfallodatum, OCR-nummer och belopp i minnet. Sen förstår jag inte heller hur det går i hand med god bokföringssed om man inte kan redovisa utlägg. Som privatperson undrar jag då såklart hur jag åberopar garanti om jag inte kan styrka inköp?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har handlat genom klarna 3-4 gånger utan minsta problem iaf. Senaste gången vart det nåt lurt när jag skulle skicka in lappen med underskrift (kom troligtvis bort i posten) så dom skickade ut en ny, fick även en straffavgift för detta på ~80kr men jag ringde bara lite snällt till dom så togs det bort.
Visst detta kanske var för att jag ändå har handlat för över 10.000 av dem och vill att jag ska fortsätta göra det, men borde väl nästan räcka med att ringa lite snällt till dem?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vart du vill komma. Är det en fråga eller ett påstående?

Har du någon källa på det?

Har faktiskt aldrig hört talas om nåot företag som förväntar sig att du ska ha förfallodatum, OCR-nummer och belopp i minnet. Sen förstår jag inte heller hur det går i hand med god bokföringssed om man inte kan redovisa utlägg. Som privatperson undrar jag då såklart hur jag åberopar garanti om jag inte kan styrka inköp?

Det spelar ingen roll om köparen kan förväntas minnas det ena eller det andra, köparen är skyldig att betala enligt det avtal som ingåtts.
De flesta skickar tydliga instruktioner (t.ex. ett förifyllt inbetalningskort) men det är vad jag vet ett sätt att minimera mängden strul och frågor snarare än något annat.

Se t.ex. Faktura borta i posten - Konsumentverket som illustrerar ett exempel på detta.

Kvitto ska man få vid kontant betalning i butik. Jag skulle tro att en utskrift av orderbekräftelse (+ kontoutdrag?) eller motsvarande funkar bra om du inte fått något annat vid beställning på nätet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det spelar ingen roll om köparen kan förväntas minnas det ena eller det andra, köparen är skyldig att betala enligt det avtal som ingåtts.
De flesta skickar tydliga instruktioner (t.ex. ett förifyllt inbetalningskort) men det är vad jag vet ett sätt att minimera mängden strul och frågor snarare än något annat.

Se t.ex. Faktura borta i posten - Konsumentverket som illustrerar ett exempel på detta.

Kvitto ska man få vid kontant betalning i butik. Jag skulle tro att en utskrift av orderbekräftelse (+ kontoutdrag?) eller motsvarande funkar bra om du inte fått något annat vid beställning på nätet.

Jag har i mitt resonemang utgått från att det är en privatperson som köper en vara per faktura, vilket i praktiken är en räkning. Det finns vanligen inga skrivna avtal vid sådana köp - och då kan man inte åberopa påminnelseavgift. Därav min referensen till Hyra; för där har man ett avta och jag håller med dig. Tar vi t.ex en parkeringsavgift så finns inget avtal - dock en räkning/faktura - och då behöver man inte accptera en påminnelseavgift.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net