Keyboard config FPS-spel (varför WASD?)

Permalänk

Keyboard config FPS-spel (varför WASD?)

Jag kör med VCXZ (fram bak höger vänster) så jag inte behöver flytta fingrarna för vanliga rörelser. Varför kör "man" WASD vanligtvis? Är inte det bara en gammal kvarlämna från tiden man körde med piltangenterna?

Enda nackdelen med VCXZ jag kan komma på är att jag inte kan springa och strafea vänster samtidigt, men hur ofta gör man det?

Vilken knapp har ni kniven på ni som spelar tex COD Black Ops. Tycker folk är galet snabba på att kniva ihjäl mig hela tiden

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Björnerik:

Jag kör med VCXZ (fram bak höger vänster) så jag inte behöver flytta fingrarna för vanliga rörelser. Varför kör "man" WASD vanligtvis? Är inte det bara en gammal kvarlämna från tiden man körde med piltangenterna?

Enda nackdelen med VCXZ jag kan komma på är att jag inte kan springa och strafea vänster samtidigt, men hur ofta gör man det?

Vilken knapp har ni kniven på ni som spelar tex COD Black Ops. Tycker folk är galet snabba på att kniva ihjäl mig hela tiden

Varför INTE köra WASD? Inte så ofta man behöver springa framåt och bakåt samtidigt och tar inte hela dagen att "byta" riktning heller
Tycker de knapparna du använder sitter för nära space för övrigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Vilken knapp har ni kniven på ni som spelar tex COD Black Ops. Tycker folk är galet snabba på att kniva ihjäl mig hela tiden

Mousebutton 5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Mousebutton 5!

+1
Har alla skjutrelaterade saker som mousebuttons

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

Mousebutton 5!

Jag brukar ha MB 5 Men V fungerar ibland också, om scrollen skulle gå sönder eller nåt sånt eller varför inte caps. Inte ofta man skriver anyway.

Permalänk

Ni som kör WASD, sitter ni med handleden nära tangentbordet så fingrarna är väldigt böjda eller lite längre ifrån? Om man ska nå Q resp E (lean oftast vid WASD-config) så måste man ju ha handleden nära tangentbordet, men det känns inte speciellt bekvämt. Sitter man med handleden nära tangentbordet så hamnar lillfingret på capslock, och den använder man ju inte. Borde det inte vara smartare att i så fall köra WASD-config fast längre till höger? (typ ESDF eller RDFG).

Med min config så når jag väldigt bekvämt en massa tangenter intill.
V= fram
C = bak
X = strafe höger
Z = strafe vänster
G = lean höger
A=lean vänster
F=use
R=reload
B=crouch
N=prone
<(eller SHIFT, i vissa spel fungerar inte <) = sprint

Testa med handen så får ni se hur bekvämt det är

Permalänk
Medlem

???? Aldrig hört nån som använt dom knapparna? Trollar du elr? Du måste ha fingrar som liknar ett par fisk krokar efter att ha använt den uppsättningen ett tag. Lillfingret måste man ju ha ledig för att kunna springa/croucha/etc plus då tummen som sitter naturligt på Space knappen för att hoppa elr komma åt t ex. N,M. vart har du fått iden att börja med dom knapparna?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

Sen är det såklart en vanesak, jag har alltid spelat med 4 fingrar på rad för movement, ända sedan DOOM 2 (som var mitt första FPS) så jag "kan" inte byta nu

Permalänk
Medlem

Du säger att du har crouch på B, för att då kunna croucha och gå framåt samtidgt så måste du flytta "FU" fingret ett snäpp till höger. Låter omständigt. Men har man använt det här i några år så kanske det går bra.. Vad vet jag.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

???? Aldrig hört nån som använt dom knapparna? Trollar du elr? Du måste ha fingrar som liknar ett par fisk krokar efter att ha använt den uppsättningen ett tag. Lillfingret måste man ju ha ledig för att kunna springa/croucha/etc plus då tummen som sitter naturligt på Space knappen för att hoppa elr komma åt t ex. N,M. vart har du fått iden att börja med dom knapparna?

Är det ofta du springer och strafear left samtidigt? Crouch B, Prone N (toggle så jag inte behöver hålla inne dem om jag vill röra mig i respektive läge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Sen är det såklart en vanesak, jag har alltid spelat med 4 fingrar på rad för movement, ända sedan DOOM 2 (som var mitt första FPS) så jag "kan" inte byta nu

Tror ingen här skulle kunna byta till ditt sätt o bli bekväm med det. Skulle nog ta ett år minst. Kör du med ditt sätt men du blir betraktad som udda

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Vet en del människor som fortf använder piltangenterna på FPS spel xD Då har dom "hoppa" knappen på musknapp 2 och så har dom ett tangentbord som har INS,DEL,END, etc nära piltangenterna som dom använder till genvägar

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Är det ofta du springer och strafear left samtidigt? Crouch B, Prone N (toggle så jag inte behöver hålla inne dem om jag vill röra mig i respektive läge).

Nä det är väl sant iofs, ibland använder jag det på vissa RPG spel men det är inte ofta.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

Min uppsättning kanske har att göra med att den uppsättningen fungerade utan att flytta armen från vanlig fingersättning vid tangentbordsskrivande (ASDF för vänsterhanden). För att köra WASD måste man ju vrida/flytta armen/tangentbordet lite.

Permalänk

Men alla kör med musen för att kniva? Jag har lethal grenade på mouse 4 och tactical på mouse 5, men kanske skulle byta. Har labbat runt med melee men inget känns perfekt ännu.

Läste på ngt forum en som hade mouse wheel up för att kniva. När man bara har 2 vapen som i Black Ops behöver man ju inte kunna byta vapen åt två "håll"

Permalänk
Medlem

Det hade jag ett tag med när jag hade en mus med bara 3 knappar totalt, det funkade helt ok, men då får man ha en mus som inte "glappar" tillbaks neråt för att den inte helt oväntat ska kniva elr byta vapen mitt i en strid etc, ganska irriterande.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Ni som kör WASD, sitter ni med handleden nära tangentbordet så fingrarna är väldigt böjda eller lite längre ifrån? Om man ska nå Q resp E (lean oftast vid WASD-config) så måste man ju ha handleden nära tangentbordet, men det känns inte speciellt bekvämt. Sitter man med handleden nära tangentbordet så hamnar lillfingret på capslock, och den använder man ju inte. Borde det inte vara smartare att i så fall köra WASD-config fast längre till höger? (typ ESDF eller RDFG).

Testa med handen så får ni se hur bekvämt det är

Är ju inte någon som helst skillnad på bekvämlighet. Är ju som att du skulle flytta från C-knappen till F-knappen. Det är väl ändå ingen som sitter med varken rak eller helt böjd hand! Mitt lillfinger hamnar på shift..

varför skulle det vara så svårt att nå E eller Q? Är ju lika som att du flyttar till tex F

Permalänk
Medlem

Vilken knapp har ni kniven på ni som spelar tex COD Black Ops. Tycker folk är galet snabba på att kniva ihjäl mig hela tiden =)[/QUOTE]

Jag stabbar folk på E visst jag tappar en lean men dom använder jag inte då jag inte hade det i modern warfare 1 eller 2 så känns det bara konstigt att ha dom nu

Sen kör jag byta vapen på bakre tumknappen och slänger ut special saker så som claymores på den främre granater på g och h och killstreaks på 4 och attachments på 3 då jag mot förmodan använder shotgun eller flame thrower

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Ni som knivar med V; använder ni tummen eller pekfingret för att kniva? Inget av dem känns speciellt naturligt.

Jag dissar lean totalt och kör flash/stun på Q och kniv på E. Snabb tillgång till båda. Har nade på nedtryckt scroll.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Är ju inte någon som helst skillnad på bekvämlighet. Är ju som att du skulle flytta från C-knappen till F-knappen. Det är väl ändå ingen som sitter med varken rak eller helt böjd hand! Mitt lillfinger hamnar på shift..

varför skulle det vara så svårt att nå E eller Q? Är ju lika som att du flyttar till tex F

Det enda jag har i översta raden på tangentbordet är Reload på R men där använder jag långfingret som är just långt. Q/E tas ju med ring/pekfingret när man WASD-ar. Viss skillnad är det...

Konstigt att folk använder WASD eftersom tangentbordet tar slut innan lillfingrets räckvidd i sidled tar slut. Skulle man använda motsvarande konfiguration fast 2 steg åt höger har man tillgång till fler knappar utan att flytta handen. Fast det kanske har med tillgång till siffrorna 1-2 att göra?

Jeje ingen kommer ju någonsin att byta, jag ville bara dryfta frågan huruvida WASD verkligen är den OPTIMALA konfigurationen. Och jag tycker verkligen inte den är det...

Permalänk

Min W är crouch, framåt är högra musknappen. Sen knivar jag med mouse 4. Reload på mouse 5.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Vet en del människor som fortf använder piltangenterna på FPS spel xD Då har dom "hoppa" knappen på musknapp 2 och så har dom ett tangentbord som har INS,DEL,END, etc nära piltangenterna som dom använder till genvägar

Hehe,

När quake var nytt körde jag dessa inställningar. Jag har sedan dess bytat till WASD för styrning då det finns fler knappar tillgängliga runt omkring men jag hoppar fortfarande med mouse 2. Och kommer alltid att göra det

Secondary = Shift
Crouch = CTRL

Spelat så sedan HL1

Har funderat på att byta secondary till Mouse 2 men det är sjuuuukt svårt att vänja sig.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Konstigt att folk använder WASD eftersom tangentbordet tar slut innan lillfingrets räckvidd i sidled tar slut.

Beror på hur dina händer och tangentbord är... Aldrig hört någon spela med vcxz, tror du trollar

Citat:

jag ville bara dryfta frågan huruvida WASD verkligen är den OPTIMALA konfigurationen. Och jag tycker verkligen inte den är det...

sprintar du med shift? lyfter du lillfingret från z då ?. Om något skulle jag byta till ESDF, men då får jag sträcka för mycket på lillfingret får att nå ctrl och shift, känns bara som att det skulle bli v jobbigt i längden

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

är en gammal kväjkare så jag kör ESDF så man har mer närliggande knappar för binds.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Ingen som bindar scrollen för att skjuta snabbt ?:P
har inte testat detta på BO men riktigt härligt på mw1 iaf

Permalänk

Man blir nästan full i skratt när man ser hur efterblivna binds vissa har, själv körde jag med piltangenterna och inverterad mus de första åren av min cs karriär.

Permalänk
Medlem

Har aldrig heller förstått WASD.

Kör med följande i alla fps-spel:

Framåt: Höger musknapp
Bakåt: Höger shift
Skjuta: Vänster musknapp
Vänster: ,
Höger: .
Hoppa: Höger ctrl
Ducka: space
Alternativ attack tex kniva: m
Ladda om: sidoknapp på musen
Zooma/steady sniper: ä

Sen kör man givetvis med inverse mouse!

Edit: Kört med detta sedan Quake 2

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Det är rätt roligt när man tänker på det här, nu härskar wasd, de som spelade tribes mycket brukade just för att få fler knappar flytta in ett par snäpp på på tangentbordet. Runt samma tid vill jag minnas att alla binds i alla spel var efterblivna, det var ett veritabelt helvete att styra upp programmerarnas dumma ideer.

en bra oortodox inställning var carmgeddon två där man körde med numpaden och nyttjade backspace för att reparera bilen, det var rätt bekvämt, men det krävde att man sköt hela tangentbordet en bra bit åt vänster. (någon annan som försökt spela carmgeddon på en modern laptop och efter allt glidewrappande upptäckt att man måste hålla in fn knappen... fnnnnnnnnnnnnnnnnn.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Hehe,

När quake var nytt körde jag dessa inställningar. Jag har sedan dess bytat till WASD för styrning då det finns fler knappar tillgängliga runt omkring men jag hoppar fortfarande med mouse 2. Och kommer alltid att göra det

Secondary = Shift
Crouch = CTRL

Spelat så sedan HL1

Har funderat på att byta secondary till Mouse 2 men det är sjuuuukt svårt att vänja sig.

Tja man körde väl också så ett tag får man väl erkänna, men dom flesta spelen som kom hade ju standard knapparna WASD så man lät sig dras med i strömmen, dels för att slippa ändra binds varje gång, och dels för att prova ifall det kanske var bättre. Nu börjar jag tro att det inte finns nån "perfekt" uppsättning längre, den bästa är den man är van vid.

PS: Kör fortfarande alla bilspel med piltangenterna och växlar med CTRL & SHIFT.

Skrivet av Brynolf:

Har aldrig heller förstått WASD.

Kör med följande i alla fps-spel:

Framåt: Höger musknapp
Bakåt: Höger shift
Skjuta: Vänster musknapp
Vänster: ,
Höger: .
Hoppa: Höger ctrl
Ducka: space
Alternativ attack tex kniva: m
Ladda om: sidoknapp på musen
Zooma/steady sniper: ä

Sen kör man givetvis med inverse mouse!

Edit: Kört med detta sedan Quake 2

Wow den va ny haha, men då måste du ha ett gammalt t-bord? för CTRL knappen ligger ju hur långt bort som helst från mitt pekfinger med windows tangenten och nån annan okänd knapp emellan, elr så har jag nån cp-skada på mina händer som ingen har berättat för mig

Edit: Eller så är du vänsterhänt?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Aldrig fastnat för WASD kontrollerna när det gäller FPS spel kör med piltangenterna och använder allt 'skjutrelaterat'' på Mouse3/4//5

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB