Så här behandlar Steam sina kunder!

Permalänk
Inaktiv

Så här behandlar Steam sina kunder!

Hej,

Jag har haft ett och samma konto sedan jag minns. På kontot hade jag ca 45-52 spel och alla spel var nya, och då menar jag att jag bara hade spel som kostar 400-499 kr. Har aldrig fuskat eller använt någon slags mod, har inte heller gjort något med konto som skulle få Steam att misstänka något.
Alla spel jag har köpt, är antingen via butik eller Steams egna sida. Kan hända att jag har köpt 2-3 spel via nätsida (g2play).

För ca 6 dagar sedan köpte jag Call of duty : Black ops i Elgiganten för 379 kr. Började direkt med Multiplayern, och spelade detta ca 4-6 timmar, och då vill jag även säga att jag inte gjorde något konstigt så som fuskade eller något sånt, utan jag körde S&D. Dagen efter när jag skulle logga in på mitt konto så står det att kontot är avaktiverat, så jag kontaktar steam omedelbart och frågar vad som har hänt, 3 dagar senare svarar de med uppkäftigt svar ungefär så här : Vi hjälper dig gladligen med ditt ärende, bevisa att du äger spelet så hjälper vi dig vidare. (mer än så skrev de inte)

Nu till problemet, Spelar ingen roll hur dyrt spelet är eller hur billigt det är. Jag behåller aldrig mina boxar när det gäller spel som man kan aktivera via steam, jag valde att sälja min box till någon som ville ha min kopia av spelet, så att han kunde ladda ner den Engelska filen när det behövdes osv. ( Dock så tar jag alltid bilder på nyckel koden och behåller denna ett par veckor, ifall det skulle hända något).

Så jag skickade Bild på nyckelkoden samt, ett kvitto på spelet (PDF), så det finns ingen chans att jag har ändrat den på något sätt. Får ännu ett uppkäftigt svar tillbaka : Om du inte kan bevisa att du äger spelet så kommer du inte heller få tillbaka kontot. Vi behåller uppgifterna tills du har lämnat in ett gitligt bevis. Skickade nu igår ett sista mail till dem där jag beskrev och förklarade detta. (Har inte fått svar än) Nu så kan jag inte längre använda steam eller gå in på deras hemsida, de har alltså "IP bannat mig" .

Så nu så sitter jag här idag, fortfarande inget svar från dem (ignorerar dem mig nu?) och är tvungen att använda VPN tjänst för att spela på min brors konto vilket är ren skit då jag upplever ca 35+ extra lagg.

Permalänk
Avstängd

l o l behåller aldrig dina boxar.. Grejjen är att det är bevisen tillsammans med kreditkort, du kan heller inte bli IP bannad från deras tjänster..

Dessutom räcker inte -en- CD Nyckel som bevis då du kan ha stulit någons konto och lagt till ett spel.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hamzta:

l o l behåller aldrig dina boxar.. Grejjen är att det är bevisen tillsammans med kreditkort, du kan heller inte bli IP bannad från deras tjänster..

Jo tyvärr så kan man det, och jag är en av de få som just har blivit detta. Har läst lite på internet, och tydligen så är det bara de "extrema" personerna som blir IP bannade, dvs de som hackar konton och sånt, men jag fick turen jag med.

Att jag inte behöll black ops boxen just nu, var bara för att jag tjänade en extra slant på detta, visste kanske dumt gjort, men jag trodde att det räckte att jag hade en bild på min kod. Jag menar vad mer behöver de? Jag är ju den ända som har denna bild.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hamzta:

l o l behåller aldrig dina boxar.. Grejjen är att det är bevisen tillsammans med kreditkort, du kan heller inte bli IP bannad från deras tjänster..

Dessutom räcker inte -en- CD Nyckel som bevis då du kan ha stulit någons konto och lagt till ett spel.

Snälla läs noggrant innan du svarar. Jag har en bild på mitt häfte samt koden, om jag nu skulle ha stulit denna så skulle detta ha märkts, då jag skulle vara den andra personen som skickade in samma bild till Steam?

Permalänk
Medlem

Ja du, det låter som ett problem, men om du har CD-Nyckeln och kvitto borde det räcka. Vad du gör med dina boxar är inte deras saker att lägga sig i...
Riktigt dåligt, tycker du ska ringa och förklara. Mail är lite svårt ibland

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pAcKiE:

Ja du, det låter som ett problem, men om du har CD-Nyckeln och kvitto borde det räcka. Vad du gör med dina boxar är inte deras saker att lägga sig i...
Riktigt dåligt, tycker du ska ringa och förklara. Mail är lite svårt ibland

De har ingen telefon support.

Permalänk
Medlem

Sittter steam och "bannar" (man kan inte logga in) lite olika folk då och då när dom har lust??? Har läst och hört om sjukt många fall!

Har också blivit "bannad" men det löstes snabbt i och med att jag skickade in bilder på mina koder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kobb3:

Sittter steam och "bannar" (man kan inte logga in) lite olika folk då och då när dom har lust??? Har läst och hört om sjukt många fall!

Har också blivit "bannad" men det löstes snabbt i och med att jag skickade in bilder på mina koder.

Tillsammans med min kod så skickade jag in 8st "kvitton" på spel som jag köpte direkt från dem, dvs deras steamshop. Men de valde att avse från detta :S

Helt otroligt att jag är IP bannad från steam.

Permalänk
Medlem

Det här är baksidan av myntet med DRM, någon kan med godtycke välja att du inte följer några licensregler och stänga av dig utan någon klar väg för överklagan. Rättsäkert, nej. Är jag förvånad, nej. Kommer vi att få se mer av sådant här framöver, ja.

Sensmoralen blir: behåll alltid proof of purchase.

Permalänk
Medlem

Vad är det dom vill ha då? En bild på hela boxen, eller jag fattar inte. Kan du inte be om att få tillbax boxen en stund då, eller nåt?

Sen är det ju riktigt tråkigt när ärliga personer råkar ut för sån skit. Men piratscenen är så jävla utbredd på PC att den aktivt dödar hela PC-scenen. Jag förstår att det är hårda tag som gäller (särskilt på spel som CoD) för att åtminstone stoppa dom från att kunna spela online. Men som sagt, tråkigt när systemet inte funkar..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ikke:

Vad är det dom vill ha då? En bild på hela boxen, eller jag fattar inte. Kan du inte be om att få tillbax boxen en stund då, eller nåt?

Sen är det ju riktigt tråkigt när ärliga personer råkar ut för sån skit. Men piratscenen är så jävla utbredd på PC att den aktivt dödar hela PC-scenen. Jag förstår att det är hårda tag som gäller (särskilt på spel som CoD) för att åtminstone stoppa dom från att kunna spela online. Men som sagt, tråkigt när systemet inte funkar..

Handlar inte om boxen. De vill att jag skriver ner mitt ärende nr (ticket id) vid sidan om häftet, för att de ska kunna se att jag har häftet hemma osv. Visst kan man använda photoshop min bild är alldeles för dålig för det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker steams service är bra, dock kör jag den amerikanska supporten, icke svenska.
Iaf mitt acc var hackat, så tog bild på en av mina cd-keys och srkev in acc namnet och support IDn med tuschpenna i närheten av den, sen skickade jag till dem och nästa dag så var det klart

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdaN:

Jag tycker steams service är bra, dock kör jag den amerikanska supporten, icke svenska.
Iaf mitt acc var hackat, så tog bild på en av mina cd-keys och srkev in acc namnet och support IDn med tuschpenna i närheten av den, sen skickade jag till dem och nästa dag så var det klart

Precis det de vill att jag skall göra, men nu så måste jag göra det på det olagliga sättet för att få tillbaka kontot. Måste be någon som har häftet kvar, ta en bra bild på hela häftet, sedan skriver jag om Nyckel koden till min egna, skriver ut bilden , skriver sedan in ticket id vid sidan om. Mer än så kommer jag inte på :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikke:

Vad är det dom vill ha då? En bild på hela boxen, eller jag fattar inte. Kan du inte be om att få tillbax boxen en stund då, eller nåt?

Sen är det ju riktigt tråkigt när ärliga personer råkar ut för sån skit. Men piratscenen är så jävla utbredd på PC att den aktivt dödar hela PC-scenen. Jag förstår att det är hårda tag som gäller (särskilt på spel som CoD) för att åtminstone stoppa dom från att kunna spela online. Men som sagt, tråkigt när systemet inte funkar..

Faktum är att piratscenen är rätt oberörd det (som regel använder man inte online delarna). vilket gör att de bara straffar de som köpt spelet (förvånansvärt ofta pirater ute efter online delen.)

Va de gör nu är att straffa sin riktiga kunder utan att det rör piraterna(korrekt ska vara fildelar men ändå) i ryggen.

Korkat? Mycket o de är inte de enda....

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

The CD Key acts as your proof of purchase for the game - Steam Support may ask for it if you need to establish your ownership of an account. It is recommended that you keep your CD Key in a safe place to ensure the security of your account.

Steam har i detta fall behandlat sin kund enligt deras regler...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Precis det de vill att jag skall göra, men nu så måste jag göra det på det olagliga sättet för att få tillbaka kontot. Måste be någon som har häftet kvar, ta en bra bild på hela häftet, sedan skriver jag om Nyckel koden till min egna, skriver ut bilden , skriver sedan in ticket id vid sidan om. Mer än så kommer jag inte på :S

Vad menar du med "häftet", vilket? Har Black Ops och en scanner PMa

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lingon:

The CD Key acts as your proof of purchase for the game - Steam Support may ask for it if you need to establish your ownership of an account. It is recommended that you keep your CD Key in a safe place to ensure the security of your account.

Steam har i detta fall behandlat sin kund enligt deras regler...

Visst, men har de verkligen rätt att stänga av hela kontot, och Ip banna mig från deras tjänst för alltid?
Jag har faktisk skickat in bevis på alla andra spel, samt en bild på mitt kreditkort osv.

Permalänk
Medlem

Om du köpt spel tidigare direkt via Steam så borde dom ha information om ditt kreditkort osv. Kan du inte fråga dom om det räcker som bevis på att du ens äger kontot.
Detta är exakt anledning jag hatar Steam. Totala rövhål. Som också tar överpris för spelen, speciellt här i Europa..

Skrivet av Kogster:

Faktum är att piratscenen är rätt oberörd det (som regel använder man inte online delarna). vilket gör att de bara straffar de som köpt spelet (förvånansvärt ofta pirater ute efter online delen.)

Va de gör nu är att straffa sin riktiga kunder utan att det rör piraterna(korrekt ska vara fildelar men ändå) i ryggen.

Korkat? Mycket o de är inte de enda....

Jo.. sällan pirater blir påverkade av deras rövhål taktiker. Laddar iofs själv ner pirat då och då. Men sen köper jag också många spel. Och inte bara för att få "online" delen. Mest för jag faktiskt tycker spelet är bra och värt att investera i.
Själva Steams eget pirat skydd blir ofta väldigt lätt knäckt och då utan att du ens ska behöva installera steam..

Tycker det är dåligt dom inte ens ger dig en anledning till varför dom stänger av dig

Är lite av en longshot.. men kan man inte kontakta nån konsument ombudsman om detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Hej,

Jag har haft ett och samma konto sedan jag minns. På kontot hade jag ca 45-52 spel och alla spel var nya, och då menar jag att jag bara hade spel som kostar 400-499 kr. Har aldrig fuskat eller använt någon slags mod, har inte heller gjort något med konto som skulle få Steam att misstänka något.
Alla spel jag har köpt, är antingen via butik eller Steams egna sida. Kan hända att jag har köpt 2-3 spel via nätsida (g2play).

För ca 6 dagar sedan köpte jag Call of duty : Black ops i Elgiganten för 379 kr. Började direkt med Multiplayern, och spelade detta ca 4-6 timmar, och då vill jag även säga att jag inte gjorde något konstigt så som fuskade eller något sånt, utan jag körde S&D. Dagen efter när jag skulle logga in på mitt konto så står det att kontot är avaktiverat, så jag kontaktar steam omedelbart och frågar vad som har hänt, 3 dagar senare svarar de med uppkäftigt svar ungefär så här : Vi hjälper dig gladligen med ditt ärende, bevisa att du äger spelet så hjälper vi dig vidare. (mer än så skrev de inte)

Nu till problemet, Spelar ingen roll hur dyrt spelet är eller hur billigt det är. Jag behåller aldrig mina boxar när det gäller spel som man kan aktivera via steam, jag valde att sälja min box till någon som ville ha min kopia av spelet, så att han kunde ladda ner den Engelska filen när det behövdes osv. ( Dock så tar jag alltid bilder på nyckel koden och behåller denna ett par veckor, ifall det skulle hända något).

Så jag skickade Bild på nyckelkoden samt, ett kvitto på spelet (PDF), så det finns ingen chans att jag har ändrat den på något sätt. Får ännu ett uppkäftigt svar tillbaka : Om du inte kan bevisa att du äger spelet så kommer du inte heller få tillbaka kontot. Vi behåller uppgifterna tills du har lämnat in ett gitligt bevis. Skickade nu igår ett sista mail till dem där jag beskrev och förklarade detta. (Har inte fått svar än) Nu så kan jag inte längre använda steam eller gå in på deras hemsida, de har alltså "IP bannat mig" .

Så nu så sitter jag här idag, fortfarande inget svar från dem (ignorerar dem mig nu?) och är tvungen att använda VPN tjänst för att spela på min brors konto vilket är ren skit då jag upplever ca 35+ extra lagg.

--------------------------------
Ursäkta, men det är ingen härinne som sagt det förut,men hur dum får man bli?
Du SÅLDE din EGEN kopia av spelet, dvs box, nyckel och skiva?
Det du gjort är faktiskt inte ens lagligt och kan även t o m räknas som piratkopiering antar jag.
Öh, nu får du ursäkta igen, men det var väl det dummaste jag sett faktiskt till tilltag, du tror inte att det är så att din så kallade "köpare" av kopian nu har försökt tillförskansa sig ditt steamkonto eller hållit på och dummat runt sig med din nyckel?

Du har nog lärt dig en läxa nu tror jag, behåll alltid kartongerna, släng dem inte om det är spel du aktiverat via steam helt enkelt, det kan tyckas det är ett dumt förfarande men hur skall de annars hindra piratkopiering tycker du, det här är ett ganska enkelt sätt för dem att verifiera att du verkligen äger spelet.
Din så kallade köpare kanske försöker sig på precis samma sak som du försöker göra...tough luck kanske...harkel..

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

men.. du kan väl inte köpa en fysisk spelbox, aktivera det på steam och sedan sälja boxen med nyckel?!
vad tror du händer när han som köpt boxen reggen den på steam och dessutom kan bevisa att han äger det fysiska spelet???
och så blir du upprörd när dom bannar dig, du har ju piratkopierat spelet! o.O

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

men.. du kan väl inte köpa en fysisk spelbox, aktivera det på steam och sedan sälja boxen med nyckel?!
vad tror du händer när han som köpt boxen reggen den på steam och dessutom kan bevisa att han äger det fysiska spelet???
och så blir du upprörd när dom bannar dig, du har ju piratkopierat spelet! o.O

-----------
+1 ett på den så att säga.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kundun:

men.. du kan väl inte köpa en fysisk spelbox, aktivera det på steam och sedan sälja boxen med nyckel?!
vad tror du händer när han som köpt boxen reggen den på steam och dessutom kan bevisa att han äger det fysiska spelet???
och så blir du upprörd när dom bannar dig, du har ju piratkopierat spelet! o.O

Men snälla ni, jag är väl ingen idiot och ger bort nyckel koden också( häftet) Han fick boxen + skivan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

--------------------------------
Ursäkta, men det är ingen härinne som sagt det förut,men hur dum får man bli?
Du SÅLDE din EGEN kopia av spelet, dvs box, nyckel och skiva?
Det du gjort är faktiskt inte ens lagligt och kan även t o m räknas som piratkopiering antar jag.
Öh, nu får du ursäkta igen, men det var väl det dummaste jag sett faktiskt till tilltag, du tror inte att det är så att din så kallade "köpare" av kopian nu har försökt tillförskansa sig ditt steamkonto eller hållit på och dummat runt sig med din nyckel?

Du har nog lärt dig en läxa nu tror jag, behåll alltid kartongerna, släng dem inte om det är spel du aktiverat via steam helt enkelt, det kan tyckas det är ett dumt förfarande men hur skall de annars hindra piratkopiering tycker du, det här är ett ganska enkelt sätt för dem att verifiera att du verkligen äger spelet.
Din så kallade köpare kanske försöker sig på precis samma sak som du försöker göra...tough luck kanske...harkel..

Var i texten står det att köparen fick med häftet? Han fick Boxen + skivan,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Var i texten står det att köparen fick med häftet? Han fick Boxen + skivan,

Steam behöver verkligen inte plast boxen eller skivan. Det enda dom behöver är cd-keyn som sitter på häftet.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kajli:

Steam behöver verkligen inte plast boxen eller skivan. Det enda dom behöver är cd-keyn som sitter på häftet.

Förklarar detta igen . Jag har inte kvar häftet. Annars hade jag inte haft detta problem, jag trodde att det räckte att jag tog bild på häftet (har gjort det förr) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Förklarar detta igen . Jag har inte kvar häftet. Annars hade jag inte haft detta problem, jag trodde att det räckte att jag tog bild på häftet (har gjort det förr) .

Ok, Då finns det inte mycket att göra. Häftet är som sagt ett bevis på att du är ägare för spelet/steam kontot.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

men.. du kan väl inte köpa en fysisk spelbox, aktivera det på steam och sedan sälja boxen med nyckel?!
vad tror du händer när han som köpt boxen reggen den på steam och dessutom kan bevisa att han äger det fysiska spelet???
och så blir du upprörd när dom bannar dig, du har ju piratkopierat spelet! o.O

Haha!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Men snälla ni, jag är väl ingen idiot och ger bort nyckel koden också( häftet) Han fick boxen + skivan.

---------------
Nu säger du faktiskt emot dig själv här litet, jag citerar dig SJÄLV:
"Handlar inte om boxen. De vill att jag skriver ner mitt ärende nr (ticket id) vid sidan om häftet, för att de ska kunna se att jag har häftet hemma osv. Visst kan man använda photoshop min bild är alldeles för dålig för det. "

Så, nu till tiokronorsfrågan, var har du då häftet isåfall?
Det betyder ju då helt klart att du _inte_ har häftet kvar, eller hur, för isåfall vore det ju bara att göra som de säger...svårt -nej.
Ifall du inte har häftet svårt -ja

Så, förklara nu för mig här, har du häftet med nyckeln på eller inte och om du _inte_ har det så var sjutton tog det vägen, svara nu ärligt istället för undvikande?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp dina mail och svaren från Steam, så vi kan bilda oss en uppfattning. Annars är det ingen som kommer tycka synd om dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon93568:

Men snälla ni, jag är väl ingen idiot och ger bort nyckel koden också( häftet) Han fick boxen + skivan.

"Dock så tar jag alltid bilder på nyckel koden och behåller denna ett par veckor, ifall det skulle hända något"
tolkar jag som att du sålt även häftet, varför tar du annars bild på nyckeln om du ändå behåller häftet?

du menar alltså att någon KÖPER CD'n+box av dig, du fotar nyckel och slänger häftet...
vet inte om jag ska skratta eller gråta, på din eller köparens bekostnad..

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.