Permalänk
Medlem

Ram-minnes problem

Jag har en hp pavilion m-9180sc-a med hårdvara:
Moderkort - Asus M2N68-LA
Grafikkort - Gforce gtx 465 (uppgraderat från 8800gt)
Processor - AMD Phenom-9500 quad core
RAM - corsair 2gb DDR2 667MHz x2 (uppgraderat från 512mb)
RAM - random 1gb DDR2 PC2-5300 x2
Oprativsystem - windows 7 ultimate 64bit

problemet ligger, som nämt i rubriken, i ramminnena. Om jag sätter dem enligt följande princip startas datorn, men använder bara 4gb:

(blå) 2gb (förr 512mb)
(blå) 2gb (förr 512mb)
(svart) 1gb
(svart) 1gb

om jag sätter dem omvänt dvs:

(blå) 1gb (förr 512mb)
(blå) 1gb (förr 512mb)
(svart) 2gb
(svart) 2gb

så startas inte datorn, den kommer inte ens till BIOS (inga error ljud från moderkortet, ingen respons på skärmen)

någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat o få bluescreens oxå
kan det ha med detta att göra? eller grafikkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen för svagt nätagg

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pood:

Jag har en hp pavilion m-9180sc-a med hårdvara:
Moderkort - Asus M2N68-LA
Grafikkort - Gforce gtx 465 (uppgraderat från 8800gt)
Processor - AMD Phenom-9500 quad core
RAM - corsair 2gb DDR2 667MHz x2 (uppgraderat från 512mb)
RAM - random 1gb DDR2 PC2-5300 x2
Oprativsystem - windows 7 ultimate 64bit

problemet ligger, som nämt i rubriken, i ramminnena. Om jag sätter dem enligt följande princip startas datorn, men använder bara 4gb:

(blå) 2gb (förr 512mb)
(blå) 2gb (förr 512mb)
(svart) 1gb
(svart) 1gb

om jag sätter dem omvänt dvs:

(blå) 1gb (förr 512mb)
(blå) 1gb (förr 512mb)
(svart) 2gb
(svart) 2gb

så startas inte datorn, den kommer inte ens till BIOS (inga error ljud från moderkortet, ingen respons på skärmen)

någon som kan hjälpa till?

Tror att det är så att ramminnerna är inte kombatibla med varandra pga deras olika frekvens men förmodligen deras Latencys med pröva ta ur dina långsammaste och starta med dina nya minnen och kom ihåg att ha rätt spänning på dem. mvh

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Tror att det är så att ramminnerna är inte kombatibla med varandra

Corsair 4096MB DDR2 667MHz PC5300 CL5 - detta är mitt nya 2x 2gb minne
Samsung(vad gör dem inte nu för tiden?) 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12 står det på de gamla 1GB

De bör väl funka tillsammans eller är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pood:

Corsair 4096MB DDR2 667MHz PC5300 CL5 - detta är mitt nya 2x 2gb minne
Samsung(vad gör dem inte nu för tiden?) 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12 står det på de gamla 1GB

De bör väl funka tillsammans eller är jag helt ute o cyklar?

Du har ju helt rätt är det värsta:D och du monterar dom så att dom nya parar och dom gamla parar enligt dual channel och det va? brukar ju vara enligt färgkodningen på slottarna men det kan ju va olika.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

brukar ju vara enligt färgkodningen på slottarna men det kan ju va olika.

eftersom det är färgkodning på slottarna och de gamla ramminnena följde färgkodningen så antar jag väl att jag satt de rätt

men kan det då vara grafikkortet som spökar? Det vore ju inte så kul..
eller är det att jag drog ur mediadrivern för att sladden var i vägen?
eller tvkortet för att grafikkortet skulle få plats?(ja jag ska byta chassi om jag ska köpa till nåt mer )

trodde det där med bluescreensen först var pga Black Ops, då det är rätt buggit, men eftersom det har uppstått två bluescreens utanför spelet så har jag uteslutit det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pood:

eftersom det är färgkodning på slottarna och de gamla ramminnena följde färgkodningen så antar jag väl att jag satt de rätt

men kan det då vara grafikkortet som spökar? Det vore ju inte så kul..
eller är det att jag drog ur mediadrivern för att sladden var i vägen?
eller tvkortet för att grafikkortet skulle få plats?(ja jag ska byta chassi om jag ska köpa till nåt mer )

trodde det där med bluescreensen först var pga Black Ops, då det är rätt buggit, men eftersom det har uppstått två bluescreens utanför spelet så har jag uteslutit det

Oj det va mkt som kan ställa till det:P klart det kan va grafikkortet så kör furmark med så tunga settings som möjligt och kraschar det på direkten så är det ev nätagget men annars man det givetvis vara så att spelet e buggit bara. Kolla i ditt bios efter memory remap och få det till enabled och se om det kan va där skon klämmer i värsta fall kanske moderkortet inte har stöd för mer.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

körde furmark på "stabillity test" fick upp kortet till 87grader, vilket är typ 10grader högre än jag fått det än så länge...

upptäckte en jävligt konstig grej när jag plockade de två 1GB ramminnena.... nu har jag bara 2GB ram som om ett av de nya inte funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pood:

körde furmark på "stabillity test" fick upp kortet till 87grader, vilket är typ 10grader högre än jag fått det än så länge...

upptäckte en jävligt konstig grej när jag plockade de två 1GB ramminnena.... nu har jag bara 2GB ram som om ett av de nya inte funkar...

då får du ta ut ett av dom och testa ett i taget givetvis ska ju båda "synas" och är något av dom defekta så brukar det krascha betydligt tidigare än så.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Hedersmedlem

Skall ditt moderkort klara så stora minneskretsar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skall ditt moderkort klara så stora minneskretsar?

Motherboard Specifications, M2N68-LA (Narra) - HP Kundtjänst (Sverige - Svenska)

står det

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

Alla korten fungerar som de ska.

däremot verkar ena sloten vara paj

det fungerar med att ha:

(blå) ---(trasig?)
(blå)1GB
(svart)2GB
(svart)2GB

men konstigt nog inte
(blå)1GB
(blå)1GB
(svart)2GB
(svart)2GB
(ingen respons, varken via skärmen eller moderkortet, som skrivet i första postn)
vilket tyder på att den fortfarande uppfattas av datorn... men kan inte läsas av :S

o ja, jag har kollat att ta tex
(blå)2GB
(blå)
(svart)
(svart)
det funkade inte (bep --- beeep) dvs ram-fel