Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Medlem

Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Berätta gärna vilka in och utkostnader

Funderar själv på att skaffa en bostad med ~3700 per månad, jag är osäker hur det blir att ha 5600 att leva på. Så hur har ni det?

Permalänk

In: Pengar för såld hårdvara samt lite suspekta affärer. CSN ger mig inte ett öre så det kunde varit bättre.

Ut: 3-6k månaden på öl och hårdvara.

Inte riktigt någon drömsituation men eftersom jag har ganska ansenlig mängd hårdvara tror jag att jag klarar mig ett halvår till utan större problem.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Är de där 4500 kronorna före eller efter att hyran är betald ?
Är det före betald hyra så får du leva extremt snålt. Bara transport och mat brukar blir mycket svårt att klara.
Jag antar att det är efter betald hyra, annars kommer det att bli outhärdligt svårt.

Har du 4500 efter betald hyra torde det inte alls bli några problem. Jag bodde hos föräldrarna under studietiden (och slapp därmed just hyran) och klarade mig bra med bara bidragsdelen av studiebidraget och kunde lägga undan en slant varje månad. Minns inte hur mycket bidraget var på, men det var mindre än 4500 iallafall.

Det som framförallt kostar är mat, böcker och transporter. Studieböckerna kan vara överraskande dyra (speciellt inom vissa ämnen) .

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Den här forumdelen blir nog ännu bättre.

Permalänk
Medlem

In: 8140 CSN, 1100 bostadsbidrag
Ut: 4400 hyra, 1000 mat
3840 kvar att göra vad som helst med.

Vill gärna ta tillfälle i akt att ifrågasätta gnället om dålig ekonomi för studenter. Låt oss lägga ihop de där 3840kr jag har över för de 10 månader jag får CSN, sen lägga hyran på 3300 (pga bostadsbidrag) för de två månader utan CSN. Då har jag 3840*10 - (3300+1000)*2 = 29800kr över per år, eller ca 2483kr per månad. Ingen drömsituation direkt, men det går att leva på, eller?

Tänker citera lite ur ett nummer av Ingenjören här: "Enligt Swedbanks institution för privatekonomi, har en student mindre än 940 kronor att leva på när alla nödvändiga utgifter är betalda. Enligt Saco Studentråd är det ändå en glädjekalkyl, eftersom det i slutsumman är inräknat 700 kronor i bostadsbidrag varje månad - något som de flesta studenter inte får. Dessutom utgår beräkningen från att studentens boende endast kostar 2800 kronor[...]"

Lägger man min hyra på 2800kr med bostadsbidrag på 700kr, enligt Swedbanks beräkningar, så är min slut-hyra på 2100kr, dvs 1200kr mindre än min riktiga slut-hyra. Det jag skulle ha över är runt 5000kr, men Swedbank vill på något vis få det till närmre 1000kr. Vilka är dessa nödvändiga utgifter på 4000kr egentligen? Jag kan medge att jag är lite snål när det kommer till maten, men du kan dubbla den utgiften och ändå ser Swedbanks siffror ut att vara dragna ur röven!

Missförstå mig inte dock, jag tar gärna mer pengar om de vill höjja CSN. Men det känns lite som att de ljuger på min bekostnad med detta ständiga tjat.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur du vill leva, jag och tjejen spenderar 5-6 papp i månaden bara i mat och produkter till hushållet från matbutikerna, men då äter vi också det vi känner för (inte det som är billigt just då) och har alltid kylen full. Ingår ju massa hushållsprodukter i det också.

Känner dock folk som spenderade 1k på mat i månaden genom hela sin studietid, de åt dock inte speciellt lyxigt.

IN: 8140 :- (CSN) + 2000 :- till 4500 :- (Lön och annat), allra minst 2000 :-
UT: Boende med allt vad det heter som bredband och sådant landar min del runt 1500 kr, 2500-3000:- mat och hushåll, 1-1500 :- mat ute, andra räkningar hamnar väll runt 1000 :- sen en övrigt på 1500-2000 :-.

Så totalt: 7500-9000

Detta är väll en vanlig månad när jag inte köpt kläder eller något annat förutom att bara levt. Sen kommer ju mer in under sommaren, och jag skattar mer än jag behöver så jag får tillbaka pengar vid midsommar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att ha 4500 kr kvar efter att hyran är betald är inga problem alls. Lite bostdasbidrag på det och du lever som en prins/prinsessa!

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag har typ 13 000kr i inkomst från CSN och extraarbete och sedan kanske 5000kr - 6000kr i räkningar. Så jag har pengar över och kan leva bättre än en del som jobbar.

Vad jobbar du med och hur många timmar/timlön? Känner du att du har för lite fritid?

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

In
8140kr CSN
3600kr lön (efter skatt)
Totalt: 11740

Ut
Hyra 3150
Avbetalning på lån 1500kr
Telefon 375kr
Mat 1500ish kr
Totalt: 6525kr

Över efter alla utgifter: 5215kr

Dock så tillkommer det utgifter på kurslitteratur i storleksordningen 1200-2000kr var 10-11:e vecka....
Blir dessutom av med mitt extraknäck den 1 januari.

Edit;
Saknar mitt gamla jobb lite nu... var andra bullar när man kunde kvittera ut en 20 papp i månaden och aldrig behövde tänka en gång på ifall man skulle köpa den där 300kr middagen.

Permalänk
Medlem

+ CSN 8000

- Hyra, 3700
- Mat & förbrukningsvaror ~1800
- Nöjen, 300
- Bredband & telefon, 600
- Försäkring & tandvård, 130
- Tv-avgift, 173
- Resor, ~300

SA: + 997

Visst går det ihop, men prylar, kläder, presenter, böcker och andra kostnader som ibland verkar uppstå ur tomma intet kan vara kniviga att hantera. Då får sparkontot stå för backup.

Permalänk

4500 per månad är definitivt inga problem att klara sig på. Jag äter ute fyra-fem dagar i veckan utan större problem med CSN + fullt lån. Har inga problem att bränna pengar på intressanta saker, bara de håller sig en bit under tiotusenkronorssträcket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

In:
CSN ca 8600kr

Ut:
Hyra: ca 5000kr
Resa till skolan: 700kr
Mat: ca 2000kr
Skolböcker: ca 500kr

Jag plockar från mitt sparkonto varje månad då jag lätt köper läsk eller godis i skolan vilket då snabbt går över mina inkomster.

Vad gäller kläder, hygienprodukter m.m. så är det sånt som köps när det finns pengar eller blir tvunget.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

In: 8140 CSN, 1100 bostadsbidrag
Ut: 4400 hyra, 1000 mat
3840 kvar att göra vad som helst med.

Vill gärna ta tillfälle i akt att ifrågasätta gnället om dålig ekonomi för studenter. Låt oss lägga ihop de där 3840kr jag har över för de 10 månader jag får CSN, sen lägga hyran på 3300 (pga bostadsbidrag) för de två månader utan CSN. Då har jag 3840*10 - (3300+1000)*2 = 29800kr över per år, eller ca 2483kr per månad. Ingen drömsituation direkt, men det går att leva på, eller?

Tänker citera lite ur ett nummer av Ingenjören här: "Enligt Swedbanks institution för privatekonomi, har en student mindre än 940 kronor att leva på när alla nödvändiga utgifter är betalda. Enligt Saco Studentråd är det ändå en glädjekalkyl, eftersom det i slutsumman är inräknat 700 kronor i bostadsbidrag varje månad - något som de flesta studenter inte får. Dessutom utgår beräkningen från att studentens boende endast kostar 2800 kronor[...]"

Lägger man min hyra på 2800kr med bostadsbidrag på 700kr, enligt Swedbanks beräkningar, så är min slut-hyra på 2100kr, dvs 1200kr mindre än min riktiga slut-hyra. Det jag skulle ha över är runt 5000kr, men Swedbank vill på något vis få det till närmre 1000kr. Vilka är dessa nödvändiga utgifter på 4000kr egentligen? Jag kan medge att jag är lite snål när det kommer till maten, men du kan dubbla den utgiften och ändå ser Swedbanks siffror ut att vara dragna ur röven!

Missförstå mig inte dock, jag tar gärna mer pengar om de vill höjja CSN. Men det känns lite som att de ljuger på min bekostnad med detta ständiga tjat.

Så du borenbart i din bostad och äter snålmat?

Ingen mobil, el, internet, studiematerial, träningskort, skor, kläder, hygienartiklar, cykeldäck, nån fest ibland etc?
Och bostadsbidrag är inget alla får.

Min kalkyl ser ut som följande:

In
CSN: 8000

Ut
Hyra: 3000
Mobil: 500
Internet: 200
Träningskort + div material: 400
Kurslitteratur/material: 150
Mat 2500

Totalt6750:-
Kvar 1300:-
Notera dock att många utgifter inte är inräknade här, tex hygienartiklar, kläder, resor till från studieorten, extra utgifter som tillkommer när man tvingas till utplacering på annan ort via plugget etc.
Visst, man köper inte kläder och skor varje månad, men när man väl gör det går det på några tusenlappar. Och ja, man kan klara sig med MAXI-skor, men inte när det blir riktigt kallt och blött här där jag bor, då behövs det lite bättre saker.

Detta för att inte nämna det sociala livet och "lyxartiklar" såsom datordelar etc.

Flygresa: 2500/år
Försäkringar: 1000/år

Så för mig är det precis att det går jämnt ut med mitt levnadssätt. Ökningen vad beträffar i CSN är intressant nog mindre än ökningen i min hyra, hence: jag har mindre cash efter hyran i dagsläget än vad jag hade för fyra år sen. Det är dock inte CSNs fel detta.

Permalänk
Avstängd

In: 2,8 k
Bidragsdelen

Ut: 3k
Öl
Sprit
Grottvirke
Rom
Öl
Cider
Öl
Fester
Overallsmärken
Öl

Något sånt, på ett ungefär.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

In: 2,8 k
Bidragsdelen

Ut: 3k
Öl
Sprit
Grottvirke
Rom
Öl
Cider
Öl
Fester
Overallsmärken
Öl

Något sånt, på ett ungefär.

Bor hemma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Bor hemma?

Svar ja.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ålder? Och köper du inga kläder eller har egna utlägg för mobiltelefon.. Eller något annat för den delen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Ålder? Och köper du inga kläder eller har egna utlägg för mobiltelefon.. Eller något annat för den delen?

Zwanzig. Nä jag är snål.

Budgeten gäller för den här månaden. Har blivit lite mycket festande i slutet av okt och november

Dold text
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Ålder? Och köper du inga kläder eller har egna utlägg för mobiltelefon.. Eller något annat för den delen?

Han kör väl som en riktig student, overallen alltid. Sparar in på kläder och tvätt då...

Hade inte min overall varit orange med rosa revärer så hade jag också haft en på mig konstant för att spara pengar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och bostadsbidrag är inget alla får.

Upplys mig gärna, varför är bostadsbidrag inget alla får (förutom dom som bor hemma eller jobbar mkt)?

Bostadsbidraget kommer betala min ränta. Vilket jag tycker är lite sjukt eftersom jag anser att bostadsbidraget endast ska vara till de som verkligen behöver, men nåja. Bara att tacka och bocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Upplys mig gärna, varför är bostadsbidrag inget alla får (förutom dom som bor hemma eller jobbar mkt)?

Bostadsbidraget kommer betala min ränta. Vilket jag tycker är lite sjukt eftersom jag anser att bostadsbidraget endast ska vara till de som verkligen behöver, men nåja. Bara att tacka och bocka...

Finns att läsa på hos försäkringskassan.

Men kort: det baseras på hyran, ytan, om man är ensamstående, har barn, inkomst etc.

När jag för tre sekunder sen räknade på detta på deras sida så skulle jag vara berättigad till 100:- i bostadsbidrag.
Dock så ska det vara fel, för då har sidan räknat på att jag betalar hyra 12 månader medan jag bor i studentlägenhet och betalar 10 månader, så jag har de facto ingen rätt och kommer således ej heller få någon bostadsbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Finns att läsa på hos försäkringskassan.

Men kort: det baseras på hyran, ytan, om man är ensamstående, har barn, inkomst etc.

När jag för tre sekunder sen räknade på detta på deras sida så skulle jag vara berättigad till 100:- i bostadsbidrag.
Dock så ska det vara fel, för då har sidan räknat på att jag betalar hyra 12 månader medan jag bor i studentlägenhet och betalar 10 månader, så jag har de facto ingen rätt och kommer således ej heller få någon bostadsbidrag.

Ptja men om din hyra redan är så låg finns det ju inte så mycket att klaga på... Flytta till något större och betala samma pris.

Här i växjö kör de med 10månadershyra, typ alla har bostadsbidrag...

Edit: Räknade med dina siffror. Att du betalar 3000 i hyra och får 8000 in. Då jag inte vet storleken på din lägenhet gissade jag på 30 m2 eftersom bostäderna här i campus, växjö, har de priserna. Då har du rätt till 800 kr/månad.

edit 2: du får samma peng om din lägenhet är 40 m2 (vilket är ovanligt billigt om det nu är en hyresrätt)

Permalänk
Medlem

Tänk på att bostadsbidraget ganska snabbt sjunker till noll om man som många studenter arbetar under sommaren. Eller jobbar öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tänk på att bostadsbidraget ganska snabbt sjunker till noll om man som många studenter arbetar under sommaren. Eller jobbar öht.

Ja men då får man ju ett extra tillskott i månaden som iaf jag ser som värt. Hellre 2000 kronor i arbete än en tusenlapp i bidrag, som jag inte ens anser mig ha rätt att få.

Permalänk

in ca 650kr i veckan dvs 2500kr i månaden.
Ut. ca1,5 tank till bilen (1000kr), 650kr på busskort i månaden. Resten sparas på hög och läggs i hemmet på mat och lite sånt.
Jobbar dock gratis 2-3 dar i veckan.

så runt en 900kr blir över varje månad till mat osv. klarar mig rätt bra då jag bor hemma fortfarande men planer finns väl på att fly fältet efter plugget.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja men om din hyra redan är så låg finns det ju inte så mycket att klaga på... Flytta till något större och betala samma pris.

Här i växjö kör de med 10månadershyra, typ alla har bostadsbidrag...

Edit: Räknade med dina siffror. Att du betalar 3000 i hyra och får 8000 in. Då jag inte vet storleken på din lägenhet gissade jag på 30 m2 eftersom bostäderna här i campus, växjö, har de priserna. Då har du rätt till 800 kr/månad.

edit 2: du får samma peng om din lägenhet är 40 m2 (vilket är ovanligt billigt om det nu är en hyresrätt)

Bor i studentkorridor, så betalar 3000 för 28m2.
Jag räknade med en inkomst på 8000*10*0,8/år. 0,8 för att 80 % av CSN räknas som inkomst enligt försäkringskassan.
Ensamstående, inga barn etc och det skulle ge mig 100:-.

Men, jag klagade inte på min hyra, utan säger bara att alla inte är berättigade till bostadsbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Bor i studentkorridor, så betalar 3000 för 28m2.
Jag räknade med en inkomst på 8000*10*0,8/år. 0,8 för att 80 % av CSN räknas som inkomst enligt försäkringskassan.
Ensamstående, inga barn etc och det skulle ge mig 100:-.

Men, jag klagade inte på min hyra, utan säger bara att alla inte är berättigade till bostadsbidrag.

Bara studiebidraget som räknas som inkomst, inte studielånet. Så 24000*0,8= 19 200, ungefär. Du har rätt till 800 kronor i månaden, en hyra som då blir 2200 kr/månad. Finns ju många sköna tusenlappar för dig att lägga på hårdvara här

Samma om jag tar ett lån av en bank på säg 100 000, så har jag inte fått en inkomst på 100 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Så du borenbart i din bostad och äter snålmat?

Ingen mobil, el, internet, studiematerial, träningskort, skor, kläder, hygienartiklar, cykeldäck, nån fest ibland etc?
Och bostadsbidrag är inget alla får.

El och internet har jag visserligen inräknat i min hyra, men som du ser är den ganska vidrig trotts bostadsbidraget. (100kr mer än din egen tom., internet inräknat!)

Resten av det du nämner räknar jag med att de där nästan 2500 extra bör täcka. Och då är vissa inte ens "nödvändiga" utgifter, som de Swedbank har räknat på.

Jag är väl egentligen mest trött på hur det brukar låta när det pratas om oss stackars studenter som knappt har råd till mat och tak över huvudet. Du själv verkar ju ha ett tämligen bekvämt liv trotts allt. Har vi inte jobb så kan vi inte leva som kungar helt enkelt, deal with it.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell