Om jag tredubblar en sak, hur många får jag då?

Permalänk
Medlem

Om jag tredubblar en sak, hur många får jag då?

Efter att ha stött på en artikel i DN där dom uttrycker att
"Helt utan konstgödning har forskare lyckats tredubbla majsskördarna på småjordbruk i Zambia och Malawi"

Men i kommentarerna så tycker "Mattesnillet" följande

Citat:

"treddubbla": 2x2x2=8
"trefaldiga" x3
Journalister har inte ens en medelmåttlig begåvning.

Jag började fundera och därefter att fråga lite kompisar och ircare, med varierande svar..

Så vad tycker du? Hur används ordet normalt?

Edit:
Resonemangen bakom svaren är alltså att om man tredubblar så får man tre gånger mer för att så är det helt enkelt. Eller att om man dubblar tre (2*3) så får man sex. Eller att man bokstavligen dubblar tre gånger (3^2), och får åtta.

Permalänk
Medlem

Ja det borde vara som "mattesnillet" säger. Men i vardagligt tal tror jag man menar x3 dvs, 3.

Vi hade precis en liknande diskussion om ordet stilrent här på forumet. Här skiljer det sig också mellan vad det egentligen betyder och hur det används i vardagligt tal.

Edit: Appropå detta, lite. När något säger ett par tänkte jag oftast, några stycken, men ändå få. Ett par potatisar är alltså 2-4 stycken. Men korrekt är ett par två stycken, alltid. Någon som håller med?

Permalänk

Använder vi procent istället blir de enklare. Dock tror jag 'rätt term' är att om tex 2 ton majs är 100% så måste de först göra en fördubbling vilket blir 200% sen utöver det bör det bli 300% dvs 6ton majs. (fördubblingen utgår ju alltid från första värdet och inte vad för värden man får på vägen fram till sitt 'mål')

Jag såg med ett program på tv för en tid sedan att en odlare som hade mindre fält fick mängder med mat över och grannen som hade mycket större fick knappt mat på bordet. Dock så handlade det om att den ena använde en massa 'gräs' som höll undan onda ogräs som stal näring från majsplantorna. efter att han med börjat på samma sätt så fick han så mycket mat att han kunde börja sälja. om jag inte minns fel.

Ogräsmedel osv hjälpte inte då man tog död på majsplantan dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Som fullmoon skriver så är en tredubbling det samma som 300% av vad man ursprungligen hade, en tredubbling av 1 är 3, en tredubbling av 2 är 6 osv. Jämför med en vanlig dubbel som är 2x, dvs 200%, inte fan heter det tvåfaldiga.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loaded:

Som fullmoon skriver så är en tredubbling det samma som 300% av vad man ursprungligen hade, en tredubbling av 1 är 3, en tredubbling av 2 är 6 osv. Jämför med en vanlig dubbel som är 2x, dvs 200%, inte fan heter det tvåfaldiga.

Med logiken som nämns så skulle tvådubbla vara att att öka något till fyra gånger så mycket, inte två.

Jag röstade "Tre", jag har aldrig hört någon använda begreppet på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

(fördubblingen utgår ju alltid från första värdet och inte vad för värden man får på vägen fram till sitt 'mål')

Jo precis. Så länge vi använder procent så är det så. Använder vi gånger så ändras värdet på vägen.

Röstade också på 3.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Med logiken som nämns så skulle tvådubbla vara att att öka något till fyra gånger så mycket, inte två.

Jag röstade "Tre", jag har aldrig hört någon använda begreppet på något annat sätt.

Jo, säger likadant jag.
Egentligen är ju detta bara en definitionsfråga och inte något som kan "bevisas" vara det ena eller det andra. Eftersom de flesta verkar använda definitionen tredubbla = x3 är det väl helt enkelt bäst att använda sig av det för att undvika missförstånd.

En annan liknande sak är frågan vad man menar med tex en ökning på 300%.
Här är det dock fråga om något välbestämt (4x ursprungsvärdet), men detta verkar missförstås tämligen ofta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

En annan liknande sak är frågan vad man menar med tex en ökning på 300%.
Här är det dock fråga om något välbestämt (4x ursprungsvärdet), men detta verkar missförstås tämligen ofta.

En ökning med/på 300% anser jag blir 400% av ursprungsvärdet. Man gångar alltså ursprungsvärdet med 3 och lägger det ovanpå ursprungsvärdet (precis som du säger).
En ökning till 300% anser jag blir 300% av ursprungsvärdet. Man gångar alltså ursprungsvärdet med 3.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

En ökning med/på 300% anser jag blir 400% av ursprungsvärdet. Man gångar alltså ursprungsvärdet med 3 och lägger det ovanpå ursprungsvärdet (precis som du säger).
En ökning till 300% anser jag blir 300% av ursprungsvärdet. Man gångar alltså ursprungsvärdet med 3.

Jo, håller helt med dig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ja det borde vara som "mattesnillet" säger. Men i vardagligt tal tror jag man menar x3 dvs, 3.

Vi hade precis en liknande diskussion om ordet stilrent här på forumet. Här skiljer det sig också mellan vad det egentligen betyder och hur det används i vardagligt tal.

Edit: Appropå detta, lite. När något säger ett par tänkte jag oftast, några stycken, men ändå få. Ett par potatisar är alltså 2-4 stycken. Men korrekt är ett par två stycken, alltid. Någon som håller med?

Håller med exakt på alla punkter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Korrekt svenska enligt alla konstens regler är att tredubbla betyder att dubbla tre gånger vilket är strikt skiljt från att trefaldiga. Enligt ordlistan Skriv rätt till WordFinder betyder tredubbla att det dubblats tre gånger, alltså multiplikation med sex. De utgår alltså från ursprungsmängden hela tiden. Trefaldiga är rätt benämning för att multiplicera något med tre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24