Permalänk
Medlem

GTA IV lagg problem

Har googlat/läst tidigare trådar om laggproblem med gta4 och testat like förslag till lösningar utan framgång och de flesta är ganska gamla trådar. Så Känner mig tvungen att skapa en ny tråd om detta. Postade även I en benchmark gta4 tråd här på sweclockers coh bumpade den en gång men fick inget svar.

Statistics Average FPS: 17.88 Duration: 37.59 sec CPU Usage: 22% System memory usage: 50% Video memory usage: 53% Graphics Settings Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz) Texture Quality: High Shadow Quality: Very High Reflection Resolution: Very High Water Quality: Very High Texture Filter Quality: Anisotropic x16 Night Shadows: Very High View Distance: 100 Detail Distance: 98 Hardware Microsoft Windows 7 Professional Video Adapter: ATI Radeon HD 5800 Series Video Driver version: 8.17.10.1052 Audio Adapter: Speakers (High Definition Audio Device) Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz

köpte spelet från steam så det SKA uppdatera sig själv, testade för säkerhetens skull att uppdatera manuellt från rockstars hemsida, utan framgång. gpu'n drivisar är självklart de nyaste.

roblemet verkar ju vara att gta4 inte använder mer än 50% av min gpu's minne. DÅ alla benchmarks som kräver < 50% memory usage blir katastrof.

Testat att köra gta4.exe med windows xp sp3 compatibilitet et etc.

Någon som känner till detta problem får gärna skriva in ett svar!

mvh Patrik

edit: framgick inte men vSync är off och "definition" är on.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk

Exakt vilket grafikkort har du?

Permalänk
Medlem

nja du hur laggar det typ att du bara har 12 till 24 fps eller att det hackar till lite då och då ?
om det är väldigt låg fps så är det för höga inställningar för grafik kortet eller processorn hur mycket minne har du förresten ?
för lite cacheminne på processorn eller så är det möjligtvis view distance testa att sänka den till typ 70 eller lägre och testa att göra benchmark igen för det kan antagligen vara så att du använder för mycket av minnet från grafik kortet så att det laggar så blir det för mig med mitt iallafall

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

gpu: ASUS Radeon HD 5870 2GB EYEFINITY 6

(misstänker nu kankse det är något i cataclyst man ska ställa in, dock är det en svärm av okända termer där inne)

edit: kör i default med alla inställngar i cataclyst

cpu: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950
ram: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nja du hur laggar det typ att du bara har 12 till 24 fps eller att det hackar till lite då och då ?
om det är väldigt låg fps så är det för höga inställningar för grafik kortet eller processorn hur mycket minne har du förresten ?
för lite cacheminne på processorn eller så är det möjligtvis view distance testa att sänka den till typ 70 eller lägre och testa att göra benchmark igen för det kan antagligen vara så att du använder för mycket av minnet från grafik kortet så att det laggar så blir det för mig med mitt iallafall

det typ spikar, typ var 0.1 sekund fryser spelet för 0.1 sekund lite random (svårt att dömma)

FÅtt denna känsla med: när det spikar får allt en mycket kort "superspeed" som att det hämtar upp det som missats när "spiken" kom

edit: med en dator för 17 000 köpt för två veckor sedan tycker man att den ska klara de mesta på max

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

gå in på 3D och ändra till hög prestanda när du tagit upp catalyst control center och se om det blir skillnad kan nog vara mipmapping eller antialias som är för hög (ha ingen antialias igång alls) och sänk reflection resolution

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

gå in på 3D och ändra till hög prestanda när du tagit upp catalyst control center och se om det blir skillnad kan nog vara mipmapping eller antialias som är för hög (ha ingen antialias igång alls) och sänk reflection resolution

menar du cataclyst's eller spelets (eller aknske båda)

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

stängde av reflect resolution och drog ned view distance till 70. Fick average fps 30. MEN fortfarande bara 50% av gpu memory usage.

Problemet ligger nog inte i spelets inställngar. På någotsätt måste spelet hitta/nå de där extra 1000mb

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

testade refllection resolution off view distance 70 med ingen antialising. Samma fps och video memory usage som med x16

edit: vill lägga till att core temp på gpun stiger till max 62 grader när benchmarken körs. (idle 56 grader)

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min dator också har det extra tufft med GTA IV trots att det är förskräckligt dåligt optimerat.

Jag har en Phenom II 965 @ 3,4ghz tillsammans med 2x 4870 i CF samt 4gb ram.

Har väl inget nyttigt att tillägga, men ja följer tråden om någon skulle ha någon lösning till våra problem.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

gpu: ASUS Radeon HD 5870 2GB EYEFINITY 6

(misstänker nu kankse det är något i cataclyst man ska ställa in, dock är det en svärm av okända termer där inne)

edit: kör i default med alla inställngar i cataclyst

cpu: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950
ram: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB

Förresten, du har inte HT på va?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

HT? förlåt?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

gå in på 3D och ändra till hög prestanda när du tagit upp catalyst control center och se om det blir skillnad kan nog vara mipmapping eller antialias som är för hög (ha ingen antialias igång alls) och sänk reflection resolution

drog allt som fanns till "High performance" och kryssade i "use application setting" till det som gick.

Ingen skillnad

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

drog allt som fanns till "High performance" och kryssade i "use application setting" till det som gick.

Ingen skillnad

du gjorde itne detta när du hade spelet igång va?
men somsagt reflection resolution kan du typ ha i 1024x768 då du inte kommer se mkt skillnad om du inte ska stirra på bilarna hela dagen. spelet kräver mkt och 1 grafikkort klarar inte av de så enkelt är de. sen ta textures på high då de inte är nån märkbar skillnad och sen bara för datorn kostade 17k så måste den inte klara allt

skillnade mellan high o very high är inte alls stor. ja klarar mig på high me reflection resolution på 1024x768 då ja spelade sist.

sen så ha inte shadows på very high, ja de blir snyggare men de kräver så mkt mer, och stäng för gudsskull av night shadows då de får allt som inte innehåller 3st gtx580 att gå på knäna *ironi* och vad ja kommer ihåg så är benchmarken på natten så testa stäng av nightshadows hur snyggt de än är men du kommer inte tänka på de tillslut

sätt allt på high utan nightshadows och ta en screen och sen en på very high så kommer du inte se mkt skillnad. finns många trådar om tweaks till gta4 för att få bättre prestanda samt behålla grafiken men reflections på very high är bara att glöma med 1 kort smt shadows tyvärr även om du klarar crysis på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

HT? förlåt?

Hyper Threading. Så att processorn får 2 trådar till varje kärna så att det totalt blir 4 kärnor och 8 trådar eller något sådan. Vad jag hört ska man inte ha det aktiverat när man ska spela på en I7. Photoshop och renderingsprogram ska tydligen ta nytta av det dock.

Jag kan inte I7an så bra eftersom varken jag eller någon jag känner har en, men jag tror något i det jag skrev stämmer i alla fall.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

du gjorde itne detta när du hade spelet igång va?
men somsagt reflection resolution kan du typ ha i 1024x768 då du inte kommer se mkt skillnad om du inte ska stirra på bilarna hela dagen. spelet kräver mkt och 1 grafikkort klarar inte av de så enkelt är de. sen ta textures på high då de inte är nån märkbar skillnad och sen bara för datorn kostade 17k så måste den inte klara allt

skillnade mellan high o very high är inte alls stor. ja klarar mig på high me reflection resolution på 1024x768 då ja spelade sist.

sen så ha inte shadows på very high, ja de blir snyggare men de kräver så mkt mer, och stäng för gudsskull av night shadows då de får allt som inte innehåller 3st gtx580 att gå på knäna *ironi* och vad ja kommer ihåg så är benchmarken på natten så testa stäng av nightshadows hur snyggt de än är men du kommer inte tänka på de tillslut

sätt allt på high utan nightshadows och ta en screen och sen en på very high så kommer du inte se mkt skillnad

citerear en ANNANS benchamark med samma hårdvara som mig:

Statistics Average FPS: 54.53 Duration: 37.25 sec CPU Usage: 31% System memory usage: 63% Video memory usage: 100% Graphics Settings Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz) Texture Quality: High Shadow Quality: Very High Reflection Resolution: Very High Water Quality: Very High Texture Filter Quality: Anisotropic x16 Night Shadows: Very High View Distance: 64 Detail Distance: 100 Hardware Microsoft Windows 7 Ultimate Video Adapter: ATI Radeon HD 5800 Series Video Driver version: 8.17.10.1047 Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio) Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz

han får iaf 100% video memory uage

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Skrivet av azur879:

citerear en ANNANS benchamark med samma hårdvara som mig:

Statistics Average FPS: 54.53 Duration: 37.25 sec CPU Usage: 31% System memory usage: 63% Video memory usage: 100% Graphics Settings Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz) Texture Quality: High Shadow Quality: Very High Reflection Resolution: Very High Water Quality: Very High Texture Filter Quality: Anisotropic x16 Night Shadows: Very High View Distance: 64 Detail Distance: 100 Hardware Microsoft Windows 7 Ultimate Video Adapter: ATI Radeon HD 5800 Series Video Driver version: 8.17.10.1047 Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio) Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz

han får iaf 100% video memory uage

Jamen tackar att du drog min benchmark som exempel :P, kan tillägga att jag senare fick 67fps i average när jag hade fått min i7:a klockad till 3.68Ghz. Väldigt CPU beroende kan man säga

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

citerear en ANNANS benchamark med samma hårdvara som mig:

Statistics Average FPS: 54.53 Duration: 37.25 sec CPU Usage: 31% System memory usage: 63% Video memory usage: 100% Graphics Settings Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz) Texture Quality: High Shadow Quality: Very High Reflection Resolution: Very High Water Quality: Very High Texture Filter Quality: Anisotropic x16 Night Shadows: Very High View Distance: 64 Detail Distance: 100 Hardware Microsoft Windows 7 Ultimate Video Adapter: ATI Radeon HD 5800 Series Video Driver version: 8.17.10.1047 Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio) Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz

han får iaf 100% video memory uage

hmm aa har han samma grafikkort då? står de nån stanns? för han kan lika gärna köra på 2 st de framgår ju inte om han ej har skrivit de förstås.. men varför du får mindre gpu usage kan ja tyvär inte svara på, funkar de felfritt i andra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Jamen tackar att du drog min benchmark som exempel :P, kan tillägga att jag fick senare 67fps i average när jag hade fått min i7:a klockad klockad till 3.68Ghz. Väldigt CPU beroende kan man säga

där är du ju!

tell me, what's the trick!?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Kolla så grafik drivrutinen är fullt uppdaterat, ganska långsökt men man vet aldrig.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Hyper Threading.

Ja jusst det! Tyckte att jag kännde igen det. Jag trodde att jag hade stängt av den, men kollade för att vara säker, och den var på. Stängde av den och körde benchmarken på maxat igen och fick betydligt bättre fps:

Average FPS: 49.78

Men fortfarande lagg/spikes... video memory usage 50%...

ps.

HT off: CPU Usage: 60%
HT on: CPU Usage: 20%

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

kollade i dxdiag då står det så här:

men på benchmarken står det:

Video Driver version: 8.17.10.1052

Laddade ned senaste drivisarna från ati nu.

scrub-fråga: kan man installera över drivisar till gpun, tas de gamla bort då? vad händer om man försöker installera en drivrutin som redan är installerad, blir det problem då?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

någon som konfirmera att detta är korrekt?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Skrivet av azur879:

där är du ju!

tell me, what's the trick!?

Finns inget trick, har både HT och en liten överklockning på kortet igång. Men du har väll inget som körs i bakgrunden som kan kanske ha klockat ner kortet precis när du körde spelet?(typ en youtube video?) Och det där med att jag har 100% på GPU minnes användningen är för att jag har inte ett likadant kort som du har och har inte mer än 1GB att kunna använda..

Skrivet av contra:

hmm aa har han samma grafikkort då? står de nån stanns? för han kan lika gärna köra på 2 st de framgår ju inte om han ej har skrivit de förstås.. men varför du får mindre gpu usage kan ja tyvär inte svara på, funkar de felfritt i andra spel?

Japp, har ett SAPPHIRE RADEON HD5870 1GB.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azur879:

Står ju klart och tydligt 10.11 under..

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Står ju klart och tydligt 10.11 under..

syftade på package version

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Anledningen spelet bara står 50% GPU memory usage i ditt fall är pga av att ditt grafikkort har 2GB minne ohc GTA IV använder bara som mest 1GB. Även med alla texturer maxxade..

Men mer än 17fps ska du defenitivt kunna få. som regel bör man ligga på runt 45-50 fps med en 5870 och hyffsad CPU.

Dock får du skruva ner View Distance en bit.

Oh ja.. detta är rätt uppenbart också ifall du inte gjort redan. Ladda ner senaste patchen till spelet.. Om du har problem att patcha det via deras uto patcher skit så kan du prova ladda ner det manuellt.
Har iofs bara kört det pirat själv. Men dom nyare versionerna gav en rätt stor boost i prestanda.

EDIT:
Ok testade det precis, patcha till 1.0.7 som är senaste. Och satta allt på high-very High. Och view distance och detail distance på 50 och car density 60.
Fick 64 fps average.. Måste säga att jag blev väldigt imponerad hör bra det flyter nu. Inte testat det sen jag uppgraderade CPUn och klocka upp den.. Kanske till och med värt att köpa spelet nu.
Hade tänkt köpa det från början.. men blev väldigt besviken över hur uselt det flöt i mitt förra system.. som hade en GTX 285...

EDIT2: Körde med 10.10e Catalyst drivers

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro