Tull/moms på importerade begagnade saker?

Permalänk
Medlem

Tull/moms på importerade begagnade saker?

Som titlen antyder, behöver man betala moms och tull på begagnade varor om man får dom skickade hit?
Vet att när det är nya varor så måste man, men om det är begagnat?
Det har ju redan betalats moms på varorna en gång, eller?

Permalänk
Medlem

Ja det är tull och moms på allting som tas in i Sverige. Är det dock från ett annat EU land gäller deras momstabell.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hmm... det där suger lite grann.
Verkar logiskt på ett sätt men sen verkar det konstigt på ett annat.

Varorna har redan betalats moms på av första ägaren, om jag köper varor nytt från utlandet kan jag dra av momsen och då betala den i sverige.
Men för att det är begagnat ska det betalas en gång i USA och en gång här.

Nej då får jag leta vidare och se om jag hittar något som är närmre.

Permalänk
Medlem

Men svenska staten får inte in några pengar på moms som är betalad i usa

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tull är det väl inte om det är inom EU?

Permalänk
Medlem

med tanke på att du till och med måste betala tull och grejer när du skickar iväg prylar på reparation utomlands så helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Tull är det väl inte om det är inom EU?

Nej det är sant, varor inom EU behöver inte förtullas.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Hmm... det där suger lite grann.
Verkar logiskt på ett sätt men sen verkar det konstigt på ett annat.

Varorna har redan betalats moms på av första ägaren, om jag köper varor nytt från utlandet kan jag dra av momsen och då betala den i sverige.
Men för att det är begagnat ska det betalas en gång i USA och en gång här.

Nej då får jag leta vidare och se om jag hittar något som är närmre.

Suger och suger, vi ska vara glada här i Sverige(många andra länder också). Men i USA så är det MOMS på begagnat. HELA tiden. Dvs. du köper en bil ny = betalar moms. Säljer till Dr. Alban (begagnat) = moms. Dr. Alban säljer till sin mamma = Moms. osv osv. Det är moms vid varje försäljning av begagnat.

Dock vet ajg ej om det gäller alla produkter, men bilar är det så i alla fall.

Men som sagt, allt utanför EU = Moms + tullavgift.
Allt inom EU = ingen moms kanske tullavgift.

För att nämna innan någon stålle kommer och säger "Skicka som gift så är det ingen tull/moms".

Det funkar INTE! Gäller endast varor upp till ett värde av 500kr. Självklart kan man skriva ner värdet på varan, men ifall det försvinner i transaktionen... kul för dig.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biohazard:

Det funkar INTE! Gäller endast varor upp till ett värde av 500kr. Självklart kan man skriva ner värdet på varan, men ifall det försvinner i transaktionen... kul för dig.

Jo det vet jag men jag skulle vara mycket förvånad om detta paketet skulle gå igenom obemärkt.
Har hittat något liknande i Tyskland som jag mailat om, lite dyrare pris men dels kan jag (kanske) hämta det själv och om jag ska läggapå tull och moms på det från USA så blir det dyrare.

Får se om det fortfarande är till salu. Annars får jag leta vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

med tanke på att du till och med måste betala tull och grejer när du skickar iväg prylar på reparation utomlands så helt klart.

Kan väl tilläggas att detta inte gäller om det är en garantireparation.

Reparation - Tullverket [NS4 version]

"Är det en garantireparation betalar du varken tull eller moms."

Permalänk
Medlem
Skrivet av biohazard:

Allt inom EU = ingen moms kanske tullavgift.

Det är ingen tullavgift på saker som köpts inom EU. Och momsen är som sagt i det land du köper det om du köper det inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Det är ingen tullavgift på saker som köpts inom EU. Och momsen är som sagt i det land du köper det om du köper det inom EU.

Ingen tullavgift inom EU, men det finns undantag gällande momsen,
exempelvis Jersey.

Permalänk
Medlem

Vadå ingen ingen moms inom EU. Hur menar du? Om du köper en produkt i GB så betalar du GBs moms.