Permalänk
Medlem

Underligt beténde 1055T

Hejsan!
Jag har haft min 1055T si sådär 3 veckor kanske och den har funkat helt felfritt men dock undrar jag lite saker. När jag kollar i Core Temp så händer det att 5 stycken kärnor boostas till 3.3Ghz (Turbo Core) men jag trodde att det var 3st som skulle boostas och inte 5st?.
När jag kollar i AMD OverDrive så finns det ju en möjlighet att välja hur många kärnor som ska boostas men det står på 3 så det verkar ganska konstigt att 5st boostas. Det händer inte så ofta att det är över 3st kärnor som boostas men jag trodde inte ens att det var möjligt.

Ett annat problem jag har är angående att min CPU clockar ner sig lite när den vill. [Jag startas datorn, kollar Core Temp, ser att den clockar ner sig till 800Mhz i IDLE, startar om datorn, kollar Core Temp igen, och vipps, den clockar inte ner sig i IDLE]. Alltså det verkar som att CnQ är på och av lite när den vill. Vissa gånger när jag startar datorn så är CnQ på men vissa gånger inte. Är det ens CnQ eller är det något annat som gör att min dator clockar ner sig? Jag har CnQ avstängt i BIOS i alla fall.

Temps: Min CPU ligger på max 45 grader i LOAD och runt 28 i IDLE.

Tack för hjälpen i förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla dina energiinställningar i windows.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kolla dina energiinställningar i windows.

Jag hade på Balanserat men testa ju givetvis att ändra till Hög prestanda men det förändrade ingenting!

Det som är så underligt är att det är slumpmässigt och inte händer varje uppstart!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, stor det dig när du ska göra nåt. Annars kan jag förstå att man vill fixa det. Sen om du bara är nyfiken kan jag fatta det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Måste bara fråga, stor det dig när du ska göra nåt. Annars kan jag förstå att man vill fixa det. Sen om du bara är nyfiken kan jag fatta det med?

Ursäkta men jag fattade inte riktigt var du menade men nej, det förstör inget utan det är bara väldigt störande

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla så du har senaste bios. Annars stäng av CnQ, är ju mest till för att spara ström, personligen tycker jag det känns skönare när CPU:n alltid är klockad till 3.36 som min är just nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kolla så du har senaste bios. Annars stäng av CnQ, är ju mest till för att spara ström, personligen tycker jag det känns skönare när CPU:n alltid är klockad till 3.36 som min är just nu

Japp, jag har senaste BIOS och CnQ är avstängt enligt BIOS.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kan upplysa att tempen i core temp inte stämmer. Kolla med bios så ser du den riktiga eller everst ultimate. I core ligger min på 19 och everst 34 och även bios...idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Kan upplysa att tempen i core temp inte stämmer. Kolla med bios så ser du den riktiga eller everst ultimate. I core ligger min på 19 och everst 34 och även bios...idle

I mitt fall så stämmer faktiskt Core Temps temperaturer

Visa signatur

Citera för svar.