Hitachi tar fram allsidig pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Hitachi tar fram allsidig pekskärm

Japanska Hitachi visar upp en ny typ av pekskärm som kan känna av både fingrar och icke-ledande objekt med bibehållen precision.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som trott detta redan fanns sen flera år tillbaka? (Jag har inte en touchscreen mobil)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Jag har en Nokia touche och man kan trycka med vad som helst med de...inget nytt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Esse nej det stämmer samsung med.. blyertspennor tex

"Mänskliga lemmar" fick mig att fnissa till.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Vad bra då kan jag använda min "mänskliga lemm" på mobilen

Men detta har väl ändå funnits ett bra tag nu ? eller är den här bara mer precis ?

Permalänk
Relik 📜

Grejen är att det är en kapacitiv panel med stöd för icke-ledande objekt. Det innebär känsligheten och användbarheten från kapacitiva lösningar tillsammans med kompabiliteten från resistiva.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Grejen är att det är en kapacitiv panel med stöd för icke-ledande objekt. Det innebär känsligheten och användbarheten från kapacitiva lösningar tillsammans med kompabiliteten från resistiva.

Fast detta fanns redan iom Atmel MAXtouch väl. Har för mig att jag såg ett demo strax innan jag köpte min Galaxy S..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Vad folk verkar sega. JA - pekskärmar som klarar både fingrar och stylus har funnits länge. Faktum är att alla resistiva skärmar klarar fingrar vad jag vet.

Meningen är att det här är en hybrid, som är lika precis som en kapacitiv och lika dynamisk som en resistiv. Prova att skriva med penna eller handskar på en iPhone så fattar ni.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Men det är la klart att man kunnat trycka med vad som helst på resistiva skärmar, de är ju tryckkänsliga? Däremot är de inte ledningskänsliga som de kapacitiva, vilken den här nya skärmen är.

Resistiva handlar ju bara om två lager som ska pressas ihop så de får kontakt. Det klara ju ett finger lika bra som en penna.

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

Jag som tycker det är bra att enbart mina fingrar fungerar på skärmen, trycks ju inte på saker av misstag när telefonen ligger i ficken eller något annat!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Jag som tycker det är bra att enbart mina fingrar fungerar på skärmen, trycks ju inte på saker av misstag när telefonen ligger i ficken eller något annat!

har inte din telefon någon typ av skärmlås? Den ska ju inte känna av saker när den ligger i fickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteljungh:

har inte din telefon någon typ av skärmlås? Den ska ju inte känna av saker när den ligger i fickan

Klart den har men jag bryr mig sällan om att "slå på" det utan hivar iväg luren lite här och var och ibland i fickan :).

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag kan använda handskar på min htc desire?:P Inte 4 cm tjocka handskar kanske, men de tunnare tyghandskarna fungerar utmärkt. Prefekt, för det är den typen av handskar jag använder:) Antar att den känner av fingret genom tyget.

Läder handskar fungerar inte på kapacitiva skärmar eller? "Hud" som hud liksom=P

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Jag som tycker det är bra att enbart mina fingrar fungerar på skärmen, trycks ju inte på saker av misstag när telefonen ligger i ficken eller något annat!

Dessa skärmar är kassa då de inte känner av om man vill trycka eller bara råkar nudda skärmen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag kan använda handskar på min htc desire?:P Inte 4 cm tjocka handskar kanske, men de tunnare tyghandskarna fungerar utmärkt. Prefekt, för det är den typen av handskar jag använder:) Antar att den känner av fingret genom tyget.

Läder handskar fungerar inte på kapacitiva skärmar eller? "Hud" som hud liksom=P

på min iphone så kan jag använda mina läderhandskar, tyckte det var konstigt när jag läste om kineser som använde korvar förra året här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

stämmer ju inte att resistiva skärmar bara klarar styluspennor, kan ju använda fingrarna där med. Fast det är ju mindre bra än en kapacitiv förstås.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Dessa skärmar är kassa då de inte känner av om man vill trycka eller bara råkar nudda skärmen.

Håller med. Sen brukar dom ha sämre prestation oxå.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Det handlar om mer än att bara använda handskar. Till exempel att kunna köra signature-recognition, eller att kunna använda en filed tablet pc i låga minusgrader.. Tänk dig någon som har en industrial tablet pc på en sorteringsplats för kemikalier, inte fan vill han ta av sig handskarna varje gång han ska signera av att de tagit emot två fat av giftiga resprodukter från någon fabrik och håller på att oskadliggöra det

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem

Perfekt för de som har allergi och upplever problem då de använder vantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Håller med. Sen brukar dom ha sämre prestation oxå.

speciellt i sängen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.