Upplåsning av processor återställs?

Permalänk
Medlem

Upplåsning av processor återställs?

Tjena! Jag byggde ihop en dator i går. Processorn är en athlon II x3 445 men jag låste upp den till en B45. alltså en phenom II x4. Grejen är bara den att vid omstart återställs den till att vara en athlon II x3 445. Någon som vet hur jag åtgärdar problemet? eller är det helt enkelt så det fungerar?

Tacksam för era svar och åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Tjena! Jag byggde ihop en dator i går. Processorn är en athlon II x3 445 men jag låste upp den till en B45. alltså en phenom II x4. Grejen är bara den att vid omstart återställs den till att vara en athlon II x3 445. Någon som vet hur jag åtgärdar problemet? eller är det helt enkelt så det fungerar?

Tacksam för era svar och åsikter!

Låter lite skumt.

Vad är det för moderkort processorn sitter på?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Låter lite skumt.

Vad är det för moderkort processorn sitter på?

Ett Gigabyte GA-880GM-UD2H
Gigabyte GA-880GM-UD2H - Inet.se

Permalänk
Medlem

Batteriet på moderkort slut?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju lite som om det skulle kunna vara ett bios problem eventuellt, har du senaste verisionen ?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Batteriet på moderkort slut?

men jag byggde ju den igår ? xP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

men jag byggde ju den igår ? xP

kan ju legat på lagret en tid

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

kan ju legat på lagret en tid

jo ganska länge isf men jag tror faktiskt problemet är löst nu. verkar inte återställa sig längre. tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

jag har däremot en annan fråga. Det står att det nu är en phenom II x4 b45 processor i CPUID och den visar fyra kärnor i aktivitetshanteraren. Men det står ingenting om l3 cache på CPUID. är tomt i det fältet. har jag inte lyckats få fram någon l3 cache?

tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte fått något där är jag rädd att detta ev inte funkar Kolla i senaste CPU-Z.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du inte fått något där är jag rädd att detta ev inte funkar Kolla i senaste CPU-Z.

aa det är CPU-z / CPUID.. samma sak. jaja.. jag fick en extra kärna iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

aa det är CPU-z / CPUID.. samma sak. jaja.. jag fick en extra kärna iaf

Men om du inte har nån L3 cach så kommer ju processorn bli slöare än vad den är i original skick. Eller har jag missat nått?

Är hur som helst inte bra om L3 cachen är borta.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

möjligtvis så att du glömt att spara efter du låst upp den (man brukar oftast trycka på f10 och skriva y och trycka på enter vad jag vet iallafall)
kolla efter save and exit om du inte har använt det

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men om du inte har nån L3 cach så kommer ju processorn bli slöare än vad den är i original skick. Eller har jag missat nått?

Är hur som helst inte bra om L3 cachen är borta.

Hur menar du att den processorn blir slöare? Och hur menar du att L3 Cachen är borta, den har ju aldrig funnits där.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Hur menar du att den processorn blir slöare? Och hur menar du att L3 Cachen är borta, den har ju aldrig funnits där.

vad jag menar med att L3 cachen är borta är att när man låser upp en typ athlon II x3 som i det här fallet då var en DENEB kärna, brukar den även ha L3 cache som kommer fram i upplåsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

vad jag menar med att L3 cachen är borta är att när man låser upp en typ athlon II x3 som i det här fallet då var en DENEB kärna, brukar den även ha L3 cache som kommer fram i upplåsningen.

Okej du menar så. Då hänger jag med

Min funkar kanonbra utan L3
Kul att leka med en X3, klockar helt okej oxå
CPU-Z Validator 3.1

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Hade samma problem på mitt moderkort med 785G-krets. Jag uppdaterade BIOS till senaste, och vips! Min 550BE har gått klockrent som B50 X4 sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Hade samma problem på mitt moderkort med 785G-krets. Jag uppdaterade BIOS till senaste, och vips! Min 550BE har gått klockrent som B50 X4 sedan dess.

Jaha men vilket problem menar du? att den återställer sig eller att L3 cachen saknades. antar nu att det är det första problemet eftersom 550 redan har L3 cachen upplåst eller hur man nu ska uttrycka sig : P

Permalänk

Det kan vara så att Core Unlocker funktionen bara ändrar cores och låser inte upp L3 cache om du har sådan fungerande, då AMD tog bort ACC stödet i 800series chispet.
Moderkorts tillverkarna la till deras egna funktioner för att låsa upp kärnor istället, vet inte om detta har blivit testat med att låsa upp L3 cache men prova att uppdatera bios som Rymdvanilj sa.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Skrivet av Marrr:

Jaha men vilket problem menar du? att den återställer sig eller att L3 cachen saknades. antar nu att det är det första problemet eftersom 550 redan har L3 cachen upplåst eller hur man nu ska uttrycka sig : P

Att den återställer sig. Och det löste sig med en BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Att den återställer sig. Och det löste sig med en BIOS-uppdatering

aa okej! men det probelemet har jag löst nu. Nu är det bara det där med L3 cachen. processorn låser upp sig till en B45 men den visar inte att det finns någon L3 cache.