Ingen start efter misslyckad OC av 1055t

Permalänk
Medlem

Ingen start efter misslyckad OC av 1055t

Ersatte i förgår min Scyte Big shuriken med en corsair h70 och kunde äntligen få vettiga temperaturer på min 1055a. Så självklart var det då dags att försöka dra upp den till 4ghz. Jag har tidigare klockat mitt Nvidia 460 efter de instruktioner som man fick av NCIXtechtips på youtube med lyckat resultat och tänkte även klocka 1055an efter deras instruktioner. Men skärmen blev svart under stress testet så jag justerade inställningarna lite. Satte HT Link till 2320, Core Volt till 1,46(Men när OCCT kördes såg jag att den låg på 1,52).

Jag kom in i Windows utan problem och startade OCCT, men efter fem minuter upptäckte jag att jag hade fläktkontrollen som jag hade Corsair fläktarna kopplade till på lägsta. Samma sekund jag drar upp den till max kraschar datorn och vägrar sedan starta. Trycker jag på startknappen hör jag ETT klick från nätaggregatet och fläktarna i chassit lyser till i en halv sekund för att sedan dö.

Drar jag ur strömmen till processorn startar allt och moderkortet lyser, jag har provat att byta nätaggregat men får samma fel. Dra ut grafikkortet och köra på det inbyggda, köra med en ram sticka, köra utan sata enheter och rensa CMOS resulterar i samma sak.

Jag har kört med dessa delar utan problem sedan mitten av sommaren på hemmabyggt test Bech baserad på en moderkorts plåt köpt på Inet. Fram tills helgen då jag äntligen fick hem ett Lian Li PC-V354. När jag monterade H70n så råkade jag dra strömsladden till CPU under H70ns bakplåt och jag upptäckte när jag demonterade allt under felsökningen att det hade blivit en nästan 2mm hög bula under CPU sockeln i moderkortet. Jag misstänker att något har hänt med moderkortet men saknar medel att testa det för stunden.

Vad skulle ni gissa på vad felet ligger? Ska försöka åka iväg till en kompis och testa med hans grejer till helgen.

Mina delar
AMD Phenom2 X6 1055T 2.8GHz/3.3GHz, 9MB, 125W
MSI 890GXM-G65, Socket-AM3
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare
Lian Li PC-V354B Minitower mATX
PSU Fractal Design 550W Tesla/550W/80+
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
HD2TB WD GP SATA-300 32MB, Caviar Green Power
HD2TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power
HD2TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

är inte helt säker men jag tror att du haft sönder processorn pga värme'n eller så e det moderkortet som har gett upp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Höll du koll på tempsen under stresstest? En bula under moderkortet låter som kraftig värmeutveckling, så ditt mobo, allt även cpu är nog busted.

Förövrigt, vilka temps hade du med shurikan-kylaren? Tycker den bör räcka för att få "dugliga" temps, men eftersom du inte skriver tempsen är det svårt att veta vad du menar

Permalänk
Entusiast

Uj, jobbigt bekymmer... Är själv ingen klockningsexpert och följde en guide på youtube. Funkade bra för mig då det var samma moderkort i guiden som jag har. Som högst ligger kärnorna på 56 grader för mig och klockningen är stabil.

Så här ser det ut för mig, om det kan var till nån hjälp? http://data.fuskbugg.se/dipdip/vcore%20temp.jpg

Permalänk
Medlem

Hände mig samma sak fast med en Amd Phenom 960 BE allt funkar när man rycker cpu kontakten. Trodde först nätdelen pajat men inte då, tror det var processorn som gick varm dog när jag spelade sen klickade bara nätdelen. Hittade inte felet så körde till netonnet och köpte nya grejer.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970