Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Inte riktigt funderat på hur mycket jag bränner på vad men vet att alldeles för mycket går åt till öl/sprit.

Kan man få bostadsbidrag som student? Kan nån berätta lite mer om det?

Gjorde detta på sida ett

Skrivet av MooDHooDs:

Bara studiebidraget som räknas som inkomst, inte studielånet. Så 24000*0,8= 19 200, ungefär. Du har rätt till 800 kronor i månaden, en hyra som då blir 2200 kr/månad. Finns ju många sköna tusenlappar för dig att lägga på hårdvara här

Samma om jag tar ett lån av en bank på säg 100 000, så har jag inte fått en inkomst på 100 000.

Här kan du räkna ut: Beräkna preliminärt bostadsbidrag - Försäkringskassan
Endast 80% av studiebidraget räknas som inkomst dvs. Dvs ditt studiebidrag * 0.8 + eventuella extra inkomster.

Vid helfart (30p/termin, 100%) får du per år 26 690 kr i studiebidrag, 80% av detta är 21 568 kr per år.

Sedan spelar det roll hur stor lägenhet/rum du har. Tror det är under 17 kvadrat så får du inget bidrag och sedan ju större den är får du maximalt 1100 i månaden.

Studielånet är ingen inkomst och räknas därför inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Gjorde detta på sida ett

Här kan du räkna ut: Beräkna preliminärt bostadsbidrag - Försäkringskassan
Endast 80% av studiebidraget räknas som inkomst dvs. Dvs ditt studiebidrag * 0.8 + eventuella extra inkomster.

Vid helfart (30p/termin, 100%) får du per år 26 690 kr i studiebidrag, 80% av detta är 21 568 kr per år.

Sedan spelar det roll hur stor lägenhet/rum du har. Tror det är under 17 kvadrat så får du inget bidrag och sedan ju större den är får du maximalt 1100 i månaden.

Studielånet är ingen inkomst och räknas därför inte med.

Tack så mycket!

Nu var det ju så att min årsinkomst översteg 77 000 med bidraget så jag blir utan bostadsbidrag det här året iaf.
Men tack ändå för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Tack så mycket!

Nu var det ju så att min årsinkomst översteg 77 000 med bidraget så jag blir utan bostadsbidrag det här året iaf.
Men tack ändå för tipset!

Du räknade inte med lånet då? För i din budget skrev du bara csnlånet och bidraget som inkomst?
Du ska alltså INTE räkna med csnlånet.

Men om du har jobbat/sålt aktier/liknande är det såklart en annan sak

Permalänk
Medlem

Går sista året på gymnasiet.

Fasta inkomster: CSN - 1050kr, inackorderingsbidrag - 1430kr

Utgifter: Hyra - 1100kr, El - Ca 150kr, Bredband - ca 90kr

1140kr kvar att betala mat och annan skit för. Jag har snälla föräldrar som betalar mobilkostnader ett tag till (100-200kr i månaden). Jag klarar mig utmärkt på detta. Men det är ju alltid gött att ha lite extra pengar, så jag har fått några små hemsidejobb bl. a. och får därmed då och då någon/några tusenlappar extra vilket är jävligt skönt ibland. Får ju också käk i skolan en gång om dagen.

Att jag bor tillsammans med fyra andra hjälper till att hålla nere utgifterna också.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man kanske träffar en schysst tjej som man vill bjuda på iddag, nudlar är väl inget som vi skulle lägga

Sry, har inte läst hela tråden eller så men jag var bara lite tvungen att påpeka... Det är inte särskilt svårt att laga en god, näringsrik och snygg middag för under 40kr.

Brukar laga mat för ungefär 4-15kr per portion.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Du räknade inte med lånet då? För i din budget skrev du bara csnlånet och bidraget som inkomst?
Du ska alltså INTE räkna med csnlånet.

Men om du har jobbat/sålt aktier/liknande är det såklart en annan sak

Nix räknade inte med lånet.

Precis som du antar så har jag jobbat innan jag klev på studierna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Jaahaaa... Så var är anledningen till att just staten lånar ut pengar och inte nån random bank? Om det nu är så att staten inte förlorar några pengar på att låna ut...

En motprestation är väl ganska självklart, eller? Varför ska staten ge nån pengar utan att kräva nåt tillbaka? Jag håller med MooDHooDs i den frågan. Alla bidrag bör kräva en motprestation.

Anledningen till att staten sköter om studielånen och inte privata aktörer är att alla oberoende vilket samhällsskick de kommer ifrån ska ha möjlighet till en högre utbildning, och inte bara de som kommer från välbärgade hem. Detta är själva förutsättningen för högre studier i stora delar av Europa och ett jävligt lyckat koncept dessutom.

http://www.csn.se/polopoly_fs/1.5255!Arsredovisning2009.pdf Sidan 102 och framåt..
Dessutom kan du få läsa Högskoleutbildad 30-åring tjänar mellan 25-38 procent mer än en jämnårig med gymnasieutbildning - TCO
Mer människor med högre utbildning är ett måste för fortsatt hög konkurrenskraft och ökad innovation i ett exportland som Sverige. Du får gärna leta efter motbevis

Det är ingen som argumenterar mot att studiemedlet ska ges ut utan motprestation. Det är snarare ditt oärliga sätt att argumentera som står i fokus, eller behöver jag påminna dig?

Citat:

Jag är asglad att jag får 8000 kr varje månad av farbror staten. De kunde lika gärna ha gett mig 0 kr.

Permalänk
Medlem

I Danmark får varje student som inte bor hemma 5500 DKK i bidrag per månad. Så helt orimligt är det kanske inte att få högre bidrag!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Men man får tjäna ganska mycket. Med en normal lön kan du arbeta mer än halvtid + studier på helfart, detta blir 65 timmar i veckan, eller 13timmar per dag om man endast arbetar/studerar på vardagarna. Vilken student som läser en seriös kurs klarar detta?

Du kan ju räkna bort sommarmånaderna direkt, eftersom du inte är student då. Jobbar du heltid 2 månader till en normal lön har du ju bara runt 15k kvar till hösten. Dvs väldigt lite jobb då, under våren får man ju dock jobba mer. Så det du får tjäna under den period då du faktiskt är student ligger närmare 25% än 50% och väldigt koncentrerat på vårterminen. Dvs ingen omöjlighet alls faktiskt.

Skrivet av MooDHooDs:

I slutänden är det samma människor som bor i uländerna eller som bodde i Sverige för 150 år sedan. Vi har samma kroppar, samma fysiska krav.

Då kan vi ju kapa studiemedlen du får markant. Varför ha lägenheter? För några hundra år sedan funkade något skjulliknande jättebra, maten kan bestå av någon brödbit och lite potatis varje dag, det har folk överlevt på förr. Medicin och sjukvård? Äsch, det hade de inte för några hundra år sedan. Skor? Man kan gå barfota.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du kan ju räkna bort sommarmånaderna direkt, eftersom du inte är student då. Jobbar du heltid 2 månader till en normal lön har du ju bara runt 15k kvar till hösten. Dvs väldigt lite jobb då, under våren får man ju dock jobba mer. Så det du får tjäna under den period då du faktiskt är student ligger närmare 25% än 50% och väldigt koncentrerat på vårterminen. Dvs ingen omöjlighet alls faktiskt.

Ok då har du/den i exemplet ju mycket pengar. Du får jobba hur mycket du vill, men csn sänker ditt bidrag eftre en viss gräns. Jag själv jobbar hellre för 2000 kr än får bidrag 1000 kr.
Ganska intressant att vi har ett bidrag tänkt för överlevnad till dem som jobbar. Egentligen bör de som jobbar inte få något bidrag öht imo.

Skrivet av Derox:

Då kan vi ju kapa studiemedlen du får markant. Varför ha lägenheter? För några hundra år sedan funkade något skjulliknande jättebra, maten kan bestå av någon brödbit och lite potatis varje dag, det har folk överlevt på förr. Medicin och sjukvård? Äsch, det hade de inte för några hundra år sedan. Skor? Man kan gå barfota.

Det är inte jag som klagar på studiemedlen. Med min budget får jag närmre en tusenlapp över i månaden. Möjligen att jag kan dra ned på fler saker i den nämnda budgeten. I år har jag hittills bara köpt kläder för ~2500 (227 i månaden (om jag bortser från kostymen jag köpte för ~5k för studenten/balen, men det var ju verkligen en engångskostnad)), som exempel. Mina fritidsaktiviteter är säkert inte heller på 400 per månad, om inte gymkortet ska räknas till det, fast det är ju på hälften av den budgetposten.
Och då bor jag ändå bekvämt.

Vidare är det så att även om våra fysiska krav är lika så är våra psykiska krav ändrade radikalt. Men detta är bara en gammal evolutionär strävan som passar kapitalismen men är rätt dum egentligen anser jag. Vad gör att just det nyaste duger? Det du har nu var nyast för bara något halvår sedan, varför är det såååå jäkla mycket sämre? Folk sitter och väntar på att det nya "snart kommer", vadå blir det ni har nu sämre då eller? En iphone 3gs blir värdelös när iphone 4 kommer. Jahajaja. Som sagt, mycket vill ha mer. Knappast något som gynnar oss själsligt att vara jagande materialister.

Och nej jag tycker inte att vi ska flytta ut till skjul men jag tycker det är humoristiskt hur ni gnäller när ni har det bättre än tidigare generationer (finns iofs få undantag där tidigare generationer haft det bättre än oss (i relation till övriga befolkningen), men nåja)

Vi verkar ha olika livsfilosofi där du verkar förespråka ett slösaktig liv som knegarna ska sponsra medan jag förespråkar ett sparsamt och ekonomiskt eftertänksamt liv. Eftersom det är varandras motsatser lär vi kanske inte komma längre i den här diskussionen?

Skrivet av marukusu:

I Danmark får varje student som inte bor hemma 5500 DKK i bidrag per månad. Så helt orimligt är det kanske inte att få högre bidrag!

Intressant. Detta är alltså endast bidrag och inga lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Kontroll samt minskning av mellanhänder. Räntan hålls låg och därför blir lånet gratis pga inflationen (om inflationen är 2% och räntan 2 % blir det +/- 0). En "random" bank tjänar pengar genom ränteintäkter, som i deta fallet i praktiken inte existerar.
Räntan hos csn betalas inte under studierna utan först om ett antal år, en bank vill ha ränta från månad 1.

Sedan antar jag att det handlar om kontroll, en bank vill veta om den som den lånar till kan betala tillbaks/ha en säkerhet. Det kravet ställer inte staten.

Mjo, jag vet.

CSN har dessutom stora problem med återbetalningar. Ändå så väljer staten att betala ut trots att det missbrukas så. Jag tackar och tar emot.

Skrivet av m0rk:

Anledningen till att staten sköter om studielånen och inte privata aktörer är att alla oberoende vilket samhällsskick de kommer ifrån ska ha möjlighet till en högre utbildning, och inte bara de som kommer från välbärgade hem. Detta är själva förutsättningen för högre studier i stora delar av Europa och ett jävligt lyckat koncept dessutom.

http://www.csn.se/polopoly_fs/1.5255!Arsredovisning2009.pdf Sidan 102 och framåt..
Dessutom kan du få läsa Högskoleutbildad 30-åring tjänar mellan 25-38 procent mer än en jämnårig med gymnasieutbildning - TCO
Mer människor med högre utbildning är ett måste för fortsatt hög konkurrenskraft och ökad innovation i ett exportland som Sverige. Du får gärna leta efter motbevis

Det är ingen som argumenterar mot att studiemedlet ska ges ut utan motprestation. Det är snarare ditt oärliga sätt att argumentera som står i fokus, eller behöver jag påminna dig?

Jag åller med i vad du skriver. Var har jag sagt emot något av det du nämnt? Isf har jag felformulerat mig. En student är fortfarande inte fattig.

Jag kan uppriktigt säga att jag inte har gått in i den här tråden för att skriva långa fina argumenterade inlägg. Jag ser det som att jag får 8000kr från staten just nu. Ingen annanstans skulle jag kunna få de pengarna för samma villkor. Jäkligt generöst måste jag säga och ja jag är glad för det. Den student som inte utan problem klarar av att leva med de pengarna bör verkligen se över sin ekonomi.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ja man får se över sin budget. Det går att bo billigare än en hel etta för sig själv, exempelvis här i Växjö korridorrum med egen kokvrå, 1700 i månaden, dessutom är det möblerat. Det är nästan hälften mot vad du betalar nu.

Jag bor i korridor som sagt, dvs enkelrum, med viss möblemang och delad kök. Så här är det inte någon etta jag betalar för. Det är hårt tryck på studentbostäder i många städer, växjö har fördelen att det nya universitetet fick nya studentbostäder samtidigt, här i Umeå har vi bostäder från kalla kriget, även de går på ca 2k i månaden för ett enkelrum.

Citat:

Man kan också ifrågasätta om det är en rättighet att supa skallen av sig och vaska champange, som en del student"stekare" roar sig med. Det förstnämnda är iaf något som idkas av många studenter.
Så bo och framförallt lev som ekonomin tillåter så har man råd med att dammsugaren går sönder.

Mycket sant, det är ingen rättighet. Men nu finns det ju även andra sätt att umgås som också ibland kostar, en biobiljett kostar lika mycket som tre öl på studenthaket Villan här i Umeå.

Citat:

Erbjud henne inte mer än vad du har råd med så är du både ärlig mot henne, dig själv och din plånbok. Man ska inte leka rikare än vad man är, och det gäller inte bara studenter. Undre medelklassen kan inte heller köpa (låna till) en dyr bil med motiveringen att kvinnorna denne raggar på är för fina för att åka kommunalt.

Nej nu missförstod du mig.
Att vilja bjuda en person man fattat tycke för på en romantisk middag är inte likställt med att vara oärlig och låtsas ha mer än man egentligen har.

Citat:

Även om hyran blivit högre har andra ting blivit billigare som tidigare nämnt mobilabb och bredband.

Internet har blivit billigare, ja, men vad beträffar mobilen så är det väldigt individuellt, själv har jag haft en månadskostnad mellan 4-700 i månaden konstant med olika abonnemang de senaste åren. Så för mig har den biten inte blivit billigare.

Har du andra saker som blivit billigare och som man nyttjar mycket nog att den ska kunna skrivas in i budgeten?

Citat:

I slutänden är det samma människor som bor i uländerna eller som bodde i Sverige för 150 år sedan. Vi har samma kroppar, samma fysiska krav.

Att vi har samma kroppar är väl skitsamma? Du hade inte alla de saker vi har idag för 150 år sedan, så varför envisas med att jämföra med den tidsåldern?

Citat:

Men man får tjäna ganska mycket. Med en normal lön kan du arbeta mer än halvtid + studier på helfart, detta blir 65 timmar i veckan, eller 13timmar per dag om man endast arbetar/studerar på vardagarna. Vilken student som läser en seriös kurs klarar detta?

Hade faktiskt en student i min klass som jobbade heltid som personlig assistent, detta då hon sen tidigare inte fick ta CSN då hon förbrukat den på tidigare studier. Det var på inget sätt vanligt, men det är heller inget som är så jätteovanligt.
Detta är ju starkt beroende av jobbet man får och hur mycket CSN man får.
En annan tjej i min klass jobbar som amanuens för universitetet, några timmar i veckan, och utöver det jobbar hon ibland på ett sjukhus i sthlm som underläkare. Den senare blir det inte så mycket av, men lönen hon får är ändå så pass mycket att hon redan fått påverkan på sitt CSN. Vet inte hur många kompisar jag har so inte får tjäna mer eftersom det då skulle påverka deras CSN.
Visst, det är personliga erfarenheter och anekdoter,men det tyder för mig att det inte är något ovanligt vi pratar om här.

Skrivet av Xburk:

Sry, har inte läst hela tråden eller så men jag var bara lite tvungen att påpeka... Det är inte särskilt svårt att laga en god, näringsrik och snygg middag för under 40kr.

Brukar laga mat för ungefär 4-15kr per portion.

Det har du helt rätt i, man kan laga bra mat för 40:-/portionen.
Men vad hamnar du på för pris om du efter att ha bjudit henne på hemlagat känner för att bjuda ut henne på middag på stan? Räkna med ett billigt ställe som ändå tillåter lite "romantiska känslor", vad hamnar du på för summa då?

Och den där portionen på 4-15:- är storkok, eller hur? Hur ofta storkokar man en romantisk middag för två?

Men som sagt
nu nämnde jag diverse saker som man kan avstå från, men hur blir det vid plötslig sjukdom? Två hål i tänderna som behöver lagas, vad går det på? Finns den inräknad i budgeten? Finns det utrymme för sådan kostnad i de flestas budget?

Studentliv är inget statiskt och oföränderligt, utan något högst dynamiskt men det finns inte alltid utryme för så mycket dynamik i inkomsten som man har för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ok då har du/den i exemplet ju mycket pengar. Du får jobba hur mycket du vill, men csn sänker ditt bidrag eftre en viss gräns. Jag själv jobbar hellre för 2000 kr än får bidrag 1000 kr.
Ganska intressant att vi har ett bidrag tänkt för överlevnad till dem som jobbar. Egentligen bör de som jobbar inte få något bidrag öht imo.

Varför det? Varför skall de som kämpar mer få det sämre? Låter mer rimligt att de som inte jobbar inte får något.

Skrivet av MooDHooDs:

Det är inte jag som klagar på studiemedlen. Med min budget får jag närmre en tusenlapp över i månaden. Möjligen att jag kan dra ned på fler saker i den nämnda budgeten. I år har jag hittills bara köpt kläder för ~2500 (227 i månaden (om jag bortser från kostymen jag köpte för ~5k för studenten/balen, men det var ju verkligen en engångskostnad)), som exempel. Mina fritidsaktiviteter är säkert inte heller på 400 per månad, om inte gymkortet ska räknas till det, fast det är ju på hälften av den budgetposten.
Och då bor jag ändå bekvämt.

Vidare är det så att även om våra fysiska krav är lika så är våra psykiska krav ändrade radikalt. Men detta är bara en gammal evolutionär strävan som passar kapitalismen men är rätt dum egentligen anser jag. Vad gör att just det nyaste duger? Det du har nu var nyast för bara något halvår sedan, varför är det såååå jäkla mycket sämre? Folk sitter och väntar på att det nya "snart kommer", vadå blir det ni har nu sämre då eller? En iphone 3gs blir värdelös när iphone 4 kommer. Jahajaja. Som sagt, mycket vill ha mer. Knappast något som gynnar oss själsligt att vara jagande materialister.

Och nej jag tycker inte att vi ska flytta ut till skjul men jag tycker det är humoristiskt hur ni gnäller när ni har det bättre än tidigare generationer (finns iofs få undantag där tidigare generationer haft det bättre än oss (i relation till övriga befolkningen), men nåja)

Vi verkar ha olika livsfilosofi där du verkar förespråka ett slösaktig liv som knegarna ska sponsra medan jag förespråkar ett sparsamt och ekonomiskt eftertänksamt liv. Eftersom det är varandras motsatser lär vi kanske inte komma längre i den här diskussionen?

Ja tycker bara bara att vi bör ta hand om de som faktiskt gör något för framtiden. Hjälpa dem som viger 5 år av sitt liv till att leva fattigare än de skulle gjort annars. Det är ju dessa människor som kommer hjälpa landet sen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför det? Varför skall de som kämpar mer få det sämre? Låter mer rimligt att de som inte jobbar inte får något.

Har du även tänkt att du ska få socialbidrag/a-kassa/aktivitetsstöd/liknande när du jobbar då eller? Du kämpar, varför ska du inte få de pengarna som de som ligger hemma och chillar får?
Nä jag köper verkligen inte det här argumentet. Du verkar tro du kan äta kakan och behålla den. (en student får äta hela kakan och behålla hälften, men det duger inte verkar det som)

Skrivet av Derox:

Ja tycker bara bara att vi bör ta hand om de som faktiskt gör något för framtiden. Hjälpa dem som viger 5 år av sitt liv till att leva fattigare än de skulle gjort annars. Det är ju dessa människor som kommer hjälpa landet sen.

Ja de får bland annat högre lön och förhoppningsvis får jobba med något de trivs med, är det inte morot nog?
Kostnadsfri utbildning samt bidrag och förmåner tycker jag är att hjälpa studenterna en bra bit på vägen.

Hur gör en sophämtare/liknande tungt arbete mindre för samhället än en civilekonom förresten?

Permalänk
Medlem

Man överlever på CSN med nödvändiga prioriteringar. "Man" som i en överväldigande majoritet. För inte allt för många år sedan läste tom. min mamma, ensamstående med 2 barn en KY-utbildning. Detta med CSN, bostads- och barn-bidrag som enda inkomst. Det var inte fett, men det gick.

Ett problem som jag skulle vilja lyfta fram, är att möjligheten till extrainkomster utöver CSN är extremt beroende av vad man läser. Själv läser jag nu en teknisk civ. ing. utbildning, men har även läst 30hp statsvetenskap på fil. fak. Trots att alla kurser hittills har varit på grundnivå så är skillnaden som natt och dag. Jag kan, utan att ens riskera att fara med osanning, säga att studierna i statsvetenskap tog max 1/3 av tiden jämfört med nu. Min egen fallenhet för de båda ämnesområdena borde vara ganska likvärdig.

Då: Lättare studier, mindre stress, gott om tid till extraknäck
Nu: Svårare studier, mera stress, mindre tid till extraknäck

Samtidigt som det skulle vara skönt att få lite mera cash, lätta på svångremmen och öka andrummet, så känns det helt uppåt väggarna att ge mera pengar till studenter inom vissa andra områden som läser "heltid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Intressant. Detta är alltså endast bidrag och inga lån?

I Sverige är väl lån:bidrag förhållandet ca 1:2 i Danmark kör de 2:1. 5500 danska är väl runt 7000 SEK, inget illa bidrag. Vad jag vet så får Finnarna lånet avskrivet helt och hållet om de tar ut examen inom "rimlig tid". Exakta definitionen av rimlig tid har jag dock inte koll på. Hur norrmännens system är har jag faktiskt noll koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag bor i korridor som sagt, dvs enkelrum, med viss möblemang och delad kök. Så här är det inte någon etta jag betalar för. Det är hårt tryck på studentbostäder i många städer, växjö har fördelen att det nya universitetet fick nya studentbostäder samtidigt, här i Umeå har vi bostäder från kalla kriget, även de går på ca 2k i månaden för ett enkelrum.

Nä, det är större bostadsbrist i växjö än i umeå.
Fakta: Rött för sju studieorter
Akut bostadsbrist för Växjöstudenterna
Akut bostadsbrist för Linnéuniversitetets studenter - Linnéstudenterna ber allmänheten om hjälp för studentboende

bortåt 3000 för ett korridorrum är förvånande dyrt. Hur många m2? Eventuella fördelar med det rummet som du inte nämnt? Typ att gym finns.
Hyrorna är ju ändå reglerade så de ska vara ungefär lika över hela Sverige. Här i Växjö kostar en etta (27 m2) utan el men med bredband ~2700 kr/mån. Samma område som universitetet (som inte är utsprit för staden utan samlat på ett ställe).

Skrivet av CSM101:

Mycket sant, det är ingen rättighet. Men nu finns det ju även andra sätt att umgås som också ibland kostar, en biobiljett kostar lika mycket som tre öl på studenthaket Villan här i Umeå.

Nu vet jag inte om du menar att bion eller ölen var dyr. Men SF har iaf subventioner och erbjudande riktade till studenter, Välkommen till sf.se, Sveriges största sajt för film på bio.
"Det gör att du kan gå på utvalda filmer för 60 kr, måndag till torsdag, oavsett ordinarie pris (85-110 kr)."

Finns också alkoholfria alternativ på universitetet. Vi har en filmklubb med gratis medlemskap (eller krävs inte direkt något medlemskap ens), som håller filmvisningar på projektor varje helg, gratis som sagt.

Skrivet av CSM101:

Nej nu missförstod du mig.
Att vilja bjuda en person man fattat tycke för på en romantisk middag är inte likställt med att vara oärlig och låtsas ha mer än man egentligen har.

Det har du helt rätt i, man kan laga bra mat för 40:-/portionen.
Men vad hamnar du på för pris om du efter att ha bjudit henne på hemlagat känner för att bjuda ut henne på middag på stan? Räkna med ett billigt ställe som ändå tillåter lite "romantiska känslor", vad hamnar du på för summa då?

Inköp en middag du har råd med, vad är egentligen problemet här? Att du anser det vara en rättighet att frekvent äta oxfilé?

Angående det sistnämnda, det var omodernt om något. Man betalar för sig och man väljer något ur menyn som passar ens budget, punkt. Möjligtvis att man kan bjuda vid något festligare tillfälle som födelsedag, men detta är en lyx och jag anser inte att bidragstagare kan slösa på lyx. Att gå ut och äta öht är en lyx.

Skrivet av CSM101:

Internet har blivit billigare, ja, men vad beträffar mobilen så är det väldigt individuellt, själv har jag haft en månadskostnad mellan 4-700 i månaden konstant med olika abonnemang de senaste åren. Så för mig har den biten inte blivit billigare.

Återigen, har du inte råd med en dyr mobil så köp ingen. Jag får dock inflika att jag har en relativt dyr mobil, HTC legend. Kostade 4500, om jag har den 24 månader (lär iofs ha den längre om det inte finns något schysst erbjudande när jag snart skaffar abb). Den kostar då 187 kronor + mitt kontaktkort (~150 kr inkl fria sms och ~fri surf), totalt strax över 300 per månad, och då har jag ändå en dyr mobil med ganska lyxiga finesser som fri surf...

Poängen var dock att det nödvändiga som samtal (och möjligen sms) har blivit billigare. För bara tio år sedan kunde ett samtal till annan operatör kosta över 5 kronor minuten. Idag ingår många fria minuter i många abonnemang. Mobiltelefoni har idag blivit så billigt att många kan avsluta sitt fasta telefoniabonnemang.

Vill återigen poängtera att det handlar om prioriteringar. Du KAN faktiskt som bidragstagare köpa en dyr mobil som den arbetande befolkningen har råd med, men då får du prioritera bort annat. Det är ju det som är ganska fint med vårt samhälle, även den fattiga kan med lite motivation ha en fin bil/hembio/lägenhet osv, om den lär sig att prioritera.

Skrivet av CSM101:

Har du andra saker som blivit billigare och som man nyttjar mycket nog att den ska kunna skrivas in i budgeten?

Ptja... Om jag ska vara lite halvlångsökt. Många anser att datorn har ersatt både televisionen samt papperstidningen (youtube och "liknande tjänster" samt dn.se/liknande). Detta som faktiskt sågs som nödvändigheter för bara 5-10 år sedan (och ja, då betalade man också dator + internet). Summa: ~2000 (TV-avgift) + ~1300-1700 (dagens nyheter) per år.
Jag kommer inte ha någon tv, men jag vill dock ha kvar papperstidningen.

Skrivet av CSM101:

Att vi har samma kroppar är väl skitsamma? Du hade inte alla de saker vi har idag för 150 år sedan, så varför envisas med att jämföra med den tidsåldern?

Som jag sa tidigare:

Citat:

Och nej jag tycker inte att vi ska flytta ut till skjul men jag tycker det är humoristiskt hur ni gnäller när ni har det bättre än tidigare generationer (finns iofs få undantag där tidigare generationer haft det bättre än oss (i relation till övriga befolkningen), men nåja)

Skrivet av CSM101:

Hade faktiskt en student i min klass som jobbade heltid som personlig assistent, detta då hon sen tidigare inte fick ta CSN då hon förbrukat den på tidigare studier. Det var på inget sätt vanligt, men det är heller inget som är så jätteovanligt.
Detta är ju starkt beroende av jobbet man får och hur mycket CSN man får.
En annan tjej i min klass jobbar som amanuens för universitetet, några timmar i veckan, och utöver det jobbar hon ibland på ett sjukhus i sthlm som underläkare. Den senare blir det inte så mycket av, men lönen hon får är ändå så pass mycket att hon redan fått påverkan på sitt CSN. Vet inte hur många kompisar jag har so inte får tjäna mer eftersom det då skulle påverka deras CSN.
Visst, det är personliga erfarenheter och anekdoter,men det tyder för mig att det inte är något ovanligt vi pratar om här.

Fast här kan vi ju säga att hon fick pengar för en utbildning som hon "sumpade" (ok nu antar jag bara att hon bytte spår eller liknande efter dessa 6 år). Då har ju staten slängt pengar på henne som hon sedan mer eller mindre slösat bort? Och då är det inte bara csnpengar, universitet med dess lokaler och lärare är inte gratis...
Om din poäng nu var att antalet år som csnbidraget ska vara möjligt att hämta ut ska höjas.

Skrivet av CSM101:

Men som sagt
nu nämnde jag diverse saker som man kan avstå från, men hur blir det vid plötslig sjukdom? Två hål i tänderna som behöver lagas, vad går det på? Finns den inräknad i budgeten? Finns det utrymme för sådan kostnad i de flestas budget?

Ja. Tandvård är inräknat. Vet inte hur det är med sjukvård, studenthälsan finns ju, är dock inte så insatt i hur den fungerar. Men du lär vara expert i ämnet som läkarstuderande eller hur det nu var?

(sköt din munhygien så slipper du hål. Jag har dock massvis med hål, men det är endast mig själv att skylla och kan ju inte direkt skrika om pengar för det :S . Ser det lite som är huvudet dumt för kroppen lida... Dock har vi i Växjö en sorts tandförsäkring som hjälper mot detta, vet ej hur det är i andra kommuner)

Skrivet av CSM101:

Studentliv är inget statiskt och oföränderligt, utan något högst dynamiskt men det finns inte alltid utryme för så mycket dynamik i inkomsten som man har för de flesta.

Jag säger det igen: prioriteringar, prioriteringar och prioriteringar, alternativt börja jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Man överlever på CSN med nödvändiga prioriteringar. "Man" som i en överväldigande majoritet. För inte allt för många år sedan läste tom. min mamma, ensamstående med 2 barn en KY-utbildning. Detta med CSN, bostads- och barn-bidrag som enda inkomst. Det var inte fett, men det gick.

Ett problem som jag skulle vilja lyfta fram, är att möjligheten till extrainkomster utöver CSN är extremt beroende av vad man läser. Själv läser jag nu en teknisk civ. ing. utbildning, men har även läst 30hp statsvetenskap på fil. fak. Trots att alla kurser hittills har varit på grundnivå så är skillnaden som natt och dag. Jag kan, utan att ens riskera att fara med osanning, säga att studierna i statsvetenskap tog max 1/3 av tiden jämfört med nu. Min egen fallenhet för de båda ämnesområdena borde vara ganska likvärdig.

Då: Lättare studier, mindre stress, gott om tid till extraknäck
Nu: Svårare studier, mera stress, mindre tid till extraknäck

Samtidigt som det skulle vara skönt att få lite mera cash, lätta på svångremmen och öka andrummet, så känns det helt uppåt väggarna att ge mera pengar till studenter inom vissa andra områden som läser "heltid".

Ja jag håller med. Främst under 50 och 60-talet kunde man också få attraktiva jobb utan ens ha någon utbildning. Uppskolningen direkt på arbetsplatsen var vanligare och mer accepterat (idag är nästan erfarenhet mer eller mindre ett krav för de mest enkla skitjobben).
Och jag håller med om att csn-pengarna ska vägas mot hur stor potential studenterna som studerar det valda programmet har att arbeta. Men detta är samtidigt svårt pga rådande arbetslöshet och den allmänna socialistiska tanken om jämställdhet

Skrivet av Ibymafayhas:

I Sverige är väl lån:bidrag förhållandet ca 1:2 i Danmark kör de 2:1. 5500 danska är väl runt 7000 SEK, inget illa bidrag. Vad jag vet så får Finnarna lånet avskrivet helt och hållet om de tar ut examen inom "rimlig tid". Exakta definitionen av rimlig tid har jag dock inte koll på. Hur norrmännens system är har jag faktiskt noll koll på.

Intressant. Samtidigt kanske det är lite svårt att jämnföra rätt av mellan länder. Ex, ponera att det läggs mer pengar på studenterna fritid än utbildningen i sig; att skolorna är sämre i Sverige men studenterna har bättre ekonomi? Att större del av skatterna går till studenterna än i Sverige vilket gör att andra områden blir lidande där Sverige är bättre på? Har dom förmåner som CSNkortet? Det sparar in mycket pengar anser jag, pengar som annars hade varit bidrag (typ). Bara tankar utan något som helst stöd i verkligheten.
Mja jag är helt okunnig i dansk och finländsk ekonomisk politik. Men vore kul om någon insatt kan dra lite allmän saker?
Jag kan spontant tänka mig att norrmännen har det ganska bra "pga den där oljan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Har du även tänkt att du ska få socialbidrag/a-kassa/aktivitetsstöd/liknande när du jobbar då eller? Du kämpar, varför ska du inte få de pengarna som de som ligger hemma och chillar får?
Nä jag köper verkligen inte det här argumentet. Du verkar tro du kan äta kakan och behålla den. (en student får äta hela kakan och behålla hälften, men det duger inte verkar det som)

Nej? För antingen är din huvudsyssla arbetssökande eller så arbetar du. Är du student är din huvudsyssla studier som kräver motprestation. De bidragen du nämner kräver ju ingen motprestation.

Skrivet av MooDHooDs:

Ja de får bland annat högre lön och förhoppningsvis får jobba med något de trivs med, är det inte morot nog?
Kostnadsfri utbildning samt bidrag och förmåner tycker jag är att hjälpa studenterna en bra bit på vägen.

Hur gör en sophämtare/liknande tungt arbete mindre för samhället än en civilekonom förresten?

Nja, jag vet inte om jag tycker det. Leva i 5 års fattigdom för att sen staten skall ta det mesta du vinner på det vet jag inte om det kommer få folk att utbilda sig mer.

En sophämtare bidrar t.ex. inte med lika mycket skatt till staten. Inte heller lika mycket till "kunskapspoolen".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nämnde inget om att bostadsbristen var större eller mindre i Umeå

Citat:

bortåt 3000 för ett korridorrum är förvånande dyrt. Hur många m2? Eventuella fördelar med det rummet som du inte nämnt? Typ att gym finns.
Hyrorna är ju ändå reglerade så de ska vara ungefär lika över hela Sverige. Här i Växjö kostar en etta (27 m2) utan el men med bredband ~2700 kr/mån. Samma område som universitetet (som inte är utsprit för staden utan samlat på ett ställe).

28m2, dusch finns på rummet, köket delas med 7 andra. Byggnaden år från mitten av 90-talet, ligger ca två km från sjukhuset
I hyran ingår el och vatten, inget annat. Internet ingår inte, inte heller saker i köket såsom mikro och damsugare, dessa får man köpa själv eller tillsammans och intressant nog gick båda dessa sönder på en och samma månad förra terminen...

Inga fördelar what så ever, inget gym, busskort, kramar eller pussar
Hyran ligger idag på exakt 3000.

Citat:

Nu vet jag inte om du menar att bion eller ölen var dyr. Men SF har iaf subventioner och erbjudande riktade till studenter, Välkommen till sf.se, Sveriges största sajt för film på bio.
"Det gör att du kan gå på utvalda filmer för 60 kr, måndag till torsdag, oavsett ordinarie pris (85-110 kr)."

Det jag menar är att ölen är billigt på kårhusen jämfört med uteställena på stan, men att man även om man inte vill supa skallen av sig kommer hamna på en slant om man väljer att tex gå på bio.
Som du själv så fint länkar till så kostar ordniarie pris från 85 och uppåt, dvs två tre öl.
Och tiden då flesta studenter går på bio är fre-sön då man har lite ledigt och även hinner göra annat innan samtidihgt som man inte haft heldag med plugg under samma dag och kommande dag.

Enda erbjudandet som jag faktiskt haft riktig nytta av har varit på SAS, men å andra sidan så kostar malmoaviation och norwegian inte så mycket mer utan studentrabatten.

Rabatter finns, men de är oftast skräp, ibland hittar jag något bra.

Citat:

Inköp en middag du har råd med, vad är egentligen problemet här?

Men jisses, käns lönlöst att försöka förklara vidare...

Citat:

Angående det sistnämnda, det var omodernt om något. Man betalar för sig och man väljer något ur menyn som passar ens budget, punkt. Möjligtvis att man kan bjuda vid något festligare tillfälle som födelsedag, men detta är en lyx och jag anser inte att bidragstagare kan slösa på lyx. Att gå ut och äta öht är en lyx.

Jag anser at du har fel å det grövsta. Att äta ute ska inte anses vara en lyx så länge man inte äter trerättersmiddagar fyra gånger i veckan på stans dyraste restaurang.
Vidare är det inte upp till dig att avgöra hur folk vill göra med middagar, de kanske kör med att de bjuder varannan gång, lika jämställt det.

Citat:

Återigen, har du inte råd med en dyr mobil så köp ingen.

Jag betalar den summan i ren abonemmang och trafikkostnad, ingen mobil ingår här.

Citat:

Jag får dock inflika att jag har en relativt dyr mobil, HTC legend. Kostade 4500, om jag har den 24 månader (lär iofs ha den längre om det inte finns något schysst erbjudande när jag snart skaffar abb). Den kostar då 187 kronor + mitt kontaktkort (~150 kr inkl fria sms och ~fri surf), totalt strax över 300 per månad, och då har jag ändå en dyr mobil med ganska lyxiga finesser som fri surf...

Poängen var dock att det nödvändiga som samtal (och möjligen sms) har blivit billigare. För bara tio år sedan kunde ett samtal till annan operatör kosta över 5 kronor minuten. Idag ingår många fria minuter i många abonnemang. Mobiltelefoni har idag blivit så billigt att många kan avsluta sitt fasta telefoniabonnemang.

Okej, mobilabonnemang och internet har gått ner i priser om man vill ha det mest basala.

Det är två poster av hur många i månadsbudgeten?

Som sagt, vissa saker blir billigare som du säger det, medan andra saker blivit dyrare, som tex min hyra vilket bara tydliggör det jag säger att inget är statiskt, vare sig livet man lever eller utgifterna som man har och därför ska inkomsten också anpassas till viss mån efter detta. Nu sitter det ekonomer som, likt dig, jämför med dåtiden och alla säger att studenter idag har sämre ekonomi än då trots att CSN är högre idag.
De kollar inte på dig, mig och 22 andra i den här tråden, de kollar på alla poster och betydligt fler studenter.
Jag själv kan inte jämföra på samma vis då jag har pluggat alltför kort period, dock så är jag starkt emot den här föreställningen att det visst är enkelt att leva ett jättebra liv på enbart CSN och att många saker bara är att anse som lyx och som en student bara ska vara glad över att ha eftersom de inte hade detta för 150 år sedan eller Burundi.

Citat:

Vill återigen poängtera att det handlar om prioriteringar. Du KAN faktiskt som bidragstagare köpa en dyr mobil som den arbetande befolkningen har råd med, men då får du prioritera bort annat. Det är ju det som är ganska fint med vårt samhälle, även den fattiga kan med lite motivation ha en fin bil/hembio/lägenhet osv, om den lär sig att prioritera.

Ja och detta är inget jag säger emot.
Men betänk dock att de flesta av oss ändå har vissa utgifter som vi inte kan göra så mycket åt om vi vill leva ett sk "normalt" liv.

Visst skulle du och jag enbart betala hyra och snåla å det grövsta med maten och sen klassa det mesta andra som lyx, men det handlar på samma gång att man ska ha ett normalt fungerande liv utöver studierna. Man måste kunna göra andra saker än att plugga, jobba extra och laga snålkäk för att inte bryta ihop psykiskt.
Nu säger jag inte att du förespråkar edtta, men jag förespråkar heller inte något liv i lyx och flärd.

Citat:

Ptja... Om jag ska vara lite halvlångsökt. Många anser att datorn har ersatt både televisionen samt papperstidningen (youtube och "liknande tjänster" samt dn.se/liknande). Detta som faktiskt sågs som nödvändigheter för bara 5-10 år sedan (och ja, då betalade man också dator + internet). Summa: ~2000 (TV-avgift) + ~1300-1700 (dagens nyheter) per år.
Jag kommer inte ha någon tv, men jag vill dock ha kvar papperstidningen.

TV-avgiften har höjts under denna period och den gäller fortfarande om du har TV-mottagare eller Radio. Sen kan du ju välja att kolla på viss utbud av streamad program på datorn, helt klart, men den här avgiften försvinner inte per automatik när man går över till att använda datorn som TV beroende på hur man gör detta.

Citat:

Som jag sa tidigare:

Med samma tankesätt så bör vi aldrig klaga på tex sjukvården idag då den är så mycket bättre än sjukvården för 150 år sedan.
Nej, jag vet inte om jag håller med dig där vad beträffar din grundtanke.

Citat:

Fast här kan vi ju säga att hon fick pengar för en utbildning som hon "sumpade" (ok nu antar jag bara att hon bytte spår eller liknande efter dessa 6 år). Då har ju staten slängt pengar på henne som hon sedan mer eller mindre slösat bort? Och då är det inte bara csnpengar, universitet med dess lokaler och lärare är inte gratis...
Om din poäng nu var att antalet år som csnbidraget ska vara möjligt att hämta ut ska höjas.

Hur i hela friden får du det till att dessa pengar kastats bort när hon sen väljer att utbilda sig till läkare OCH bekostar sitt liv via arbete, dvs inte är till belastning för CSN längre? Summan som CSN lagt ut är ju densamma, hon har bara fått mer utbildning ärn många andra.
Och nej, det var aldrig min poäng.

Citat:

Ja. Tandvård är inräknat. Vet inte hur det är med sjukvård, studenthälsan finns ju, är dock inte så insatt i hur den fungerar. Men du lär vara expert i ämnet som läkarstuderande eller hur det nu var?

(sköt din munhygien så slipper du hål. Jag har dock massvis med hål, men det är endast mig själv att skylla och kan ju inte direkt skrika om pengar för det :S . Ser det lite som är huvudet dumt för kroppen lida... Dock har vi i Växjö en sorts tandförsäkring som hjälper mot detta, vet ej hur det är i andra kommuner)

Finns dem som får hål trots exemplarisk tandhygien i hemmet
Tandförsäkringar är något relativt nytt och smart, dock gäller det att man har fullt friska tänder när man tecknar försäkringen för att man ska komma undan billigt, har man ett par hål så blir det en betydande ökning i pris, vilket är något förståeligt.

Vad beträffar studenthälsan så är det mest för banala åkommor, ska du ha recept eller lite mer än kondomer och klamydiaprov så måste du till en vanlig läkare.

Citat:

Jag säger det igen: prioriteringar, prioriteringar och prioriteringar, alternativt börja jobba.

Jag håller med till fullo.
Dock så har vi inte alla samma prioriteringar.

Men olika saker ser olika ut utåt trots att de inte skiljer sig så mycket prismässigt. Som exemplet jag gav. Tar jag tre öl anses det vara slösaktigare/lyxigare än om jag för samma peng köper en biobiljett.

Själv har jag en matkostnad som kan anses vara i högre skicket, men det är för att jag anser att tiden det tar för mig att laga min mat och allt som har med det att göra är bättre utnyttjad om jag helt sonika köper käk på sjukhuset.
Själv drar jag hem en film eller två istället för att gå på bio.
Senaste skivan jag köpte var för fyra år sen och dagstidningar prenumererar jag inte på.
Alla gör prioriteringar hela tiden när man har en specifik inkomst som i princip är statisk för många. Och de flesta gör inte så många dumma prioriteringar, hur många studenter som går på CSN enbart har du sett stå och vaska och samtidigt bitcha över hur lite pengar de har?
Det finns dock gott om studenter som trots prioriteringar har svårt att svårt att klaa oförutsedda utgifter eller så tight budget att det är snudd på att det inte går ihop.
Men sen finns det givetvis dem som har det skitbra på CSN med, det är inget jag säger emot. DOck så tycker jag att det är dumt att sitta här och diktera hur andra ska leva sina liv och avgöra vilka prioriteringar som är rätt eller fel utan att veta mer om människan bakom. Studier och "liv" ska inte vara två skilda entiteter, det ska gå att ha båda två och det är enligt ekonomer idag inte alltid det enklaste, vilket gör att många av åsikterna om att CSN ska höjas de facto är berättigade.
På pappret kan alla studenter ha råd med solresor varje sommar, men i verkligheten är det inte så av den enkla anledningen att livet är lite mer komplext än det som syns i budgeten.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort mycket av din text eftersom mina svar hade mynnat ut i:

Ok. En student har 8140 kronor att leva för varje månad. Den har många poster den kan välja att sänka eller öka för att passa dennes levnadskrav. Men, precis som de flesta andra samhällsklasser, kan den inte få allting på samma gång.

Exempelvis bostad kan studenten mycket fritt välja hur stor kostnaden ska vara, det är också den kostnaden som kan vara mest rörlig och kännbar i studentens budget.
Exempelvis att bo i ett studentrum 2 kilometer från universitetet @ 20 m2, </title> <LINK id="myStSheet" href="../cssAdmin1.css" type="text/css" rel="stylesheet"> </HEAD> <body bgColor="#ffffff"> <form name="FormExtraInfo" method="post" action="ShowBlueprint.aspx?Objnum=2602005010011" id="FormExtraInfo"> <input type="hidden , kostar 2000 kronor inkl el.
Detta kan man väl på någon form säga är grund även om man kan banta ned denna avgift ända ned till ~1200 kr.
Hur som helst, om detta inte duger, får studenten prioritera boendet vilket gör att den inte längre har lika mycket pengar kvar i månaden. Då får studenten som bor i den finare lägenheten räkna med att den inte kan lägga lika mycket pengar på sprit som kamraten boendes i den billiga lägenheten gör.

Andra mer rörliga poster är:
Telefoni (dyr iphone med andra trevligheter eller basicmobil med ett abb/kontantkort för ringa?)
Tv-avgift (Är tv ett behov eller ej?)
Tidningar (Dyra dagstidningar, skvallertidingar, fackpress eller läsa allt på datorn/bibliotek?)
Mat (Äta ute varje kväll eller storkok?)
Kläder (HM & dressman eller NK?)
Studiematerial (Begagnade böcker eller nya?)
Sprit och fritidssysslor (Supa huvudet av sig varje helg eller delta i universitets gratis aktiviteter/liknande?)

Tar man en tusenlapp från böckerposten till klädesposten får man inse att man gjort detta val och inte kan köpa ny och fräsch studentlitteratur utan får nöja sig med begagnat (vilket förresten i princip alla har gjort under grund- och gymnasieskolan)

Allt du gör som inte är ~billigast möjliga är lyx om man är student (underklass/bidragstagare). Och det är detta du får göra prioriteringar för. Vill man ha mer lyx, JOBBA!

Skrivet av CSM101:

Men betänk dock att de flesta av oss ändå har vissa utgifter som vi inte kan göra så mycket åt om vi vill leva ett sk "normalt" liv.

Vi har ungefär lika utgifter (vilket framgår i de som skrivit i tråden). De unga, studerande, föräldrarna (som jag hoppas är i en imponerande minoritet) får som sagt bidrag men ändå, JA människor kommer alltid i kläm hur man än gör.

Vad är det som gör att student X har en kostnad som inte alla studenter har? Jag kan inte kalla mig för en vanlig student. Men exempelvis du själv, vad finns det för utgifter som en student prompt måste ha som du saknar (exkludera små minoriteter, tack)?

Eller, jag själv då. Jag har problem med eksem, kostnad bortåt tusenlappen vissa månader. Kommer min budget att haverera pga det? Nä.
Men jag är som sagt inte en vanlig student utan har vissa förmåner....

Skrivet av CSM101:

TV-avgiften har höjts under denna period och den gäller fortfarande om du har TV-mottagare eller Radio. Sen kan du ju välja att kolla på viss utbud av streamad program på datorn, helt klart, men den här avgiften försvinner inte per automatik när man går över till att använda datorn som TV beroende på hur man gör detta.

Nej ingen tvavgift för radiomottagare. Och jag menar inte att man använder datorn för streamat svtplaymaterial utan youtube i allmänhet & information ex i forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej? För antingen är din huvudsyssla arbetssökande eller så arbetar du. Är du student är din huvudsyssla studier som kräver motprestation. De bidragen du nämner kräver ju ingen motprestation.

Mja kanske. Står dock fast vid att bidrag endast ska vara för de sämst ställda.

Skrivet av Derox:

Nja, jag vet inte om jag tycker det. Leva i 5 års fattigdom för att sen staten skall ta det mesta du vinner på det vet jag inte om det kommer få folk att utbilda sig mer.

En sophämtare bidrar t.ex. inte med lika mycket skatt till staten. Inte heller lika mycket till "kunskapspoolen".

1. Sopphämtaren tar inte ut något studiebidrag (134 800 = 5 år) eller lån (svårt att uppskatta kostnaden).
2. Han belastar inte en universitetsplats. Vad det nu kan tänkas att kosta att utbilda en civilekonom. Men om vi tänker oss skolpengen i gymnasiet 50 000 x 5 = 250 000
3. Han betalar skatt i fem år som du inte gör det

Medellön "återvinningsarbetare": 23 000 (sophämtare fanns inte)

Kommunalskatt: ((23 000 * 0,3)*12)*5 = 414 000

För visst uteblir inkomstskatten när lönen är så låg?

Totalt: 414 000 + 250 000 + 134 800 = 798 800 kr går staten "miste" om för att "du" väljer att bli civilekonom istället för sophämtare. Möjligt att civilekonomen tar igen det pga högre lön -> mer skatt när han väl börjat arbeta samt att sophämtaren slits snabbare.. Men.......

Men den viktigaste orsaken är inte ekonomin. Den viktigaste orsaken är att vi lika mycket behöver civilekonomer som sophämtare för att vårat samhälle ska fungera. Det var också det jag syftade på när jag skrev ursprungsinlägget.

Källor: Lönestatistik för olika yrken och län och wikipedia <3

Angående kunskap, ja det råder stor inflation i kunskap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Mja kanske. Står dock fast vid att bidrag endast ska vara för de sämst ställda.

Jag tycker bidrag skall vara för de som kämpar mest.

Skrivet av MooDHooDs:

1. Sopphämtaren tar inte ut något studiebidrag (134 800 = 5 år) eller lån (svårt att uppskatta kostnaden).
2. Han belastar inte en universitetsplats. Vad det nu kan tänkas att kosta att utbilda en civilekonom. Men om vi tänker oss skolpengen i gymnasiet 50 000 x 5 = 250 000
3. Han betalar skatt i fem år som du inte gör det

Medellön "återvinningsarbetare": 23 000 (sophämtare fanns inte)

Kommunalskatt: ((23 000 * 0,3)*12)*5 = 414 000

För visst uteblir inkomstskatten när lönen är så låg?

Totalt: 414 000 + 250 000 + 134 800 = 798 800 kr går staten "miste" om för att "du" väljer att bli civilekonom istället för sophämtare. Möjligt att civilekonomen tar igen det pga högre lön -> mer skatt när han väl börjat arbeta samt att sophämtaren slits snabbare.. Men.......

Ja, civilekonomen lär ta igen det rätt lätt, om vi antar att man jobbar till man är 65 behöver civilekonomen skatta ca 20k mer per är i snitt.

Skrivet av MooDHooDs:

Men den viktigaste orsaken är inte ekonomin. Den viktigaste orsaken är att vi lika mycket behöver civilekonomer som sophämtare för att vårat samhälle ska fungera. Det var också det jag syftade på när jag skrev ursprungsinlägget.

Ja visst, skillnaden är dock att soparbetare och liknande tjänster kan man ju ta varenda kotte till, det funkar inte till alla tjänster som kräver utbildning.

Skrivet av MooDHooDs:

Angående kunskap, ja det råder stor inflation i kunskap...

Tycker folk har för lite kunskap, de flesta man stöter på verkar inte kunna speciellt mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag tycker bidrag skall vara för de som kämpar mest.

Du får bidrag för att studera. Hur skulle det påverkas positivt av att du kämpar genom att jobba... Ett jobb har mer eller mindre endast potential att påverka dina studieresultat negativt.

Skrivet av Derox:

Ja visst, skillnaden är dock att soparbetare och liknande tjänster kan man ju ta varenda kotte till, det funkar inte till alla tjänster som kräver utbildning.

Mycket riktigt. Inte det som är "problemet", utan att någon ska ställa upp att utföra detta slitsamma förnedrande arbete.

Skrivet av Derox:

Tycker folk har för lite kunskap, de flesta man stöter på verkar inte kunna speciellt mycket.

Nä du behöver iprincip en prydlig universitetsexamen för att steka hamburgare på macadonken. Snart får väl våran civilekonom, efter fem år ändå bära sopor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jag tog bort mycket av din text eftersom mina svar hade mynnat ut i:

Ok. En student har 8140 kronor att leva för varje månad. Den har många poster den kan välja att sänka eller öka för att passa dennes levnadskrav. Men, precis som de flesta andra samhällsklasser, kan den inte få allting på samma gång.

Exempelvis bostad kan studenten mycket fritt välja hur stor kostnaden ska vara, det är också den kostnaden som kan vara mest rörlig och kännbar i studentens budget.
Exempelvis att bo i ett studentrum 2 kilometer från universitetet @ 20 m2, </title> <LINK id="myStSheet" href="../cssAdmin1.css" type="text/css" rel="stylesheet"> </HEAD> <body bgColor="#ffffff"> <form name="FormExtraInfo" method="post" action="ShowBlueprint.aspx?Objnum=2602005010011" id="FormExtraInfo"> <input type="hidden , kostar 2000 kronor inkl el.
Detta kan man väl på någon form säga är grund även om man kan banta ned denna avgift ända ned till ~1200 kr.
Hur som helst, om detta inte duger, får studenten prioritera boendet vilket gör att den inte längre har lika mycket pengar kvar i månaden. Då får studenten som bor i den finare lägenheten räkna med att den inte kan lägga lika mycket pengar på sprit som kamraten boendes i den billiga lägenheten gör.

Härligt att du förenklar bostadsfrågan till den grad att alla har friheten att välja det billigaste studentrummet när du i ditt förra inlägg själv länkade till hur svårt det är att få studentbostäder i många orter vilket per automatik gör att det de facto inte är så enkelt att få studentbostäder, än mindre själv få välja var/vilken man vill ha.

Citat:

Andra mer rörliga poster är:
Telefoni (dyr iphone med andra trevligheter eller basicmobil med ett abb/kontantkort för ringa?)
Tv-avgift (Är tv ett behov eller ej?)
Tidningar (Dyra dagstidningar, skvallertidingar, fackpress eller läsa allt på datorn/bibliotek?)
Mat (Äta ute varje kväll eller storkok?)
Kläder (HM & dressman eller NK?)
Studiematerial (Begagnade böcker eller nya?)
Sprit och fritidssysslor (Supa huvudet av sig varje helg eller delta i universitets gratis aktiviteter/liknande?)

Tar man en tusenlapp från böckerposten till klädesposten får man inse att man gjort detta val och inte kan köpa ny och fräsch studentlitteratur utan får nöja sig med begagnat (vilket förresten i princip alla har gjort under grund- och gymnasieskolan)

Allt du gör som inte är ~billigast möjliga är lyx om man är student (underklass/bidragstagare). Och det är detta du får göra prioriteringar för. Vill man ha mer lyx, JOBBA!

Rörliga betyder inte att man kan trixa med dem hur som helst när man vill kombinera dem med ett som sagt normalt liv där man har ett visst socialt liv utanför studierna, något som de flesta har.
Här handlar det även om utbudet som gör att man inte alltid kan välja det billigaste. Närmaste maxi/coop ligger för långt bort för mig att kunna handla på när jag inte har bil, det blir således mindre ofta som det sker ordentliga storköp. Täckningen på mobiloperatörer skiljer sig mycket mellan olika ställen och många kompisar har olika abonnemang, men jag kör med telia för det ger bäst täckning. Ska det anses lyx att jag får ha en högre kostnad men alltid ha täckning här i norrland?
Jag kan välja att inte ha internet alls och allt via skolan, men skolan stänger biblioteket vid 20. Ska jag hinna med och träna eller plugga med skolgruppen på kvällen så blir det svårt att sitta där till klockan 20 vilket gör att jag oundvikligen måste kunna använda internet i hemmet för dels studier, men dels för nöje.
Tar jag träningskortet så råder det det närmaste kartellbildning här då det finns få att välja mellan och det billigaset är 250:- för ett träningskort, men då måste jag ta mig dit med och nackdelen är att den ligger fyra km bort. Jag provade detta, men det är inte hållbart att det ska ta 40 min enkelväg för att träna.
Då kör jag på IKSU som ligger 500m bort som dock är snäppet dyrare. Knappast någon lyxprioritering.
Vad beträffar kläder: varför köper du inte alla dina kläder från myrorna? Det är ju det billigaste, inte H&M.
Böcker, ja många har lyxen att kunna köpa begagnade böcker i bra skick, men så har det verkligen inte varit för mig tex; de flesta böcker har jag fått köpa nya då äldre kursare inte säljer alla böcker, utan vissa som man inte kommer ha nytta av senare under karriären.

Allt som inte är billigst är således inte att klassas som dels lyx eller dels onödig lyx. För du kan i många fall klara dig helt utan många av posterna i budgeten, men ändå väljer du att ha sådana; varför anses inte det lyx att ens ha dessa saker helt plötsligt?

Citat:

Vad är det som gör att student X har en kostnad som inte alla studenter har? Jag kan inte kalla mig för en vanlig student. Men exempelvis du själv, vad finns det för utgifter som en student prompt måste ha som du saknar (exkludera små minoriteter, tack)?

Då alla studenter inte är finniga 19-åringar så svarar den där frågan på sig själv.
För du menar väl inte att alla studenter har samma historia och ekonomiska situation när de dyker in i sina studier?

Citat:

Nej ingen tvavgift för radiomottagare. Och jag menar inte att man använder datorn för streamat svtplaymaterial utan youtube i allmänhet & information ex i forum.

Väldigt sant det där, jag som rörde ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Du får bidrag för att studera. Hur skulle det påverkas positivt av att du kämpar genom att jobba... Ett jobb har mer eller mindre endast potential att påverka dina studieresultat negativt.

Mycket riktigt. Inte det som är "problemet", utan att någon ska ställa upp att utföra detta slitsamma förnedrande arbete.

Nä du behöver iprincip en prydlig universitetsexamen för att steka hamburgare på macadonken. Snart får väl våran civilekonom, efter fem år ändå bära sopor.

Varför tycker du att det är förnedrande att vara sophämtare? Själv tycker jag att de gör ett sjuhelsikes jobb och att det inte är något förnedrande alls.

nu har du nämnt det många gånger och jag vill gärna ha någon källa på hur många civilekonomer som faktiskt inte jobbar med det de är utbildade till.

Permalänk
Medlem

Inkomst ca. 4000 från CSN.

Utgifter:
Hyran - 2500 kr
Räkningar - 400kr
______________
Har kvar 1100 för mat och nöjen månaden ut.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Härligt att du förenklar bostadsfrågan till den grad att alla har friheten att välja det billigaste studentrummet när du i ditt förra inlägg själv länkade till hur svårt det är att få studentbostäder i många orter vilket per automatik gör att det de facto inte är så enkelt att få studentbostäder, än mindre själv få välja var/vilken man vill ha.

Prioriteringar handlar också mycket om planering och planering. Ställ dig i kö tidigt, då kan du få en billig lägenhet om de anses mest attraktiva.
Uppenbarligen verkar studenterna vara för fina för att bo där det är billigast enligt smpkommentar:

Citat:

Hur kan man säga att det är bostadsbrist? Studenterna är kräsna!! Man taget vad man haver hette det förr, men nu vette katten. Har ett nymålat möblerat rum till uthyrning med egen toalett och dusch. Nära campus också, men inte har jag någon som vill bo här. Skäms studenter, klaga inte på att det inte finns bostäder, när det faktiskt finns bra alternativ till en lägenhet...

Skrivet av CSM101:

Rörliga betyder inte att man kan trixa med dem hur som helst när man vill kombinera dem med ett som sagt normalt liv där man har ett visst socialt liv utanför studierna, något som de flesta har.
Här handlar det även om utbudet som gör att man inte alltid kan välja det billigaste. Närmaste maxi/coop ligger för långt bort för mig att kunna handla på när jag inte har bil, det blir således mindre ofta som det sker ordentliga storköp.

Skaffa en cykel, samåk, ta bussen. Möjligheterna är många.
I Växjö har vi willys 500 meter från campus.

Skrivet av CSM101:

Täckningen på mobiloperatörer skiljer sig mycket mellan olika ställen och många kompisar har olika abonnemang, men jag kör med telia för det ger bäst täckning. Ska det anses lyx att jag får ha en högre kostnad men alltid ha täckning här i norrland?

Välj halebop, samma täckning som telia men anses billigare. Hur som är nog ditt teliaabb billigare än det billigaste för 10 år sedan....

Skrivet av CSM101:

Jag kan välja att inte ha internet alls och allt via skolan, men skolan stänger biblioteket vid 20. Ska jag hinna med och träna eller plugga med skolgruppen på kvällen så blir det svårt att sitta där till klockan 20 vilket gör att jag oundvikligen måste kunna använda internet i hemmet för dels studier, men dels för nöje.

Använd din mobiltelefon som modem, då sparar du in kostnaden för det fasta bredbandet. Det verkar iaf som att du har fritt mobilt bredband om du betalar upp till 700 kr/månad. Jag har ju det med min lösning för 150 kronor/månad där 90 kr är pott)

Skrivet av CSM101:

Vad beträffar kläder: varför köper du inte alla dina kläder från myrorna? Det är ju det billigaste, inte H&M.
Böcker, ja många har lyxen att kunna köpa begagnade böcker i bra skick, men så har det verkligen inte varit för mig tex; de flesta böcker har jag fått köpa nya då äldre kursare inte säljer alla böcker, utan vissa som man inte kommer ha nytta av senare under karriären.

Återigen; det är inte jag som klagar på att bidraget/lånet är för snålt. Jag har råd att köpa på h&m och outlets, därför gör jag det.
Vill man komma riktigt billigt undan kan du läsa böckerna på biblioteket.

Skrivet av CSM101:

Då alla studenter inte är finniga 19-åringar så svarar den där frågan på sig själv.
För du menar väl inte att alla studenter har samma historia och ekonomiska situation när de dyker in i sina studier?

Nä, men det betyder inte att deras värld brakar samman. Jag har som sagt kostnader för eksem men också linser/glasögon för runt 1000-1500 kr per år.

Återigen mynnade mina svar ut i prioriteringar. Du lär nog se att du även måste prioritera när du har ett schysst välbetalt läkarjobb. Fenomenet är inget unikt för studenter.
Så det intressanta är inte vad du svarar på mina kommentarer utan snarare varför du anser att studenter inte ska behöva prioritera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Prioriteringar handlar också mycket om planering och planering. Ställ dig i kö tidigt, då kan du få en billig lägenhet om de anses mest attraktiva.

Det lättaste är ju om föräldrarna sätter upp den nyfödde i bostadsköer direkt vid födelsn, då får man aldrig problem med bostäder.
Men så enkelt är det oturligt nog inte.
Kommer man in på reservplats får man oftast veta det i sista minuten och då är det heller inte säkert att man kommit in där man från början planerat.

Citat:

Uppenbarligen verkar studenterna vara för fina för att bo där det är billigast enligt smpkommentar:

Jaha? Vad kostade den då? Du tror inte det är viktigt att ta med?

Citat:

Skaffa en cykel, samåk, ta bussen. Möjligheterna är många.
I Växjö har vi willys 500 meter från campus.

Jo jag vet mycket väl hur det ser ut i Växjö, vet inte hur många gånger jag varit där...

Åhå, ska man ta bussen? Är inte det att anse som lyx?
Kan ju ta taxi med.
nej men sarkasm åt sido, det har inte varit enkelt att ta bussen till just Maxi då denne gått på knasiga tider, är först på senaste månaderna som detta ändrats på.

Välkommen upp hit nu i Januari så får du visa mig hur lätt det är att storhandla och sen få med sig allt på en cykel 4km hem mitt i vintern.
Att samåka kräver att en i sällskapet har bil, något som inte alltid finns.

Citat:

Välj halebop, samma täckning som telia men anses billigare. Hur som är nog ditt teliaabb billigare än det billigaste för 10 år sedan....

Som sagt, haft samma kostnad senaste sex åren, men olika abb.
På pappret har halebop samma täckning, men i verkligheten är det inte så, fråga mig inte hur det kommer sig men det är skillnad på min och polarens täckning.

Citat:

Använd din mobiltelefon som modem, då sparar du in kostnaden för det fasta bredbandet. Det verkar iaf som att du har fritt mobilt bredband om du betalar upp till 700 kr/månad. Jag har ju det med min lösning för 150 kronor/månad där 90 kr är pott)

Hur får du till att jag har det?
Jag hade inte klarat mig på ett mobilt bredband som jag lever nu med mina behov (som vi inte behöver gå in på med tanke på reglerna). Betalar ~200:- för 100/100 vilket är i samma klass som mobilt bredband men med lägre hastighet.

Citat:

Återigen; det är inte jag som klagar på att bidraget/lånet är för snålt. Jag har råd att köpa på h&m och outlets, därför gör jag det.
Vill man komma riktigt billigt undan kan du läsa böckerna på biblioteket.

Och återigen så är det inte för min del jag argumenterar, jag har själv råd med dyrare märken. Jag argumenterar utifrån åsikten att jag förstår hur många kan ha det svårt att klara sig eller ha ett bra liv med CSN enkom som inkomst. Men du anser att något som är det minsta dyrare än billigast är att betrakta som lyx och då undrar jag varför H&M inte ska anses vara lyx när vi har Myrorna att handla kläder på.

Vi har tre fyra exemplar av böckerna, varav en är sån som måste vara kvar på biblioteket, och 100 elever på min kurs nu. Även om alla inte lånar böcker så är där betydligt fler än fem som väljer att göra på detta vis, i synnerhet när vi har 15 utbytesstudenter. Vet ju redan i förväg vad svaret på detta kommer bli: ställ dig i kö några terminer i förväg.

Citat:

Nä, men det betyder inte att deras värld brakar samman. Jag har som sagt kostnader för eksem men också linser/glasögon för runt 1000-1500 kr per år.

Ingen som sagt att livet brakar samman.

Citat:

Återigen mynnade mina svar ut i prioriteringar. Du lär nog se att du även måste prioritera när du har ett schysst välbetalt läkarjobb. Fenomenet är inget unikt för studenter.
Så det intressanta är inte vad du svarar på mina kommentarer utan snarare varför du anser att studenter inte ska behöva prioritera?

Men herregud, var i hela friden har du läst att jag inte menar att man ska prioritera? Läs om mina inlägg så ser du att jag de facto har sagt samma som du, att man väljer sina prioriteringar.

Dock så har man som studnet väldigt lite utrymme för prioriteringar.
Man KAN leva med enbart hyra och mat som utgifter, men så är inte fallet för den som väljer att leva det minsta normala livet, utan att för den skull anses leva ett liv i alkohol, vaskning, märkeskläder och lyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nej det handlar inte om att alla ska leva mest basic. Grunden är basic, sedan har du ett antal tusen att lägga på "lyxen", detta kan alltså alla studenter. Den som lever basic har nämligen många tusenlappar kvar från bidraget och lånet.

I ditt fall (om jag analyserar din budget) har du valt en finare bostad, dyrare mobil och en stor matbudget. Det är din prioritering.

Tror dock inte vi kommer längre än så här? Du vill ha mer och mer, vilket är en mänsklig drift. Jag förespråkar ett ekonomiskt och eftertänksamt levande. Vi verkar inte mötas på mitten.

Bra iaf att många studenter tvingas på detta sätt lära sig hushållning, ekonomi.