Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Nej det handlar inte om att alla ska leva mest basic. Grunden är basic, sedan har du ett antal tusen att lägga på "lyxen", detta kan alltså alla studenter. Den som lever basic har nämligen många tusenlappar kvar från bidraget och lånet.

I ditt fall (om jag analyserar din budget) har du valt en finare bostad, dyrare mobil och en stor matbudget. Det är din prioritering.

Tror dock inte vi kommer längre än så här? Du vill ha mer och mer, vilket är en mänsklig drift. Jag förespråkar ett ekonomiskt och eftertänksamt levande. Vi verkar inte mötas på mitten.

Bra iaf att många studenter tvingas på detta sätt lära sig hushållning, ekonomi.

Nu får du banne mig sluta lägga ord i min mun!

Var har jag skrivit att jag vill ha mer och mer?
Var har jag förespråkat eller varit för ett oekonomiskt leverne?
Var har jag förespråkat ett oeftertänksamt leverne?

Det jag har varit emot är den här snudd på naiva föreställningen att allt är så enkelt som du menar för att klara budgeten. Det är ju "bara" att göra si eller så...
Alla har inte samma förutsättningar att klara sig på CSN och det betyder inte per default att de som inte klarar budgeten lever något liv i lyx med massa onödiga utgifter.
Att du och jag klarar oss betyder inte att det är lika enkelt för alla andra.

Jag bor på inget vis i någon bostad som är finare i kanten eller mer exklusiv än något annat, jag bor i en helt vanlig studentbostad som Bostaden erbjuder. Inget svårare än så. Jag bor längre bort från sjukhuset än de flesta studentbostäder. Jag har inte massa extra som ingår i min hyra eller andra förmåner. Helt enkelt ett vanligt studentrum, nada mas.
Min mobiltelefon är en Hero från förra året och mitt abonnemang är den som passar mig bäst och jag har till och med skapat en tråd där jag frågar om alternativa abonnemang utan att någon på forumet lyckades med att ge förslag på det, så jag vill mena att jag de facto har det abonnemang som är billigast för mitt brukande.
Så då kommer vi till maten som kostar lite mer för mig än för andra, som jag dock själv vet varför och vad jag kan göra åt, dock så anser jag att tiden jag sparar är värd mer än de där hundralapparna som det kostar mig varje månad.

Och återigen, jag klagar inte på att jag har för lite pengar. Jag säger bara att jag vet att många har svårt att klara sig på CSN och som på inget sätt lever ett oekonomiskt eller lyxigt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag säger bara att jag vet att många har svårt att klara sig på CSN och som på inget sätt lever ett oekonomiskt eller lyxigt liv.

Lägg då fram något konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Dock så har vi inte alla samma prioriteringar.
[...]
Alla har inte samma förutsättningar att klara sig på CSN
etc

Någonstans måste såklart en gräns sättas som gäller för alla, att vi sen prioriterar olika är ju ganska irrelevant. Du med din levnadsstandard kanske lider mer än jag på CSN-budget, men inte bör du få mer pengar för det. Lägger man allt gnäll åt sidan och tittar på verkligheten så ser man ju att en vanlig student uppenbarligen klarar sig på CSN.

Sen verkar du tycka att folk med högst annorlunda bakgrund borde få klara sig på CSN med, varför då? En stor majoritet som påbörjar studier har antingen just tagit studenten eller jobbat ett år eller två, självklart borde väl CSN sättas enligt denna skara? Är man 30 år med 2 ungar kanske man helt enkelt förbrukat sin chans! Eller så ska andra bidrag kicka in för dessa undanfall, det känns tämligen meningslöst att dra in dessa i en diskussion som denna.

Det är helt sant det MooDHoods säger angående mest basic utgifter sen prioritera "lyx" utöver det. Och med basic menar åtminstonde jag hyra och mat, that's it. Men med det sagt håller jag med om att studenter borde få mer pengar, av den enkla anledningen att vi förtjänar det. Finns säkert gott om pengar i den statliga kassan att slänga över från soc-budgetten.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Lägg då fram något konkret.

Driver du? Har jag kommit med hitte-på-argument eller exempel nu?

Skrivet av gibbon_:

Någonstans måste såklart en gräns sättas som gäller för alla, att vi sen prioriterar olika är ju ganska irrelevant. Du med din levnadsstandard kanske lider mer än jag på CSN-budget, men inte bör du få mer pengar för det. Lägger man allt gnäll åt sidan och tittar på verkligheten så ser man ju att en vanlig student uppenbarligen klarar sig på CSN.

Sen verkar du tycka att folk med högst annorlunda bakgrund borde få klara sig på CSN med, varför då? En stor majoritet som påbörjar studier har antingen just tagit studenten eller jobbat ett år eller två, självklart borde väl CSN sättas enligt denna skara? Är man 30 år med 2 ungar kanske man helt enkelt förbrukat sin chans! Eller så ska andra bidrag kicka in för dessa undanfall, det känns tämligen meningslöst att dra in dessa i en diskussion som denna.

Det är helt sant det MooDHoods säger angående mest basic utgifter sen prioritera "lyx" utöver det. Och med basic menar åtminstonde jag hyra och mat, that's it. Men med det sagt håller jag med om att studenter borde få mer pengar, av den enkla anledningen att vi förtjänar det. Finns säkert gott om pengar i den statliga kassan att slänga över från soc-budgetten.

Ja, och den objektiva åsikten är att studenter idag har mindre pengar att leva för än tidigare.
Och Ja, människor med olika bakgrund ska kunna klara sig på CSN, det är tanken med CSN.
Har man jobbat tidigare och beslutar sig för att studera vid 30 så har man om något förtjänat den här chansen med tanke på att man betalat skatt under tiden man jobbat.

Studenter klarar inte oförutsedda utgifter | SvD
Studenternas ekonomi har kraftigt försämrats - Jusek
"Allt sämre ekonomi för landets studenter" - DN.se
Där har ni objektiva bedömningar.

Men men, studenter lever i lyx och flärd och det är därför de inte har råd med allt de vill ha och därför klagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och Ja, människor med olika bakgrund ska kunna klara sig på CSN, det är tanken med CSN.

Hur kan det möjligtvis vara tanken med CSN? En gräns som gäller alla måste sättas, hur ska denna gräns sättas om inte enligt medelstudenten? Och ja, det finns en sådan. Ska CSN ökas med någon tusenlapp så att de där 34 två-barns-föräldrarna som pluggar kan överleva på CSN med? Ursäkta om jag låter retlig, men jag undrar verkligen.

Alternativet är väl att hitta ett lyckat argument till varför det är lönsamt att ge studenter mer pengar än "nödvändigt", då är det plöttsligt inte dumt längre att ge alla studenter lite extra för att en minoritet inte klarar sig på CSN idag.

Länkarna du angav ser jag som gnäll för övrigt. DN och SvD, likt AB och Expressen, är helt enkelt inte källor för någonting, någonsin. Som sagt, ta dig en titt ut i verkligheten så ser du att en mycket stor majoritet (dvs de som är någorlunda lik "medelstudenten") klarar sig helt ok på CSN.

Skrivet av CSM101:

Men men, studenter lever i lyx och flärd och det är därför de inte har råd med allt de vill ha och därför klagar

Gnällde inte du just på att någon la ord i din mun? Har sagt tidigare i tråden och antydde starkt aldelles nyligen att vi studenter knappast lever i någon lyx. Vi bör definitivt få mer än vad vi får idag, är min åsikt. Jag ifrågasätter mest din åsikt om att vem som helst, när som helst ska kunna slänga sig in i studier och att CSN helt sonika ska höjjas för att ackommodera dessa undanfall.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Driver du? Har jag kommit med hitte-på-argument eller exempel nu?

Ja, och den objektiva åsikten är att studenter idag har mindre pengar att leva för än tidigare.
Och Ja, människor med olika bakgrund ska kunna klara sig på CSN, det är tanken med CSN.
Har man jobbat tidigare och beslutar sig för att studera vid 30 så har man om något förtjänat den här chansen med tanke på att man betalat skatt under tiden man jobbat.

Studenter klarar inte oförutsedda utgifter | SvD
Studenternas ekonomi har kraftigt försämrats - Jusek
"Allt sämre ekonomi för landets studenter" - DN.se
Där har ni objektiva bedömningar.

Men men, studenter lever i lyx och flärd och det är därför de inte har råd med allt de vill ha och därför klagar

Jag vill se en konkret budget där en student lever enligt den enkla grunden, dvs en hyra på 2000, kanske strax under. Äter nyttig och tillräcklig mat. Och inte har några överdrivna lyxaktiviter som att ha bil, köper på sig dyra mobiler eller super ned sig varje helg eller mer. Men ändå på något spännande sätt inte får sina 8000 att räcka?

Det vill jag syftade på som konkret. Inte att det står i någon tidning att slösaktiga studenter vill ha mer mer mer mer av staten.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Jag vill se en konkret budget där en student lever enligt den enkla grunden, dvs en hyra på 2000, kanske strax under. Äter nyttig och tillräcklig mat. Och inte har några överdrivna lyxaktiviter som att ha bil, köper på sig dyra mobiler eller super ned sig varje helg eller mer. Men ändå på något spännande sätt inte får sina 8000 att räcka?

Det vill jag syftade på som konkret. Inte att det står i någon tidning att slösaktiga studenter vill ha mer mer mer mer av staten.

Va? En hyra på strax under 2000? var hittar man det? När jag bodde i studentlägenhet för 10 år sen så kostade den 2300kr och då delade jag den med en annan kille som betalade lika mycket. På det så fick man lägga 250kr för ett bredband som var cappat till 1,5GB i veckan.

Den vanliga hyran i Jönköping nu är ca eller lite över 3000kr för en studentlya.

Vad är det för en lyxaktivitet att ha bil förresten? Hur gammal är du? 18?

Hyra ca 3000kr
El ca 150-200kr
telefon ca 150kr
internet ca 150kr (billigaste man kan hitta)
mat ca 2000kr (500kr i veckan, ca 70kr per dag )
hygien ca 100kr (schampo, tvål, rakhyvlar, deo)
kläder ca 200kr
böcker ca 500kr (även begagnade böcker kostar alt. kopieringskostnader)

Det är väl detta som du räknar på och som alla borde klara på 8000.
Faktum är att det är en drömkalkyl.

Jag tar bara mig själv som exempel som jag skrev tidigare:
Delar lägenhet med min sambo ändå har jag en månadskostnad med hyra, telefon, el m.m. på ca 4500kr
Mat kostar ca 2000kr då vi är 3 i familjen.
resor till och från skolan kostar mig ca 720kr i månaden.
telefon 200kr i månaden.
fackavgift ca 500kr
Redan där är jag uppe i mina 8000kr min sambo får ungefär lika mycket men hyran delar vi på så den posten är egentligen 9000kr totalt.
Vi har bil som kostar oss ca 1500 i månaden allt inräknat
dagisplats m.m.

Det är snarare ett mardrömsscenario och jag kan inte få de där 8600kr som jag får att räcka fullt ut.
Snälla säg till hur jag ska kunna spara pengar. Du som kan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Va? En hyra på strax under 2000? var hittar man det? När jag bodde i studentlägenhet för 10 år sen så kostade den 2300kr och då delade jag den med en annan kille som betalade lika mycket. På det så fick man lägga 250kr för ett bredband som var cappat till 1,5GB i veckan

Inneboende
1000 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1300 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1500 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1700 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -

Korridorrum
2000 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -

Egen lägenhet
2772 kr (2172 kr med bostadsbidrag): Sök studentbostad (bredband ingår)

Skrivet av mortifer666:

Vad är det för en lyxaktivitet att ha bil förresten? Hur gammal är du? 18?

Ja, självklart. 20 år.

Skrivet av mortifer666:

Hyra ca 3000kr
El ca 150-200kr
telefon ca 150kr
internet ca 150kr (billigaste man kan hitta)
mat ca 2000kr (500kr i veckan, ca 70kr per dag )
hygien ca 100kr (schampo, tvål, rakhyvlar, deo)
kläder ca 200kr
böcker ca 500kr (även begagnade böcker kostar alt. kopieringskostnader)

Det är väl detta som du räknar på och som alla borde klara på 8000.
Faktum är att det är en drömkalkyl.

Med den budgeten har man ändå kvar 1500 kronor.... Ta ett bostadsbidrag och du har då 2300 kronor över. Och då har jag inte rört någon av dina poster.

Ang din situation: låter som att du har barn? (eftersom du säger att ni är tre?) Unga föräldrar ska vad jag vet ha möjlighet till extra barnbidrag och bostadsbidrag.
Och varför betalar du fackavgift om du endast studerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Alla kanske inte vill plugga på en av de sämre skolorna i Sverige? Självklart finns det mer och välja på och blir billigare i städer som inte har lika högt söktryck. Du är välkommen att komma upp hit och försöka hitta någonstans att bo för 2 papp i månaden. Möjligtvis att du hittar någon skrubb 2 timmar från skolan.

Det billigaste jag kan se hos SSSB kräver för närvarande 711 ködagar (lär gå upp) och kostar 2531 kr, ligger väll 45-60 minuter från SU/KTH. Så den kan du få efter minst 2 års pluggande här, så innan dess lär man ha behövt letat boende på andra ställen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Inneboende
1000 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1300 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1500 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -
1700 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -

Korridorrum
2000 kr: www.siv.vxu.se - Visa ledig lägenhet -

Egen lägenhet
2772 kr (2172 kr med bostadsbidrag): Sök studentbostad (bredband ingår)

Ja, självklart. 20 år.

Med den budgeten har man ändå kvar 1500 kronor.... Ta ett bostadsbidrag och du har då 2300 kronor över. Och då har jag inte rört någon av dina poster.

Ang din situation: låter som att du har barn? (eftersom du säger att ni är tre?) Unga föräldrar ska vad jag vet ha möjlighet till extra barnbidrag och bostadsbidrag.
Och varför betalar du fackavgift om du endast studerar?

I Växjö verkar det vara riktigt billigt att bo med andra ord.
Bra att veta för alla studenter runt om i Sverige.

Låter bara som att du är ung och inte riktigt fått erfarenheten än.
Vid 20 så klarade jag mig bra på de 6800kr som jag hade i CSN då.
Med inflationen så borde vi idag egentligen ha 9000-9500kr från CSN för att matcha hyreshöjningar och mathöjningar.
Säger inte att det är omöjligt att vara student idag men du måste se på det utifrån en större bubbla än ditt växjö.

Jag vet studenter som betalar över 3000kr i hyran och måste betala 600-700 i månaden för ett periodkort för att ens komma till skolan. Räkna med ca 1000kr per läsperiod för att kunna hänga med i böckerna.
När man sen lägger till att Jönköping är näst dyrast i landet efter Stockholm vad gäller vanlig mat i affären så börjar man inse att det inte är så lätt att studera över hela landet.
Men samtidigt tror jag att vissa skulle ha svårt att gå runt även om de hade 10 000kr i CSN just på grund av Parkinsons lag om att utgifter stiger för att matcha inkomster.

Ska vi då jämföra med någon som bor i Fitträsk i Norrland med en månadshyra på 500kr som studerar helt på distans via sitt 100kr internet och som lever på ett 5kr paket nudlar om dagen så får vi stora skillnader.

Jag är 30 och har en son på 3 år.
Bostadsbidrag får man endast ifall inkomsten understiger en viss summa.
Dessutom ska den beräknas ett år framåt vilket innebär att tjänar du något under året så måste du betala tillbaka.
Jag vet, jag hade bostadsbidrag för flera år sen. Var arbetslös så jag nolltaxerade, fick ett jobb och sa till fk. Slutade få bostadsbidrag månaden innan jag började jobba. Jobbade 4 månader och fick året efter betala tillbaka ca 4000kr på ett bräde eftersom jag inte längre nolltaxerade det året.
Farligt med bostadsbidrag. Vet du hur mycket du tjänar om ett år?
När man dessutom måste räkna med att studiebidraget räknas som en inkomst men att man bara ska räkna med 80% eller någon sån skit så har man verkligen försatt sig i klistret med att räkna rätt.

Just bostadsbidraget ska man vara lite rädd för, för den kan lätt komma som en käftsmäll tillbaka och tvinga en att betala tillbaka pengar trots att man inte gjort något fel.

Jag utelämnade ett par saker kom jag på sen. Bl.a. en reparation på bilen som jag betalar nästan tusen kronor på per månad ett tag till framöver.

Det där med extra barnbidrag är ca 500kr mer i lån på CSN.
Jag betalar för att jag inte vill åka ur a-kassan. Det skiljde 80kr mellan att vara med i båda eller att bara ha a-kassa. När jag studerat färdigt och får jobb så behöver jag inte jobba i ett år för att kunna få a-kassa utan bara 6 månader vilket är en stor trygghet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Ursäkta OT, men försäkringskassan kan alltså kräva tillbaka pengar för bostadsbidrag även om man får ett jobb och säger upp bostadsbidraget i tid till att man börjar jobba, om jag förstod dig rätt? Har du någon mer information angående det? Jag kommer eventuellt dra in pengar utöver CSN från och med Januari, vore bra att veta vad som gäller.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

I Växjö verkar det vara riktigt billigt att bo med andra ord.
Bra att veta för alla studenter runt om i Sverige.

Låter bara som att du är ung och inte riktigt fått erfarenheten än.
Vid 20 så klarade jag mig bra på de 6800kr som jag hade i CSN då.
Med inflationen så borde vi idag egentligen ha 9000-9500kr från CSN för att matcha hyreshöjningar och mathöjningar.
Säger inte att det är omöjligt att vara student idag men du måste se på det utifrån en större bubbla än ditt växjö.

Jag vet studenter som betalar över 3000kr i hyran och måste betala 600-700 i månaden för ett periodkort för att ens komma till skolan. Räkna med ca 1000kr per läsperiod för att kunna hänga med i böckerna.

Inte ens i stockholm blir det särskilt dyrt att bo. - - - SSSB - Stiftelsen Stockholms Studentbostäder - - 2200 kronor i månaden med bostadsbidrag och du bor på gångavstånd till universitetet.

Har du inte planerat vad du ska bli och därför inte stått tillräckligt i kö? Flytta till en annan studieort där du kan få utbildningen och bostad. Se det lite som med jobb, där kan du inte heller kräva att jobb med just din utbildning finns i staden, ibland får man flytta till jobbet, ibland flytta till utbildningen.
Jag själv ex tror att jag kommer plugga i växjö men står i bostadskö i exempelvis göteborg ändå, ifall jag ändrar mig. Jag har också möjlighet till boende i stockholm. Planering

Detta är inte gymnasiet längre.

Skrivet av mortifer666:

Jag är 30 och har en son på 3 år.
Bostadsbidrag får man endast ifall inkomsten understiger en viss summa.
Dessutom ska den beräknas ett år framåt vilket innebär att tjänar du något under året så måste du betala tillbaka.
Jag vet, jag hade bostadsbidrag för flera år sen. Var arbetslös så jag nolltaxerade, fick ett jobb och sa till fk. Slutade få bostadsbidrag månaden innan jag började jobba. Jobbade 4 månader och fick året efter betala tillbaka ca 4000kr på ett bräde eftersom jag inte längre nolltaxerade det året.
Farligt med bostadsbidrag. Vet du hur mycket du tjänar om ett år?
När man dessutom måste räkna med att studiebidraget räknas som en inkomst men att man bara ska räkna med 80% eller någon sån skit så har man verkligen försatt sig i klistret med att räkna rätt.

Just bostadsbidraget ska man vara lite rädd för, för den kan lätt komma som en käftsmäll tillbaka och tvinga en att betala tillbaka pengar trots att man inte gjort något fel.

Jag utelämnade ett par saker kom jag på sen. Bl.a. en reparation på bilen som jag betalar nästan tusen kronor på per månad ett tag till framöver.

Det där med extra barnbidrag är ca 500kr mer i lån på CSN.
Jag betalar för att jag inte vill åka ur a-kassan. Det skiljde 80kr mellan att vara med i båda eller att bara ha a-kassa. När jag studerat färdigt och får jobb så behöver jag inte jobba i ett år för att kunna få a-kassa utan bara 6 månader vilket är en stor trygghet.

Jag blir besviken på hur mina "medstudenter" tror att pappa staten ska hälla pengar över er.
Ja du har ett jobb, troligen får du in mer pengar än vad bostadsbidraget hade givit dig. Bra! Vad finns det att klaga på? Käftsmäll? Läs på reglerna innan du skriver under pappret.

En bil har reparationskostnader. Lägg upp en budget innan köp och räkna inte milpriset endast på bensinkostnaden utan på genomsnittliga reprationer, besikningar, skatt, vinterdäck osv. Har du inte råd? Köp ingen eller en billigare!

Även med barn måste man göra upp en budget, ett barn kostar bortåt en miljon. Det är knappast en liten summa. Har man inte ekonomi för det så lägg det på lakanet. Det samma gäller djur. Visst man kan sabba sitt eget liv med dyra billån, men att sabba någon annans på grund av sin oansvarighet är.... oansvarigt och omoraliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag kommer eventuellt dra in pengar utöver CSN från och med Januari, vore bra att veta vad som gäller.

De räknar kalenderår så det borde inte påverka dig.

Om du behöver hjälp med boendekostnaden - Försäkringskassan

Citat:

Meddela oss på en gång om du får ändrade inkomster. Då kan vi minska bidraget och du kan slippa bli skyldig att betala tillbaka pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Alla kanske inte vill plugga på en av de sämre skolorna i Sverige? Självklart finns det mer och välja på och blir billigare i städer som inte har lika högt söktryck. Du är välkommen att komma upp hit och försöka hitta någonstans att bo för 2 papp i månaden. Möjligtvis att du hittar någon skrubb 2 timmar från skolan.

Det billigaste jag kan se hos SSSB kräver för närvarande 711 ködagar (lär gå upp) och kostar 2531 kr, ligger väll 45-60 minuter från SU/KTH. Så den kan du få efter minst 2 års pluggande här, så innan dess lär man ha behövt letat boende på andra ställen.

Ok missade ditt inlägg men jag besvarade det mer eller mindre till mortifer666 också.

Skrivet av MooDHooDs:

Inte ens i stockholm blir det särskilt dyrt att bo. - - - SSSB - Stiftelsen Stockholms Studentbostäder - - 2200 kronor i månaden med bostadsbidrag och du bor på gångavstånd till universitetet.

Har du inte planerat vad du ska bli och därför inte stått tillräckligt i kö? Flytta till en annan studieort där du kan få utbildningen och bostad. Se det lite som med jobb, där kan du inte heller kräva att jobb med just din utbildning finns i staden, ibland får man flytta till jobbet, ibland flytta till utbildningen.
Jag själv ex tror att jag kommer plugga i växjö men står i bostadskö i exempelvis göteborg ändå, ifall jag ändrar mig. Jag har också möjlighet till boende i stockholm. Planering

Hyrorna är för övrigt reglerade för att kosta mer eller mindre lika över hela sverige (skiljer förvisso någon hundring). Och den jag hittade var ju knappast någon skrubb och absolut inte långt från universitetet.
Och nog har jag koll på stockholm då jag bott där i 16 år. Det är inga större problem att ställa sig i kö innan man börjat plugga.

Alla kanske inte vill plugga på en av de sämre skolorna i Sverige - alla kanske inte kan gå på handels heller. Även om jag inte har börjat läsa någon seriös kurs här så har jag fått endast bra erfarenheter av småläningarna. Lärarna på Katedralskolan anser jag vara betydligt bättre än de på östra real. Och när jag samtalar med mina gamla klasskompisar från östra är det ibland pinsamt vilka kunskapsbrister de har. Egen uppfattning dock, såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Hyrorna är för övrigt reglerade för att kosta mer eller mindre lika över hela sverige (skiljer förvisso någon hundring). Och den jag hittade var ju knappast någon skrubb och absolut inte långt från universitetet.
Och nog har jag koll på stockholm då jag bott där i 16 år. Det är inga större problem att ställa sig i kö innan man börjat plugga.

Nej du får inte stå i kö hos SSSB innan du pluggar längre. Och skall man bara få ha råd och plugga om du stått i kö flera år innan du börjar? Så folk som inte har det skall inte ha råd?

Och som sagt, lycka till att få ett förstahandskontrakt i stockholm på direkten. Då blir det andrahandskontrakt som kostar multum.

Skrivet av MooDHooDs:

Alla kanske inte vill plugga på en av de sämre skolorna i Sverige - alla kanske inte kan gå på handels heller. Även om jag inte har börjat läsa någon seriös kurs här så har jag fått endast bra erfarenheter av småläningarna. Lärarna på Katedralskolan anser jag vara betydligt bättre än de på östra real. Och när jag samtalar med mina gamla klasskompisar från östra är det ibland pinsamt vilka kunskapsbrister de har. Egen uppfattning dock, såklart..

Nej, men det finns flera bra stora skolor som har har studenter, du kan ju inte basera hela din kalkyl på att alla skall gå i Växjö.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej du får inte stå i kö hos SSSB innan du pluggar längre. Och skall man bara få ha råd och plugga om du stått i kö flera år innan du börjar? Så folk som inte har det skall inte ha råd?
Och som sagt, lycka till att få ett förstahandskontrakt i stockholm på direkten. Då blir det andrahandskontrakt som kostar multum.

Detta har ju å andra sidan inget med CSN att göra. Att det är bostadsbrist är det även om du får 10 000 i månaden.

Just jag personligen har inga som helst problem att få bostad i sthlm, men det är ju ganska ointressant vad just JAG har möjlighet till.

Skrivet av Derox:

Nej, men det finns flera bra stora skolor som har har studenter, du kan ju inte basera hela din kalkyl på att alla skall gå i Växjö.

Nej det har du förvisso rätt i. Å andra sidan är hyresrätter reglerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Inte ens i stockholm blir det särskilt dyrt att bo. - - - SSSB - Stiftelsen Stockholms Studentbostäder - - 2200 kronor i månaden med bostadsbidrag och du bor på gångavstånd till universitetet.

Har du inte planerat vad du ska bli och därför inte stått tillräckligt i kö? Flytta till en annan studieort där du kan få utbildningen och bostad. Se det lite som med jobb, där kan du inte heller kräva att jobb med just din utbildning finns i staden, ibland får man flytta till jobbet, ibland flytta till utbildningen.
Jag själv ex tror att jag kommer plugga i växjö men står i bostadskö i exempelvis göteborg ändå, ifall jag ändrar mig. Jag har också möjlighet till boende i stockholm. Planering

Detta är inte gymnasiet längre.

Jag blir besviken på hur mina "medstudenter" tror att pappa staten ska hälla pengar över er.
Ja du har ett jobb, troligen får du in mer pengar än vad bostadsbidraget hade givit dig. Bra! Vad finns det att klaga på? Käftsmäll? Läs på reglerna innan du skriver under pappret.

En bil har reparationskostnader. Lägg upp en budget innan köp och räkna inte milpriset endast på bensinkostnaden utan på genomsnittliga reprationer, besikningar, skatt, vinterdäck osv. Har du inte råd? Köp ingen eller en billigare!

Även med barn måste man göra upp en budget, ett barn kostar bortåt en miljon. Det är knappast en liten summa. Har man inte ekonomi för det så lägg det på lakanet. Det samma gäller djur. Visst man kan sabba sitt eget liv med dyra billån, men att sabba någon annans på grund av sin oansvarighet är.... oansvarigt och omoraliskt.

Men nu får du väl allt ta och tagga ner. Nej, man kan inte planera allt. Livet fungerar inte så.
Hu du sedan lyckas resonera dig fram till att det är oansvarigt och omoraliskt att ha barn samtidigt som man studerar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Detta har ju å andra sidan inget med CSN att göra. Att det är bostadsbrist är det även om du får 10 000 i månaden.

Just jag personligen har inga som helst problem att få bostad i sthlm, men det är ju ganska ointressant vad just JAG har möjlighet till.

Eller så inser man att eftersom en stor del studenter får hyra i andra hand till avsevärt högre priser än de billigaste studentbostäderna man kan hitta (åtminstone i några år tills de fått ködagar).

Skrivet av MooDHooDs:

Nej det har du förvisso rätt i. Å andra sidan är hyresrätter reglerade...

Som sagt har inte alla ködagar för att få förstahandskontrakt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men nu får du väl allt ta och tagga ner. Nej, man kan inte planera allt. Livet fungerar inte så.
Hu du sedan lyckas resonera dig fram till att det är oansvarigt och omoraliskt att ha barn samtidigt som man studerar...?

Nej det är oansvarigt att skaffa något öht utan att ha ekonomi för det. Men det är synnerligen oansvarigt att förstöra andras liv.
Det första har du rätt i. Dels har jag skrivit alldeles för mycket i den här tråden och dels ja människors liv kan förändras. Men i Sverige betyder inte detta liv eller död, snarare att man inte kan göra samma saker som förut.

Skrivet av Derox:

Eller så inser man att eftersom en stor del studenter får hyra i andra hand till avsevärt högre priser än de billigaste studentbostäderna man kan hitta (åtminstone i några år tills de fått ködagar).
Som sagt har inte alla ködagar för att få förstahandskontrakt.

Här hade jag kunnat skriva en uppsats utöver det vanliga
Alla kan inte plugga i stockholm och jag är oerhört imponerad över denna överdrivna fascination för staden. Bo någon annanstans om du inte har råd att bo just där. Eller, som sagt, skaffa ett jobb. Men jobba verkar vara en otänkbarhet i bidragssverige.

Ni känner inte att vi tuggar om med argumenten?

Permalänk
Medlem

Men du verkar ju inte förstå poängen.

Nej, man väljer inte att studera om man inte kan lösa det ekonomiskt. Det vore oansvarigt. Men så är ju inte fallet. Vad du, åtminstone till en början vägrade inse, är att det krävs inte alls särskilt speciella omständigheter för att det ska bli väldigt svårt att överleva på CSN. Och nej, det kan inte alltid lösas med prioriteringar. Du tror inte att det är många som väljer att inte studera just för att de inte har råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Här hade jag kunnat skriva en uppsats utöver det vanliga
Alla kan inte plugga i stockholm och jag är oerhört imponerad över denna överdrivna fascination för staden. Bo någon annanstans om du inte har råd att bo just där. Eller, som sagt, skaffa ett jobb. Men jobba verkar vara en otänkbarhet i bidragssverige.

Ni känner inte att vi tuggar om med argumenten?

Nej, enligt dig pluggar ju alla i Växjö... Så du tycker det är rimligt att istället för att inflationsjustera studiemedlen så skall inte alla som vill plugga i Stockholm kunna göra det? Då kan ju jag säga att folk som pluggar sådant som för mig kräver < 5-10 timmars plugg i veckan (dvs det mesta som inte är matterelaterat, men även många mattekurser med) knappt borde få studiemedel om de inte läser mer än heltid. Men hur rimligt vore det? Alla har det ju inte lika lätt.

Skillnaden mellan oss är att du argumenterar med generaliseringar. Jag påtalar bara att du inskränker modellen för mycket för att kunna hävda att det bara är att prioritera annorlunda för att klara budget. Någon vetenskaplig känsla får du väll ändå visa. Om A är en mängd som innehåller alla studenter och deras förutsättningar, då argumenterar du för att pengarna räcker gott och väl genom att utgå från en delmängd B som innehåller ett fåtal av de studenter som finns i A.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Hur kan det möjligtvis vara tanken med CSN? En gräns som gäller alla måste sättas, hur ska denna gräns sättas om inte enligt medelstudenten? Och ja, det finns en sådan. Ska CSN ökas med någon tusenlapp så att de där 34 två-barns-föräldrarna som pluggar kan överleva på CSN med? Ursäkta om jag låter retlig, men jag undrar verkligen.

De som jobbat under en viss tid och haft över en viss inkomst får mer i CSN än andra som inte gjort detta, så uppenbarlig anpassas CSN just efter personen och dennes tidigare leverne.

Vad är medelstudenten då?
Har du någon bra källa som berättar detta?

Citat:

Länkarna du angav ser jag som gnäll för övrigt. DN och SvD, likt AB och Expressen, är helt enkelt inte källor för någonting, någonsin. Som sagt, ta dig en titt ut i verkligheten så ser du att en mycket stor majoritet (dvs de som är någorlunda lik "medelstudenten") klarar sig helt ok på CSN.

Är du så pass dum att du tror att det är DN, Svd, AB och expressen som gjort dessa studier?
Verkligheten är inte den som några finniga killar på Swec påstår, utan något helkt annat.

Citat:

Gnällde inte du just på att någon la ord i din mun? Har sagt tidigare i tråden och antydde starkt aldelles nyligen att vi studenter knappast lever i någon lyx. Vi bör definitivt få mer än vad vi får idag, är min åsikt. Jag ifrågasätter mest din åsikt om att vem som helst, när som helst ska kunna slänga sig in i studier och att CSN helt sonika ska höjjas för att ackommodera dessa undanfall.

Var i helvete har jag påstått det där?

Och du missade tydligen sarkasmen.

Skrivet av MooDHooDs:

Jag vill se en konkret budget där en student lever enligt den enkla grunden, dvs en hyra på 2000, kanske strax under. Äter nyttig och tillräcklig mat. Och inte har några överdrivna lyxaktiviter som att ha bil, köper på sig dyra mobiler eller super ned sig varje helg eller mer. Men ändå på något spännande sätt inte får sina 8000 att räcka?

Det vill jag syftade på som konkret. Inte att det står i någon tidning att slösaktiga studenter vill ha mer mer mer mer av staten.

Vad är det du inte fattar? Alla studenter har inte tillgång till en hyra på 2k bara för att det är så i Växjö. Alla har inte bil, alla köper inte dyra möbler och alla super inte ner sig varje helg.

Det är helt urbota fantastiskt hur du och några andra fått för er att de som inte klarar sig på en månadsinkomst på 8k lever i slösaktig lyx. Och just ja, att det enligt pappret med lätthet går att leva på 8k.

På pappret är det jävligt enkelt att sluta fred i alla krigszoner också, men undra varför det inte är möjligt...

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Jag vill se en konkret budget där en student lever enligt den enkla grunden, dvs en hyra på 2000, kanske strax under. Äter nyttig och tillräcklig mat. Och inte har några överdrivna lyxaktiviter som att ha bil, köper på sig dyra mobiler eller super ned sig varje helg eller mer. Men ändå på något spännande sätt inte får sina 8000 att räcka?

Det vill jag syftade på som konkret. Inte att det står i någon tidning att slösaktiga studenter vill ha mer mer mer mer av staten.

Om det nu är meningen att man ska kunna leva normalt på csn på dem ställen där csn-berättigade kurser drivs så kan man inte räkna på 2000kr i hyra.

Här har du en budget på en bas som passar för de som pluggar på KI/SU/KTH (för att det är den miljön jag har koll på)

Hyra ca: 3000kr. (Till och med inneboende brukar hamna kring dem summorna). Efter några år brukar man kunna få tag på en etta på sssb för lite mindre men det är knappast lägenheter man vill ta i med tång. Jag vet många människor som säger att de blev att må psykiskt dåligt av att bo i dessa korridorer så för många är det inte ett alternativ. Själv stod jag bara ut som inneboende i två år innan jag kände att jag inte klarade av mer. Detta har inte med prioritering att göra; vissa klarar av att tränga in sig i en håla; vissa klarar inte det och det är knappast någonting onaturligt eller lyx eller ens en onödig utgift att skaffa sig någonting bättre.
Internet med dator ca 200kr; för att kunna klara av vissa studier är internet inte lyx och en dator att arbeta med är ett måste (räknar på ca 25-50kr i månaden för datorn i genomsnitt inbakat i de där 200).

Mat 500-3000. Här är det jävligt mycket som spelar in. Kan man stå ut med att äta det absolut billigaste under 5års tid? Nej, det tror jag inte någon vanlig person gör. Jag har försökt under några månader då jag hade jävligt dåligt med pengar att leva så snålt jag klarade av, då gick maten på 900kr (och jag gick ner 1kg/månad). För mig ligger gränsen kring 2000kr, billigare än detta skulle jag inte klara av i längden.

Varje månad räknar jag med dessa utgifter som nödvändiga i hygien/kök:
Tandkräm: 30kr (lite dyrare än original på grund av ilningar i tänderna)
Toapapper: 50kr
Hushållspapper: 30kr
Schampo: 40kr (mjällschampo)
Rakblad: 50kr
Diskmedel: 10kr
Tvättmedel: 20kr
Klippning: 50kr
Allt annat jag missat (typ dammsugarpåsar, tops etc): 120kr
Totalt 400kr

Dessa priser är förstås inte exakta men jag tror det överensstämmer ganska bra med vad som skulle krävas som basutgifter i hygien.

Kläder är svårt som fan för mig att bedöma men kan göra ett försök på vad som krävs:
Vinterjacka: minimum 1000kr borde det gå att hitta en som räcker 2 säsonger om man inte har alltför mycket självrespekt, dvs ca 50kr i månaden.
Ett par jeans om året: 50kr i månaden kanske.
T-shirt och tröja: 50kr månaden (en 300kr varm tröjja och 3 t-shirts på ett år).
Underkläder: 50kr månaden
Skor: 100kr månaden (ett vinterpar, ett sommarpar, ett par sandaler)

sl-kortet: 450kr månaden.
försäkringar: 100kr
telefon: 80kr (så länge man praktiskt taget är osocial)

Totalt hamnar vi på ca 6500kr som basbelopp. Dvs, inga onödiga utgifter whatsoever. Ska man klara sig på 6500 så betyder det att man inte kan vara social och man blir att se ut som en lodis och ha ett allmänt värdelöst liv. Så ja, självklart kan man klara sig på csn. Frågan är bara om vad som är värdigt. Denna summa är alltså min bas och har man sedan av någon anledning lite extra utgifter för sjukdom/barn etc så blir det inte mycket kvar av 8000kr.

De 1500kr som är kvar till gränsen du snackar om kan visserligen räcka långt till att höja sin standard, men det är knappast frågan om att leva i lyx. Snarare så är det att de där 1500 kronorna gör att en normal person inte behöver lida. Alla personer som av någon anledning har mer utgifter än så kommer få problem med att genomföra studier på endast csn. Detta visar på att csn inte ger tillräckligt då det är meningen att man normalt ska kunna genomföra sina studier i 100% studietakt på csn.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Kanske jag som är trött på morgonkvisten... Men utgifter för kurslitteratur såg jag inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Måste även påpeka att jag anser att hyran är lite glädjekalkyl, det går ju att hitta inneboende för den summan, men det är svårt att göra det. Vet många som fått hyra dyrt i andrahand bara för de inte hittat något annat, så det var antingen tält utanför campus eller hyra dyrt. Det MoodHooDs inte verkar förstå är att alla inte kan få det billigaste boendet som finns, vissa kommer ju få betala mer bara för att få någonstans att bo.

Sen som mOrk säger saknas utgifter för kurslitteratur, vilket varierar beroende på program, men 200 kr i månaden torde vara en underdrift för de flesta.

Sen kan jag ju inflika att mina linser kostar mig ca 260 kr i månaden, mer om vi skall räkna in de egentligen obligatoriska undersökningarna man bör göra varje år. Så räkna på 300 kr.

Försäkringar tyckte jag va lite lågt räknat, tycker att man iaf borde ha en olycksfallsförsäkring, och bara den brukar kostar 70 spänn i månaden. Behöver man sen försäkring för all sin hemelektronik eller hemförsäkring i övrigt så får man räkna med att det landar på 150-250 kr. Helst skall man ju ha en sjukförsäkring också, men då blir det ju mer.

I övrigt tycker jag det ser bra ut och du sammanfattar det bra. Man kommer vara den asociala typen som ser ut som en lodis och alltid går i samma kläder. Du har inte råd att ringa någon och knappt råd att träffa folk på en fika eller dylikt.

En fråga till MoodHoods:

Hur tänker du med de som går på A-kassa och dylikt då? De får ju mycket mer, varför skall de ha mycket mer? Det går ju enligt dig för alla att leva normala liv för den ersättning studenter får, då borde ju inga bidrag vara högre, eller hur?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

A-kassa != Bidrag

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

A-kassa != Bidrag

Uhm, jo det är ett bidrag men med en avgift för att ta del av den (inte alfa-kassan dock). Nu får den visserligen mindre pengar från staten, men det jag hittar är att runt 50% tas från arbetsgivaravgiften, dvs från den skatt som betalas på folks arbete. Jag skulle påstå att när 50% tas ur statskassan kan vi klassa iaf halva summan du får för bidrag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sen som mOrk säger saknas utgifter för kurslitteratur, vilket varierar beroende på program, men 200 kr i månaden torde vara en underdrift för de flesta.

Värt att komma ihåg är att även de som snålar på kurslitteratur och istället väljer att kopiera de sidor ur en bok som är aktuella kommer upp i en bra summa per år enbart på kopieringskort

Citat:

Försäkringar tyckte jag va lite lågt räknat, tycker att man iaf borde ha en olycksfallsförsäkring, och bara den brukar kostar 70 spänn i månaden. Behöver man sen försäkring för all sin hemelektronik eller hemförsäkring i övrigt så får man räkna med att det landar på 150-250 kr. Helst skall man ju ha en sjukförsäkring också, men då blir det ju mer.

Här vet jag inte om jag håller med dig, länsförsäkringar hade tex en studentförsäkring som innehöll hemföräskring, olycksfall oh en form avvdrulle och den gick på 600 per helhår.
Denvar dock enbart giltig så länge man var student ochunder 28...

Citat:

En fråga till MoodHoods:

Hur tänker du med de som går på A-kassa och dylikt då? De får ju mycket mer, varför skall de ha mycket mer? Det går ju enligt dig för alla att leva normala liv för den ersättning studenter får, då borde ju inga bidrag vara högre, eller hur?

Den summan bestäms ju av avgiften du betalat in under dina arbetsverksamma år, högre inkomst högre A-kassa?

Skrivet av Mikael_Berglund:

Om det nu är meningen att man ska kunna leva normalt på csn på dem ställen där csn-berättigade kurser drivs så kan man inte räkna på 2000kr i hyra.

Här har du en budget på en bas som passar för de som pluggar på KI/SU/KTH (för att det är den miljön jag har koll på)

Hyra ca: 3000kr. (Till och med inneboende brukar hamna kring dem summorna). Efter några år brukar man kunna få tag på en etta på sssb för lite mindre men det är knappast lägenheter man vill ta i med tång. Jag vet många människor som säger att de blev att må psykiskt dåligt av att bo i dessa korridorer så för många är det inte ett alternativ. Själv stod jag bara ut som inneboende i två år innan jag kände att jag inte klarade av mer. Detta har inte med prioritering att göra; vissa klarar av att tränga in sig i en håla; vissa klarar inte det och det är knappast någonting onaturligt eller lyx eller ens en onödig utgift att skaffa sig någonting bättre.
Internet med dator ca 200kr; för att kunna klara av vissa studier är internet inte lyx och en dator att arbeta med är ett måste (räknar på ca 25-50kr i månaden för datorn i genomsnitt inbakat i de där 200).

Mat 500-3000. Här är det jävligt mycket som spelar in. Kan man stå ut med att äta det absolut billigaste under 5års tid? Nej, det tror jag inte någon vanlig person gör. Jag har försökt under några månader då jag hade jävligt dåligt med pengar att leva så snålt jag klarade av, då gick maten på 900kr (och jag gick ner 1kg/månad). För mig ligger gränsen kring 2000kr, billigare än detta skulle jag inte klara av i längden.

Varje månad räknar jag med dessa utgifter som nödvändiga i hygien/kök:
Tandkräm: 30kr (lite dyrare än original på grund av ilningar i tänderna)
Toapapper: 50kr
Hushållspapper: 30kr
Schampo: 40kr (mjällschampo)
Rakblad: 50kr
Diskmedel: 10kr
Tvättmedel: 20kr
Klippning: 50kr
Allt annat jag missat (typ dammsugarpåsar, tops etc): 120kr
Totalt 400kr

Dessa priser är förstås inte exakta men jag tror det överensstämmer ganska bra med vad som skulle krävas som basutgifter i hygien.

Kläder är svårt som fan för mig att bedöma men kan göra ett försök på vad som krävs:
Vinterjacka: minimum 1000kr borde det gå att hitta en som räcker 2 säsonger om man inte har alltför mycket självrespekt, dvs ca 50kr i månaden.
Ett par jeans om året: 50kr i månaden kanske.
T-shirt och tröja: 50kr månaden (en 300kr varm tröjja och 3 t-shirts på ett år).
Underkläder: 50kr månaden
Skor: 100kr månaden (ett vinterpar, ett sommarpar, ett par sandaler)

sl-kortet: 450kr månaden.
försäkringar: 100kr
telefon: 80kr (så länge man praktiskt taget är osocial)

Totalt hamnar vi på ca 6500kr som basbelopp. Dvs, inga onödiga utgifter whatsoever. Ska man klara sig på 6500 så betyder det att man inte kan vara social och man blir att se ut som en lodis och ha ett allmänt värdelöst liv. Så ja, självklart kan man klara sig på csn. Frågan är bara om vad som är värdigt. Denna summa är alltså min bas och har man sedan av någon anledning lite extra utgifter för sjukdom/barn etc så blir det inte mycket kvar av 8000kr.

De 1500kr som är kvar till gränsen du snackar om kan visserligen räcka långt till att höja sin standard, men det är knappast frågan om att leva i lyx. Snarare så är det att de där 1500 kronorna gör att en normal person inte behöver lida. Alla personer som av någon anledning har mer utgifter än så kommer få problem med att genomföra studier på endast csn. Detta visar på att csn inte ger tillräckligt då det är meningen att man normalt ska kunna genomföra sina studier i 100% studietakt på csn.

Väl skrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Uhm, jo det är ett bidrag men med en avgift för att ta del av den (inte alfa-kassan dock). Nu får den visserligen mindre pengar från staten, men det jag hittar är att runt 50% tas från arbetsgivaravgiften, dvs från den skatt som betalas på folks arbete. Jag skulle påstå att när 50% tas ur statskassan kan vi klassa iaf halva summan du får för bidrag.

Det heter arbetslöshetsförsäkring av en anledning. Både soussar och "högern" är överens att A-kassan är inget bidrag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

De som jobbat under en viss tid och haft över en viss inkomst får mer i CSN än andra som inte gjort detta, så uppenbarlig anpassas CSN just efter personen och dennes tidigare leverne.

Det visste jag inte, låter som en rätt bra lösning, givet att de faktiskt behöver pengarna och inte bara "är vana vid det" då. Än mindre anledning för de med annorlunda bakgrund att klaga dock.

Medelstudenten är, precis som jag sa i mitt förra inlägg, den som just tagit studenten eller jobbat ett år eller två. Någon källa har jag inte på det, annat än en snabb titt ut i verkligheten igen. Du är ju student själv, hur många nya studenter ser du varje år som faller inom min definition av medelstudenten? En överväldigande majoritet är det. Sen att min verklighet inte är god nog för dig för att jag skulle vara någon "finnig kille på swec" är ju ett otroligt pinsamt argument, skärpning.

Skrivet av CSM101:

Var i helvete har jag påstått det där?

Är det inte precis vad du säger då när du gång på gång påstår att somliga har nödvändiga (att skillja ifrån "högt prioriterade") utgifter som inte alla andra har och det därför blir svårt för dessa att klara sig på CSN? Rätta mig här om jag har fel istället för att ta den åsikten och argumentera för den, men det är så jag har tolkat dina inlägg åtminstonde. Är man någorlunda lik medelstudenten så har man i stort sett samma nödvändiga utgifter, och klarar sig uppenbarligen på CSN, resten är prioriteringar. Sen kan jag visserligen hålla med om att MooDHooDs är lite extrem i sin åsikt om vad som är prioritering och inte. T.ex. vore det minst sagt tråkigt om vi alla skulle behöva bosätta oss i varsin skrubb i Växsjö för att få studera.. Hur som hellst, har man en unge så är inte det CSNs problem, och där bör andra bidrag kicka in om inte barnbidrag och bostadsbidrag är tillräckligt. Har man någon sjukdom är det inte heller CSNs problem, men jag är säker på att dessa får speciella bidrag från något annat håll. osv.

Jag tycker för övrigt att du borde lugna dig lite. Jag har endast kommit med sakliga argument, och som retur får jag person-angrepp och fula knep som att lägga vikt på detaljer istället för vad jag verkligen säger i helhet. Det skulle även liva upp stämningen lite om du tog ansvar för dina misstag istället för att skylla ifrån dig på något som sarkasm. Visst var du sarkastisk om att studenter lever i lyx, men det råder ingen tvivel om att du antydde att jag hade den åsikten. Skärpning, helt enkelt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell