Koppla samman 3 fäktar på samma kontakt!?

Permalänk
Medlem

Koppla samman 3 fäktar på samma kontakt!?

Undrar om jag kan koppla samman dessa 120mm Nexus fläkt Real Silent vit LED - Inet.se och driva alla tre på en och samma kontakt?
Och hur man gör för att sammankoppla dem? någon som vet och kan kanske berätta för mig?
tack på förhand

Permalänk
Medlem

jag har tre 1850rpm gt på min D14, och det är inga problem.
Kopplade samman dom med de 2till1 kontakter man fick med D14 och den förra Noctua kylaren jag hade.. kommer inte ihåg vad den heter dock

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Hedersmedlem

Måste varna för den här kabeln!

Köpte två såna för någon vecka sedan, och är grymt besviken på dem. De gör helt enkelt inte ett skit rätt.

För det första så drar de ner fläkthastigheten. Den ska leverera 12 V i två av uttagen och 5V i två, men med mina fläktar inkopplade så går de ändå på cirka halv effekt i 12V-uttagen... Mycket dåligt faktiskt - och detta är inte allt.. Alla vet ju att molexkontakter kan vara lite pilliga och kräva en del kraft att få in ibland, och denna sladd duger inte till då. Pinnarna hoppar ur kontakten, och går inte få in igen. Värdelöst!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Då är väl denna kabeln att föredra i så fall.
Deltaco AK-CB002 - Fan adapter cable Fläktadapterkabel!

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Man kan inte bara ta och klippa kablarna och skarva ihop dem till en kontakt och sätta på MB eller det tar för mycket stram med 3 st eller det kanske gårr med 2st fäktar iaf?

Permalänk
Medlem

Du får kolla hur mycket ditt moderkort klarar (oftast angivet i watt) sen kollar du hor mycket fläktarna drar (oftast angivet i A)
För att räkna ut watten tar du A * V alltså A * 12 i ditt fall.

Rent generellt skulle jag dock gissa på att två inte är nått problem.

EDIT: Det känns som deltaco kabeln på net on net har problem att leverera vad net on net lovar.
Köra in en pwm signal på en pinne som bara talar om vilket varvtal fläkten håller???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Du får kolla hur mycket ditt moderkort klarar (oftast angivet i watt) sen kollar du hor mycket fläktarna drar (oftast angivet i A)
För att räkna ut watten tar du A * V alltså A * 12 i ditt fall.

Rent generellt skulle jag dock gissa på att två inte är nått problem.

Tack så mycket. får se om jag hittar hur mycket fläktarna drar!

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Måste varna för den här kabeln!

Köpte två såna för någon vecka sedan, och är grymt besviken på dem. De gör helt enkelt inte ett skit rätt.

För det första så drar de ner fläkthastigheten. Den ska leverera 12 V i två av uttagen och 5V i två, men med mina fläktar inkopplade så går de ändå på cirka halv effekt i 12V-uttagen... Mycket dåligt faktiskt - och detta är inte allt.. Alla vet ju att molexkontakter kan vara lite pilliga och kräva en del kraft att få in ibland, och denna sladd duger inte till då. Pinnarna hoppar ur kontakten, och går inte få in igen. Värdelöst!

Det med att du fick ut 5 V från båda kontakterna beror inte på kabeln, det beror på ditt nätaggregat. Fast jag förstår inte hur volt-antalet kan minska... låter hel sjukt! :s Skaffa nytt nätagg. snart? (lika så det med effekten)

(Går ju EL på gymnasiet så. )

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredric1994:

Det med att du fick ut 5 V från båda kontakterna beror inte på kabeln, det beror på ditt nätaggregat. Fast jag förstår inte hur volt-antalet kan minska... låter hel sjukt! :s Skaffa nytt nätagg. snart? (lika så det med effekten)

(Går ju EL på gymnasiet så. )

Ska inte ha med det att göra, för när jag byter ut den kabeln till 2st molex -> molex + 3pins och kopplar in fläkten där går den på max.

Det är skumt, och det borde verkligen inte så bli så..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ska inte ha med det att göra, för när jag byter ut den kabeln till 2st molex -> molex + 3pins och kopplar in fläkten där går den på max.

Det är skumt, och det borde verkligen inte så bli så..

Är du säker på att du kopplar i rätt kontakter? Den har ju två 5V också... Med tanke på avsaknaden av elektronik *ska* det inte vara möjligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Är du säker på att du kopplar i rätt kontakter? Den har ju två 5V också... Med tanke på avsaknaden av elektronik *ska* det inte vara möjligt...

Stensäker. Testade att koppla en fläkt i 12V och en i 5V samtidigt - samtidigt som jag hade en kopplad direkt till en molex. Detta experiment resulterade i 3 fläktar på olika varvtal...
(Har dessutom kopplat dem till den med svart-röda kablar, vilket enligt tillverkarna ska vara 12V)

Har ingen bra förklaring på hur det blir såhär, verkligen

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Stensäker. Testade att koppla en fläkt i 12V och en i 5V samtidigt - samtidigt som jag hade en kopplad direkt till en molex. Detta experiment resulterade i 3 fläktar på olika varvtal...
(Har dessutom kopplat dem till den med svart-röda kablar, vilket enligt tillverkarna ska vara 12V)

Har ingen bra förklaring på hur det blir såhär, verkligen

Då är något jävligt galet med ditt nätagg eller så har dom bytt sladdarna, altså satt 12-volten i 5-volten och tvärt om. Då man parallellkopplar två sladdar så får man samma spänningsantal bara det att delströmmarna från varje lina läggs ihop i en huvudström.

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Då är något jävligt galet med ditt nätagg eller så har dom bytt sladdarna, altså satt 12-volten i 5-volten och tvärt om. Då man parallellkopplar två sladdar så får man samma spänningsantal bara det att delströmmarna från varje lina läggs ihop i en huvudström.

Jag vet detta, men kan inte svara på varför det blir som det blir, ganska konstigt är det! Men egentligen är det en bra grej, det håller mina högljudda fläktar på relativt bra varvtal tills jag kommer över en fläktkontroller.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.