Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Här vet jag inte om jag håller med dig, länsförsäkringar hade tex en studentförsäkring som innehöll hemföräskring, olycksfall oh en form avvdrulle och den gick på 600 per helhår.
Denvar dock enbart giltig så länge man var student ochunder 28...

Hittar dock inget om det nu när jag letar, har du en länk? Jag betalar 70 spänn i månaden för olycksfallsförsäkring, skall nog utöka till sjukförsäkring också.

Skrivet av CSM101:

Den summan bestäms ju av avgiften du betalat in under dina arbetsverksamma år, högre inkomst högre A-kassa?

Ja, men den går ju inte runt på medlemsavgifterna, det är ju fortfarande skattefinansierat. Om det bara togs pengar från poolen med pengar som medlemmar betalat in kan vi ju kalla det försäkring. I grund och botten går ju A-kassorna runt eftersom staten pytsar in pengar.

Skrivet av Crippa90:

Det heter arbetslöshetsförsäkring av en anledning. Både soussar och "högern" är överens att A-kassan är inget bidrag.

Ja, för namnet på saker definierar alltid vad det är?

Den heter arbetslöshetsförsäkring för att sossarna tyckte att det lät bra. Det heter ju också "arbetsgivaravgift", men det är ju ingen avgift utan en skatt. A-kassan är till stor del skattefinansierat, dvs en del av pengarna du får är seledes inget som medlemmar betalat in, utan det är staten som bidrar med dem. Vad skiljer detta från andra bidrag? Staten bidrar med pengar till de som behöver.

På sin höjd kan vi ju kalla det en statlig försäkring, men eftersom den inte går runt på avgifterna så är det ju ändå ett bidrag från staten som går ut till den som utnyttjar a-kassan.

Hur du än vrider och vänder på det så bidrar ju staten med skattepengar till de som går på a-kassa, vilket jag skulle säga är definitionen av ett bidrag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Inkomst: CSN på 8140kr
Boende (hyra + el + internet): ~3550kr
Mat (både råvaror och de gånger jag äter ute): 1500-2500kr
Studiemedel (kurslitteratur, utskrifter, block, pennor, m.m.): 500-1000kr
Övrigt (disk/tvättmedel, liknande): ~200kr
--------------------
Resterande: ~890-2390kr

Jag har använt intervall ovan då jag faktiskt inte vet hur mycket jag lägger ut på det samt att det med all sannolikhet varierar från månad till månad. De pengar som blir över ser jag antingen till att spara (framtida behov efter studietiden eller oplanerade utgifter) eller till lite större inköp som ibland behövs, exempelvis kläder och datorprylar för att unna mig själv någonting.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Ursäkta OT, men försäkringskassan kan alltså kräva tillbaka pengar för bostadsbidrag även om man får ett jobb och säger upp bostadsbidraget i tid till att man börjar jobba, om jag förstod dig rätt? Har du någon mer information angående det? Jag kommer eventuellt dra in pengar utöver CSN från och med Januari, vore bra att veta vad som gäller.

Pengarna räknas in under ett kalenderår.
Det bostadsbidrag som du fått under året slås ut över årets månader och den inkomst du haft slås också ut över årets månader. Så om man tjänat 0kr i 8-9 månader och sen tjänar 16 000kr i månaden i 3-4 månader så slås den inkomsten ut över året och du blir tvungen att betala tillbaka pengar som du egentligen haft rätt till.
Man ska förutsätta när man begär bostadsbidrag just hur mycket man kommer att tjäna upp till 12 månader framåt.

Skrivet av MooDHooDs:

Inte ens i stockholm blir det särskilt dyrt att bo. - - - SSSB - Stiftelsen Stockholms Studentbostäder - - 2200 kronor i månaden med bostadsbidrag och du bor på gångavstånd till universitetet.

Har du inte planerat vad du ska bli och därför inte stått tillräckligt i kö? Flytta till en annan studieort där du kan få utbildningen och bostad. Se det lite som med jobb, där kan du inte heller kräva att jobb med just din utbildning finns i staden, ibland får man flytta till jobbet, ibland flytta till utbildningen.
Jag själv ex tror att jag kommer plugga i växjö men står i bostadskö i exempelvis göteborg ändå, ifall jag ändrar mig. Jag har också möjlighet till boende i stockholm. Planering

Detta är inte gymnasiet längre.

Jag blir besviken på hur mina "medstudenter" tror att pappa staten ska hälla pengar över er.
Ja du har ett jobb, troligen får du in mer pengar än vad bostadsbidraget hade givit dig. Bra! Vad finns det att klaga på? Käftsmäll? Läs på reglerna innan du skriver under pappret.

En bil har reparationskostnader. Lägg upp en budget innan köp och räkna inte milpriset endast på bensinkostnaden utan på genomsnittliga reprationer, besikningar, skatt, vinterdäck osv. Har du inte råd? Köp ingen eller en billigare!

Även med barn måste man göra upp en budget, ett barn kostar bortåt en miljon. Det är knappast en liten summa. Har man inte ekonomi för det så lägg det på lakanet. Det samma gäller djur. Visst man kan sabba sitt eget liv med dyra billån, men att sabba någon annans på grund av sin oansvarighet är.... oansvarigt och omoraliskt.

Tragiskt att det finns så mycket människor med brist på livserfarenhet. Du påminner lite om de som säger att man är oansvarig för att man skaffat barn och sen blivit uppsagd från jobb.

Du är bara 20 år. Inom 5 år så kommer du inse att man inte kan planera 3 år framåt.
Man kan göra en enkel skiss men variablerna är så pass många att de inte kan förutses.
För 3 år sen var jag 26-27 år. Hade ett nytt förhållande, fast jobb som elmontör. En nära kontakt med mina föräldrar och min mormor.
Under de här tre åren så hann jag förlora min pappa, få en son, förlora min mormor, förlora mitt jobb, gå arbetslös i ett år tills sparpengarna var slut då a-kassan på 7600kr var för låg och jag lyckades komma in på min drömutbildning som är bara 4-5 mil bort.

Enligt din mening så är det oansvarigt att jag inte förutsåg något av detta.

Du drar upp att det är hyresreglerat vilket är något endast politiker bryr sig om.
De flesta hyresvärdar skiter i vilket, särskilt privata.
Fast man kanske borde köpa en bostadsrätt? För 3 år sen så kostade en 2: ca 60 000kr här. Nu kostar den 200 000kr. Fast sånt borde man ju ha koll på.

Jag önskar dig lycka till med dina studier men tro aldrig att du har någon kontroll över framtiden.

Skrivet av MooDHooDs:

De räknar kalenderår så det borde inte påverka dig.

Om du behöver hjälp med boendekostnaden - Försäkringskassan

Det sjuka är att de ber en säga till så man inte behöver betala extra. Jag sa till en månad innan jag började jobba och slutade därmed helt att få bostadsbidrag. Den första månaden var riktigt svår. Att man sen fick återkrav för att man fått pengar man hade rätt till känns faktiskt som en käftsmäll.

I deras värld så ska pengarna man tjänar i november gå till att betala hyran i februari samma år.
Endast i byråkratin kan sådant fungera.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tar halvt studielån + helt studiebidrag. Detta resulterar i fullt lån terminernas första halva och 0 i lån andra halvan.

Boende 2 000 (Delar med kompisar) (12 månader/år)
Mat drygt 2 000.
Sen tillkommer mobilabonnemang etc.
Hamnar väl i slutändan på runt 5 000 + studiematerial/nöjen/kläder.

Klarar mig än så länge, men kontot blir konstant tommare nu när studielånet inte kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det visste jag inte, låter som en rätt bra lösning, givet att de faktiskt behöver pengarna och inte bara "är vana vid det" då. Än mindre anledning för de med annorlunda bakgrund att klaga dock.

Medelstudenten är, precis som jag sa i mitt förra inlägg, den som just tagit studenten eller jobbat ett år eller två. Någon källa har jag inte på det, annat än en snabb titt ut i verkligheten igen. Du är ju student själv, hur många nya studenter ser du varje år som faller inom min definition av medelstudenten? En överväldigande majoritet är det. Sen att min verklighet inte är god nog för dig för att jag skulle vara någon "finnig kille på swec" är ju ett otroligt pinsamt argument, skärpning.

Detta var första gången du definierat termen medelstudent. Att din verklighet inte är god nog för mig beror på inget vis att du skulle vara finnig, utan för att det i slutändan ändå rör sig om en subjektiv åsikt.
Vidare var det där med finnig inget som var direkt riktat mot dig och det intressant i inlägget var fortfarande inte ordet finnig, utan att jag de facto kom med källor till mitt påstående.

Citat:

Är det inte precis vad du säger då när du gång på gång påstår att somliga har nödvändiga (att skillja ifrån "högt prioriterade") utgifter som inte alla andra har och det därför blir svårt för dessa att klara sig på CSN? Rätta mig här om jag har fel istället för att ta den åsikten och argumentera för den, men det är så jag har tolkat dina inlägg åtminstonde. Är man någorlunda lik medelstudenten så har man i stort sett samma nödvändiga utgifter, och klarar sig uppenbarligen på CSN, resten är prioriteringar. Sen kan jag visserligen hålla med om att MooDHooDs är lite extrem i sin åsikt om vad som är prioritering och inte. T.ex. vore det minst sagt tråkigt om vi alla skulle behöva bosätta oss i varsin skrubb i Växsjö för att få studera.. Hur som hellst, har man en unge så är inte det CSNs problem, och där bör andra bidrag kicka in om inte barnbidrag och bostadsbidrag är tillräckligt. Har man någon sjukdom är det inte heller CSNs problem, men jag är säker på att dessa får speciella bidrag från något annat håll. osv.

Återigen; visa var jag skrivit att CSN ska höjas för att passa till alla studenter.
Jag är för en höjning av CSN då vi de facto har mindre pengar att leva för än tidigare, inte för att ALLA ska klara sig helt och hållet utan bekymmer på CSN. Så nej, det var fortfarande inte det jag jag påstod eller ens antydde. Och som stöd hade jag länkarna jag gav exempel på men där fokus riktades på något helt annat.

Citat:

Jag tycker för övrigt att du borde lugna dig lite. Jag har endast kommit med sakliga argument, och som retur får jag person-angrepp och fula knep som att lägga vikt på detaljer istället för vad jag verkligen säger i helhet. Det skulle även liva upp stämningen lite om du tog ansvar för dina misstag istället för att skylla ifrån dig på något som sarkasm. Visst var du sarkastisk om att studenter lever i lyx, men det råder ingen tvivel om att du antydde att jag hade den åsikten. Skärpning, helt enkelt.

Det kan ju inte annat än erkännas att jag blir irriterad på naiva människor som tror att allt är enkelt enkom för att det minsann är enkelt att föra en budget på pappret. Innan du trillar bakåt i stolen; de naiva människorna fanns i tråden innan dig.

Men var och för vad har jag inte tagit ansvar menar du?

Och läser du slutet på inlägget, raden efter länkarna så ser du att det inte är enkom till dig jag riktade sarkasmen. Således var det inte någon jag la i någons mun, utan det var kort och gott det moodhoods påstod när en student inte höll sig till myrorna eller det absolut billigaste alternativet.

@Derox: allrisk la jag till själv inser jag nu, men även med den så kommer jag en bra bit under 70:- i månaden på försäkringar då studentförsäringen som täcker en hel del går på 27:- per månad.Studentförsäkring - anpassade försäkringslösningar för studenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Återigen; visa var jag skrivit att CSN ska höjas för att passa till alla studenter.
Jag är för en höjning av CSN då vi de facto har mindre pengar att leva för än tidigare, inte för att ALLA ska klara sig helt och hållet utan bekymmer på CSN. Så nej, det var fortfarande inte det jag jag påstod eller ens antydde. Och som stöd hade jag länkarna jag gav exempel på men där fokus riktades på något helt annat.

Alrights, tar tillbaka mina anklagelser och håller som tidigare med om att CSN borde höjjas, om än av andra anledningar än att det var högre förr i tiden.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Alrights, tar tillbaka mina anklagelser och håller som tidigare med om att CSN borde höjjas, om än av andra anledningar än att det var högre förr i tiden.

Men då uppkommer frågan varför du tycker att CSN ska höjas om inte för att fler ska få det bättre eller för att studenter idag har mindre pengar att leva för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

@Derox: allrisk la jag till själv inser jag nu, men även med den så kommer jag en bra bit under 70:- i månaden på försäkringar då studentförsäringen som täcker en hel del går på 27:- per månad.Studentförsäkring - anpassade försäkringslösningar för studenter

Verkar vara någon lokal försäkring där du bor, sidan du länkar till finns inte när jag skriver in mitt postnummer, inte heller hittar jag något om jag letar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men då uppkommer frågan varför du tycker att CSN ska höjas om inte för att fler ska få det bättre eller för att studenter idag har mindre pengar att leva för?

Du sa det själv, fler bör få det bättre.. Som sagt så klarar sig de flesta på CSN, sen har vi en snäv budget över att prioritera "lyx" med. Med tanke på hur mycket slit vi lägger ner och hur värdefulla studenter är för sveriges framtid så tycker jag vi förtjänar mer i det där lilla överflödet helt enkelt, så att vi kan leva ett något "normalt" liv som du säger. Då finns det som sagt säkerligen gott om pengar att lägga över från soc t.ex.. Råder nog ingen större skillnad i åsikter här.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Verkar vara någon lokal försäkring där du bor, sidan du länkar till finns inte när jag skriver in mitt postnummer, inte heller hittar jag något om jag letar.

Såg nu att det gälde studenter boendes i västerbotten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Såg nu att det gälde studenter boendes i västerbotten...

Inte ovanligt.. vi har något liknande här från Länsförsäkringar som ligger på 52kr/mån och 92kr/mån med drulle...

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Kalkyl innefattande bland annat någon form av specialtoalettpapper

Och som vanligt så glömmer vi bostadsbidraget? Låt säga 600:- så har vi ju 2100:- per månad att "lyxa till det" med. Dina klädkostnader var lite väl låga, så låt säga att vi har 1500:- över efter att ha ökat klädkostnaderna med 350:- och tagit med studentlitteratur (250:-/månad). Hur svårt kan det vara att ha tillräckligt kul för dessa pengar att man inte ska bli deprimerad?

För 1500:- får man utan vidare tre biobesök á 110:-, tre festkvällar á 300:-, något kul indiespel för en hundralapp och en näve kondomer eller två.

Dina vänner verkar ha väldigt allvarliga psykiska problem om de mår så dåligt av att bo i en för liten lägenhet (huh?) eller om de inte får spendera tvåtretusen kronor i månaden på nöjen...

Förstår inte riktigt vad det är du vill ha mer pengar till när du inte skriver ner det i din kalkyl.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Och som vanligt så glömmer vi bostadsbidraget? Låt säga 600:- så har vi ju 2100:- per månad att "lyxa till det" med. Dina klädkostnader var lite väl låga, så låt säga att vi har 1500:- över efter att ha ökat klädkostnaderna med 350:- och tagit med studentlitteratur (250:-/månad). Hur svårt kan det vara att ha tillräckligt kul för dessa pengar att man inte ska bli deprimerad?

Ja, ifall vi antar att bostadsbidraget jämnar ut kurslitteratur och kläder någotsånär så innebär det att jag som praktiskt taget frisk människa utan några som helst extra utgifter på grund av sjukdom/barn kan leva ett hyggligt liv. Det jag ville säga var att det knappast blir tal om att leva lyxigt som personen jag citerade fick det att låta som enligt mig.

Skrivet av Random-person:

Dina vänner verkar ha väldigt allvarliga psykiska problem om de mår så dåligt av att bo i en för liten lägenhet (huh?) eller om de inte får spendera tvåtretusen kronor i månaden på nöjen...

Problemet med de billiga lägenheterna ligger inte bara i storleken. SSSBs korridorsrum är ökända. Råttor som springer i köken, kallvatten i dusharna, kalla rum, många som festar hela nätterna och stökar m.m. Vet personer som hellre sovit i vår sektionslokal än gått hem för att de inte vill sova hemma. Jag har visserligen inte själv bott där så det är möjligt att folk överdriver men jag har sett standarden och tycker den verkar stämma överens med historierna.

Själv lyckades jag vara inneboende i två år och även om den jag bodde hos var riktigt trevlig så var det jobbigt att hela tiden anpassa sig och försöka vara "ur vägen" konstant. Att hela tiden gå på tå så att man inte ockuperade köket när de skulle äta etc. Det var väldigt påfrestande för mig och då tycker jag att jag är en ganska stabil person som inte kräver mycket alls.

Skrivet av Random-person:

Förstår inte riktigt vad det är du vill ha mer pengar till när du inte skriver ner det i din kalkyl.

Allt (självklart inkluderat handstickat toalettpapper ifrån kashmirregionen ). Det jag ställde upp var ju bara det absoluta minimum för att överleva. Att sedan gå ifrån att överleva till att njuta av livet kan kosta en hel del pengar (eller vara praktiskt taget gratis i vissa fall). De cirka 1500kr är enligt mig inte någon enorm buffer att leva av då...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Din kalkyl var ABSOLUT inte något "absolut minimum för att överleva". Det är ett jävla hån mot människor som lever på bra mycket mindre pengar än ~8600:- i månaden (gissa vad? Den där trebarnsmamman som svartjobbar som städare på nätterna för att hon inte har möjlighet att göra något annat lever fan så mycket fattigare än vad ens en väldigt fattig student gör). Din kalkyl innehöll saker som för de flesta behövs för att hålla en helt okej levnadsstandard. Det är en enorm skillnad mellan dessa två.

Ska vi prata om saker att skära på så har vi ju exempelvis maten: gör man all mat själv klarar man sig utmärkt på 1500:-/mån, så där har vi sparat 500:-
Sedan har vi ju dina specialbehov iom. att du inte kan bo med delat kök, men för de flesta personer som inte har detta handikapp så går det utan vidare att tjäna in en femhundralapp i månaden på det.

Helt plötsligt har vi nu över 2500:- över varje månad, utan att man på något sätt lever odrägligt.

Över huvud taget förstår jag inte vad det är du har för slutkrav: med din egen budget (med den fullt rimliga modifikationen jag angav) så har man ju över tusen kronor att spendera på rent nöje.

Det känns som att din kalkyl är baserad på någon slags flumstudier á 2 timmar/dag, där man har all tid i världen på sig att spendera pengar på nöjen: men då har man också all tid i världen på sig att försöka hitta ett extraknäck.

För att gå lite off-topic, så skulle jag vilja tipsa alla studenter som saknar koll på sin ekonomi att helt enkelt plugga mer och nyttja mer gratiserbjudanden
Under en bra dag för mig så vaknar jag 9, cyklar iväg till första föreläsningen 10-12, har lunchföreläsning (sponsrad mat!) där något mer eller mindre intressant företag försöker uppmärksamma mig om att de existerar, har en övning 13-15, sedan pluggar jag i sektionslokalen tills klockan är 18, varvid jag äter mat och dricker någon öl (sektionspriser!) eller två tillsammans med goda vänner (de är inte prostituerade, de är helt gratis!) samtidigt som jag hjälper någon med en labb eller spelar något sällskapsspel (sponsrad spelförening!). 22 cyklar jag hem, sedan slösurfar-/slökodar (internet ingår i hyran!) jag något och lägger mig vid 1. Repeat. Ingen tid kvar för utanför-skolan-fritid

Skrivet av Mikael_Berglund:

Problemet med de billiga lägenheterna ligger inte bara i storleken. SSSBs korridorsrum är ökända. Råttor som springer i köken, kallvatten i dusharna, kalla rum, många som festar hela nätterna och stökar m.m. Vet personer som hellre sovit i vår sektionslokal än gått hem för att de inte vill sova hemma. Jag har visserligen inte själv bott där så det är möjligt att folk överdriver men jag har sett standarden och tycker den verkar stämma överens med historierna.

Eh, jag känner sisådär sju-åtta personer (utöver mig själv) som bor i tre olika SSSB-hus (en i korridor och två med ettor), och jag har aldrig hört talats om något av det du säger. Det är med största sannolikhet bara myter och överdrifter från dina kompisars sida.

(...förövrigt är det jättepraktiskt att sova i sektionslokalen: tyvärr är det främst när människor blivit omåttligt fulla som de genomför det i praktiken).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Ska vi prata om saker att skära på så har vi ju exempelvis maten: gör man all mat själv klarar man sig utmärkt på 1500:-/mån, så där har vi sparat 500:-

Beror ju på lite var du bor och vad du äter, jag skulle säga att 1500 är "absolut minimum" som krävs för att hålla sig frisk och kry, om du gör all mat själv. Vill man äta normalt krävs 500-1000 kr till. Sen är det ju inte överdriven lyx att kunna äta ute någon gång heller.

Skrivet av Random-person:

Sedan har vi ju dina specialbehov iom. att du inte kan bo med delat kök, men för de flesta personer som inte har detta handikapp så går det utan vidare att tjäna in en femhundralapp i månaden på det.

Helt plötsligt har vi nu över 2500:- över varje månad, utan att man på något sätt lever odrägligt.

Delat kök är helt klart "absolut minimum", eftersom det är tillgång till kök inte mer. Ett eget kök är ju normalen och ingen lyx.

Skrivet av Random-person:

Under en bra dag för mig så vaknar jag 9, cyklar iväg till första föreläsningen 10-12, har lunchföreläsning (sponsrad mat!) där något mer eller mindre intressant företag försöker uppmärksamma mig om att de existerar, har en övning 13-15, sedan pluggar jag i sektionslokalen tills klockan är 18, varvid jag äter mat och dricker någon öl (sektionspriser!) eller två tillsammans med goda vänner (de är inte prostituerade, de är helt gratis!) samtidigt som jag hjälper någon med en labb eller spelar något sällskapsspel (sponsrad spelförening!). 22 cyklar jag hem, sedan slösurfar-/slökodar (internet ingår i hyran!) jag något och lägger mig vid 1. Repeat. Ingen tid kvar för utanför-skolan-fritid :).

Ja, och när träffar du andra vänner än studiekamraterna? Sen antar du ju nu att alla behöver 3 timmars egenstudier per dag. För många handlar det om att de sticker efter övning och kanske vill träna eller umgås med. Sen kanske sitta någon timme på kvällen med plugget.

Skrivet av Random-person:

Eh, jag känner sisådär sju-åtta personer (utöver mig själv) som bor i tre olika SSSB-hus (en i korridor och två med ettor), och jag har aldrig hört talats om något av det du säger. Det är med största sannolikhet bara myter och överdrifter från dina kompisars sida.

(...förövrigt är det jättepraktiskt att sova i sektionslokalen: tyvärr är det främst när människor blivit omåttligt fulla som de genomför det i praktiken).

Kan ju även vara dina kompisars underdrift?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa denna tråd eftersom jag sedan i somras har flyttat till en studentlägenhet! Samtidigt är ju ämnet ständigt aktuellt. Nåja, som mina misstankar var har det gått utmärkt att leva på studentbudgeten och ändå få över en hel del!

In: 9500 inkl bostadsbidrag

Mat: 1700 kronor
Hyra: 3430 kronor (inkl 100mbit, vatten, el, blaha) 22 kvadrat.
Kläder: 500 kronor
Mobil och spotify: ~150 kronor
Nöjen: 1100 kronor (ex har råd att gå ut 2 gånger i veckan, ska gå på en konsert imorgon och i slutet av månaden ska jag åka till sthlm och se skrillex)
Försäkring: 52 kronor
Böcker: 500 kronor
Linser: 270 kronor
Övrigt 300 (ptja används väl inte direkt till något utan är mer till ifall att, som en liten buffert, om den inte förbrukas så läggs den på sparande i slutet av månaden!)
Sparande: 1500

Så jo, en student har det bra. Jag har noll förståelse för de som menar att pengarna inte räcker. Jag känner absolut att jag lever ganska lyxigt som kan göra massa nöjen, äta bra mat (ex oxfile två gånger i veckan samt äter ute två gånger i veckan, mycket frukt, lax, fågel osv), köpa de kläderna jag vill köpa samt har möjlighet att köpa till dyrare inköp genom mitt sparande på 1500-2000 kronor per månad! (eventuellt ska jag göra en resa i vinter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tänkte bumpa denna tråd eftersom jag sedan i somras har flyttat till en studentlägenhet! Samtidigt är ju ämnet ständigt aktuellt. Nåja, som mina misstankar var har det gått utmärkt att leva på studentbudgeten och ändå få över en hel del!

In: 9500 inkl bostadsbidrag

Mat: 1700 kronor
Hyra: 3430 kronor (inkl 100mbit, vatten, el, blaha) 22 kvadrat.
Kläder: 500 kronor
Mobil och spotify: ~150 kronor
Nöjen: 1100 kronor (ex har råd att gå ut 2 gånger i veckan, ska gå på en konsert imorgon och i slutet av månaden ska jag åka till sthlm och se skrillex)
Försäkring: 52 kronor
Böcker: 500 kronor
Linser: 270 kronor
Övrigt 300 (ptja används väl inte direkt till något utan är mer till ifall att, som en liten buffert, om den inte förbrukas så läggs den på sparande i slutet av månaden!)
Sparande: 1500

Så jo, en student har det bra. Jag har noll förståelse för de som menar att pengarna inte räcker. Jag känner absolut att jag lever ganska lyxigt som kan göra massa nöjen, äta bra mat (ex oxfile två gånger i veckan samt äter ute två gånger i veckan, mycket frukt, lax, fågel osv), köpa de kläderna jag vill köpa samt har möjlighet att köpa till dyrare inköp genom mitt sparande på 1500-2000 kronor per månad! (eventuellt ska jag göra en resa i vinter)

Det blir direkt skillnad om du bor i en större stad :p, Stockholm t.ex.. Några hundra extra på maten, sen några hundra-1000 kr extra på hyra och/eller 600 på ett busskort, så där försvinner dina 1500 i sparande direkt, försäkringar blir dyrare. Vilket betyder att alla oförutsedda utgifter gör att du går back och det blir inga resor.

Sen tycker jag inte det är så synd om studenter egentligen, det är bara att arbeta extra. 5-10k extra i månaden kan man ju dra in så länge CSN inte klagar på att jobba lite.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Det blir direkt skillnad om du bor i en större stad :p, Stockholm t.ex.. Några hundra extra på maten, sen några hundra-1000 kr extra på hyra och/eller 600 på ett busskort, så där försvinner dina 1500 i sparande direkt, försäkringar blir dyrare. Vilket betyder att alla oförutsedda utgifter gör att du går back och det blir inga resor.

Sen tycker jag inte det är så synd om studenter egentligen, det är bara att arbeta extra. 5-10k extra i månaden kan man ju dra in så länge CSN inte klagar på att jobba lite.

Det beror på utbildning också. Lallar man runt och läser flummig humaniora kan man ju jobba heltid samtidigt utan problem. Läser man några tunga utbildningar som civilingenjör med flera så fungerar det med en helg eller två i månaden innan studierna blir lidande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror på utbildning också. Lallar man runt och läser flummig humaniora kan man ju jobba heltid samtidigt utan problem. Läser man några tunga utbildningar som civilingenjör med flera så fungerar det med en helg eller två i månaden innan studierna blir lidande.

Beror ju också på hur kvick man är i skallen, känner få personer som inte jobbar åtminstone 2 helger + lite strödagar i månaden, oavsett vad de pluggar. De har inga problem med sina betyg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av MooD:

Nej det är oansvarigt att skaffa något öht utan att ha ekonomi för det. Men det är synnerligen oansvarigt att förstöra andras liv.
Det första har du rätt i. Dels har jag skrivit alldeles för mycket i den här tråden och dels ja människors liv kan förändras. Men i Sverige betyder inte detta liv eller död, snarare att man inte kan göra samma saker som förut.

Här hade jag kunnat skriva en uppsats utöver det vanliga
Alla kan inte plugga i stockholm och jag är oerhört imponerad över denna överdrivna fascination för staden. Bo någon annanstans om du inte har råd att bo just där. Eller, som sagt, skaffa ett jobb. Men jobba verkar vara en otänkbarhet i bidragssverige.

Ni känner inte att vi tuggar om med argumenten?

Tja kan du hitta billigare boende i Göteborg åt mig. Just nu bor jag som inneboende i ett rum med kyl och micro på 18m^2 (ingen spis eller frys), ända möjligheten till bredband är wifi som funkar på ett ställe i rummet med -95dbm täckning och som inte funkar alls vissa dagar. Badrumtet är ju självklart delat och pg.a. småbarn så ska det vara knäpptyst efter 22, uppsägningstiden är på 3 månader och hyran på 4000kr/månad. Jag har stått i bostadskö sedan 2010-04-xx och la all tid på att hitta lägenhet innan skolan börja så när jag till slut lyckades kontakta en på blocket först och fick detta kändes det rätt så mycket som i sista sekunden. Jag har letat boende 5 månader och sattit upp mig på säkert hundratals lägenheter utan att fått svar från någon. Nu kan jag heller inte ta vilken som eftersom att jag inte har råd till två hyror. Hade gärna tagit en billigare lägenhet om möjligt eller i iallafall en där man kan laga mat med annat än vattenkokare och micron samt kan frysa in saker (har inte ens ett frysfack) så att man inte måste köpa minsta dyraste paketen av allt som alltid blir gammalt i min kyl som vägrar hålla under 9°c. Det är ju inte direkt som att jag betalar för överdriven lyx idag skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det blir direkt skillnad om du bor i en större stad :p, Stockholm t.ex.. Några hundra extra på maten, sen några hundra-1000 kr extra på hyra och/eller 600 på ett busskort, så där försvinner dina 1500 i sparande direkt, försäkringar blir dyrare. Vilket betyder att alla oförutsedda utgifter gör att du går back och det blir inga resor.

Vad gäller kostnad för boende handlar det inte om pengar utan om planering, ska man plugga i en populär stad får man ställa sig i kö. Ex vill man plugga i växjö går det bra att ställa sig ½-1 år innan studierna börjar men ska man plugga i sthlm kräver det betydligt längre planering, ex 2-4 år innan! Priset å sin sida är däremot ungefär lika sthlm och växjö. Dvs, har du planerat blir kostnaden samma att bo i Sthlm och Växjö.
Tittar du här kostar lägenheterna på 22 kvadrat ungefär 3600 även i stockholm, http://www.sssb.se/index.php?page=boendealternativ . Men som sagt, betydligt lägre väntetid.

Ja busskort på 513 kronor blir såklart en nackdel, å andra sidan kan de som bor i stockholm klara sig på en mindre nöjesbudget. Nöjena i Växjö är nämligen dyrare och sämre, ex om jag nu ska se skrillex som jag ska så kostar denna aktivitet 1500 ungefär. För en stockholmare kostar det 275 kronor...
Sedan otroligt många gratisaktiviteter i sthlm som inte finns i stockholm. Ja jag skulle nog tro att man ganska bra kan säga att nöjesbudgeten kan minskas mot busskortsbudgeten höjs + ta lite från sparandet.
Mat, ja antagligen blir det lite dyrare. Inte för att jag märker några större prisskillnader på den city gross här i växjö som jag brukar handla i och den city gross i stockholm.

Sedan handlar det också om prioriteringar, vad prioriterar man i livet? Tror man att man får bättre utbildning i sthlm? Ja men då bör man vara beredd på att lägga ut någon hundralapp extra i månaden för att få denna exklusivitet. Visst detta är inte PKsagt men det är det jag anser. Även om jag jag kunde gått på SU så valde jag växjö för jag tycker det är en bättre skola (som inte syns i statistiken). Ex att samtliga studenter har 100 meter till skolan är väldigt värdefullt för mig vad gäller studiekvalité! Men nu går jag ju offtopic)

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tja kan du hitta billigare boende i Göteborg åt mig. Just nu bor jag som inneboende i ett rum med kyl och micro på 18m^2 (ingen spis eller frys), ända möjligheten till bredband är wifi som funkar på ett ställe i rummet med -95dbm täckning och som inte funkar alls vissa dagar. Badrumtet är ju självklart delat och pg.a. småbarn så ska det vara knäpptyst efter 22, uppsägningstiden är på 3 månader och hyran på 4000kr/månad. Jag har stått i bostadskö sedan 2010-04-xx och la all tid på att hitta lägenhet innan skolan börja så när jag till slut lyckades kontakta en på blocket först och fick detta kändes det rätt så mycket som i sista sekunden. Jag har letat boende 5 månader och sattit upp mig på säkert hundratals lägenheter utan att fått svar från någon. Nu kan jag heller inte ta vilken som eftersom att jag inte har råd till två hyror. Hade gärna tagit en billigare lägenhet om möjligt eller i iallafall en där man kan laga mat med annat än vattenkokare och micron samt kan frysa in saker (har inte ens ett frysfack) så att man inte måste köpa minsta dyraste paketen av allt som alltid blir gammalt i min kyl som vägrar hålla under 9°c. Det är ju inte direkt som att jag betalar för överdriven lyx idag skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.boplats.se/HSS/Object/object_details.aspx?objectgu...

Du skulle ställt dig tidigare! Jag har inga planer att studera eller ens flytta till göteborg, ändå har jag stått i kö där sedan 2010, någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad gäller kostnad för boende handlar det inte om pengar utan om planering, ska man plugga i en populär stad får man ställa sig i kö. Ex vill man plugga i växjö går det bra att ställa sig ½-1 år innan studierna börjar men ska man plugga i sthlm kräver det betydligt längre planering, ex 2-4 år innan! Priset å sin sida är däremot ungefär lika sthlm och växjö. Dvs, har du planerat blir kostnaden samma att bo i Sthlm och Växjö.
Tittar du här kostar lägenheterna på 22 kvadrat ungefär 3600 även i stockholm, http://www.sssb.se/index.php?page=boendealternativ . Men som sagt, betydligt lägre väntetid.

Och var hade du tänkt bo tills dess att du får din studentbostad? Det tar runt 2-4 år att få något studentboende, och du kan inte köa innan studierna börjar. Du är förpassad till att antingen köpa dig bostad innan du börjar studera eller knipa dyrare hyresrätter/2:a handskontrakt, alla alternativ brukar bli dyrare.

Skrivet av MooD:

Ja busskort på 513 kronor blir såklart en nackdel, å andra sidan kan de som bor i stockholm klara sig på en mindre nöjesbudget. Nöjena i Växjö är nämligen dyrare och sämre, ex om jag nu ska se skrillex som jag ska så kostar denna aktivitet 1500 ungefär. För en stockholmare kostar det 275 kronor...
Sedan otroligt många gratisaktiviteter i sthlm som inte finns i stockholm. Ja jag skulle nog tro att man ganska bra kan säga att nöjesbudgeten kan minskas mot busskortsbudgeten höjs + ta lite från sparandet.
Mat, ja antagligen blir det lite dyrare. Inte för att jag märker några större prisskillnader på den city gross här i växjö som jag brukar handla i och den city gross i stockholm.

Ja, gå på konsert i STOCKHOLM blir billigare ja, men inte om man går på den någon annanstans. Sen blir det dyrare om du skall ut och äta, ut och fika osv osv.

Skrivet av MooD:

Sedan handlar det också om prioriteringar, vad prioriterar man i livet? Tror man att man får bättre utbildning i sthlm? Ja men då bör man vara beredd på att lägga ut någon hundralapp extra i månaden för att få denna exklusivitet. Visst detta är inte PKsagt men det är det jag anser. Även om jag jag kunde gått på SU så valde jag växjö för jag tycker det är en bättre skola (som inte syns i statistiken). Ex att samtliga studenter har 100 meter till skolan är väldigt värdefullt för mig vad gäller studiekvalité! Men nu går jag ju offtopic)

Ja, men tanken med studiemedel är ju att alla skall kunna leva på det. Hur bra man skall kunna leva är då frågan, och varför skulle folk leva sämre för att de pluggar i större städer?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och var hade du tänkt bo tills dess att du får din studentbostad? Det tar runt 2-4 år att få något studentboende, och du kan inte köa innan studierna börjar. Du är förpassad till att antingen köpa dig bostad innan du börjar studera eller knipa dyrare hyresrätter/2:a handskontrakt, alla alternativ brukar bli dyrare.

Nåja, ex jag stod i HSB sedan jag var tio år gammal och därför lätt kunde få bostad i stockholm, nu vill jag iofs inte bo där. Men som sagt möjligheterna är större än sssb. Så som sagt det handlar om planering och planering. Att hyra i andra hand kostar dock lika mycket som att hyra i första hand.

Skrivet av Derox:

Ja, gå på konsert i STOCKHOLM blir billigare ja, men inte om man går på den någon annanstans. Sen blir det dyrare om du skall ut och äta, ut och fika osv osv.

Poängen här är att i växjö är det knappt några konserter och man måste princip lämna staden om man vill se någon sånär stor artist. Att äta ute är inte nödvändigtvis dyrare i sthlm än i växjö. Det finns många fina "less for more"-resturanger i stockholm som saknas i växjö, vilket såklart är studentvänligt. En annan grej jag irriterar mig på är att ryanair flyger ju billigt men om man jag ska åka med dem måste jag först åka till stockholm, och det kostar mer än själva flygresan. Ex. (nu finns det en ryanairflygplats i växjö men det är bara två resmål...)

Så nä här är du helt fel ute. Fritidsaktiviteter är fler och billigare i stockholm. Punkt.

Skrivet av Derox:

Ja, men tanken med studiemedel är ju att alla skall kunna leva på det. Hur bra man skall kunna leva är då frågan, och varför skulle folk leva sämre för att de pluggar i större städer?

Det är en politisk fråga. Ex i andra länder får du inga pengar alls av staten för du studerar, du måste till och med betala din utbildning osv. Andra länder har fungerande marknadshyror osv osv. Det är helt enkelt politik detta och efttersom vi har en blå regering som troligen även sitter nästa mandatperiod så kommer vi att dra åt det hållet som säger "ett bättre alternativ ska kosta mer". Ex om du köper en finare bil ska den kosta mer än en billigare. Samma med en utbildning, anses utbildningen bättre ska den kosta mer.

Men som sagt, tror inte ni har det lever sämre i stockholm. Jag tvingas ju som sagt åka till stockholm när jag ska roa mig, vilket kostar oerhörda summor pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nåja, ex jag stod i HSB sedan jag var tio år gammal och därför lätt kunde få bostad i stockholm, nu vill jag iofs inte bo där. Men som sagt möjligheterna är större än sssb. Så som sagt det handlar om planering och planering. Att hyra i andra hand kostar dock lika mycket som att hyra i första hand.

Att hyra i andra hand kostar inte lika mycket som att hyra i första hand nej. Tror du skall ut och se vad som finns, vet flera vänner som hyrt i andra hand och har flera som hyrt ut i andra hand, priserna ligger klart över vad det kostar i första hand.

Skrivet av MooD:

Det är en politisk fråga. Ex i andra länder får du inga pengar alls av staten för du studerar, du måste till och med betala din utbildning osv. Andra länder har fungerande marknadshyror osv osv. Det är helt enkelt politik detta och efttersom vi har en blå regering som troligen även sitter nästa mandatperiod så kommer vi att dra åt det hållet som säger "ett bättre alternativ ska kosta mer". Ex om du köper en finare bil ska den kosta mer än en billigare. Samma med en utbildning, anses utbildningen bättre ska den kosta mer.

Men som sagt, tror inte ni har det lever sämre i stockholm. Jag tvingas ju som sagt åka till stockholm när jag ska roa mig, vilket kostar oerhörda summor pengar.

Jag tror snarare vi kommer gå till hållet där utbildningar med högre sannolikhet till jobb och eventuellt utbildningar som ger högre avlönade arbeten kommer premieras med hjälp av ekonomiska morötter. Det kommer krävas för att systemet inte skall kollapsa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det snackas en jäkla massa om planering för att hitta ett bra boende, att ställa sig i kö i ordentlig tid m.m. Alla har inte föräldrar som ställer än i diverse bostadsköer när man är väldigt liten. Att beskylla studenter för att de inte planerade ordentligt och ställde sig i kö när man inte ens visste att man skulle studera på högskola/universitet och att ens föräldrar skulle ha gjort det då. Man kan för fasiken inte anklaga folk för att inte planera när man själv inte kan styra det?
Självklart ska man ställa sig i bostadsköer så fort man kan och man vinner en del med en viss planering, eftersom bostadsmarknaden fungerar så idag.

Jag valde att bo hemma i 2 år och jobba innan jag började studera på högskola, dels för att jag var skoltrött och ville spara ihop lite kapital tills jag påbörjade studierna igen. Det har gjort att jag förhoppningsvis klarar studietiden genom att bara ta bidragsdelen av studiemedlet. Detta gör att jag inte lever på någon fast kostnad varje månad och jag har ärligt talat rätt dålig koll precis vad jag gör av med mina pengar. Det innebär dock inte lever i överflöd eller slösar dem. Men jag misstänker att jag ligger runt vad de flesta studenter får med lånet, möjligtvis att jag ligger lite högre. Ingen av mina studiekamrater lever undermånligt som vissa andra verkar framstå att studenter har. Men det är klart att man inte lever i lyx som student.

Jag bor idag i Linköping och i närheten av sthlm förut, och den där konsertbiten något jag ägnade mycket pengar och fritid åt när jag jobbade. Men i och med att Linköping är dålig på den fronten och det kostar en del att ta sig till sthlm och se en konsert där nu. Det har gjort att jag inte gått på på många konserter alls på sistone, i princip inga. Det är uppoffringar jag har gjort nu under studietiden. Jag känner att man behöver ändra sina vanor lite när man är student, man får välja bort dyrare intressen och försöka ersätta dem med annat under studietiden. Det är inte hela ens livstid, så en stund kan man väl spara in på vissa saker.

Många snackar om att jobba extra, på min utbildning skulle jag nog inte hinna med att jobba mer än 1-2 helger i månaden utan studierna blir lidande som någon annan sa. Men självklart finns det dem som är underbarn och klarar av att jobba en massa och plugga, men man kan väl inte utgå ifrån att alla studenter är det. Sen finns det ju dem som inte alls skulle hinna med att ha ett extrajobb och med nöd och näppe klarar av utbildningen. Det beror ju lite på hur det flyter på i skolan m.m. Att då hitta ett extrajobb som man kan ha 1-2 helger i månaden i de flesta studentstäder är ju absolut inte det lättaste.

Slutsatsen blir att enligt mina erfarenheter lever studenter absolut inte i lyx eller lever undermåligt. Men jag tycker att studiemedlet borde hänga med inflationen, och det borde höjas lite. Det ska det ju iof göras nu snart. (och självklart vill jag ha mera pengar om jag kan få det, vem vill inte det?)

Jag tycker att bostadsproblemet är ett större problem än just det ekonomiska, dvs jag tycker att man ska försöka koncentrera sig på att försöka lösa såna problem snarare än att pumpa ut mera pengar till studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Att hyra i andra hand kostar inte lika mycket som att hyra i första hand nej. Tror du skall ut och se vad som finns, vet flera vänner som hyrt i andra hand och har flera som hyrt ut i andra hand, priserna ligger klart över vad det kostar i första hand.

Det är olagligt och hyresgästen kan begära att få tillbaka pengar för överhyran. För första och andrahandshyra ska kosta lika mycket.

Skrivet av Derox:

Jag tror snarare vi kommer gå till hållet där utbildningar med högre sannolikhet till jobb och eventuellt utbildningar som ger högre avlönade arbeten kommer premieras med hjälp av ekonomiska morötter. Det kommer krävas för att systemet inte skall kollapsa.

Vi får se, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Det snackas en jäkla massa om planering för att hitta ett bra boende, att ställa sig i kö i ordentlig tid m.m. Alla har inte föräldrar som ställer än i diverse bostadsköer när man är väldigt liten. Att beskylla studenter för att de inte planerade ordentligt och ställde sig i kö när man inte ens visste att man skulle studera på högskola/universitet och att ens föräldrar skulle ha gjort det då. Man kan för fasiken inte anklaga folk för att inte planera när man själv inte kan styra det?
Självklart ska man ställa sig i bostadsköer så fort man kan och man vinner en del med en viss planering, eftersom bostadsmarknaden fungerar så idag.

[...]

Jag tycker att bostadsproblemet är ett större problem än just det ekonomiska, dvs jag tycker att man ska försöka koncentrera sig på att försöka lösa såna problem snarare än att pumpa ut mera pengar till studenter.

Här ser jag två skillnader: att anse vad som är rätt samt vad man måste göra för att klara sig. Jag anser inte att bostadsmarknaden är bra, inte ens nästan bra. Den är urusel. Marknadshyror hade gjort att vi fått leva trängre och till ett högre pris, men alla skulle vara garanterade bostad från dag 1. Det hade jag föredragit framför det är nu; att du får vänta flera år men när du väl väntat kan du bo stort och till ett lågt pris.

Men. Den andra delen är att det defacto ser ut som det gör i Sverige och då måste man göra de åtgärder som krävs för att komma dit man vill! En liknelse är detta med jobb, utbildning är av mindre vikt vid valet av arbetssökande. Jag tycker inte det är bra att en med sämre kunskaper anställs istället för en med högre utbildning pga sina sociala kunskaper och arbetserfarenheter. Men det är verkligheten och då kan jag inte sitta och sura över det. Då får man anpassa sig och göra det som krävs, kanske satsa på att få bra erfarenheter och social kompetens istället för att sätta VG på varje tenta. Bara jag som blir lidande om jag trotsigt låser in mig på mitt studentrum och råpluggar och sätter VG på allt, ingen annan. Därför är det mitt ansvar att anpassa mig.

På samma sätt är det bara jag som blir lidande om jag går med inställningen "det borde inte vara så här, därför ställer jag mig inte i bostadskö! Så det så!"

Skrivet av Expertive:

Många snackar om att jobba extra, på min utbildning skulle jag nog inte hinna med att jobba mer än 1-2 helger i månaden utan studierna blir lidande som någon annan sa. Men självklart finns det dem som är underbarn och klarar av att jobba en massa och plugga, men man kan väl inte utgå ifrån att alla studenter är det. Sen finns det ju dem som inte alls skulle hinna med att ha ett extrajobb och med nöd och näppe klarar av utbildningen. Det beror ju lite på hur det flyter på i skolan m.m. Att då hitta ett extrajobb som man kan ha 1-2 helger i månaden i de flesta studentstäder är ju absolut inte det lättaste.

Kanske inte behövs mer än 1-2 helger per månad heller?
Säg att du jobbar 8 timmar med som kanske sämst 100 kronor per timme (inkl ob). Då blir det 1600 för en helg eller 3200 för två. Det är mer än en dubblering av sin inkomst (ja lånet är ju faktiskt ingen inkomst utan, just det: ett lån!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är olagligt och hyresgästen kan begära att få tillbaka pengar för överhyran. För första och andrahandshyra ska kosta lika mycket.

Finns sätt att gå runt det där med andra hyravtal osv. Nu för tiden kan man ju dessutom bara begära tillbaka hyra för de senaste 12 månaderna, har man då hittat ett andrahandsboende man kan ha under längre tid vill man ju inte förstöra det. Det är även en relativt stor process där det är långt från säkert att man får pengarna tillbaka.

Sen så skulle vare sig jag eller mina vänner begära tillbaka pengar för ett avtal vi faktiskt tecknat, tycker man det är för dyrt så bor man inte där till att börja med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av MooD:

Vad gäller kostnad för boende handlar det inte om pengar utan om planering, ska man plugga i en populär stad får man ställa sig i kö. Ex vill man plugga i växjö går det bra att ställa sig ½-1 år innan studierna börjar men ska man plugga i sthlm kräver det betydligt längre planering, ex 2-4 år innan! Priset å sin sida är däremot ungefär lika sthlm och växjö. Dvs, har du planerat blir kostnaden samma att bo i Sthlm och Växjö.
Tittar du här kostar lägenheterna på 22 kvadrat ungefär 3600 även i stockholm, http://www.sssb.se/index.php?page=boendealternativ . Men som sagt, betydligt lägre väntetid.

Ja busskort på 513 kronor blir såklart en nackdel, å andra sidan kan de som bor i stockholm klara sig på en mindre nöjesbudget. Nöjena i Växjö är nämligen dyrare och sämre, ex om jag nu ska se skrillex som jag ska så kostar denna aktivitet 1500 ungefär. För en stockholmare kostar det 275 kronor...
Sedan otroligt många gratisaktiviteter i sthlm som inte finns i stockholm. Ja jag skulle nog tro att man ganska bra kan säga att nöjesbudgeten kan minskas mot busskortsbudgeten höjs + ta lite från sparandet.
Mat, ja antagligen blir det lite dyrare. Inte för att jag märker några större prisskillnader på den city gross här i växjö som jag brukar handla i och den city gross i stockholm.

Sedan handlar det också om prioriteringar, vad prioriterar man i livet? Tror man att man får bättre utbildning i sthlm? Ja men då bör man vara beredd på att lägga ut någon hundralapp extra i månaden för att få denna exklusivitet. Visst detta är inte PKsagt men det är det jag anser. Även om jag jag kunde gått på SU så valde jag växjö för jag tycker det är en bättre skola (som inte syns i statistiken). Ex att samtliga studenter har 100 meter till skolan är väldigt värdefullt för mig vad gäller studiekvalité! Men nu går jag ju offtopic)

http://www.boplats.se/HSS/Object/object_details.aspx?objectgu...

Du skulle ställt dig tidigare! Jag har inga planer att studera eller ens flytta till göteborg, ändå har jag stått i kö där sedan 2010, någonting.

Har också stått i kö där sedan tidigt 2010, innan dess kände jag inte till sidan eller hade några planer på universitetstudier. Har i princip ställt upp mig på alla lägenheter där och fått 0 svar. Sen så även om jag skulle få den lägenheten så hamnar jag med dubbel hyra minst en månad som dessutom är en ny läsperiod vilket betyder nya böcker så efter mobil abbé (150kr) försäkring (50kr), busskort (330kr) skulle det sluta på över 7000kr i fasta avgifter den månaden, då har jag ungefär 1500kr till mat och böcker vilket lär bli djävligt svårt att få att gå ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Har också stått i kö där sedan tidigt 2010, innan dess kände jag inte till sidan eller hade några planer på universitetstudier. Har i princip ställt upp mig på alla lägenheter där och fått 0 svar. Sen så även om jag skulle få den lägenheten så hamnar jag med dubbel hyra minst en månad som dessutom är en ny läsperiod vilket betyder nya böcker så efter mobil abbé (150kr) försäkring (50kr), busskort (330kr) skulle det sluta på över 7000kr i fasta avgifter den månaden, då har jag ungefär 1500kr till mat och böcker vilket lär bli djävligt svårt att få att gå ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Men som sagt jag står där sedan ett år tillbaka trots att jag ska studera i växjö i 4 år. Men man vet ju aldrig, kanske får jag jobba där efter studierna och då lär jag kunna få lägenhet med 5 år i kötid. Så det handlar återigen om planering och försöka göra så att man har många alternativ. Tar inte många sekunder av ens liv att registerara sig där. Kunde man gjort istället för att skrivit ett forumsinlägg!