Permalänk
Medlem

Ubuntu + SSD & aktiverad TRIM

Hej,

Jag ska köra Ubuntu på min nya dator och istället för den medföljande gamla mekaniska hårddisken så ska jag använda mig av en Corsair SSD disk istället. Men går det ha igång TRIM på Ubuntu så som det går i Windows 7? Så att inget strular menar jag.

Mvh
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem

Trim är på gång, kommer i 2.6.28 Kerneln, men om det aktiveras som default har jag ingen aning. Har använt min SSD i Ubuntu ett år nu, har inte hafft nått strul och den är extremt snabb.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Trim är på gång, kommer i 2.6.28 Kerneln, men om det aktiveras som default har jag ingen aning. Har använt min SSD i Ubuntu ett år nu, har inte hafft nått strul och den är extremt snabb.

10.10 kör kernel 2.6.35. Trim fungerar. Dock finns det inget jättesmidigt sätt att kontrollera att funktionen är aktiverad.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med min Intel SSD-disk sedan i Juni och följde den här guiden:

cptl.org Blog Archive Tuning Solid State Drives in Linux

Innehåller då även hur man kollar TRIM-stödet....

Utmaningen är att man manuellt måste slå av journaling samt några till enkla terminalkollar.

Sen i dagarna så kom det en ny kernelpatch som det direkt skapades ett alternativ till (en Redhat utvecklare)

Alternative To The "200 Lines Kernel Patch That Does Wonders" Which You Can Use Right Away ~ Web Upd8: Ubuntu / Linux blog

Accesstiderna blev efter det ännu lägre......

Min disk snurrar på så här.... full fart !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!
Nu fick jag tillbaka mitt intresse för Ubuntu igen. Dags att spara ihop till en efterlängtad SSD från Corsair.

När släpps version 10.10 då? För den versionen som följer med datorn jag köper färdig från GGS-Data har version 10.04

Fast det verkar ju fungera bra ändå för många så hinner det inte släppas så att man kan köra med TRIM så får man väl köra ändå tillsvidare för det lär väl ändå vara bra mycket snabbare än en mekanisk 7200 varvare

Har inte riktigt förstått varför man vill köra en SSD i TRIM, någon som är villig att förklara lite lätt och snabbt för mig kanske?

Mvh
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MathiasH:

Har inte riktigt förstått varför man vill köra en SSD i TRIM, någon som är villig att förklara lite lätt och snabbt för mig kanske?

Kort och gott så går alla filoperationer läs/skriv enormt snabbt.... med TRIM aktiverat så går det ännu snabbare.

En positiv sak är att vid bootning så ska några hundra MB läsas upp i minnet och det går då mycket snabbare med en SSD-disk, min burk ligger runt 10s normalt.

Ubuntu 10.10 är redan utgiven så det är lite märkligt att GGS-Data inte kör med det.

Testar själv 11.04 som just nu utvecklas och det är kul....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Versionsnumret för Ubuntu sätts efter vilket år och datum som det ges ut. 10.04 är från april i år och 10.10 släpptes i oktober. 11.04 är nästa version och kommer således i april nästa år.

10.04 är en specialversion som innehåller mindre experimentell kod och anses därför vara lite stabilar. Samtidigt lovar man att tillhandahålla "buggfixar" och support för den versionen längre än man gör för standardversionerna. Experimentell i det här sammanhanget innebär att man valt lite äldre kod som varit tillgänglig en längre tid. Specialversionerna brukar kallas för LTS (long term support) och släpps vanligtvis en gång vart annat år.

Den vanliga versionen duger dock för de flesta och innehåller oftast bättre hårdvarustöd dels på grund av att man valt att använda nyare kod.

För att hålla sig uppdaterad så tycker jag att man åtminstone bör uppdatera till en nyare version en gång om året. Man behöver inte uppdatera direkt när nästa version släpps utan man kan vänta någon månad så att de hinner rätta till ett par buggar extra.

Eftersom 10.04 är LTS så kommer den inte automatiskt erbjuda uppgradering till nyare versioner förrens nästa versioner av LTS finns tillgänglig. Vill man uppdatera ändå så är det bara att ställa om i inställningarna till uppdateringshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kort och gott så går alla filoperationer läs/skriv enormt snabbt.... med TRIM aktiverat så går det ännu snabbare.

En positiv sak är att vid bootning så ska några hundra MB läsas upp i minnet och det går då mycket snabbare med en SSD-disk, min burk ligger runt 10s normalt.

Ubuntu 10.10 är redan utgiven så det är lite märkligt att GGS-Data inte kör med det.

Testar själv 11.04 som just nu utvecklas och det är kul....

Vad skumt! Då får jag fråga om dom kan installera 10.10 versionen istället och konfigurera allt korrekt så som dom gjort på GGS-Data på den lite äldre versionen. Men den versionen är så bra inställd att den är otroligt driftsäker och de lämnar två års garanti. De kanske tar lång tid och är därför dom inte skaffat den nya än? Bäst att maila och fråga.

Så idag borde alltså 10.10 vara utan många barnsjukdomar eftersom dom redan släppt en 11.04 version?

Mvh
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathiasH:

Vad skumt! Då får jag fråga om dom kan installera 10.10 versionen istället och konfigurera allt korrekt så som dom gjort på GGS-Data på den lite äldre versionen. Men den versionen är så bra inställd att den är otroligt driftsäker och de lämnar två års garanti. De kanske tar lång tid och är därför dom inte skaffat den nya än? Bäst att maila och fråga.

Så idag borde alltså 10.10 vara utan många barnsjukdomar eftersom dom redan släppt en 11.04 version?

Mvh
Mathias

11.04 är inte ute än, det plunn kör är en development-version. Anledningen till att de kör den gamla är nog precis det Korkskruv skriver, att det är en specialversion med längre support och mer fokus på just stabilitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

11.04 är inte ute än, det plunn kör är en development-version. Anledningen till att de kör den gamla är nog precis det Korkskruv skriver, att det är en specialversion med längre support och mer fokus på just stabilitet.

Okej då förstår jag.

Du pratar alltså om versionen innan 10.10 som hade längre support och att dom fokuserade mer på stabiliteten och driftsäkerheten? Så det är därför GGS-Data kanske kör med de?

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk

Första linuxversioen som stödjer TRIM är version 2.6.33. Till Ubuntu 10.04 så valde man 2.6.32 och därför stödjer den versionen inte TRIM. Ubuntu version 10.10 kommer med version 2.6.35 och stödjer därmed TRIM. Är man inte nöjd med version 2.6.32 i Ubuntu 10.04 så är det inte så svårt att lägga in en nyare version.

När du installerar Ubuntu så behöver du inte tänka så mycket på TRIM. Det ända större valet du behöver göra om du väljer att partitionera din SSD manuellt under installationen är att välja ett filsystem som stödjer TRIM. ext4 är ett sådant. De äldre versioner av filsystemet ext stödjer inte TRIM. ext4 är standard.

Efter att du installerat Ubuntu och kommit igång att använda datorn så måste du göra en liten justering för att TRIM ska användas. Du måste se till så att filsystemet på SSD monteras med ett extra alternativ. Filen som behöver ändras är skrivskyddad och behöver specialrättigheter för att ändringarna ska sparas. Ändringar på den här filen är känsliga och om man slarvar och stavar fel så kommer man inte åt att rätta till felet genom en normal omstart. Därför är det säkrast att ha en Ubuntu skiva eller usb-minne tillgängligt så att man kan boota från en sådan och därifrån gå in och editera stavfelet.

Tryck på CTRL-F2 för att få upp en starta program ruta.
I den rutan skriver du

gksu gedit /etc/fstab

Du bör nu efter att ha fyllt i lösenordet fått upp en editor med rätt fil öppnad och redo för redigering. Filen bör ha följande utseende. UUID varierar och är unikt för varje partition.

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier # for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name # devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=15808e0d-43f6-40cf-828f-0c3149f51bd4 / ext4 errors=remount-ro 0 1

För att aktivera TRIM på partitionen i exemplet ovan så är det bara att lägga till discard i kolumnen för options. Kolumner skiljs åt av mellanslag och olika alternativ i var cell av ett komma.

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier # for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name # devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=15808e0d-43f6-40cf-828f-0c3149f51bd4 / ext4 errors=remount-ro,discard 0 1

Spara och stäng. Nästa gång du startar om datorn så kommer trim vara aktiverat för den partitionen.

Om TRIM. Trim används för att berätta för disken att en fil tagits bort. Denna information använder disken sedan för att optimera prestandan för kommande skrivningar till disken. Prestandan på en ny tom disk är försumbar med eller utan TRIM. Skillnaden är om man använder disken utan TRIM så kommer disken någon gång i framtiden att tappa prestanda. För att återställa prestandan vid ett sådant tillfälle krävs det antingen en total återeraställning eller att man rensar diken genom att utnyttja TRIM.

En traditionell disk arbetar vanligtvis med endast läsningar och skrivningar. Att ta bort en fil innebär då vanligt vis att "innehållsförteckningen" i filsystemet skrivs över med en ny fil där länken till filen tagits bort. Det innebär inte att man raderat något, bara att man kortat ner "innehållsförteckningen" och gjort den en rad kortare. Själva datan som länken i innehållsförteckningen pekade till finns fortfarande kvar intakt på samma ställe.

Eftersom en SSD är uppbyggd på ett annat sätt och helt utan rörliga delar så ställer det andra krav för att den ska kunna arbeta effektivt. För att den ska kunna jobba optimalt så behöver den veta vart på disken som den riktiga datan ligger lagrad och vilka delar som är tomma. För att åstadkomma detta så valde man att lägga till stöd för TRIM till SATA-protokollet.

Permalänk
Skrivet av MathiasH:

Okej då förstår jag.

Du pratar alltså om versionen innan 10.10 som hade längre support och att dom fokuserade mer på stabiliteten och driftsäkerheten? Så det är därför GGS-Data kanske kör med de?

Ja, han pratar om Ubuntu 10.04 som har förlängd support och ja det är troligtvis därför de valt den versionen.