ska göra tandinplantat, någon som kan svara på ett par frågor?

Permalänk
Medlem

ska göra tandinplantat, någon som kan svara på ett par frågor?

Har en infektion som vägrar ge med sig i tandroten på en av mina "framtänder" 2:2:a tror jag den heter. Har provat rensa den 3 gånger utan att det blivit bättre. Nu har tandläkarn sagt att den måste dras ut. Utdragning samt installation av en ny tand med titanskruv i käkbenet osv. skulle gå på 17 000 varav jag måste betala 12900 själv.

Någon som gjort ett sådant implantat eller känner någon som gjort? Sövs man ner under operationen och får man morfin eller annat jävligt bra smärtstillande efteråt?

Permalänk
Medlem

Det finns bedövning så är du vid medvetande under operationen.
Man har nästan ingen känsel i området där det ska lagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det finns bedövning så är du vid medvetande under operationen.
Man har nästan ingen känsel i området där det ska lagas.

OK, vet du om man får något starkare än bara vanliga ibumetin eller ipren o sånt efteråt? Tänker mig att det gör jävligt ont att få en skruv inskruvat i käkbenet och tandköttet uppsprättat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

OK, vet du om man får något starkare än bara vanliga ibumetin eller ipren o sånt efteråt? Tänker mig att det gör jävligt ont att få en skruv inskruvat i käkbenet och tandköttet uppsprättat.

Du lär nog få ut recept belagda värktabletter för det du ska göra. Tror inte att hur mycket ipren du än käkar så kommer det att hjäpa. Utan du får nog garaneterat ut något recept belagt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kommer vara bedövad några få timmar efteråt, innan bedövningen släpper stoppar du i dig Ibumetin+Ipren (rekommenderas av tandläkaren) så kommer det inte att göra ont. Efter några timmar kan du ta en Ibumetin+Ipren till.

Kommer förmodligen vara öm några dagar, men inte ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du kommer vara bedövad några få timmar efteråt, innan bedövningen släpper stoppar du i dig Ibumetin+Ipren (rekommenderas av tandläkaren) så kommer det inte att göra ont. Efter några timmar kan du ta en Ibumetin+Ipren till.

Kommer förmodligen vara öm några dagar, men inte ont.

Låter bra, hoppas det är så Men hoppas ändå jag får ut nå starka smärtstillande.

Har iofs några morfintabletter kvar sen halsmandeloperationen jag gjorde för ett år sen om det krisar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du kommer vara bedövad några få timmar efteråt, innan bedövningen släpper stoppar du i dig Ibumetin+Ipren (rekommenderas av tandläkaren) så kommer det inte att göra ont. Efter några timmar kan du ta en Ibumetin+Ipren till.

Kommer förmodligen vara öm några dagar, men inte ont.

Ibumetin och ipren är samma sak, så de lär inte ordineras tillsammans. Däremot är alvedon + ipren en möjlighet, fick jag käka efter att ha blivit opererad.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag kände ingenting under själva operationen när de satte in min titanskruv. Låg och dagdrömde under hela proceduren Och vad jag vill minnas så var det inte så jobbigt efteråt heller bara man tog sina painkillers.

Permalänk
Medlem

Jag hade dubbla tandanlag på en av mina framtänder och opererade således ut den ena. Jag fick massiva doser av lokalbedövning, men jag kommer ihåg att det kändes som en enorm feberyra ungefär.
Fick nån vätska att skölja munnen med istället för att borsta tänderna i några veckor tills det var läkt iaf

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

får man fråga när du ska göra det? Vore intressant o höra hur det gick efteråt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

får man fråga när du ska göra det? Vore intressant o höra hur det gick efteråt.

Har fått tid 6:e januari att dra ut tanden, men han sa att han skulle ge mig första återbudstiden dom får så jag vet inte.

Permalänk
Avstängd

Du lär inte få något annat än starka ibuprofen, det var vad jag fick när jag gjorde något liknande.
Nedsövd lär du inte vara. Är du orolig för själva operationen så kan du säkert få någon ångestdämpande.

Det är inte en big deal.

Permalänk
Medlem

min polare har transplanterat tandben från käken till framtandsområdet för hans ben var dött efter en olycka när han var liten. han gick på citodon efteråt. han var vid medvetande men kände nästan ingenting PGA bedövningen. oftast är det alltid värre efteråt eftersom man har bedövning när man är där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

HELVETE vad dyrt... för att dra i en jävla skruv

När jag drog en tand senast så fick jag nån go vätska att dricka innan. Tog tio minuter sen var jag helt borta... tror nog att du får bra painkillers efter operationen också. Det är ju inte direkt skönt när de rotat runt i munnen. Men det läker ju snabbt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

HELVETE vad dyrt... för att dra i en jävla skruv

När jag drog en tand senast så fick jag nån go vätska att dricka innan. Tog tio minuter sen var jag helt borta... tror nog att du får bra painkillers efter operationen också. Det är ju inte direkt skönt när de rotat runt i munnen. Men det läker ju snabbt som fan.

Oja, tandläkarn är sjukt dyr tyvärr. Absolut inget jag kunnat göra för att förhindra detta från att hända heller

Permalänk
Medlem

Jag har fått så jävla risiga gaddar efter medicinering under många år för länge sen plus att jag hade taskig emalj redan som barn, nu har jag dragit ut 15 gaddar än så länge, och ska få nya kronor på alla. (har temporära kronor nu) Försäkringskassan ville bara ersätta hälften så jag får stå för en hel del. Tänder är ett jävla helvete. Har satt cementpelare och skruvar i käkbenet och massor annat elände, tror jag gjort 40st+ besök nu.

Jag får lokalbedövning, började köra utan bedövning alls då jag hatar sprutor men smärtan var olidlig på 2-3h sessioner så jag fick ge upp det.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Jag har fått så jävla risiga gaddar efter medicinering under många år för länge sen plus att jag hade taskig emalj redan som barn, nu har jag dragit ut 15 gaddar än så länge, och ska få nya kronor på alla. (har temporära kronor nu) Försäkringskassan ville bara ersätta hälften så jag får stå för en hel del. Tänder är ett jävla helvete. Har satt cementpelare och skruvar i käkbenet och massor annat elände, tror jag gjort 40st+ besök nu.

Jag får lokalbedövning, började köra utan bedövning alls då jag hatar sprutor men smärtan var olidlig på 2-3h sessioner så jag fick ge upp det.

Törs man ens fråga vad sånt kostar? snackar vi om över miljonen?

Permalänk
Medlem

Det är ju folktandvården som tur är, det är långt över 100 000 kr totalt vi pratar om kan vara 200k jag vill inte veta (6 års period som jag hålllit på med skiten). Men jag har ju fått ersättningar och sådant så det är inte så blodigt dock ska 30 000 upp nu nästan månad känns bittert

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dblood:

Jag har fått så jävla risiga gaddar efter medicinering under många år för länge sen plus att jag hade taskig emalj redan som barn, nu har jag dragit ut 15 gaddar än så länge, och ska få nya kronor på alla. (har temporära kronor nu) Försäkringskassan ville bara ersätta hälften så jag får stå för en hel del. Tänder är ett jävla helvete. Har satt cementpelare och skruvar i käkbenet och massor annat elände, tror jag gjort 40st+ besök nu.

Jag får lokalbedövning, började köra utan bedövning alls då jag hatar sprutor men smärtan var olidlig på 2-3h sessioner så jag fick ge upp det.

Du kan få 80% ersatt av FK, visst det är mkt pengar du måste lägga emellan, men vafan folk gnäller om att det är dyrt men kan utan vidare lägga 20 000 kr på en stationär...så att folk inte har råd tar jag med en nypa salt!;)^^ Gäller att prioritera.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Du kan få 80% ersatt av FK, visst det är mkt pengar du måste lägga emellan, men vafan folk gnäller om att det är dyrt men kan utan vidare lägga 20 000 kr på en stationär...så att folk inte har råd tar jag med en nypa salt!;)^^ Gäller att prioritera.:)

Men å andra sidan är du väl fortfarande runt 15 och lever på mamma o pappa eller hur?

Permalänk
Medlem

Först ska vi agera språkpolis, det heter iMplantat

Vet du vad det blir för implantat? dvs märke?
Alltid intressant att veta

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

Just under "operationen" så får du ju nån spruta i käften. Det ändra du känner är att det knakar som fan i hela huvvet. Jävligt obehagligt. Jag drog ut en tand som redan satt lös och då fick jag ont, jag kan tänka mig hur ont du kommer få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Just under "operationen" så får du ju nån spruta i käften. Det ändra du känner är att det knakar som fan i hela huvvet. Jävligt obehagligt. Jag drog ut en tand som redan satt lös och då fick jag ont, jag kan tänka mig hur ont du kommer få.

På nått sätt stämmer inte riktigt ditt inlägg överens med din signatur

Har själv lyckats bita av en del av en krona så jag ska in på undersökning till veckan vilket är lite nojigt då sånna här procedurer somsagt verkar kosta en del

Permalänk
Medlem

Rätt galet hur dyra summor man får betala för någonting man inte kan förhindra dock, en annan har det bra i käften och det ska man nog vara jävligt glad för..

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Men å andra sidan är du väl fortfarande runt 15 och lever på mamma o pappa eller hur?

Jag betalar mina räkningar själv utan andras inblandning.:)
Lite kul...:D Så fort man har en avvikande åsikt så kommer folk med nonsensargumentet: "och du bor hos pappa och mamma"-frasen. Sist jag kollade fick/kunde inte 15-åringar ta CSN-lån...;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag betalar mina räkningar själv utan andras inblandning.:)
Lite kul...:D Så fort man har en avvikande åsikt så kommer folk med nonsensargumentet: "och du bor hos pappa och mamma"-frasen. Sist jag kollade fick/kunde inte 15-åringar ta CSN-lån...;)

Ber om ursäkt isåfall, lätt att ta miste på din ålder med tanke på hur du skriver. Men vi ska inte ge oss in på den diskussionen :). Dock tror jag att du har haft det extremt lätt i livet ifall du tycker att det inte är några problem att hosta upp 30 000, alla kan inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Ber om ursäkt isåfall, lätt att ta miste på din ålder med tanke på hur du skriver. Men vi ska inte ge oss in på den diskussionen :). Dock tror jag att du har haft det extremt lätt i livet ifall du tycker att det inte är några problem att hosta upp 30 000, alla kan inte det.

Lugnt!:) Skönt att folk kan be om ursäkt (det gör jag ofta när det är befogat:)) på Swec. Inte ofta man ser det.:P Kudos till herrn.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!