Project Reality crashar med high texture setting

Permalänk

Project Reality crashar med high texture setting

Tjenare

Jag har spelat Project reality i 1 år ungefär och är riktigt kul. För er som inte vet så är det en mod till Battlefield 2 med realism som mål. Jag har alla inställningar på high förutom antiallising och texture för när jag sätter texture på high så kraschar spelet efter 1-2 min inne på en server, jag har inga sådana problem med Battlefield 2 men PR kräver ju förstås mer. Så vad är det jag ska göra för att kunna köra texture på high måste jag uppgradera mina specs?

Mina specs:
Grafikkort: Nvida Geforce 9600GT
CPU: Inte Core 2 duo E7600 3.06 Ghz
Ram: 2GB 800Mhz
HDD: 320 GB

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Medlem

Om du nu inte har korrupta filer (högupplösta texturer) så skulle tippa på att du har både för lite grafikminne samt ramminne för högre inställningar, sen beror det lite på os, tror vista kan låna ut systemminne till grafiken som default, tror dock inte det var så i xp, men iaf så har du ganska lite av båda så skiter sig nog ändå.

Nu vet jag vilken mängd minne du har på grafikkortet, men det kan inte vara mycket?
Men som sagt, du har testat att reinstalla spelet samt kollat att modden står rätt till först?
Uppdaterat drivrutinerna?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om du nu inte har korrupta filer (högupplösta texturer) så skulle tippa på att du har både för lite grafikminne samt ramminne för högre inställningar, sen beror det lite på os, tror vista kan låna ut systemminne till grafiken som default, tror dock inte det var så i xp, men iaf så har du ganska lite av båda så skiter sig nog ändå.

Nu vet jag vilken mängd minne du har på grafikkortet, men det kan inte vara mycket?
Men som sagt, du har testat att reinstalla spelet samt kollat att modden står rätt till först?
Uppdaterat drivrutinerna?

Jag har Windows 7 32 bit och så har jag 512 MB minne på grafikkortet. Jag har testat några gånger att ominstallera både Battlefield 2 och PR men fortfarande samma sak. Så det jag borde göra är alltså att uppgradera Ram minnena så räcker det eller ska jag uppgradera grafikkortet också för att det ska funka?

Tack för svar

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Medlem

hm, det låter konstigt, 512mb borde räcka till det mesta :S

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

hm, det låter konstigt, 512mb borde räcka till det mesta :S

Jag tror dock att det är mitt RAM minne, det är bara 2GB och har bara 800Mhz. Om man ska vara säker på att det ska funka på High texture så borde de väl räcka med att köpa RAM minnen på 4 Gb?

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Moderator
Moderator

Häpp, som PR veteran har jag kanske lite input.

Har du testat att starta en lokal server i PR och kolla om du kraschar då?

Det kan vara många saker annat än din egen systemuppsättning. BF2 är en buggig motor och den har börjat få ett par år på nacken. Det gör det inte enklare att Dev's är grymma på att göra kartor med många objects. [R-DEV] Rhino har haft många salta ord till de DEV's som gjorde kartan "Beirut" i sin första variant. Då kraschade den servrar med just minnesproblem.

Eftersom du har Win med 32 variant har du ingen nytta av 4 gig tyvärr, det finns en begränsning i 32 bitars till 3 gig om jag inte minns fel.

Tack vare senare års moddande av PR filerna så har de öppnat möjligheten att nyttja mer än 2 gig, i vanilj bf2 så var det låst till max 2 gig.

Vidare, du är säker på att det är textur fel? Därför att den vanligaste kraschorsaken är faktiskt ljudproblem som kan uppstå direkt eller ett par minuter in i spelet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Häpp, som PR veteran har jag kanske lite input.

Har du testat att starta en lokal server i PR och kolla om du kraschar då?

Det kan vara många saker annat än din egen systemuppsättning. BF2 är en buggig motor och den har börjat få ett par år på nacken. Det gör det inte enklare att Dev's är grymma på att göra kartor med många objects. [R-DEV] Rhino har haft många salta ord till de DEV's som gjorde kartan "Beirut" i sin första variant. Då kraschade den servrar med just minnesproblem.

Eftersom du har Win med 32 variant har du ingen nytta av 4 gig tyvärr, det finns en begränsning i 32 bitars till 3 gig om jag inte minns fel.

Tack vare senare års moddande av PR filerna så har de öppnat möjligheten att nyttja mer än 2 gig, i vanilj bf2 så var det låst till max 2 gig.

Vidare, du är säker på att det är textur fel? Därför att den vanligaste kraschorsaken är faktiskt ljudproblem som kan uppstå direkt eller ett par minuter in i spelet.

Jag har testat på bf2 och jag får aldrig problemet där, Jag har också testat på en lokal server med hög textur och då krashar det. Jag tänkte att jag skulle uppgradera mitt OS till 64 bit när jag skaffar 4 gb. Hur ska man få reda på om det är ljud problem?

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Moderator
Moderator

Kör du med moderkortets inbyggda ljud? Eller ljudkort?

Hör du musiken i menyerna innan du ansluter till en server?

Vilka settings har du i audio för PR?

Vilken karta och kartstorlek provade du med när du körde lokal server? Testa någon med så lite terräng och träd, så lite texturer som möjligt. Kommer inte ihåg (sitter på jobbet) om man kan köra Kashan inf only med enbart bunkrarna tex...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Ja jag tror jag kör med moderkortets inbyggda ljud, mitt moderkort är MSI n1996. Jag har stängt av ljudet i menyn för musik, däremot ska jag testa att köra kashan desert inf när jag kommer hem för jag är i skolan. Tror dock att jag bara har provat Ramiel eller muttrah city eller några andra tung körda kartor.

Tack för hjälpen hittils!

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Moderator
Moderator

Inga problem, jag är 60% säker på att det är ljud och 40% textur. Dock enbart pga att det är så vanligt med strul på ljudsidan.

Funkar det att ladda Kashan (om vi uteslutit ljudet) så är det nog den höga mängden texturer på andra kartor som får dig att krascha.

Å andra sidan säger du att du kan köra vanliga kartor med lägre textur...fasen...aja, vi får se vad som händer med Kashan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers