OCZ Vertex 2 TRIM? Vilken mjukvara?

Permalänk

OCZ Vertex 2 TRIM? Vilken mjukvara?

Hejsan har nyss kört min SSD i några dagar och hittade lite info om något som heter TRIM. Vilken TRIM mjudkvara ska jag använda för min OCZ Vertex 2 120 GB SSD?

Är verkligen helt rövnoob på detta området men jag vet att jag inte ska defraga SSDn.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk

Enligt följande artikel / länk, så har OCZ Vertex 2 (version v1.10) stöd för TRIM-kommandon och Windows 7 sköter då detta automatiskt.
OCZ Vertex 2 SSD review
OCZ Vertex SATA II 120 GB SSD-hårddisk

Man kan uppgradera programvaran i SSD enheten till senaste v 1.24.
Här finns både programvaran, hjälpen och förändringslistan.
OCZ Vertex 2 SSD Firmware

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

haha rövnoob

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En varning bara, det kan skapa stora problem om man flashar SSD i windows, om man kör windows på den.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

En varning bara, det kan skapa stora problem om man flashar SSD i windows, om man kör windows på den.

Jag har en OCZ Vertex 2 120 GB som kör med firmware 1.10 nu, ser att fw 1.24 är släppt. Någon som vet om det är värt att flasha?

Orici: hur ska man flasha fw då om man kör windows på SSD:n då? I guiden står det:

Skrivet av Firmware Flashing Guide for v1.24:

The Update Tool is capable of updating firmware on both boot and secondary drives

Men du menar alltså att det kan skapa stora problem?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Uppgradering av Firmware har absolut inget med diskens filstruktur att göra (eller ens formatering).
Det anges dock längre ner i dokumentet, att man bör använda AHCI i stället för IDE -styrning vid uppdateringen.
Som alltid rekommenderas att säkerhetskopia säkerställs före uppdatering av diskar (hängslen och livrem).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag har en OCZ Vertex 2 120 GB som kör med firmware 1.10 nu, ser att fw 1.24 är släppt. Någon som vet om det är värt att flasha?

Orici: hur ska man flasha fw då om man kör windows på SSD:n då? I guiden står det:

Men du menar alltså att det kan skapa stora problem?

Skrivet av Waxinator:

Uppgradering av Firmware har absolut inget med diskens filstruktur att göra (eller ens formatering).
Det anges dock längre ner i dokumentet, att man bör använda AHCI i stället för IDE -styrning vid uppdateringen.
Som alltid rekommenderas att säkerhetskopia säkerställs före uppdatering av diskar (hängslen och livrem).

OCZ Sandforce 1.24 Firmware update

Citat:

I will give the same warning as the 1.23 firmware (if you are not already on it): I highly recommend installing this update as a secondary drive, installing this update from Windows running on the target drive will result in erattic behavior. This FW makes changes that seem to "upset" Windows more than past updates. BSOD is likely and the drive may "disappear" after the reboot. To remedy this, just power off the computer, wait 5 minutes, then power back on.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tack för info Orici. Sandforce är tydligen lite känsligare...
men det är som citatet säger bara att stänga av strömmen och sedan starta upp som vanligt efter en stund.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tack för info Orici. Sandforce är tydligen lite känsligare...
men det är som citatet säger bara att stänga av strömmen och sedan starta upp som vanligt efter en stund.

Så man kan flasha även om man göra det i windows och att windows körs ifrån SSDn tror du?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ja, uppdateringen kan tydligen få Windows att tro att systemdisken har försvunnit... men diskinnehållet skall inte påverkas.
Som vanligt... totalbackup rekommenderas alltid.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hmm, vore ju lite trevligt att uppdatera från 1.10. Å andra sidan har jag inga problem alls med disken så det vore ju onödigt om jag skulle f*cka upp min Windowsinstallation.

Ingen annan som vill testa först?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

funkar, tack

Det var till hjälp, tack!

Däremot fungerade det inte med 1.29-uppdateringen på min disk, tvärvägrade trots många försök och sekundära windowsinstallationer. Nu är aktuell firmware 1.33 och då fungerade det däremot. Dock måste man installera windows på ytterligare en disk, funkar inte om man kör programmet med OCZ Vertex 2 som systemdisk.

Något som också kundservice på OCZ bekräftade men vägrade hitta en lösning på. Rätt lätt att hitta en lösning själv, men skräp av OCZ att inte ha en färdig lösning på ett sedan länge känt problem.

Skrivet av Waxinator:

Enligt följande artikel / länk, så har OCZ Vertex 2 (version v1.10) stöd för TRIM-kommandon och Windows 7 sköter då detta automatiskt.
OCZ Vertex 2 SSD review
OCZ Vertex SATA II 120 GB SSD-hårddisk

Man kan uppgradera programvaran i SSD enheten till senaste v 1.24.
Här finns både programvaran, hjälpen och förändringslistan.
OCZ Vertex 2 SSD Firmware

Permalänk
Skrivet av polaritet:

Det var till hjälp, tack!

Däremot fungerade det inte med 1.29-uppdateringen på min disk, tvärvägrade trots många försök och sekundära windowsinstallationer. Nu är aktuell firmware 1.33 och då fungerade det däremot. Dock måste man installera windows på ytterligare en disk, funkar inte om man kör programmet med OCZ Vertex 2 som systemdisk.

Något som också kundservice på OCZ bekräftade men vägrade hitta en lösning på. Rätt lätt att hitta en lösning själv, men skräp av OCZ att inte ha en färdig lösning på ett sedan länge känt problem.

Vadå, menar du att du har hittat ett smidigt sätt att uppdatera firmware trots att man har OCZ som systemdisk? Hur då?
Jag sitter kvar med firmware 1.10 pga att jag inte orkat strula med ominstallation. Har iof inga problem med disken men man vill ju alltid ha senaste fw.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Om du har fler än en disk i datorn, dvs utöver din OCZ Vertex 2, kan du ju installera Windows på den andra disken. Sen startar du det nya windows och uppdaterar OCZ firmware därifrån.

Om du vill undvika att Windows 7 använder samma startpartition för både ditt nya windows och OCZ-windows, låt bli att knappa in licensnyckeln för den nya windowsinstallationen. Det är nämligen så att om du sen vill kunna ta bort din nya windowsinstallation riskerar du att sabba startmöjligheten för ditt gamla windows. Jag har inte tagit reda på varför det är så, bara att det är så. Klicka alltså bara vidare när windows frågar efter nyckeln efter din nya installation.

Öppna uppgraderingskittet i ditt gamla windows, extrahera det på en annan disk än OCZ och sen när du kör uppgraderingskittet se till att göra det i adminläge (högerklicka --> kör som administratör).

Därefter kan du nog inte misslyckas.

Skrivet av distortion10000:

Vadå, menar du att du har hittat ett smidigt sätt att uppdatera firmware trots att man har OCZ som systemdisk? Hur då?
Jag sitter kvar med firmware 1.10 pga att jag inte orkat strula med ominstallation. Har iof inga problem med disken men man vill ju alltid ha senaste fw.

Permalänk
Medlem

Går att uppgradera firmware om man bootar från en reparationsskiva för windows 7/vista, går att ladda ner gratis och lagligt från diverse ställen, bla det som länkas till nedan:

Citat:

Mac, Windows, Linux and using Windows 32 Bit Recovery CD/DVD:

a. Backup your drive.
b. Download a Windows Vista Recovery Disc image HERE and burn it.
c. Windows and Linux users should place the Standalone FW updater and .pkg file on a USB Pen Drive and flash from a DOS Command Window:

(1) Boot to the disc (also make sure your USB Stick with the files on it is plugged in)
(2) Select repair computer, then select command prompt.
(3) Once at the command prompt type "Diskpart"
(4) At the new Diskpart prompt type "List Volume"
(5) Displayed on the screen will show the various drive letters available, one of them will be your USB stick. Note its drive letter.
(6) Type "Exit" at the Diskpart prompt.
(7) Now type <DriveLetter>and then a colon ( : ) where <DriveLetter> is the letter from step 5.
(8) Now type "ssdupdate" that you put on the USB stick and you will see everything as above.
(9) Once complete, the system will reboot automatically.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?85678-...

Permalänk

Aha, självklart är det bara att boota från någon annan disk än OCZ temporärt! Fint, det ska provas.

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate