Vilken Tablet (med tangentbord)?

Permalänk
Medlem

Vilken Tablet (med tangentbord)?

Hej, jag har ett tag funderat på att skaffa en bärbar med vridbar touchskärm och tangentbord för att ha till skolarbete och en del film. Det jag undrar är hur mycket man behöver ge för en dator för att den ska klara av vissa saker utan att man ska kasta den i väggen i frustration. Det jag vill kunna göra är:

  • Den ska ha Windows 7 (minst Home Premium) och fungera med det

  • Surfa

  • Se på film

  • Ha datorn som anteckningsblock (med t. ex. Windows Journal eller liknande)

  • Alltså måste datorn fungera med en "Stylus"

  • Använda office-paketet med främst word och excel

Helst ska den klara av MatLab också, men jag vet inte hur mycket som krävs av datorn för det. Tredje punkten kanske kan bli ett problem i de lägre prisklasserna? Man vill ju helst att pekskärmen ska reagera direkt när man skriver.

Jag har kollat runt på prisjakt, men jag vet inte alls vad för hårdvara som krävs. Jag var inne på Onoff och frågade efter HP TX2590 som skulle finnas i fyra ex i butiken, men de slutade säljas för ett år sedan (jäkla lockvaror, såklart försökte de sälja en utan touch och till högre pris).

Sedan har jag tittat lite på Asus Eee PC T101MT, men den verkar väldigt seg utifrån prisjakt- och Youtube-recensioner, det var då jag började fundera på hur mycket man egentligen behöver ge för en dator.

Så nu hoppas jag att det finns någon eller några som har bättre koll än jag. Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Har en TX2000 Skärmen är inte den bästa touchen e bra men skärmstyrkan och konstrasten är inte den bästa och att den blir sjuk varm 55-60 vid idle med AMD cpu samt ett Defekt geforce grafik 6150 men datorn i bra i överlag

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Har en TX2000 Skärmen är inte den bästa touchen e bra men skärmstyrkan och konstrasten är inte den bästa och att den blir sjuk varm 55-60 vid idle med AMD cpu samt ett Defekt geforce grafik 6150 men datorn i bra i överlag

Verkar tyvärr inte som att den går att få tag på nu.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Har en TX2000 Skärmen är inte den bästa touchen e bra men skärmstyrkan och konstrasten är inte den bästa och att den blir sjuk varm 55-60 vid idle med AMD cpu samt ett Defekt geforce grafik 6150 men datorn i bra i överlag

haha ursäkta men den lät inte så bra va?

pro: bra touch
con: dålig skärm, dålig kontrast och skärmstyrka (antar du menar brightness?), hög idle temp och defekt graffe kort.
xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Sitter och skriver på en HP TM2-2010 för tillfället.
Det är uppföljaren till HP tx-serien som nämndes tidigare. Till skillnad från från tx-serien så har den inga värmebesvär men ändå i3/i5-processor, växelbart graffikkort; diskret Ati HD5450 512Mb för spel och integrerat intel för batterisparande.

Win7 Home premium
4gb ram
2 punkts multitouch
12,1 tums skärm med active digitizer (wacom penna)
< 2kg

Gör anteckningar dagligen i OneNote, ett fantastiskt program. Studerar till el-ingenjör och behöver allt emellanåt både pennan och tangentbordet. Har använt den i 3 månader nu.

Pris: ~7700kr (730€)

Finns i core 2 duo, i3 och i5 processorvarianter.

Skrivet av husqvarnaff:

Hej, jag har ett tag funderat på att skaffa en bärbar med vridbar touchskärm och tangentbord för att ha till skolarbete och en del film. Det jag undrar är hur mycket man behöver ge för en dator för att den ska klara av vissa saker utan att man ska kasta den i väggen i frustration. Det jag vill kunna göra är:

  • Den ska ha Windows 7 (minst Home Premium) och fungera med det

  • Surfa

  • Se på film

  • Ha datorn som anteckningsblock (med t. ex. Windows Journal eller liknande)

  • Alltså måste datorn fungera med en "Stylus"

  • Använda office-paketet med främst word och excel

Helst ska den klara av MatLab också, men jag vet inte hur mycket som krävs av datorn för det. Tredje punkten kanske kan bli ett problem i de lägre prisklasserna? Man vill ju helst att pekskärmen ska reagera direkt när man skriver.

Jag har kollat runt på prisjakt, men jag vet inte alls vad för hårdvara som krävs. Jag var inne på Onoff och frågade efter HP TX2590 som skulle finnas i fyra ex i butiken, men de slutade säljas för ett år sedan (jäkla lockvaror, såklart försökte de sälja en utan touch och till högre pris).

Sedan har jag tittat lite på Asus Eee PC T101MT, men den verkar väldigt seg utifrån prisjakt- och Youtube-recensioner, det var då jag började fundera på hur mycket man egentligen behöver ge för en dator.

Så nu hoppas jag att det finns någon eller några som har bättre koll än jag. Tack på förhand!

Visa signatur

i5-6600K. Be quiet Pure rock
Gigabyte GTX 970
Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7. Samsung EVO 850 500 GB
Crucial 8GB(2x4GB) Ballistix Sport LT DDR4 2400MHz, CL16
Fractal Tesla R2 500W Gold. Zalman Z3 Plus