Permalänk
Medlem

Uppdelat och stilrent chassi

Tjo

Är på jakt efter ett chassi som kan ersätta mitt gamla och helt förfärligt stora Chieftec Dragon Fulltower.
Men jag skulle vilja ha ett chassi som är stilrent, har fått dille på Apples rena design, så ett chassi som påminner lite om det. Samt insidan får gärna vara uppdelat i olika "departments" och det ska vara så tyst som möjligt, mitt Chieftec skramlar och vibrerar som en gammal volvo.

Kan passa på att säga att jag ska få plats med ett M-atx, x1900gt, 2st 3,5" hdd, dvd och en SSD. Så det behöver inte vara någon jätte låda.

Budget, runt 1000 kr.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Om vi sätter designen åt sidan. För själv älskar jag stora chassin.

Så tror jag du kan göra rätt mycket med ditt nuvarande chassi för att få det tyst. Och med 1000 kr att använda tror jag att du skulle kunna få ett bättre resultat än att köpa nytt chassi.

Några enkla relativt billiga saker för att bli av med vibrationsljud är att köpa bitumenmattor (asfaltsliknande, tunga) att sätta upp på chassiväggarna och att hänga upp dina hdds i något elastiskt. Detta är ändå saker som ofta behövs även i ett nytt chassi för att bli av med vibrationer.

Kanske du har onödigt högljudda fläktar? Kanske du inte behöver allt det luftflödet som de bidrar till utan du har råd att använda dig av slöare tysta fläktar?

Eventuellt att du kan lägga viss del av pengarna på tystare nätagg (vet dock inte vad du har) eller grafikkort (ett x1900GT borde de flesta, eller alla(?), dagens budgetgrafikkort kunna matcha/överträffa med lägre ljudnivå)

Om du överlever med att ha ett stort chassi så går det ju oftast att göra bättre lösningar/modifikationer i ett chassi med utrymme. Modifikationer kan ju tex vara att göra om fläkthålen från 80mm till 120mm (om/där det går) då 120mm fläktar har bättre luftflöde per dB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Fractal define XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Om vi sätter designen åt sidan. För själv älskar jag stora chassin.

Så tror jag du kan göra rätt mycket med ditt nuvarande chassi för att få det tyst. Och med 1000 kr att använda tror jag att du skulle kunna få ett bättre resultat än att köpa nytt chassi.

Några enkla relativt billiga saker för att bli av med vibrationsljud är att köpa bitumenmattor (asfaltsliknande, tunga) att sätta upp på chassiväggarna och att hänga upp dina hdds i något elastiskt. Detta är ändå saker som ofta behövs även i ett nytt chassi för att bli av med vibrationer.

Kanske du har onödigt högljudda fläktar? Kanske du inte behöver allt det luftflödet som de bidrar till utan du har råd att använda dig av slöare tysta fläktar?

Eventuellt att du kan lägga viss del av pengarna på tystare nätagg (vet dock inte vad du har) eller grafikkort (ett x1900GT borde de flesta, eller alla(?), dagens budgetgrafikkort kunna matcha/överträffa med lägre ljudnivå)

Om du överlever med att ha ett stort chassi så går det ju oftast att göra bättre lösningar/modifikationer i ett chassi med utrymme. Modifikationer kan ju tex vara att göra om fläkthålen från 80mm till 120mm (om/där det går) då 120mm fläktar har bättre luftflöde per dB.

Tack för att du tog dig tid att skriva ett sånt långt svar, det är bra ideér!
Jag har en CM Hyper 212 Plus på CPUn, den skulle vara tyst, men i helsike heller, den brummar ju värre än original kylaren, så den ska bytas ut. Ang. grafikkortet är det faktiskt riktigt tyst, jag spelar inte så jag anstränger inte det speciellt mycket. Nätagget är också riktigt tyst.
Så det är CPU fläkten och hårddiskarnas resonans som är boven i dramat.
Jag har testat att hänga upp hårddiskarna i både tjocka gummiband och skosnören, men det känns så tattigt på något sätt, vill gärna ha något som funkar okej direkt out of the box.

Huvudanledningen är egentligen att jag tycker att chassit är helt för stort och klumpigt för mina behöv, sen ser det ut som skit också.
Jag ska byta ut chassit på min HTPC till ett Silverstone Lascala och har princip bara stilrena apparater i övrigt, sen så står den rå fula besten där och tar upp en massa plats, löjligt... ja kanske

Skrivet av chainzaw:

Fractal define XL.

Det ser absolut intressant ut, men ser också lite stort ut, har dock inte hittat någon butik som säljer det.
Har kollat lite på Fractal R2 och R3, vad är skillnaderna mellan dessa? Ligger perfekt i prisklass också

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Tack för att du tog dig tid att skriva ett sånt långt svar, det är bra ideér!
Jag har en CM Hyper 212 Plus på CPUn, den skulle vara tyst, men i helsike heller, den brummar ju värre än original kylaren, så den ska bytas ut. Ang. grafikkortet är det faktiskt riktigt tyst, jag spelar inte så jag anstränger inte det speciellt mycket. Nätagget är också riktigt tyst.
Så det är CPU fläkten och hårddiskarnas resonans som är boven i dramat.
Jag har testat att hänga upp hårddiskarna i både tjocka gummiband och skosnören, men det känns så tattigt på något sätt, vill gärna ha något som funkar okej direkt out of the box.

Huvudanledningen är egentligen att jag tycker att chassit är helt för stort och klumpigt för mina behöv, sen ser det ut som skit också.
Jag ska byta ut chassit på min HTPC till ett Silverstone Lascala och har princip bara stilrena apparater i övrigt, sen så står den rå fula besten där och tar upp en massa plats, löjligt... ja kanske

Det ser absolut intressant ut, men ser också lite stort ut, har dock inte hittat någon butik som säljer det.
Har kollat lite på Fractal R2 och R3, vad är skillnaderna mellan dessa? Ligger perfekt i prisklass också

Byt fläkten på Hyper 212 plus till en Nexus och du får en tyst kylare.
Bitumen är också bra idé.

Hur det än känns så är upphängning överlägsen alla andra hårddiskdämpande metoder, du kommer bli besviken om du går från upphängning till något annat. Fixa en snygg upphängning och det verkar proffsigt nog.

Chieftec har väldigt hög kvalitet på sina lådor, du byter klart ned dig om du byter till Fractal Design, oavsett låda. Behåll och modda, du kan nog invertera chassit för det lyckades jag med på mitt Chieftec.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Byt fläkten på Hyper 212 plus till en Nexus och du får en tyst kylare.
Bitumen är också bra idé.

Hur det än känns så är upphängning överlägsen alla andra hårddiskdämpande metoder, du kommer bli besviken om du går från upphängning till något annat. Fixa en snygg upphängning och det verkar proffsigt nog.

Chieftec har väldigt hög kvalitet på sina lådor, du byter klart ned dig om du byter till Fractal Design, oavsett låda. Behåll och modda, du kan nog invertera chassit för det lyckades jag med på mitt Chieftec.

Ja det här med att byta fläkt kom jag på innan idag, så slipper jag byta hela kylaren Ska fundera lite till över några smarta upphängningar.
Det som är smart med tex. Define R3 är att man kan gömma sladdarna bakom moderkortet och montera hårddiskarna med sladdarna bakåt så dom kommer undan. Det blir rätt bökigt att göra det med en upphängning, jag har 2 st 3.5" hårddiskar (fler på ingång) som måste hängas upp i 5.25" facket. Vilket kommer att bli rätt jobbigt att få till bra. Har tyvärr inte så mycket tid över att tillverka egna lösningar heller pga jobb.
Men hur funkar hårddisk lösningen på R3 och R2, är det funkis eller skramligt skit?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower, Svart - Inet.se
Satte in detta i miitt Antec Sonata chassi som är gamalt och slitet. Det blev ju inte knäptyst men det gjorde dock en hel del på ljudbilden. Blev desutom bra mycket tyngre.
Köpte sen Clas Ohlson Internetbutik för att få bort en del vibrationer mot hurtsen som datorn står i.. Ingen dyr investering men kan vara ett alternativ om man inte vill byta till annat chassi..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd

antec p180 mini???? vf ha atx chassie när man har en matx bräda. ser ju bara skummt ut. har ett r2 och ett antec p180 mini nu, fractal kanns budget om man jämför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Jag har en CM Hyper 212 Plus på CPUn, den skulle vara tyst, men i helsike heller, den brummar ju värre än original kylaren, så den ska bytas ut.

Installera Speedfan och kör kylaren i 70% (700RPM) då blir den helt ljudlös, och kyler typ lika bra.:P

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Antec P180 Mini passar in perfekt dock får du kasta in några nya fläktar om du vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem

Kanske svåra att få tag på men tror du vill ha ett Lian Li pc-v600, v1000, v1200 eller ett v2000.

http://www.sweclockers.com/recension/559-lian-li-pc-v600

Permalänk
Medlem

Mr.PC Computers (gick inte att direktlänka)har ett Lian Li PC-V1200B Plus II för 1200:-
uppdelat och stilrent. svart.
Jag har ett. Styggt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower, Svart - Inet.se
Satte in detta i miitt Antec Sonata chassi som är gamalt och slitet. Det blev ju inte knäptyst men det gjorde dock en hel del på ljudbilden. Blev desutom bra mycket tyngre.
Köpte sen Clas Ohlson Internetbutik för att få bort en del vibrationer mot hurtsen som datorn står i.. Ingen dyr investering men kan vara ett alternativ om man inte vill byta till annat chassi..

Har bestämt mig för att inte slösa mer pengar på det gamla chassit, utan det får bli ett nytt

Skrivet av og900turbo:

antec p180 mini???? vf ha atx chassie när man har en matx bräda. ser ju bara skummt ut. har ett r2 och ett antec p180 mini nu, fractal kanns budget om man jämför!

Har faktiskt kollat på P180 mini, men det som sabbar allt med det chassit är dom extremt fula ventilationshålen på toppen och i fronten. Föredrar det vanliga P180 isåfall.
Men det är som du säger, varför sitta med ett fulltower när jag bara har ett m-atx system. Har fått uppfattningen om att Fractal ska ha bra kvalitet på sina chassin, men då stämmer det kanske inte?

Skrivet av Sewerin:

Installera Speedfan och kör kylaren i 70% (700RPM) då blir den helt ljudlös, och kyler typ lika bra.:P

Har använt speedfan ett par gånger och av någon anledning har det aldrig funkat

Skrivet av stoner:

Kanske svåra att få tag på men tror du vill ha ett Lian Li pc-v600, v1000, v1200 eller ett v2000.

http://www.sweclockers.com/recension/559-lian-li-pc-v600

Skrivet av stoner:

Mr.PC Computers (gick inte att direktlänka)har ett Lian Li PC-V1200B Plus II för 1200:-
uppdelat och stilrent. svart.
Jag har ett. Styggt som fan

Lian Li har nästan alltid varit högst upp på min lista över snyggaste chassin, inga krussiduller utan rent och snyggt!
Synd att vissa av dom är lite svåra att få tag på bara. Finns det något Lian Li som har möjlighet att dra kablarna på baksidan av moderkortsplåten?
Finns det ett sådant chassi så behöver jag inte leta längre

Summan av kardemumman är att Fractal har många av dom egenskaperna jag vill ha, bla. kabeldragning bakom moderkortet, hårddiskarna placeras med kablarna bakåt, dammfilter, tysta medföljande fläktar. Hade dom bara haft Lian Li´s yttre så hade det inte funnits något att snacka om

Alternativet som faller mig bäst i smaken är helt klart Lian Li PC-V1200B Plus II, trots att det saknar smart kabeldragning. Men som sagt finns det något Lian Li chassi med den möjligheten så får ni mer än gärna hojta till

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ute efter ungefär samma sak som du. För min del lutar det åt detta chassi när jag bygger ny dator nästa år: SilverStone Technology Co., Ltd - Designing Inspiration som jag tycker ser väldigt stilrent ut. Tydligen skall det vara tyst och välkylt också. Läs recensionen på SC här: http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortres...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag är ute efter ungefär samma sak som du. För min del lutar det åt detta chassi när jag bygger ny dator nästa år: SilverStone Technology Co., Ltd - Designing Inspiration som jag tycker ser väldigt stilrent ut. Tydligen skall det vara tyst och välkylt också. Läs recensionen på SC här: http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortres...

Det såg..väldigt annorlunda ut, med alla sladdarna som kommer upp ur toppen

Det står mellan följande:
Lian Li PC-9F
och
Fractal R3

Jag har hört så oerhört bra saker med R3, ljuddämpningen, fläktarna, tystnaden. Jag är ju ute efter en så tyst dator som möjligt. Men designen på Lian Li´t slår ju Fractal´s med hästlängder.
Någon som kanske har ett PC-9F och kan berätta lite om hur det är?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse.L:

Lian Li har nästan alltid varit högst upp på min lista över snyggaste chassin, inga krussiduller utan rent och snyggt!
Synd att vissa av dom är lite svåra att få tag på bara. Finns det något Lian Li som har möjlighet att dra kablarna på baksidan av moderkortsplåten?
Finns det ett sådant chassi så behöver jag inte leta längre

Du måste skämta? Lian-Li är det värsta skräp jag någonsin ägt. Maken till dålig kvalité får man leta efter. 500st olika skruvar, bucklor, vassa kanter och allmänt dåligt material.

Köp inte ett Lian-Li annars gör du ett felköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du måste skämta? Lian-Li är det värsta skräp jag någonsin ägt. Maken till dålig kvalité får man leta efter. 500st olika skruvar, bucklor, vassa kanter och allmänt dåligt material.

Köp inte ett Lian-Li annars gör du ett felköp!

Oj, det var olyckligt, hur många har du ägt och vilka modeller?
Själv har jag snarare motsatt upplevelse av mina. Allt osar hög kvalité.
Bucklor? Köpt begagnat eller transportproblem? Vassa kanter har jag aldrig upplevt, de brukar vara mycket välgjorda i detta avseende. Att de skeppar med en massa extra skruv ser jag bara som positivt - fast man aldrig behöver använda dem, det mesta är skruvlöst alt. tumskruvar.

Skrivet av Lasse.L:

Finns det ett sådant chassi så behöver jag inte leta längre

Kanske: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/v1020/v1020-05....

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du måste skämta? Lian-Li är det värsta skräp jag någonsin ägt. Maken till dålig kvalité får man leta efter. 500st olika skruvar, bucklor, vassa kanter och allmänt dåligt material.

Köp inte ett Lian-Li annars gör du ett felköp!

Den enda erfarenheten jag har haft med Lian Li, är deras lösa moderkortsplåt som man kunde köpa för ett tag sen. Finns väl inte så mycket att säga om den, mer än att det var kvalitet, så håller deras chassin samma kvalitet som den så är jag mer än nöjd iallafall.

Skrivet av Pappy:

Oj, det var olyckligt, hur många har du ägt och vilka modeller?
Själv har jag snarare motsatt upplevelse av mina. Allt osar hög kvalité.
Bucklor? Köpt begagnat eller transportproblem? Vassa kanter har jag aldrig upplevt, de brukar vara mycket välgjorda i detta avseende. Att de skeppar med en massa extra skruv ser jag bara som positivt - fast man aldrig behöver använda dem, det mesta är skruvlöst alt. tumskruvar.

Kanske: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/v1020/v1020-05....

v1020, hade varit perfekt. Precis det utseendet jag vill ha, lite Mac Pro över det hela
Med ca 3500:- är lite väl mycket pengar

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg att någon sålde en MacPro i Sweclocker butiken, utan CPU, HDD och sådant. Som om inte priset är för högt (Jag hittar inte den just nu) så kanske det hade varit ett alternativ, att kasta ut sakerna och installera eget i. Jag har dock ingen aning om hur dessa ser ut på insidan.

Hittade den:

http://www.sweclockers.com/annons/52611-powermac-g5-for-hacki...

Video som visar en installera en PC i ett:
YouTube - Powermac G5 Case Modding - ATX Mobo + PC Parts = Hackintosh system!

YouTube - G5 Case Mod

Såg att man kunde hitta intel version lådorna på Ebay:

mac pro chassi items - Get great deals on Computers Networking items on eBay.com!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Tyckte jag såg att någon sålde en MacPro i Sweclocker butiken, utan CPU, HDD och sådant. Som om inte priset är för högt (Jag hittar inte den just nu) så kanske det hade varit ett alternativ, att kasta ut sakerna och installera eget i. Jag har dock ingen aning om hur dessa ser ut på insidan.

Hittade den:

http://www.sweclockers.com/annons/52611-powermac-g5-for-hacki...

Video som visar en installera en PC i ett:
YouTube - Powermac G5 Case Modding - ATX Mobo + PC Parts = Hackintosh system!

YouTube - G5 Case Mod

Såg att man kunde hitta intel version lådorna på Ebay:

mac pro chassi items - Get great deals on Computers Networking items on eBay.com!

Synd att det verkar vara lite mycket jobb för att få det att lira ihop.
Inga säljare skickar lådorna till Sverige förutom en, $160 i shipping och $270 för chassit

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla har en sån sjuk fascination av Mac Pro chassiet.. För mig ser det ut som en massiv damm samlare, för tydligen så vad jag förstått det så har den inget damm filter.. plus "deparment" designen ser jag som något som hindrar luft flödet inne i chassiet..
Som sagt vill du ha ett snygg och stil rent chassie så är det antingen Fractals Define R3 chassie som gäller eller Lian Li. Och det har mycket smartare och öppnare design som maximerar luft flöde och i sin tur minimerar nödet att ha högljudda fläktar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Dammfilter, departments, utrymme för kablar, sleek design ... Silverstone FT02 Dock dyrare än budget, men i alla fall. Bygger själv med det.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Fractal Design Define R3 och kan inte annat än att rekommendera det!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk

Lian Li PC-V351A mATX, Silver - Inet.se

Tycker jag skulle vara perfekt för dig, dock KAN det vra så att grafikkortet inte får plats, men jag vet iten hur långt ditt är. Men mitt HD3870 fick plats iaf.

Finns ju även i Svart och rött. Kostar under 1000kr. Lian-Li är alltid välbyggda, har en bunt själv, och har även byggt åt andra med olika Lian-chassien.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Förstår inte varför alla har en sån sjuk fascination av Mac Pro chassiet.. För mig ser det ut som en massiv damm samlare, för tydligen så vad jag förstått det så har den inget damm filter.. plus "deparment" designen ser jag som något som hindrar luft flödet inne i chassiet..
Som sagt vill du ha ett snygg och stil rent chassie så är det antingen Fractals Define R3 chassie som gäller eller Lian Li. Och det har mycket smartare och öppnare design som maximerar luft flöde och i sin tur minimerar nödet att ha högljudda fläktar.

Personligen tycker jag det är för jävla snyggt. Sen är jag lite nörd när det kommer till design, utseende går alltid före funktion enligt mig.

Skrivet av Lambi:

Dammfilter, departments, utrymme för kablar, sleek design ... Silverstone FT02 Dock dyrare än budget, men i alla fall. Bygger själv med det.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Tyvärr är det för dyrt. Men det har helt klart många intressanta lösningar!

Skrivet av Roserud:

Jag har själv ett Fractal Design Define R3 och kan inte annat än att rekommendera det!

Det börjar luta mot ett sådant nu, tycker det är väldigt synd att inte fler butiker har kvar dom lite äldre (och snyggare) Lian Li chassina, eller tar in fler modeller.

Skrivet av pekkasteele:

Lian Li PC-V351A mATX, Silver - Inet.se

Tycker jag skulle vara perfekt för dig, dock KAN det vra så att grafikkortet inte får plats, men jag vet iten hur långt ditt är. Men mitt HD3870 fick plats iaf.

Finns ju även i Svart och rött. Kostar under 1000kr. Lian-Li är alltid välbyggda, har en bunt själv, och har även byggt åt andra med olika Lian-chassien.

Tyvärr har det inte tillräckligt många hårddiskplatser. Annars hade det varit ett alternativ!

Börjar bli svårt det här, jag får väl helt enkelt släppa några av mina krav och ta det som känns bäst och det är Lian Li PC-9F. Synd att det inte finns i silver bara

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Tyvärr har det inte tillräckligt många hårddiskplatser. Annars hade det varit ett alternativ!

Börjar bli svårt det här, jag får väl helt enkelt släppa några av mina krav och ta det som känns bäst och det är Lian Li PC-9F. Synd att det inte finns i silver bara

Du kan faktiskt få in 6 HD i den, du har ju 2 HD platser, sen har du 2 5.25" på varje sida, dom kan inte användas samtidigt av stora enheter som DVD/CD/Blu-Ray, men om du har adapters eller kylare till hd för 5,25->3.5" så får du nog även plats med 4 HD där

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Du kan faktiskt få in 6 HD i den, du har ju 2 HD platser, sen har du 2 5.25" på varje sida, dom kan inte användas samtidigt av stora enheter som DVD/CD/Blu-Ray, men om du har adapters eller kylare till hd för 5,25->3.5" så får du nog även plats med 4 HD där

Det tog mig ett tag att lista ut vad du menade, men efter en kik på bilden på Inet så fattade jag, smart lösning!
Problemet är att min cpu kylare är för stor och kommer att slå i nätaggregatet vilket gör att jag upp i samma pris som i ett PC-9F.

Ahh måste nog ta ett par dagar att fundera över hur jag ska göra.
Men tack för alla svar

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Lian Li PC-V351A mATX, Silver - Inet.se

Tycker jag skulle vara perfekt för dig, dock KAN det vra så att grafikkortet inte får plats, men jag vet iten hur långt ditt är. Men mitt HD3870 fick plats iaf.

Finns ju även i Svart och rött. Kostar under 1000kr. Lian-Li är alltid välbyggda, har en bunt själv, och har även byggt åt andra med olika Lian-chassien.

Försök inte lura honom med ett Lian Li. De kan inte ens skriva korrekt engelsk i manualen där det är massor med stavfel vilket kanske inte är så konstigt när det är kinesskräp och tveksam kvalité.

Gå hellre med nåt Antec eller nåt om du är ute efter chassi och då stål som är bra på att stänga inne ljud.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Försök inte lura honom med ett Lian Li. De kan inte ens skriva korrekt engelsk i manualen där det är massor med stavfel vilket kanske inte är så konstigt när det är kinesskräp och tveksam kvalité.

Gå hellre med nåt Antec eller nåt om du är ute efter chassi och då stål som är bra på att stänga inne ljud.

Om du behöver läsa manualen för en datorlåda ska du kanske hålla dig till att köpa färdigbyggda datorer, och lämna byggandet till de som kan.

Själv bygger jag flera datorer i månaden, jobbar som konsult till ett företag, och för vänner mm, har prövat åtskilliga lådor, dyra och billiga, och Lian-Li har ALLTID varit i topp vad gäller kvalitet. Därför byggar jag ofta med Lian när jag skall göra lite mer påkostade byggen, och INGEN blir besviken på lådan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Försök inte lura honom med ett Lian Li. De kan inte ens skriva korrekt engelsk i manualen där det är massor med stavfel vilket kanske inte är så konstigt när det är kinesskräp och tveksam kvalité.

Gå hellre med nåt Antec eller nåt om du är ute efter chassi och då stål som är bra på att stänga inne ljud.

Det är även svårt med svenska visar det sig.

Att översättningar ibland blir lite halvdassiga är inget ovanligt i produkter, men om du kollar originalspråket så är det säkert helt korrekt.

Förövrigt så är Lian Li baserad i Taiwan och inte mainland Kina, vad jag vet.

I övrigt se ovanstående kommentar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max