Nvidia lägger upp teknikdemos för DX11

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lägger upp teknikdemos för DX11

Grafikkortstillverkaren Nvidia demonstrerar möjligheterna med Geforce GTX 580 genom att släppa två nya grafikdemon: Alien vs. Triangles och Endless City.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant...

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. tror det mördar mitt gammla kort har inte ens DX11

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd

Tycker inte den ser speciellt bra ut med färgerna. Ser för stelt ut. Men tesseleringen var bra. Dock inte lika bra som heaven enligt mig.

Permalänk

Låter finfint!, btw, med tesselering, finns det fortfarande jaggies? dvs det man motarbetar med AA, osv, ni fattar

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Imponerande och kul att dom visar lite "bakom", hur man bygger upp geometrin osv.

Permalänk
Medlem

Det känns lite missvisande att ha ett tech-demo som bara går att köra på en specifik GPU i en specifik version av DirectX. Svårt att jämföra två generationer grafikkort, eller mot konkurrerande kretsar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det känns lite missvisande att ha ett tech-demo som bara går att köra på en specifik GPU i en specifik version av DirectX. Svårt att jämföra två generationer grafikkort, eller mot konkurrerande kretsar.

Det är inte meningen heller. Meningen att visa vad grafikkortet har för potential.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Hmm bara jag som inte ser en länk?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Låter finfint!, btw, med tesselering, finns det fortfarande jaggies? dvs det man motarbetar med AA, osv, ni fattar

Så länge man inte är nere på sub-pixel range så kommer AA att behövas om man vill slippa jaggies så gott det går.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Väldigt många trianlgar som ansvänds i alla fall
Dock tyckte jag personligen att det var svårt att se detaljrikedomen i filmen, de får nog jobba mer på ytan för att visa upp alla trianglar och inte spendera de3m "bara för de kan".
Kul att de körde på samma rednering som Infinity (the quest for Earth) där mängd aldrig blir ett problem, och du kan få världar med miljarder av städer/planeter utan att mörda någons dator

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Hmm bara jag som inte ser en länk?

GeForce.com - Get the Most Out of Your GPU
GeForce.com - Get the Most Out of Your GPU

Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Funkar programmet endast till gtx580? T.ex om man har gtx480 eller något ati kort?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teknocide:

Det känns lite missvisande att ha ett tech-demo som bara går att köra på en specifik GPU i en specifik version av DirectX. Svårt att jämföra två generationer grafikkort, eller mot konkurrerande kretsar.

Det är ju precis det som en tech-demo ska göra. Visa hur en viss produkt presterar. Det är inte ett benchmarkingprogram de släppt utan en ren reklamgrej som ska visa hur bra deras egna produkt är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Funkar programmet endast till gtx580? T.ex om man har gtx480 eller något ati kort?

"Applikationerna kräver ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort från Nvidia och är gratis nedladdningar från företagets webbplats. Endless City väger in på 256 MB medan Alien vs Triangles mäter 264 MB."

Vilket innebär att du måste ha ett grafikkort med Fermi, Gf100 alltså. 420, 430, 440, 450, 460, 465, 470 eller 480 är korten som kan köra demot.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Samma program som användes vid deras 580-release där dom visade upp både staden och alien som man kunde byta polygonuppbyggnad utan att byta model på osv.

Inget nytt alltså egentligen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teknocide:

Det känns lite missvisande att ha ett tech-demo som bara går att köra på en specifik GPU i en specifik version av DirectX. Svårt att jämföra två generationer grafikkort, eller mot konkurrerande kretsar.

Hade nog blivit ännu mer missvisande, om man försökt utvärdera ett ATI-kort, med hjälp av teckdemon från Nvidia.
Det här verkar som sagt, i första hand vara demon och inte benchmarkprogram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så otroligt fint Trevligt att dom släpper sådana fina demos!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

*dregel* Jag vill ha spel som ser ut så här! >:C

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Fint, men dom borde fixat bort microstutteringen innan dom visade det kan man tycka..

Permalänk
Medlem

såg väl rätt imponerande ut men mig sa det faktiskt ingenting, tyckte inte det var direkt snyggt heller.
varför kunde dom inte ha gjort ett litet spel istället, det skulle iaf jag ha gillat mer
men å andra sidan, kul med nyheter och något att kika på

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

E jag den enda som tycker att amd/ati drivisar inte är lika bra? samt skalar inte sli bättre än cf?

Notera att jag har ett atikort, som jag tycker är grymt, men det känns lite som att drivisarna och "allmän feeling" inte är lika nice som med nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Fint, men dom borde fixat bort microstutteringen innan dom visade det kan man tycka..

Hmm, tog en extra noga titt på videon, och det är märkbart stutter när dom visar "live-feed" , men när dom filmar med kameran så flyter det på jämnt och fint.
Jag misstänker att stutter'n är en arktifakt av FPS konverteringen när dom encodade video sekvenserna. ung som man får om man försöker encoda NTSC till FILM eller PAL(30fps till 24fps eller 25fps ) utan att använda blending. nåja,, det är väl ingen som kommer ihåg gammal analog video längre. ;p

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Hmm, tog en extra noga titt på videon, och det är märkbart stutter när dom visar "live-feed" , men när dom filmar med kameran så flyter det på jämnt och fint.
Jag misstänker att stutter'n är en arktifakt av FPS konverteringen när dom encodade video sekvenserna. ung som man får om man försöker encoda NTSC till FILM eller PAL(30fps till 24fps eller 25fps ) utan att använda blending. nåja,, det är väl ingen som kommer ihåg gammal analog video längre. ;p

Tycker mig se viss MS även på skärmen, det är dock inte lätt att se eftersom kameramannen inte kan hålla kameran stilla.

Man tycker att nvidia borde kunna encoda en video dock, och MS vore ju inte osannolikt då korten är ganska nya och drivarna likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det känns lite missvisande att ha ett tech-demo som bara går att köra på en specifik GPU i en specifik version av DirectX. Svårt att jämföra två generationer grafikkort, eller mot konkurrerande kretsar.

Båda funkar kanon på mitt GTX470, så mellan två generationer går de att jämföra. Sen är de inte tänkt att funka på Radeon-kort heller, utan är mest till för att spänna musklerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Töntigt att det bara fungerar med Fermi

Permalänk

kan man använda det som stress program?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Vet inte, jag kanske är just den typ av person som Nvidia vill tilltala med denna video, men denna och en del annat, får mig att verkligen vilja ha ett GTX580 och byta från Ati.
Får dock se sen med 6900serien, hoppas den bjuder på rejält motstånd.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).