Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang. bilbesiktning

Hej!

Ska besiktiga min första bil imorgon, tänkte bara kolla vad man borde ha med!
Hmm, behöver man registreringsbevis med sig, för jag har inte det ännu eftersom bilen står skriven på min far men kommer skrivas över på mig när papperna kommer!

Rent logiskt så kan jag tänka mig att dom skiter i alla formaliteter och bara kollar på den fysiska bilen, men systemet är sällan så logiskt.

Kan någon hjälpa mig med min fråga, eller ska jag avboka min tid och invänta papperna?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag har besiktigat bilar som stått på min far utan att behöva visa papper eller något. Det enda annars är väl varningstriangeln.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

du behöver inte ha med dig någonting annat än bilen och saker som ska finnas i den (varningstriangel, reservhjul etc)

Permalänk
Skrivet av hoz:

du behöver inte ha med dig någonting annat än bilen och saker som ska finnas i den (varningstriangel, reservhjul etc)

Du behöver inte ens reservhjul.
Det enda man måste ha är varningstriangel.

Kolla också så att dina parkeringslysen fungerar, man märker knappt att de är trasiga men det är störigt när man får en tvåa pga. det.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

torka av ev olja från motorn om den läcker lite olja annars får man en 2a för att den läcker olja.

fick en 2a pga att det trycktes ur lite olja ur toppen på min gammla bil som rann ner på grenröret

åkte hem torkade av motorn och åkte tillbax dagen efter besiktade med blankt papper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ta med varningstriangeln, lägg fram den så den syns, dom kan kugga dig där annars om den ligger instoppad någonstans. Sätt fast alla bälten så han se att det funkar, ta fram mittbältet om det finns ett sådant.
Rensa ur bilen så det inte ser ut som en pundarrulle, töm askkopparna, vädra ut fislukten osv.
Kolla självklart lysen, däck osv.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

torka av ev olja från motorn om den läcker lite olja annars får man en 2a för att den läcker olja.

fick en 2a pga att det trycktes ur lite olja ur toppen på min gammla bil som rann ner på grenröret

åkte hem torkade av motorn och åkte tillbax dagen efter besiktade med blankt papper.

Att få olja på varma delar är som att be om en brand. Bensin är inte så farligt att få lite läckage, men olja och diesel är lika med brand direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adriankarlsson:

Ta med varningstriangeln, lägg fram den så den syns, dom kan kugga dig där annars om den ligger instoppad någonstans. Sätt fast alla bälten så han se att det funkar, ta fram mittbältet om det finns ett sådant.
Rensa ur bilen så det inte ser ut som en pundarrulle, töm askkopparna, vädra ut fislukten osv.
Kolla självklart lysen, däck osv.

De får inte kugga dig om den är instoppad någonstans... det enda som det står i lagen är att man måste ha en sådan i bilen, om den sedan är i bakluckan eller i kupen är ditt eget val så länge du kan visa den...

Permalänk

Kom ihåg att kontrollera:
1.att vindrutetorkare och spolare fungerar
2.att batteriet sitter fast
3.att blinkers och strålkastare fungerar
4.däckens mönsterdjup (minst 1,6 mm),
på väg med vinterväglag minst 3 mm
5.att backspeglarna är hela och sitter fast
6.att tutan fungerar
7.att bilbältena fungerar, även bak
8.att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
9.att det finns varningstriangel i bilen
10.att det är rätt oljenivå i motorn
(se fordonets instruktionsbok)

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan så spelar det ingen som helst roll, ägaren behöver inte besikta bilen. Dom kollar ju inte direkt ID på bilprovningen heller utan kollar bara bilen och vill ha en slant

Permalänk
Medlem

Nyckel till avtagbara dragkroken ifall det finns
Sen kan man glömma ta med dragkroken också om man inte brukar ha den monterad som jag.

Permalänk
Medlem

Tycker det mesta är med här nu, men det finns checklistor på bilprovningenshemsida.

Ett extra tips är att bromsa lite extra några gånger från 70-90 km/h till noll så häftigt som möjligt utan att låsa hjulen. Så de slits in lite och kan ge jämnare bromsresultat. Handbromsen kan man dra i kanske 30 med frikopplad motor tills den står stilla ett par gånger så bör den ta lite bättre sedan med. Se till att handbromsen är väl spänd.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Det är bara ligga i 50 knyck och dra handbromsen ett par gånger så att de värms upp lite. dock bör man ej panikdra i onödan då handbromsbackarna kan släppa vilket medför en 2a pga ojämnbromsverkan.

Sen givetvis ska man kolla efter rost.
Sen att SBP är ett skämt kanske vi inte ska ta här ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

en skvätt etanol i tanken och en varmkörd motor skadar inte heller

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Om man har en sån töntig handbrom som man aktiverar med en knapp då? Kan man dra den i farten?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrev det men om du har en löstagbar dragkrok så måste den följa med och den ska fungera.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Att få olja på varma delar är som att be om en brand. Bensin är inte så farligt att få lite läckage, men olja och diesel är lika med brand direkt.

Har jag aldrig märkt, inte ens när svetsen har varit igång. Har haft väldigt många bilar där olja har kommit ut lite varstans. Min clio har för tillfället olja på princip hela motorn och upp i huven. Har inte tagit fyr ännu, har kört med detta sen jag köpte bilen för drygt ett år sedan, peppar peppar...

Ska dock göra en motortvätt snart pga den ganska otrevliga lukten av bränd olja som smyger sin in när man står still ,

Permalänk

Tänkte låna tråden lite.
Det är så här att jag och en polare skulle besiktiga en Nissan King Cab, i och med att vi gjorde ren hela bilen från hund hår så lyckades vi slarva bort växelknopparna. Och funderar på om man behöver dom på besiktningen, eller om man bara kan borra hål i t.ex en golfboll?