Permalänk
Proffsmoddare

Hårddisk modd

Hejsan!

Jag håller på att bygga ett plexiglas chassi. Och då kom jag på en liten idé för hårddisken, men vet inte om den är möjlig. Tänkte testa att ta av skyddshöljet på hårddisken, och fästa den på plexiväggen så att man ser skivorna och läsarmen. Är de ens möjligt? Tycker de skulle sett lite häftigt ut. Någon som vet?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Går går det.
Men antagligen inte så länge.

Hårddiskar är monterade i steril miljö och minsta smutspartikel på skivan kan göra att data blir oläslig.

Permalänk

Packitera in den i glapack

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

Det kan komma in smuts och damm som förstör den.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av talmqvist:

Går går det.
Men antagligen inte så länge.

Hårddiskar är monterade i steril miljö och minsta smutspartikel på skivan kan göra att data blir oläslig.

Okej men kommer ju att ha hårddisken mot plexiglaset, men de kan ju iofs komma in smuts när man ska sätta dit den. Men har en hel drös med gamla diskar som jag tänkte prova med.

Skrivet av el_genius:

Det kan komma in smuts och damm som förstör den.

Okej tänkte prova med lite gamla diskar i ett litet rum där man dammsugit ett bra tag. Märks om de fungerar eller inte.

Skrivet av Mrheadbanger:

Packitera in den i glapack

Kanske ska prova

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tror det sitter ett lager i locket, så det kan bli ett bekymmer.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har tillgång till ett rum med totalt steril, dammfri luft kommer du att förstöra de diskar du leker med.
Det kanske inte märks direkt men minsta lilla partikel som hamnar på skivorna kan göra just den sektorn oläslig eller oskrivbar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Bygg en egen plexi-låda till hårddisken då som är helt tät och jobba fort
Såvida det inte är så att det är något lager som sitter i locket då osv. Testa med något gammalt junk först, och kanske köra backup innan du testar med en ordentlig

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Det har gjorts förut, men hittar inte trådarna här på swec, däremot hittade jag en extern tråd/beskrivning:

GRYNX Plexiglas harddrive window

Kom ihåg att det är en ganska grov "warranty-void" på att plocka isär hårddiskar.

Edit: Förtydligande, det har gjorts och diskarna har fungerat efteråt. Men jag skulle inte rekommendera det om du inte kan avstå från disken och informationen som ligger på den.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem
Skrivet av muteman:

Okej men kommer ju att ha hårddisken mot plexiglaset, men de kan ju iofs komma in smuts när man ska sätta dit den. Men har en hel drös med gamla diskar som jag tänkte prova med.

Okej tänkte prova med lite gamla diskar i ett litet rum där man dammsugit ett bra tag. Märks om de fungerar eller inte.

Kanske ska prova

Med tanke på vinddraget som uppstår av hårddisken rekommenderar jag det inte

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Proffsmoddare

Tack för alla bra svar! Jag kommer att prova med några gamla diskar först. Kommer lägga upp resultat på de så ni får se hur de blev!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Var en snubbe (erfaren moddare...) på hardforum som gjorde något liknande med sina diskar, de slutade fungera väldigt fort då det kom damm på skivorna. Gissningsvis förstörde dammkornen läshuvuden eller repade skivorna... Ingen idé att försöka, detta är dödfött.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det fanns en disk med plexiglas - Raptor X Western Digital's Raptor X hard drive - The Tech Report - Page 1

Vet inte om det går att få ta i längre

Permalänk
Medlem

Ta en gammal disk och sätt som dekoration?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Om du gör det rekommenderar jag att du är i ett badrum då de generellt är de minst dammiga rummet i huset.

OM jag hade gjort det hade jag preppat locket eller sidan som den skall sitta på, dubbelkolla skruvlängder, gängor, håldimensioner och avstånd med mera först.

Sedan rengöra lockets yta till helt sterilt, lägga en bit plexi lika rengjord över det rena området. Lossa alla skruvar på HDD locket, lägga disken uppochner på plexilocket. Lyfta disken (förhoppningsvis ligger locket kvar löst), flytta på täckmaterialet och lägga disken på den sterila ytan där den skall monteras. Skruva fast->klart. Minimalt med exponering för smuts och damm.

För att anti-damma badrummet kan nog en lååång varm dush vara på sin plats, all vattenånga binder lösflygande damm, kör fläkten i badrummet tills luftfuktigheten kommit ner till normalt men vänta inte så länge att rummet riskerar att damma upp igen.

Lycka till, kan bli snyggt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ta en gammal disk och sätt som dekoration?

Tänkte samma sak också. En förmodligen ganska enkel men effektfull mod skulle vara att sätta tex en blå diod i hårddisken kopplad till hd aktivitetslampan i chassit. Så när den riktiga hårddisken jobbar, blinkar det i "fejkhdn"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Om du gör det rekommenderar jag att du är i ett badrum då de generellt är de minst dammiga rummet i huset.

OM jag hade gjort det hade jag preppat locket eller sidan som den skall sitta på, dubbelkolla skruvlängder, gängor, håldimensioner och avstånd med mera först.

Sedan rengöra lockets yta till helt sterilt, lägga en bit plexi lika rengjord över det rena området. Lossa alla skruvar på HDD locket, lägga disken uppochner på plexilocket. Lyfta disken (förhoppningsvis ligger locket kvar löst), flytta på täckmaterialet och lägga disken på den sterila ytan där den skall monteras. Skruva fast->klart. Minimalt med exponering för smuts och damm.

För att anti-damma badrummet kan nog en lååång varm dush vara på sin plats, all vattenånga binder lösflygande damm, kör fläkten i badrummet tills luftfuktigheten kommit ner till normalt men vänta inte så länge att rummet riskerar att damma upp igen.

Lycka till, kan bli snyggt

Skulle även vilja påpeka att det kan vara en bra idé att ta med packningen som sitter mellan hårddisken och locket alternativt bygga en ny om den inte går att få loss. Annars kommer damm leta sig in genom skarven mellan disk och plexi förr eller senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har ett sterilt rum hemma
Tips är då att först städa badrummet och vänta lite så eventuellt damm lägger sig igen. Sen slå igång duschen och vänta ett tag så det bildas lite ånga, detta binder eventuella partiklar som fortfarande åker omkring. Sen är det bara att börja skruva och hoppas på det bästa, försök dock att inte ha det allt för fuktigt/blött eftersom du inte vill få in vatten i disken...

Sen gäller det att få plexiglaset tätt också så inget damm kan komma in i efterhand efter det är i hopskruvat. Tycker att det är en kul ide men jag skulle aldrig göra det med en disk som har/kommer ha viktig information på sig då det är stor risk att den kommer gå sönder när som helst om den ens överlever första dagen...

Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem

Ojoj, spännande grej som fan, men frågan är om det verkligen kommer gå..
Just inuti hårddisken känns som att där är "heligt space" även för übermoddare Men om du vill trasha ett par diskar o lära dig nåt på vägen, och kanske tillomed få en fungerande?!?! så go ahead Posta gärna resultatet efteråt också!

OfT; Ska du göra om alla andra delarna till plexi också? (DVDläsare, Nätagg etc.)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.